Nyári pedagógus-továbbképzések az Országházban

Nyári pedagógus-továbbképzések az Országházban

Az Országgyűlés Hivatala július 21. és augusztus 15. között négy ötnapos akkreditált pedagógus-továbbképzést szervezett az Országházban. A programok célja a történeti kutatások legújabb eredményeinek ismertetése mellett olyan pedagógiai, módszertani gyakorlatok bemutatása, illetve kipróbálása volt, melyeket az általános és középiskolai történelemtanárok hatékonyan alkalmazhatnak a magyar történelem egy-egy korszakának tanítása során. A képzéseken összesen 95 pedagógus vett részt. 

A Királyok, fejedelmek és szultánok földje – Politikai és társadalmi viszonyok a három részre szakadt Magyarországon című továbbképzés a török kori Magyarország történetét vizsgálta, a köztörténeti csomópontok fókuszba helyezésével, de a mindennapi életbe való betekintésekkel. A résztvevők előadások keretében foglalkoztak az ország két, majd három részre szakadásával, az egyes országrészek berendezkedésével, az ott élők helyzetének vizsgálatával, valamint az ország újraegyesítésének lehetőségeivel. Gyakorlati foglalkozások során a pedagógusok többek között megismerkedtek a késő középkori országgyűlések működésével, felidézték az erdélyi fejedelemválasztásokat, korabeli jogeseteket dolgoztak fel, és különböző módszertani eszközökkel dolgozták fel a korszak dilemmáit. A résztvevők továbbá a Nemzeti Múzeumba látogatva betekintést nyerhettek az ottani törökkori tárgyi emlékekbe és a hozzájuk kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozásokba.

Az Állam és politika a dualizmus korszakában címet viselő képzés a dualizmus időszakának kérdéseit járta körül, a boldog békeidőktől egészen a századforduló politikai válságáig. A résztvevők megismerhették e periódus törvényalkotási folyamatát, a parlamenti, képviselői szokásokat, az ellenzék és a házszabály viszonyát. Hallhattak az uralkodó és Magyarország közötti kapcsolatról, a magyar társadalom Monarchiához való viszonyulásáról, arról, hogy az elit hogyan látta Magyarország helyét a Monarchiában és a világban, illetve a világ más hatalmai milyennek ítélték a dualista államalakulatot és benne Magyarországot.  A program részeként a csoport a Néprajzi Múzeumba és a Ráth György-villában lévő Iparművészeti Múzeumba is ellátogatott, ahol az intézmények korszakhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai tevékenységébe nyertek betekintést. A pedagógusok emellett ízelítőt kaphattak az e korszakot megelevenítő múzeumpedagógiai foglalkozásokból, és szerepjáték keretében átélhették a kor több meghatározó politikai vitáját is.

A VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár együttműködésével zajló Egy ellentmondásos korszak – Politikai élet a két világháború közötti Magyarországon című képzés középpontjában a vizsgált időszak politikai berendezkedése, társadalom-, gazdaság- és külpolitikai döntései álltak. A pedagógusok áttekintést kaphattak a rendszer létrejöttének körülményeiről és működéséről, majd az 1930-as évekre fókuszálva olyan eseményekkel, törvényekkel és jelenségekkel foglalkozhattak, mint a megoldatlan földkérdés, a szociális háló megteremtése, a nagy gazdasági világválság kezelésére hozott kormányzati intézkedések, a revízió, a zsidótörvények, a választójog, a háborúba lépés és az utódállamokban élő magyarság helyzete. A témában való elmélyülést a várpalotai Trianon Múzeumba tett látogatás; az Országház Filmműhely korszakhoz kapcsolódó dokumentumfilmjei és a hozzájuk készült egyéni és csoportmunkában megvalósítható feldolgozási javaslatok; az 1938-as választójogi törvény vitáját modellező szerepjáték és további, tanórákba beépíthető interaktív javaslatok segítették.

A magyar történelem 1956 és 1989 közötti időszakát a Miért így történt? – A rendszerváltozáshoz vezető út története című képzési program mutatta be, mely a Nemzeti Emlékezet Bizottsága és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára közreműködésével valósult meg. A tanárok átfogó képet kaphattak a pártállam működéséről, annak az 1956-os forradalomhoz való viszonyulásáról, a korszak gazdasági és kulturális sajátosságairól, az 1956-ot követő társadalmi ellenállás formáiról a spontán tüntetésektől a pártok létrejöttéig. A képzés betekintést nyújtott az Ellenzéki és a Nemzeti Kerekasztal tevékenységébe is. A résztvevők útmutatót kaptak az oktatás során felhasználható filmek és reklámfilmek elemzéséhez; csoportmunkában március 15-i ünnepi műsort állítottak össze, és fiktív szereplők bőrébe bújva vitatták meg a társadalom egyik legjelentősebb dilemmáját a forradalom leverését követően. A pedagógusok a rendszerváltozáshoz köthető események kiemelésével rendhagyó Országház-látogatáson vettek részt, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában tett látogatás során pedig megismerkedhettek a levéltár szolgáltatásaival és az ott őrzött anyagokkal.

Egy ellentmondásos korszak – Politikai élet a két világháború közötti Magyarországon című továbbképzés
​​​​​​​Egy ellentmondásos korszak – Politikai élet a két világháború közötti Magyarországon című továbbképzés
Forrás: Országgyűlési Múzeum