Készült: 2024.09.26.13:16:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

156. ülésnap (2000.09.07.), 113. felszólalás
Felszólaló Kékkői Zoltán József (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:03


Felszólalások:  Előző  113  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÉKKŐI ZOLTÁN (FKGP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az 1998. évi LXVI. törvény rendelkezik a meghatározott egészségügyi szolgáltatások finanszírozásához szükséges források kiegészítése érdekében az egészségügyi hozzájárulásról az arányos közteherviselés elveinek érvényesítése mellett. Kétféle hozzájárulást taglal a törvény. Százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás esetén az alapját képező jövedelem vagy adó bizonyos százalékát kell megfizetni. Tételes egészségügyi hozzájárulás pedig egy teljes hónapra, illetve naptári napokra meghatározott fix összeg. Már itt megjegyzem, hogy a "fix" szót idézőjelbe kell tenni, mert valójában két összegről van szó: havi, illetve napi összegről, amelyek időnként nincsenek szinkronban egymással. Ezt a későbbiek folyamán részletesebben is ki fogom fejteni.

A javaslat általában pontosító, illetve inflációkövető módosításokat tartalmaz, illetve a 210. § esetében egy stilisztikai hibát is kiküszöböl. A javaslatban szereplő és a vita során eddig elhangzott indokolásokkal általában egyetértünk. Én most a javaslat 211. §-ára térek ki, amely szerint a tételes egészségügyi hozzájárulás összege a jogviszony fennállásának időtartama alatt 2001. január 1-jétől havi 4200 forint, naptári naponként 140 forint, 2002. január 1-jétől 4500 forint, naptári naponként 150 forint.

Az egészségügyi hozzájárulás emelésének mértéke elfogadható, az körülbelül az inflációt követi. Ezt az egyik ellenzéki képviselőtársam azonban érdekes gondolatmenettel minősíti, miszerint - és most idézek -: "Ami itt viszont legnagyobb probléma, az egészségügyi hozzájárulás és a tb-járulék megváltoztatásának módja. Amíg a kormány 3 százalékponttal 30 százalékra szándékozik csökkenteni a társadalombiztosítási járulékot, addig havi 4200 forintra növeli a kötött összegű egészségügyi hozzájárulás nagyságát. Ez a gyakorlatban azt jelenti majd, hogy kisebb létszámú és alacsonyabb jövedelmű alkalmazottat foglalkoztató kis- és középvállalkozások elsősorban a kifizetett bér nagyságától független, meghatározott összegű egészségügyi hozzájárulás többletterheit, nem pedig a munkabérhez igazodó tb-járulék néhány százalékpontos csökkenését fogják megérezni." Majd folytatta: "Ez az a helyzet, amikor a kis futballcsapat szurkolójának azt mondják, a 250 forintos jegy árát holnaptól 10 százalékkal csökkentjük, ugyanakkor kötelezővé tesszük a ruhatár használatát alkalmanként 100 forintért." Nagyon ügyes - csak az infláció maradt ki a számításból. 30 százalék körüli infláció esetén ugyanis, amire 1995-ben volt példa, még az említett szurkoló sem jár olyan rosszul ebben a sarkított példában sem.

Helyesebben közelítjük meg így: az egészségügyi hozzájárulás növekedése körülbelül az inflációnak felel meg, tehát reálértékben nem jelent változást. A tb-járulék mértékének 3 százalékkal történő csökkenése viszont 2001-től 9 százalékos, 2002-től pedig 10 százalékos csökkenést jelent; 33-ról 30-ra 9 százalék, 30-ról 27-re 10 százalék.

Van azonban egy kettősség a tételes egészségügyi hozzájárulás esetén. A számítás jelenlegi és javasolt formája a következő anomáliát idézi elő: ha valaki után január hónapban eggyel kevesebb nappal kell számolni, vagyis 31 helyett 30-cal, akkor a naptári napokkal történő számítással meg kell fizetni a teljes hónapra fizetendő összeget.

 

(13.20)

 

Ha viszont februárról van szó, akkor 27 naptári napot kell figyelembe venni - kivéve a szökőévet -, vagyis máris három napra eső hozzájárulás alól mentesítjük az egészségügyi hozzájárulás fizetésére kötelezettet. Ezenkívül a teljes hónapokra fizetendő összeg januárban, márciusban, májusban, júliusban, augusztusban, októberben és decemberben nem számítható naptári napokkal és a napi összeggel, mert ebben az esetben a havi összeget kell megfizetni. Célszerű lenne vagy a napi, vagy a havi összeget meghatározni, és elismerni, hogy hónapjaink - és erre hívnám fel a figyelmet - 28, 29, 30 és 31 naposak is lehetnek. Manapság, amikor a bérszámfejtések számítógépen történnek, ez semmiféle bonyodalmat nem jelent, sőt az egyféle számítás könnyebben algoritmizálható.

Hasonló gondolatmenet fejthető ki a törvényjavaslatban nem érintett 6. § (3) bekezdésének c) pontja esetében, ami a fizetési kötelezettség alóli mentesség megállapításánál szintén 30 nappal számol.

A T/2977. számú törvényjavaslat egészségügyi hozzájárulást érintő részeit módosító javaslatokkal támogatja a Független Kisgazdapárt.

Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps az FKGP és a Fidesz soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  113  Következő    Ülésnap adatai