Készült: 2024.09.25.13:27:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

99. ülésnap (2019.12.02.),  107-114. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:09


Felszólalások:   99-106   107-114   115-122      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Tisztelt Országgyűlés! Varga László képviselő úr, az MSZP képviselője, az Országgyűlés jegyzője azonnali kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „Hogyan kívánják támogatni a helyi közösségi közlekedést?” címmel. Tisztelt Képviselő Úr! Miniszter úr halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt válaszadásra Schanda Tamás államtitkár urat jelölte ki. Képviselő úr jelzi felém, hogy elfogadja a válaszadót. Varga László képviselő úré a szó. Parancsoljon!

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy jogszabály-módosítási csomag, egy salátatörvény van az Országgyűlés asztalán. Ennek egyik elemeként a helyi iparűzési adóval kapcsolatos jogszabályok módosítására kerül sor. A helyi önkormányzatoknak innentől vagy az elfogadása után elsőként a helyi közösségi közlekedés finanszírozására kell fordítani a helyiiparűzésiadó-bevételeiket. Ez egy merőben új helyzet az eddigiekhez képest, bár csak egy szócska módosul ebben a törvényben. Tudható az, hogy nyilván az eddigiek szerint a bevétellel nem fedezett, indokolt költségeiket az önkormányzatok, illetve az önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési cégek megpályázhatták, állami támogatásért fordulhattak az államhoz. Ez Budapestet érinti a legsúlyosabban, hiszen itt több mint 10 milliárd forintról van szó, de egyébként 23 megyei jogú várost, és még 48 kisebb települést is érint ez a pályázati rendszer, illetve annak az átalakulása. Kérdezem, tisztelt államtitkár úr, nem először a kormány képviselőjét: hogyan lehet egy százszázalékos önkormányzati tulajdonú közlekedési cégnek bevétellel nem fedezett indokolt költsége a jogszabály-módosítás után, tehát, ha ezt elfogadják? Ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy tulajdonképpen önök rá akarják tolni a helyi önkormányzatokra teljes mértékben a helyi közösségi közlekedés finanszírozását. Megkérdeztem ezt múlt hét csütörtökön a Törvényalkotási bizottság ülésén is, itt tulajdonképpen konkrét választ nem kaptam, de az előterjesztő képviselője azt mondta, hogy hát, a helyi közösségi közlekedés finanszírozása a helyi önkormányzatok feladata. Tehát ez egy nem túl jó válasz ebben a tekintetben.

A ’19-es állami támogatásokat információim szerint kiosztották. Hadd kérdezzek konkrétan ezúttal, államtitkár úr: mi lesz a 2020-as, a ’21-es és a ’22-es évben? Számíthatnake az ideihez hasonló támogatásra az érintett helyi önkormányzatok? Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Schanda Tamás államtitkár úrnak adok szót a válaszra. Parancsoljon, államtitkár úr!

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Valóban, erről a kérdésről az elmúlt hetekben számtalanszor folytattunk már vitát ebben a teremben is. Igyekszem újra tisztázni a helyzetet. Mindenekelőtt ott kell kezdenünk, hogy legyen világos, hogy mi a kormányzati felelősség, és mi az önkormányzati felelősség.A személyszállításról szóló törvény értelmében ugyanis a helyközi, tehát az országos, a regionális és az elővárosi személyszállítási közszolgáltatások vonatkozásában valóban a közlekedésért felelős miniszternek van felelőssége. Ugyanakkor a helyi tömegközlekedés biztosítása, ha vállalják annak a fenntartását, hiszen ez csak a fővárosban kötelező feladat, akkor a települési önkormányzatoknak vagy az önkormányzatok társulásainak a felelőssége. Ezért kérem, hogy ha ezzel kapcsolatban bármilyen kérdése van, akkor elsősorban mindig az illetékes önkormányzatot keresse meg, hiszen ők ezért a kérdésért a felelősek.

Az önkormányzati törvény is egyértelműen rögzíti, hogy mi a feladata a helyi önkormányzatnak, és mi a feladata az államnak. Az ön által említett törvényjavaslat módosításával valójában egyetlen változás történik csak meg, hogy első helyen nevesítjük, hogy az iparűzési adóból elsőként a közösségi közlekedést kell ellátniuk az önkormányzatoknak. Ez mindenütt így lesz, mindenütt így van, nemcsak Budapesten, hanem az összes érintett településen is.

Ráadásul azért azt is engedje meg, hogy elmondjam, hogy a mindenkori költségvetési törvény alapján az állam minden évben hozzájárul a fővárosi helyi közösségi közlekedés működéséhez, ezt fogjuk tenni egyébként ezt követően is, és abban bízunk, hogy ha Tarlós Istvánnak sikerült megoldania a főváros közlekedését, akkor ez majd Karácsony Gergelynek is sikerül. Köszönöm. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Varga László képviselő úré a szó.

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Most elismerte tulajdonképpen, hogy politikai revolverezésre használják ezt a helyzetet. Arra kérem minden képviselőtársamat, hogy ne fogadjuk el ezt a jogszabály-módosítást. A nyugat-európai államokban három lábon áll a közösségi közlekedés helyben is: egyharmadát az utasok, egyharmadát az önkormányzatok, egyharmadát pedig az állam finanszírozza.

(16.20)

Ez azt jelenti, hogy önök hátat fordítanak egy ilyen klímahelyzetben ennek a történetnek. Elképesztő környezetvédelmi aggályai vannak ennek a kérdésnek! (Dr. Rétvári Bence: Több forrást biztosít a tömegközlekedésnek!)

Továbbá megkerülte a választ. Megkérdeztem konkrétan, hogy a 2020-as, a 2021-es és a 2022-es költségvetési évben számíthatnake az érintett önkormányzatok önöktől támogatásra. (Dr. Rétvári Bence: Igen, mindig.  Dr. Orbán Balázs: Benne van a költségvetésben!) Nem válaszolt, így egyértelmű, hogy átverik ezeket az önkormányzatokat. Hadd mondjam el, hogy Budapest mellett számtalan vidéki nagyvárost is súlyosan érint ez a helyzet! Az egyébként nehéz örökséggel rendelkező MVK Zrt. Miskolcon ezt az örökséget vette át az előző fideszes vezetéstől. A mostani önkormányzat majd ötszázmilliónyi ilyen típusú támogatást tud megkapni 2019-ben. Ha ez kiesik a következő évekre, akkor nagyon komoly gondok lesznek a miskolci tömegközlekedéssel, ezért önök lesznek a felelősek. Köszönöm, elnök úr. (Taps az ellenzéki sorokban.  Dr. Orbán Balázs: Az hogy van, hogy eddig működött, most meg semmi nem működik?)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválasz illeti meg Schanda Tamás államtitkár urat is. Parancsoljon!

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Az a helyzet, tisztelt képviselő úr, hogy én pedig arra kérem a tisztelt Országgyűlést, fogadják el majd a törvénymódosítást, ha már ez itt ennek a helyszíne lett. (Dr. Rétvári Bence: Meggyőzőbben érvel Tamás.) Az a helyzet, hogy a kormány számára, ahogyan ezt az előző felszólalásomban is elmondtam, kiemelten fontos az önkormányzatok támogatása a helyi közösségi közlekedéshez kapcsolódó feladataik ellátásában, és ugyanazt a támogatást, amit eddig megadtunk, ezt követően is meg fogjuk adni. Budapest számára eddig is biztosítottunk 12 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást, és 2020-ban ugyanúgy biztosítani fogjuk ezt a támogatást. Tehát ha Tarlós István és a Fidesz-KDNP által vezetett főváros meg tudta oldani ezt a feladatot, akkor bízzunk abban, hogy az önök elvbarátai is helyt fognak tudni ebben a kérdésben állni.

Ezzel párhuzamosan a központi költségvetés minden évben kiír egy pályázatot a települési önkormányzatok számára (Az elnök csenget.), ez a lehetőség, az állami támogatás a városok számára rendelkezésre áll. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   99-106   107-114   115-122      Ülésnap adatai