Készült: 2024.09.22.19:27:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (2018.11.15.),  155-156. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:31


Felszólalások:   153-154   155-156   157      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Lukács László György képviselő úr. Megadom a szót napirend utáni felszólalásra Ungár Péter képviselő úrnak, az LMP képviselőjének: „Amiről még nem beszéltünk” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

UNGÁR PÉTER (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! A debreceni tankerületből autizmus spektrumzavarral élő gyermekeket nevelő szülőktől egy levelet szeretnék felolvasni, amit elküldtek több mindenkinek, ez a levélben majd olvasható lesz, és azzal, hogy itt az Országgyűlésben elmondom, csak szeretnék nyomatékot adni annak, hogy ezeknek a szülőknek a hangja meghallgatásra kerüljön, és ezt a problémát idén, a családok évében rendezni tudja a kormány. Ezt írják: Mi, az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek szülei a debreceni tankerületet kerestük meg problémáinkkal, mégpedig azzal, hogy a gyermekeinknek nincs biztosítva a megfelelő középiskolai ellátás. Levelünket 2018. április 23-án postáztuk.

Gyermekeink a Debreceni Kinizsi Pál Általános Iskola autista tagozatának a tanulói. Az elmúlt évek bebizonyították, hogy a gyógypedagógiai megsegítés, a kis létszámú osztályok megfelelő pedagógiai környezetet biztosítottak az általános iskolai tanulmányok időszakára. Ebben az iskolában a gyerekek szegregált keretek között tanultak, de az iskolai mindennapokat  ünnepek, iskolai programok, szünetek  a többségi osztály gyermekeivel töltik.

A középiskolai jelentkezés folyamán szembesülünk és szembesültünk azzal, hogy a debreceni középiskolák közül csupán egy intézménynek szerepel az alapító okiratában, hogy autista tanulókat is felvehet. Örömteli, hogy egy ilyen iskola legalább van, de ismerve gyermekeink eltérő képességeit és igényeit, kevésnek tartjuk, hogy két szakma tanulásán kívül nincs más lehetősége gyermekeinknek.

A Debreceni SZC Povolny Ferenc Szakgimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában  ez nem egy tankerület által fenntartott intézmény  induló bőrdíszmű- és textilkészítő szakmák véleményünk szerint a jobb képességű gyermekeink intellektuális érdeklődését nem elégíti ki. Továbbá probléma az adott szakmák elsajátításánál, hogy olyan finommotorikai és manuális készségeket igényel, amelyekkel gyermekeink nagy része nem rendelkezik. Abba már nem is merünk belegondolni, hogy az érintett autista gyerekek hogyan teljesítenék a szakmai gyakorlatokat, amelyeket külső helyszínen kell majd megvalósítani.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a fenti problémák megoldása nem könnyű feladat az oktatási rendszerünk számára. A szakemberhiány, az elfogadó iskolai környezet és  tegyük hozzá  gyermekeink eltérő magatartászavarai a hagyományos oktatásban gondolkodókat és minket, szülőket is elbizonytalanítottak. Úgy gondoljuk, nem megoldás, hogy vegyük le a diagnózist a gyermekeinkről. Nem járható út, mert nem lehet becsapni sem magunkat, sem az intézményeket. Az integráltan tanuló autista tanulók esetében egyre gyakrabban az intézmények által javasolt magántanulói státusz nem segíti elő a gyerekek szociális fejlődését, az adott gyerek további elszigetelődését jelentené. Az autista gyermekek középiskolai integrációját egy-egy középiskolai igazgató felvállalta, de ezek a gyerekek pár hét, hónap után magántanulói státuszba kerültek, ami nem mozdítja előre a társadalmi integrációt. Ez hatalmas terhet ró az amúgy is nehéz helyzetben lévő szülőkre.

A debreceni tankerület válaszában, amit május 24-én kaptunk, a debreceni tankerület igazgatója, Pappné Gyulai Katalin röviden annyit közölt, hogy valóban csak a miáltalunk említett lehetőség van, de majd értesítenek bennünket, amennyiben változás történik. Ezt a választ nem is értettük. A levelet amúgy 46 szülő írta alá, mindannyian a Debreceni Kinizsi Pál Általános Iskola autista tagozatába járó gyermekek szülei. Ezt követően május 28-án fordultunk az EMMI-hez, Bódis József államtitkár úrhoz, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy vizsgálatot indítanak ez ügyben a debreceni tankerületnél. A választ dr. Kiss László írta június 29-én. Mi türelmesen vártunk. Október 29-én érkezett az EMMI-től végleges tájékoztatás, amely szerint a vizsgálatot lezárták, és a debreceni tankerület megkezdte annak előkészítését, hogy az autizmus spektrumzavarral élő gyermekeinknek lehetősége nyíljon arra, hogy sikeres felvételi eljárás után integrált keretek között megkezdhessék tanulmányaikat Debrecen egyik gimnáziumában a 2019/20-as tanévtől kezdve átszervezési eljárás után. Az előzetes tervezés szerint vagy a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium, vagy a Tóth Árpád Gimnázium lesz a kiválasztott intézmény.

Ennek a válasznak örülhetnénk is, pár probléma ugyanakkor adódik vele. 1. Gyermekeink autistaspecifikus helyi pedagógiai program, helyi tanterv alapján tanulnak, amely nem egyezik meg a többségi gyermekek pedagógiai programjával, tanrendjével, így a kimeneti követelmények is mások, mint a normál tanmenet esetén.

2. Gyermekeink nem képesek egy gimnáziumi felvételi eljárás követelményeinek eleget tenni a fenti okok miatt. Már a diagnózis felállítását is nehezíti, hogy a nem autista gyerekek intelligenciatesztjeivel nem vagy csak részben mérhetők a kognitív funkciók.

3. Csak azt nevezhetjük integrációnak, ami biztosítja gyermekeink számára az autizmusspecifikus személyi és tárgyi feltételek megteremtését. Tisztában vagyunk azonban azzal is, hogy az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek nagyon nehezen integrálhatók, éppen ezért tartjuk jónak és követendőnek a Kinizsi Pál Általános Iskola autista tagozatának a gyakorlatát.

A következő követeléseket fogalmazták meg a szülők: kis létszámú, szegregált osztály, gyógypedagógus végzettségű osztályfőnök, gyógypedagógiai asszisztens, autizmusspecifikus pedagógiai program, és hogy a tanórák megtartásában az általános iskola gyakorlatát kövessék. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:   153-154   155-156   157      Ülésnap adatai