Készült: 2024.04.28.20:23:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

124. ülésnap (2020.05.04.),  240-243. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 5:37


Felszólalások:   228-239   240-243   244-282      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló 2012. évi CCXVII. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/9919. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Héjj Dávid Ádám képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon, képviselő úr!

HÉJJ DÁVID ÁDÁM, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2020. április 23-án tartott ülésén megtárgyalta az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételéről szóló 2012. évi CCXVII. törvény módosításáról szóló T/9919. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság  a házszabály 46. §-a alapján  32 igen szavazattal egyhangúlag elfogadta. Tisztelt Országgyűlés! A Ház asztalán fekvő javaslat által kilátásba helyezett módosítás indoka, hogy az Európai Unió 2019/1603. számú felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelete a légi jármű üzemben tartó kibocsátásaira vonatkozó jelentéstételei kötelezettsége kapcsán kiegészíti a 2003/87-es EK-irányelvet, mégpedig oly módon, hogy egyrészt kibővíti a jelentésköteles repülések körét, másrészt új fájlformátumok használatát írja elő, harmadrészt pedig a tagállamok számára is előírja a jelentéstételi kötelezettséget a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO globális piaci alapú intézkedéseinek végrehajtása céljából. A jelenleg hatályos törvény rendelkezései nem állnak összhangban az új bizottsági rendeletben foglaltakkal, éppen ezért nélkülözhetetlen, hogy az uniós tagságunkból fakadó jogharmonizációs kötelezettségünknek eleget tegyünk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Maga a jogszabály-módosítás egy bizottsági rendeletnek a nemzeti jogba való implementálása, hiszen a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet 2016-ban megalkotott egy szabályozási csomagot, melynek a neve röviden CORSIA, amely szabályozás értelmében adott tevékenység elvégzése a repülés területén belül adott szén-dioxid-kibocsátással járhat csak együtt, tehát nem nőhet az ágazati szintű kibocsátás sem. A jogszabály adatszolgáltatásra kötelezi a repülés területén dolgozó szervezeteket, cégeket, és 2020-tól egy megfelelő táblázati formátumban kéri be az adatokat, amik összehasonlíthatóvá és összedolgozhatóvá teszik a korábban nem összedolgozható és összehasonlítható adatokat. Az egész terület munkáját hazánkban a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság fogja át.

Tisztelt Ház! Magyarország a klímapolitika és a klímavédelem területén eddig is mindent megtett, és mindig igyekezett minél előbb az elengedhetetlen jogszabály-módosításokat végrehajtani. Kiemelendő a kormány azon törekvése, melynek célja, hogy 2030-ra a Magyarországon történő energiaellátás 90 százalékban szén-dioxid-mentes legyen.

Az előttünk fekvő javaslat támogatandó, hiszen elvégzi a jogharmonizációs kötelezettségünkből eredő szükséges módosításokat, egyúttal biztosítja, hogy hazánk eleget tegyen a CORSIA-val kapcsolatban felmerülő nemzetközi követelményeknek, különös tekintettel a jelentéstételi kötelezettségre. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem Schanda Tamás államtitkár urat, hogy most vagy pedig a vita későbbi szakaszában kíváne szólni. (Schanda Tamás János: Majd később.) Államtitkár úr jelzi, hogy a vita későbbi szakaszában kíván szólni. Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági bizottság nem állított előadót.

Most képviselői felszólalások következnek. Kérdezem képviselőtársaimat, hogy kívánnake élni ezzel a lehetőséggel. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom. Megadom a szót Schanda Tamás államtitkár úrnak. Parancsoljon, államtitkár úr!

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Héjj Dávid Ádám képviselő úr ismét részletesen és mély szakmaisággal bemutatta az előterjesztés célját, és részletesen ismertette az abban foglaltakat. Így nekem nincs más feladatom, mint hogy megköszönjem minden képviselőnek, aki részt vett az általános és a részletes vitában, és megosztotta velünk a gondolatait és javaslatait. Ha jól látom, alapvetően minden képviselőcsoport egyértelműen támogatja a törvényjavaslat elfogadását, amely egy olyan törvény lehet, ami széles körű támogatottságot élvez, és hozzájárul közös célunkhoz, a klímaváltozás elleni fellépéshez, jelen esetben a légi közlekedési kibocsátások területén. Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm még egyszer a hozzászólásokat, és kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   228-239   240-243   244-282      Ülésnap adatai