Készült: 2024.05.17.21:21:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2018.07.17.), 68. felszólalás
Felszólaló Ungár Péter (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:49


Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

UNGÁR PÉTER (LMP): Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget. Amikor elkezdünk erről a törvényről beszélni, fontos azt tudnunk, hogy ez ebben a tartalomban a harmadik alkalom, amikor a kormány megpróbálkozik azzal, hogy az atomenergia-engedélyeztetést, illetve a szakértői eljárásokat megváltoztassa. Azért kell ezt harmadjára megtenni, mert az első két alkalommal a Bizottság úgy ítélte meg, hogy ez nem felel meg az európai normáknak. Tehát fontos azt tudnunk, hogy miről beszélünk most: arról beszélünk most, hogy most harmadjára próbálják a Roszatom kedvéért megváltoztatni azokat az atomenergiai szabályokat, amelyek amúgy sokkal jobb minőségűek voltak, mielőtt ezek a változtatások elkezdődtek volna.Csak hogy egy metaforával éljek, hogy milyen az, amikor a szabályozást próbálják folyamatosan egy készülő erőműhöz alakítani: ez olyan, mintha az embernek van egy autója, ami megbukik a műszaki vizsgán, majd megváltoztatják a műszaki szabályokat, hogy nem kell fék az autóra, akkor is működhet. Majd részletesen kitérek arra, hogy melyek azok a fontos szabályozási mechanizmusok, amelyeken látszik, hogy gyengítik alapvetően a szabályozásokat, és ez a módosítás egyértelműen a Roszatom kedvéért történik.

Ha a Roszatomnak  ami, és ezt hozzá kell tenni, hogy természetesen Európában nemcsak Magyarországon végez atomenergia-fejlesztést a Roszatom, megteszi ezt Finnországban, és ugyanúgy Finnországban is volt már olyan, hogy a Roszatom nyomására meg kellett változtatni az atomenergiai szabályozásokat, illetve a szakértői szabályozásokra vonatkozó törvényt.

Azért még az orosz technológiához, mielőtt a részletekre rátérnék, hogy mi a konkrét baj ezzel, annyit hozzá szeretnék tenni, hogy a korábbi Szovjetunió területén több atombaleset történt, mint az összes nyugat-európai országban vagy az összes többi országban alle zusammen együtt, úgyhogy ez azért mutatja azt, hogy a Roszatom nem biztos, hogy a lehető legmegbízhatóbb arra, hogy Magyarországon atomenergiával foglalkozzon.

Két dolgot szeretnék fölvetni, ami konkrétan baj ezzel a törvénnyel. Az egyik az, hogy korlátlan mértékben megnöveli az engedélyezési eljárásba bevonható szakértői szervezetek számát anélkül, hogy eggyel több szakértő is lenne Magyarországon.

(12.10)

Ugye, Magyarországon van egy fix, behatárolt számú szakértője az atomenergiának, akiknek részt kell venni ebben az engedélyeztetési eljárásban, és ahelyett, hogy több szakértőt képeznének, vagy mondjuk, külföldi szakértőket bevonnának ebbe, a különböző szervezetek multiplikálásával próbálják elérni azt, hogy a lehető legtöbben tudjanak részesülni abban, hogy a szakértőbizniszből pénzt kapjanak, ebből a rengeteg pénzből, ami az engedélyeztetésre el fog menni. Nem hiszem, hogy orákulumszerű jövőbe látás lenne azt mondani, hogy a következő hetekben, hónapokban különböző emberek, akik természetes személyek és a nevüket elég jól ismerjük, különböző atomenergiai szakmai, szakértői szervezeteket fognak létrehozni azért, hogy az engedélyeztetési eljárásban puha pénzeket tudjanak kapni. Tehát az, hogy a szervezetek számát növelik, de a szakértők számát nem, akik ebbe bevonhatók, az egyértelműen azt mutatja, hogy itt vannak emberek, akik  vagy a Roszatom, vagy a Roszatom mellett mások  szeretnének részesülni ezekben a szakértői puha pénzekben.

A másik, a kedvenc aggályom, ami szerintem azért egészen már nevetséges is, hogy megszüntetik a szakértői összeférhetetlenségi szabályokat. Ez azt jelenti, hogy a Roszatom, illetve annak alvállalkozója is becsatolhatja az engedélykérelemhez a saját szakvéleményét. Magyarul, én építtetek valakivel valamit, függetlenül megvizsgálom, hogy az jó-e, majd akivel építtetek és aki ebből pénzt keres, az elmondja, ja, szerintem ez tök jó. Én azt érzékelem, az nem biztos, hogy a lehető legbiztosabb módja az, hogy Paks II. biztonságos legyen.

Itt mindjárt ki fogok emelni egy konkrét embert meg egy konkrét példát, ami illusztrálja azt, hogy milyen az a fajta szakértői eljárás, de azért hozzá szeretném tenni, hogy az összeférhetetlenség egy ilyen szakértői eljárásban azért is nagyon fontos, mert pontosan tudjuk, hogy milyen hatást tud gyakorolni a több ezer milliárd forintos atomipar Magyarországon. Pontosan tudjuk, hogy át akarnak pörgetni mindenféle határidőt, pontosan tudjuk, milyen gyorsan meg akarják csinálni önök ezt az atomerőművet, annak ellenére, hogy a lehető legtöbbször ezek nagyon lassú dolgok, és nem véletlenül lassú dolgok. De itt a kedvenc emberemre szeretnék visszatérni. A Magyar Időkben volt egy ember, bizonyos Hárfás Zsolt, aki most részt fog venni a szakértői eljárásban Paks II.-ben, aki rendszeresen publikált arról, hogy Paks II. milyen egy jó dolog és biztonságos. Többek között összeveszett az LMP frakcióvezetőjével, Szél Bernadettel, mindenkivel. Aztán egy nagyon komoly oknyomozó munkával, amit a google.com keretében végeztem, a következőre jutottunk: Hárfás Zsolt a Roszatom konszern magyarországi kommunikációs partnerének, a Kotimex Kft.-nek a fizetett alkalmazottja. No hát, milyen emberek fognak részt venni most a szakértői eljárásban? Aki a Roszatomnak a kommunikációjáért kap pénzt a Roszatomtól, az fogja megszakérteni azt, hogy milyen nagyon biztonságos ez az erőmű?

Összességében azt szeretném mondani, hogy önök mindent elkövetnek azért, hogy a Roszatom érdekeit képviseljék ebben a Házban. Annak ellenére, hogy Orbán Viktor nemrég elmondta, hogy milyen a keleti veszély, annak ellenére ezért a rubel devizahitelért hajlandók minden összeférhetetlenségi szabályt megváltoztatni, és hajlandók arra is, hogy az önök barátai most már a szakértői pénzekhez is hozzáférjenek. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai