Készült: 2024.05.21.05:27:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2018.07.17.), 50-52. felszólalás
Felszólaló Szávay István (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:02


Felszólalások:  Előző  50 - 52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZÁVAY ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár Úr! Molnár képviselőtársamra annyit hadd reagáljak először, hogy tudja, képviselő úr, azért a kritikái egyrészt akkor lennének hitelesek, hogyha önök ezt az ügyet alapvetően máshogy kezelték volna, de azért ez ebben a formában nem igaz.Az, hogy a Szocialista Pártnak pedig... (Korózs Lajos: A Bethlen Alapítvánnyal kell foglalkozni ennél a napirendnél, ugye?  Az elnök csenget.)

ELNÖK: Korózs képviselő úr, nem adtam önnek szót! Majd ha bejelentkezik, akkor fogok adni, ezt az időkeretbe pedig be fogjuk számítani. (Korózs Lajos: Attól még igazam van!) Parancsoljon, képviselő úr!

SZÁVAY ISTVÁN (Jobbik): Attól még lehet, hogy igaza van, Korózs képviselő úr, én is kíváncsi vagyok a mondanivalójára, úgyhogy biztatom, hogy majd utánam nyomjon gombot.Szóval az, hogy a Szocialista Pártnak mindig fontosak voltak a határon túli magyarok, az valahogy a Comedy Centralnak az esti műsorsávjába való kijelentés volt, képviselő úr (Dr. Molnár Zsolt: Fideszes duma!), ezt nagyjából azért itt mindenki érzi ebben a teremben.

Szóval, a kritikái akkor lennének jogosak, hogyha ezt a kérdést önök önmagában és alapvetően máshogy csinálták volna. Alapvetően azért nem csinálták máshogy, mert önöknek is ugyanígy megvoltak a liebling szervezeteik határon túl, mint ahogy most a Fidesznek megvannak. Az önök idejében is megvoltak azok a kiválasztott határon túli magyar vezetők, akik felküldték a listákat Budapestre, és véleményezték, hogy ki kaphat pénzt, és ki nem kaphat politikai alapon, mint ahogy ez most is így van.

Más kérdés  és azért ezt is el kell ismerni , hogy önök azért legalább nem akartak mindenki mást kinyírni annak idején, mint amilyen tendenciákat azért mostanában látunk. Tehát legalább nem kellett mindenkinek éhen halnia, aki nem volt hajlandó önöknek befeküdni. De azért ez még nem azt jelenti, hogy sokkal erkölcsösebb volt ez a fajta pályázatbírálási mechanizmus. Arról nem is beszélve, hogy azokat a forrásokat, amelyek most rendelkezésre állnak, még csak meg sem közelítette az az összeg, amelyeket önök erre a célra annak idején fordítottak.

Ugyanakkor persze, ezzel együtt nyilván van igazság is abban, amit ön elmondott. Mi a magunk részéről az elmúlt hat évben azért meglehetősen sokszor tettük kritika tárgyává a pályázatok elbírálásának a rendszerét, a zárt pályázatok, tehát az egyéni elbírálással kiosztható pályázati pénzek rendkívül magas arányát, amelyen továbbra sem hajlandó a kormányzat változtatni. Továbbra is találkozhatunk olyan gyakorlattal, hogy kormányzathoz közel álló személyek és szervezetek néhány oldalas, összehányt pályázatra 100-200 millió forintokat kaphatnak, amelyekkel aztán utána nem nagyon akaródzik nekik elszámolni, vagy azt több éven keresztül halasztják. Mint ahogy például a tusnádfürdői kempingnek a felújítását, amelyikkel kapcsolatban mi azért most már lassan szeretnénk látni, hogy Németh Zsolt alapítványa mit zsonglőrködött ezzel a 150 millió forinttal, illetve hogy végül is sikerülte magánkezekbe átjátszani az ebből a pénzből felújított kempinget, vagy végül is ezt csak megakadályozta az államtitkárság. Ennek most már lassan utána fogunk nézni, azt hiszem, most augusztusban a harmadik módosított elszámolási határidő is le fog járni, úgyhogy bízom benne, hogy államtitkár úrék nem fognak adni több lehetőséget az elszámolás elszabotálására.

Ugyanakkor  és akkor most térjünk rá azért a konkrét javaslatra  nehéz kérdés az, amit Molnár képviselő úr felvet. Ha jól értem, az MSZP-nek az a baja ezzel a javaslattal, hogy mi hiányzik belőle, és hogy mi az, amilyen irányba el lehetne vinni még a Bethlen Gábor Alap működését.

Ez azért nehéz kérdés, mert ebben van igazság, és nagyon sok olyan kérdés van, aminek a szabályozását mi is szívesen látnánk vagy a változtatását mi is szívesen látnánk, és az ember szívesebben támogatna egy olyan javaslatot, amiből visszaköszönnek bizonyos olyan változtatási igények, amelyek adott esetben már az elmúlt évek során több alkalommal is megfogalmazódtak.

Ugyanakkor mi a magunk részéről úgy döntöttünk, hogy mégiscsak azt fogjuk nézni, hogy mi van a javaslatban, és ez alapján fogjuk meghozni a döntésünket. Azzal együtt, hogy el kell hogy mondjam, hogy sok hiányérzetünk van, és most jelenleg azt fontolgatjuk, hogy ezzel együtt is a magunk részéről majd az ősz folyamán be fogunk nyújtani egy olyan törvénymódosítást, amiben ezeket a kérdéseket rendezni szeretnénk.

De most akkor koncentráljunk arra, amit a javaslat tartalmaz, és itt azért többségében alapvetően technikai jellegű módosításokról van szó. Ezekre én részletesebben kitértem már a vezérszónoki felszólalásomban, amikor a javaslatot elkezdtük tárgyalni, ezt most nem szeretném megtenni. Egy kérdésről szeretnék ugyanakkor beszélni, ez pedig a Határtalanul! program.

(11.40)

Államtitkár úrnak is régóta ez a véleménye, és ebben a véleményünk megegyezett egymással már az elmúlt évek során is, hogy ennek a programnak nem az EMMI-ben kellett volna lennie, hanem a Miniszterelnökségen, és ez a program most idekerül. Mi ezzel a magunk részéről egyetértünk. Úgy gondolom, hogy a Miniszterelnökség ennek a programnak jobb gazdája lesz, mint az EMMI volt.

Ugyanakkor nagyon határozottan szeretném államtitkár úr figyelmét felhívni és kérni azt, hogy ön is pontosan tudja, hogy ennek a programnak milyen problémái voltak az elmúlt évek során. Amikor ön még bizottsági elnök volt, a Nemzeti összetartozás bizottságának elnökeként is ezzel az üggyel sokszor foglalkoztunk, az ezzel kapcsolatos problémák többször bekerültek a bizottságunk elé, és tudjuk azt, hogy milyen alapvető problémák voltak például az adminisztrációval, a pályázatelszámolásokkal, egyáltalán a pályázatok időben történő kiírásával. Sok év után sikerült ezen csak változtatni, de a problémákat teljesen megszüntetni a mai napig sem sikerült.

Én arra kérem államtitkár urat, hogy ha már egyszer mi a magunk részéről megelőlegezzük önnek azt a bizalmat, hogy ennek a programnak jobb gazdája lesz, mint az EMMI, akkor valóban tegyen meg mindent annak érdekében, hogy ez így is legyen. Azt kérem önöktől, hogy tekintsék át a program eddigi működési zavarait, leginkább azt, hogy hogyan lehetne a pályázatok elszámolását egyszerűsíteni. Érthetetlen, túlbürokratizált a pályázati elszámolás. Sokszor olyan igazolásokat és olyanfajta számlákat kérnek a pályázóktól, amiket nem könnyű beszerezni, és ez a mai napig is talán most már kevesebbeket, de higgye el, államtitkár úr, a mai napig is sokakat visszatart a pályázattól az az elképesztő bonyolultság és adminisztrációs bürokrácia, amit ez a pályázat jelent.

Meggyőződésem, hogy itt még vannak pontok, ahol ezen lehetne egyszerűsíteni, ezért fordulhatott elő az a korábbi években is, hogy egész egyszerűen nem fogyott el a pályázati keret. Ilyen azért viszonylag ritkán van Magyarországon, hogy van egy rendkívül nagy pályázati keret, de igazából mindegy, hogy mekkora, de van egy pályázati keret, amit egész egyszerűen azért nem sikerül elkölteni, mert nincsen rá elég pályázó. Azért nem volt elég pályázó, mert sokakat elrettentett ennek az egész pályázatnak a módja, az adminisztrációja és az elszámolása. Tehát azt kérem, hogy erre figyeljenek oda.

A másik, amit egy kicsit nehezen értünk: az ezzel kapcsolatos ellenállást az önök részéről. Összesen egyébként egyetlenegy darab módosító javaslattal élt a Jobbik. Az is egy olyan jellegű volt, amely a törvényből magából már következik, hiszen maga a törvényjavaslat több, most meglévő gyakorlatot jelenített meg a törvényben, vagy olyan dolgokat szerepeltet, amelyek eddig is így működtek, csak éppen törvényben nem szerepeltek. Például leszögezi a javaslat azt, amit eddig is tudtunk, hogy a Bethlen Gábor Alapnál a munkáltatói jogokat az alap vezetője gyakorolja. Én ugyanúgy kértem azt, a már meglévő és egyébként általunk sokszor kritizált gyakorlatot végre megváltoztatva egy kicsit jobban kereshető, átláthatóbbá vált a Bethlen Gábor Alap honlapja. A korábbi években gyakorlatilag lehetetlen volt egy-két napos munka ráfordítása nélkül utánajárni és kinyomozni azt, hogy milyen szervezet milyen döntések alapján mikor és mennyi pénzt kapott a Bethlen Gábor Alapból. Ezt évente háromszor elmondtuk mindenféle bizottsági üléseken. Ezt nagyon jól megcsinálták, el kell ismerni. Tehát egy jól kereshető adatbázisa van most éppen jelenleg a Bethlen Gábor Alapnak, és mi szeretnénk is, ha ez így maradna. Szerettük volna, ha ez a fajta tájékoztatási kötelezettség törvényben is megjelent volna, ezt önök mégsem támogatták. Számunkra kicsit nehezen érthető, hogy emögött milyen cél húzódott meg. Mindenesetre úgy gondoljuk, hogy erre a kérdésre még a jövőben szeretnénk visszatérni.

Ezzel együtt, az elmondott kritikáinkkal együtt és annak a szemléletnek a megfontolásával együtt, amit az előbb Molnár képviselőtársam felé is jeleztem, a Jobbik úgy döntött, hogy ezt a javaslatot támogatni fogja, de szeretnénk hangsúlyozni, nem azért, mert a Bethlen Gábor Alap működésével vagy gyakorlatával egyetértenénk, hanem azért, mert most pusztán azt szeretnénk nézni, hogy ez a törvényjavaslat milyen irányú változásokat fog tenni, és azokkal pedig alapvetően egyet tudunk érteni. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  50 - 52  Következő    Ülésnap adatai