Készült: 2024.05.07.08:17:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

28. ülésnap (2018.10.08.),  185-186. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:36


Felszólalások:   183-184   185-186   187      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! „Puszták népe 2.0, avagy cselédsors újratöltve” címmel napirend utáni felszólalásra jelentkezett a Jobbik képviselőcsoportjából Ander Balázs képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ha valaki nem ismeri Illyés Gyulától ezt a megdöbbentő erejű szociográfiát, a Puszták népét, akkor a cím alapján úgy is gondolhatná, hogy ez szabadságszerető, harcos, büszke magyarokról szól.

(15.20)

Holott cselédsorban tartott, elnyomott magyarokról szól, akiknek a gyermekei közül jó, ha ezerből egy ki tudott törni ebből a sanyarú sorsból.

Fejlett országokban az oktatás a leghathatósabb eszköze annak, hogy a társadalmi egyenlőtlenségeket csökkentsék, és egy ilyen fejlett és normális fejlődésen keresztülment országban az, hogy polgárosodás, nemcsak egy politikai termék lehet, nemcsak egy habonyi hazugság, hanem valóság, olyan valóság, ami lehetővé teszi azt, hogy a középosztályba való belépés igenis hogy a társadalmi lehetőségek között álljon rendelkezésre, társadalmi valóság legyen. Viszont Magyarországon a dolgok kissé másként alakultak, hiszen gondoljunk csak vissza Bokros Lajosra, aki anno még azt mondta, hogy Burundiban sincsenek egyetemek, mégis egész jól megvannak. Aztán ezen az úton ment tovább a KDNP-s Pálffy István, aki azt mondta, hogy redukálni kell az érettségizetteknek, illetve a diplomásoknak a számát Magyarországon. Egyébként kézenfekvő a kérdés, hogy miért nem a saját gyermekeikkel kezdik, miért mindig az állampolgároknak, a magyaroknak ajánlgatják ezeket az opciókat. És most Palkovics miniszter úr szintén valami hasonló húrokat pendített meg, amikor azt mondta, hogy az úgynevezett Corvinus-modell, tehát amikor csökkentik, illetve megszüntetik adott egyetemen az államilag finanszírozott férőhelyeket, illetve a fizetős szakokat kiterjesztik, ez legyen az általános a magyar felsőoktatásban is. Ezért mondom azt, hogy önök ezen az úton, a bokrosi, a Pálffy-féle úton haladnának tovább.

Madách Imrének „Az ember tragédiája” című művében a XII. szín a híres-hírhedt falanszterjelenet, ahol Platón pásztorkodik, Luther fűtőként tevékenykedik, Michelangelo pedig széklábakat kénytelen faragni  valami ilyen sorsot képzelnek el egyébként a fideszes oktatáspolitikusok is a magyar fiatalok egy jelentős részének, azoknak egyébként, akiknek az esze, a tehetsége meglenne ahhoz, hogy továbbtanuljanak, viszont az anyagi lehetőségek nem állnak a rendelkezésükre. Teszik önök ezt egy olyan országban, ami 2001 óta a Világgazdasági Fórum versenyképességi listáján az akkori 28. helyről mostanra lecsúszott körülbelül a 60. helyre.

A humán tőkét, kérem szépen, kormánypárti urak és nagyságos asszonyok, nem így kellene Magyarországon fejleszteni! Igenis sokkal több forrást kellene biztosítani a kutatásra, a kultúrára, az oktatásra, és mindezt hozzáférhetővé tenni széles tömegek számára. Ahhoz, hogy ez az ország a transznacionális vállalatok globális termelési láncain följebb tudjon lépni, és magas hozzáadott értékű termékekkel tudjunk bekapcsolódni a világgazdasági folyamatokba, ezekre a lépésekre lenne szükség, és nem azokra, amelyeket önök meglépnek, és másra nem jók, csupán arra, hogy a roncstársadalmi létet vagy azt a hűbéri állapotot, amit Magyarországon kezdenek kiépíteni, még jobban megszilárdítsák.

Nézzük a konkrét számokat! A diplomás fiatalok aránya, tehát a 25 és 34 év közötti diplomások aránya Magyarországon 30 százalék. Az OECD-átlag 43 százalék, de mondjuk, Japánban vagy éppen Kanadában 60 százalékos aránnyal találkozhatunk, Dél-Koreában pedig 70 százalékkal. Hogy van ez? Hogy van az, hogy a teljes hazai felsőoktatásra egy évben kevesebb forrás jut, mint ami pénzt, mondjuk úgy nyugodtan, az MNB Matolcsy-féle alapítványai lenyúltak. Persze ott aztán van hatvanegynéhány millió forintos szoborra, van 17 millió forintos, kézzel csomózott szőnyegre forrás, a magyar felsőoktatást pedig kiszárítják és válsághelyzetbe kormányozzák önök. Úgy, hogy Orbán Viktor 2008-ban még azt mondta: a magukfajtát kizárja a tandíj a felsőoktatásból, kizárja, kirekeszti az egyetemekről. Mi változott az elmúlt tíz évben? Megmondom: az, hogy a NER parazitái összelopták magukat, és most már van pénz arra, hogy ha kell, akkor a saját gyermekeiket akár ilyen méregdrága, fizetős egyetemeken taníttassák majd.

Meglopják önök a magyar embereket azzal is, hogy egy diplomás átlagbére kétszer akkora, mint mondjuk, az érettségivel rendelkezőé. És úgy is megrövidítik a magyar embereket, hogy aki diplomával rendelkezik, az a férfiember 12 évvel tovább él, mint az, aki mondjuk, csak alapfokú végzettséggel rendelkezik. Miért teszik mindezt? Miért haladnak ezen az úton? Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik és a DK soraiból.)




Felszólalások:   183-184   185-186   187      Ülésnap adatai