Készült: 2024.05.16.09:50:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

100. ülésnap (2019.12.03.),  31-32. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 8:49


Felszólalások:   29-31   31-32   33-34      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, jegyző úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a határozathozatal következik. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadjae az S/8364. számú személyi javaslatot. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 164 igen szavazattal, 4 tartózkodás mellett a személyi javaslatot elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalok végére értünk. Megköszönöm együttműködésüket. Kétperces szünetet rendelek el. (Rövid szünet.)

Tisztelt Országgyűlés! Megkérem képviselőtársaimat, akik halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt el kívánják hagyni az üléstermet, tegyék meg most és lehetőleg minél rövidebb időn belül. Aki pedig marad, kérem, foglalja el a helyét, folytatjuk munkánkat.

Tisztelt Országgyűlés! Napirend utáni felszólalások következnek.

Tisztelt Országgyűlés! Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Bangóné Borbély Ildikó képviselő asszony, MSZP-képviselőcsoport, „Tényleg mindig az emberek a hibásak?” címmel. Megadom a szót ötperces időkeretben.

(10.50)

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Most meglepetésre nem az egészségügyről fogok beszélni, hanem a MÁV-ról. Néhány hónappal ezelőtt, amikor kérdést tettem fel a MÁV-val kapcsolatban, akkor Fónagy János államtitkár úr azt a vicces választ adta nekem, hogy talán nem is az a baj, hogy a MÁV-val problémák vannak, hanem az, hogy én felülök a vonatra, és azok a vonatok késnek. Akkor jót derültünk ezen, de tegnap azért láttuk, hogy sokkal kaotikusabb állapot alakult ki a MÁV-nál, mivelhogy leesett 5 centiméter hó, mint amit elvárhatnánk a XXI. században Magyarországon. (Nacsa Lőrinc: És a főváros?) Azért, hogy megnyugtassam államtitkár urat és a bent lévő képviselőket: gyanúval élve én vasárnap feljöttem már Budapestre, nehogy az legyen, hogy hétfőn valami gond történik a MÁV-nál, amiért én legyek a hibás, mert hétfőn reggel felültem egy vonatra. De ennél sokkal komolyabb az ügy. Tegnap azt láttuk, hogy megbénult a tömegközlekedés, megbénult a MÁV Magyarországon. Volt olyan járat, amely 180 percet késett, bár a menetideje csak két óra hossza volt. De volt olyan is, hogy nem érkezett be a Nyugati pályaudvarra a vonat, hanem Zuglóban megállt, és akár tíz kilométert is gyalogolniuk kellett az utasoknak, hogy egyáltalán be tudjanak jönni.

De tegnap a nagy káoszban elsiklottunk egy hír fölött. A Vácról Budapestre induló 6 óra 58-as vonat Csomádon megállt, mert lejárt a mozdonyvezető 12 órás műszakja, kiszállt a vonatból, és megvárta a következő mozdonyvezetőt, hogy egyáltalán el tudjon indulni a járat. De nem ez volt az egyetlen járat tegnap, hanem a 6 óra 26 perces vonat is, amely szintén Budapestre tartott, az is megállt Csomádon, mert lejárt a mozdonyvezető munkaideje, és megvárták a következő mozdonyvezetőt.

Amikor arról beszélünk, hogy a XXI. században, 2019-ben hogyan kellene a tömegközlekedésben a MÁV-nak működnie, ezek nem igazán férnek bele. Tegnap reggel felébredtünk, december 2-án leesett az első hó, és az egész vasút megbénult. Az egész vonatközlekedés megbénult. (Nacsa Lőrinc: És Budapest is!) Az egész ország megbénult, nemcsak Budapest, hanem az egész ország is megbénult. (Dr. Rétvári Bence: Budapest nem bénult meg? Budapesten minden rendben volt?)

Tegnap kérdéseket intéztem Palkovics miniszter úrhoz a gazdasági bizottsági meghallgatásán, hogy hogyan fordulhat az elő, hogy ilyen állapotok uralkodnak a MÁV-nál. Nem azt hoztam fel, hogy mennyire koszosak a járatok, mennyire nem lehet alkalmazkodni a menetrendhez, hanem azt a kérdést tettem fel neki, hogyan fordulhat elő, hogy december 15-étől életbe lép az új menetrend, s az egyik legsarkalatosabb pontja a menetrendváltozásnak az, hogy a Budapestről Szegedre tartó intercity-vonat menetideje 19 perccel rövidebb lesz. Mondhatnánk, hogy ez teljesen rendben van, mert kell, hogy ilyen fejlesztések történjenek, de mindig a részletekben van a bukta. A menetidő-rövidítés arról szól, hogy ez az IC-vonat most már nem áll meg Nagykőrösön, Kecskeméten és Kiskunfélegyházán, több ezer ember munkába vagy iskolába járását megnehezítve vagy ellehetetlenítve.

Azt gondolom, hogy ha fejlesztésekről beszélünk, akkor nem úgy kell rövidíteni egy menetidőt, hogy kihagyunk ilyen fontos megállókat, hanem fejlesztéseket kell eszközölni. Erre Palkovics miniszter úr azt mondta, hogy fél évig fog ez a menetrend élni, fél évig majd nézik, hogy mi fog történni, és ha igazuk lesz az utasoknak  akik amúgy meg már egy petíciót indítottak, amit már több mint 3 ezren írtak alá , akkor visszatérünk az eredeti menetrendre. Igaz, azt is elismerte a miniszter úr, hogy indítanak majd sebesvonatot, csak ez a sebesvonat már nem a Nyugatiig fog közlekedni, hanem Kőbánya-Kispestig. Nagy jól tudjuk, hogy Kőbányán most metrófelújítás zajlik, ezért majdnem egy órába kerül Kőbányáról a metrópótló buszokkal, majd utána metróval bejutni a belvárosba. Szóval, megint csak az utasokat büntetik.

Én azt gondolom, hogy nagyon-nagyon nincs ez rendben. Amúgy hozzáteszem, hogy példát kellene venni a japánokról: ha a MÁV-nál ilyen káosz van, akkor a miniszternek le kell mondania. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:   29-31   31-32   33-34      Ülésnap adatai