Készült: 2024.09.20.21:14:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (2019.06.11.),  51-57. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:17


Felszólalások:   45-51   51-57   57-63      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem ezért a tisztelt Országgyűlést, elfogadjae azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 112 igen, 36 nem szavazattal és 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Keresztes László Lóránt képviselő úr, az LMP frakcióvezetője, interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Miért nézi tétlenül a kormány a vidéki úthálózat pusztulását?” címmel. A frakcióvezető úré a szó, parancsoljon!

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a lehetőséget… (Farkas Sándor: Nem hallani!) Működik? (Cseresnyés Péter: Már működik.) Jó. Köszönöm szépen, elnök úr. Remélem, hogy a kérdésem, a felszólalásom kevesebb feszültséget fog kiváltani itt a parlamenti padsorokban. Egy rendkívül aktuális és a vidéki térségeket sújtó problémáról fogok kérdezni, és remélem, nem a statisztikákról fogunk tudni vitatkozni, hiszen ebben ezen a téren elég egzakt statisztikákkal rendelkezünk. Amikor a kormányzati kommunikációt halljuk a különböző fejlesztések, útfejlesztések kapcsán, akkor szinte kizárólag a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről esik szó, és keveset hallunk arról, hogy mit kívánnak tenni az alsóbbrendű úthálózat, a vidéket ellátó mellékutak problémáinak a kezelése kapcsán. Tudjuk azt, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden évben elkészít egy nagyon világos és részletes statisztikát a magyar közúthálózat állapotáról, és látjuk azt, hogy a burkolatminőség alapján a főutaknak a 40 százaléka, viszont a mellékutaknak a 60 százaléka kifejezetten rossz minősítésű, ilyen ezeknek az útszakaszoknak az aránya. És ha a két legrosszabb minősítést nézzük, tehát a rossz és a nem megfelelő útszakaszok arányát a mellékutak tekintetében, akkor egy egészen döbbenetes 71 százalékos számot kapunk, tehát 71 százaléka a magyarországi mellékúthálózatnak rossz vagy nem megfelelő minőségű, és amiatt, hogy a kormány elmulasztja a megfelelő cselekvést, az érdemi cselekvést, ez a szám döbbenetes mértékben évről évre egyre rosszabb, tehát minden évben egyre nagyobb a rossz és nem megfelelő minősítésű mellékutaknak az aránya.

Felmerül a kérdés, hogy a kormány beszél különböző javaslatok kapcsán vidékfejlesztésről, a vidék népességmegtartó képességének a növeléséről, de mégis hogyan képzeli el azt a kormány, hogyha ilyen rossz állapotban van a vidék egyik legfontosabb infrastruktúrája, az úthálózat, tehát konkrétan milyen vidékfejlesztést és milyen módon képzel el a kormány, hogyha évről évre ilyen döbbenetes mértékben egyre inkább romlik a mellékúthálózat minősége?

(Az elnöki széket Jakab István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

És akkor egy konkrét választ is szeretnék az államtitkár úrtól hallani arra, hogy az alsóbbrendű utak  tehát nem a gyorsforgalmi utak, hanem az alsóbbrendű utak  fejlesztése kapcsán középtávon, tehát mondjuk, 2022-ig pontosan mennyi forrást szán a kormány a fejlesztésre, és hogyha a statisztikákat vesszük figyelembe, akkor a rossz és a nem megfelelő utak aránya tekintetében milyen javulást kívánnak elérni. Tehát konkrét, egzakt számokat szeretnék az államtitkár úrtól hallani a válaszában. Köszönöm. (Taps az LMP és a DK soraiban.)

ELNÖK : Köszönöm szépen, képviselő úr. Köszöntöm képviselőtársaimat.Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Mielőtt számokat mondanék, konkrét kérdésre konkrét válaszokat adnék, azért szeretnék arra utalni, hogy lehet, hogy ezt a kérdést érdemesebb lett volna feltenni kilenc évvel ezelőtt, és akkor meg lehetett volna kérdezni azt, hogy az a vidékellenes gazdaságpolitika vagy közlekedéspolitika, amely az akkori szociálliberális kormánynak a sajátja volt, miért eredményezte azt (Dr. Vadai Ágnes közbeszól.), hogy a vidéki úthálózathoz, a mellékúthálózathoz éveken keresztül érdemben nem nyúltak hozzá (Dr. Vadai Ágnes: Nem igaz!), s 2010 után kellett nagyon gyorsan intézkedni annak érdekében (Dr. Vadai Ágnes: Ez sem igaz!), hogy ahogy a költségvetési források rendelkezésre állnak, szinte azonnal látható javítást és javulást okozzunk az ottani beavatkozásokkal a mellékúthálózat kapcsán. Természetesen ehhez egy-két évnek el kellett telnie, míg azt a csődközeli helyzetben lévő gazdaságot a mély gödörből sikerült kihúzni, amit egyébként az előbb említett szociálliberális kormányzat oda juttatott, ahova juttatott. A vidék felemeléséért dolgozó Orbán-kormányzat ezért közúti beruházásokkal nyitja meg Magyarországot és a felzárkózó térségeit (Dr. Vadai Ágnes közbeszól.) a lehetséges beruházók, munkahelyeket teremtő vállalkozások, a helyi gazdaságot élénkítő, a családok életlehetőségeit javító fejlesztések előtt. Ennek a munkának éppúgy részét képezi a gyorsforgalmi utak országhatárokig tartó, megyei jogú városokat összekapcsoló hálózatának az építése, mert ott teremtődnek nagy számban munkahelyek a vidéki emberek számára is, de emellett természetesen a mellékutak és a bekötőutak fejlesztése is nagyon-nagyon fontos.

A kormány ezzel a célkitűzéssel hatalmas fába vágta a fejszéjét, ugyanis a korábban évtizedekig elmaradt karbantartások, beruházások miatt (Dr. Vadai Ágnes: Ez sem igaz!) közel 20 ezer kilométernyi útszakaszon van szükség  úgy, ahogy ön is mondta  beavatkozásra. Bárki beláthatja, hogy ilyen volumenű munkát egyik pillanatról a másikra, de egyik évről a másikra sem lehet elvégezni. A felelős és reális gondolkodás a hosszú távú, ütemezett, stabil finanszírozással bíró felújítási program elindítása lehet.

A felszólalása alapján úgy tűnik, hogy az elmúlt években látta, hogy történtek lépések ebbe az irányba, de nem teljes mélységében tájékozódott, ezért szeretném felhívni a figyelmét, hogy az úthálózat fejlesztésére és felújítására a kormányzat a feladat nagyságához mért forrást különített el. A 2024-ig tervezett közútfejlesztési projekteket keretbe foglaló útprogram teljes költségvetése 3200 milliárd forint, a magyar gazdaság növekedésének köszönhetően e keretösszeg több mint felét hazai forrásból fogjuk finanszírozni.

Hogy konkrét intézkedéseket is nevesítsek, a hazai finanszírozású komplex útfelújítási programban 2018-ban és 2019-ben 614 kilométer mellékút újul meg, az uniós finanszírozású terület- és településfejlesztési operatív program keretében pedig ugyanebben az időszakban 521 kilométer mellékút rendbetétele történik meg vagy van folyamatban a rendbetétele. A kifejezetten a kistelepülésekre koncentráló „Magyar falu” program keretében 2019-ben 50 milliárd forint áll rendelkezésre az útfelújítások kivitelezésére. Idén 163 helyszínen közel 430 kilométer úthosszon kezdődik meg a felújítási munka.

A kormány megteremtette a közutak karbantartásához szükséges anyagi alapokat is, a kabinet 2016 és 2020 között összesen 400 milliárd forintnyi költségvetési forrást biztosít a közútkezelő számára az üzemeltetési és fenntartási feladatok színvonalas ellátásához.

Ennek eredményeként a mindenkori éves büdzsébe e célra betervezendő kötelezettségvállalás mértéke a kiinduló 60 milliárd forintos szintről fokozatosan több mint a másfélszeresére fog nőni, tehát biztosított  ahogy említettem  a tervezett és ütemezett mellék- és bekötőút-felújítás.

Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Megköszönöm az államtitkár úr válaszát. Kérdezem a képviselő urat, elfogadjae az államtitkári választ. Öné a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr, és köszönöm szépen, hogy megkísérelt választ adni, államtitkár úr. A válaszában olvashattunk számokat is. Én kifejezetten nem szeretnék arról beszélni, hogy 2010 előtt mi történt, nyilván jogosan fogalmaz meg ön is kritikákat az azt megelőző időszak kormányai tevékenysége kapcsán, de én arról beszéltem, hogy 2010 óta, az önök kormányzása ideje alatt folyamatosan romlott és most is romlik évről évre a mellékúthálózatnak az állapota.

Ön említett egyszer egy 600 kilométeres mellékútfejlesztést és a „Magyar falu” program keretében egy 430 kilométeres bekötőút- és összekötőút-fejlesztést. Szeretném felhívni az államtitkár úr figyelmét, hogy a magyar mellékúthálózatban jelenleg a rossz minősítésű utak aránya, száma, bocsánat, vagy hossza 13 725 kilométer, a nem megfelelő minősítésűeké 2440 kilométer, tehát több mint 16 ezer kilométernyi mellékút várja a felújítást  és ehhez képest önök gyakorlatilag semmit nem csinálnak, hogyha ezeket a számokat tekintjük. Ezért van az, hogy évről évre folyamatosan romlik a magyar mellékúthálózat minősége, és ezért van az, hogy a szakemberek már körülbelül 50 százalékra teszik (Az elnök csenget.) az újjáépítendő mellékutaknak az arányát, ami óriási kihívás. (Az elnök csenget.)

Természetesen az államtitkár úr válaszát nem tudom elfogadni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 116 igen, 36 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Tordai Bence, a Párbeszéd képviselője, interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Meddig hagyják, hogy a túlárazott építőipari beruházások a NER-közeli építőipari cégek extra profitját növelje és a korrupciót támogassa?” címmel. Tordai Bence képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   45-51   51-57   57-63      Ülésnap adatai