Készült: 2024.09.19.02:16:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

45. ülésnap (2018.11.28.), 30. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:34


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a türelmet. Ami a szakmai felszólalásokat illeti, igyekszem ebben a keretben maradni és azokról a számokról beszélni, amelyek egyrészt elhangzottak, illetve még inkább azokról, amelyek nem. Azt látjuk ugyanis, hogy eddig is lehetőség volt az eszközkezelő konstrukcióján belül ingatlan-visszavásárlásra, itt egy öt-hat éves ablakperiódusról beszélhetünk, és azt láttuk, hogy hat év alatt mintegy ezer ember került olyan élethelyzetbe jelenleg 36 ezer konstrukcióban lévő család tekintetében, hogy ezt a visszavásárlást egyáltalán végiggondolhatta vagy a kivitelezés útjára léphetett. Tehát azt látjuk, hogy a visszarendeződés aránya igen alacsony, az eredeti állapot elérése pedig talán a nulla felé konvergál, hiszen azt az eredeti élethelyzetet, ami az ingatlan elvesztése és az uzsorahitel kialakulása előtt volt jellemző, tulajdonképpen senki nem tudta visszaszerezni. Azt is látjuk ugyanakkor, hogy befizetett bérleti díjak szerencsére  és itt a dicséret hangján szólok a korábbi konstrukció tekintetében  igen alacsonyak voltak, igen nyomottak voltak.

(10.30)

Éppen ezért mondom azt, hogy amikor most kedvezményként igyekeznek feltüntetni az igen nyomott bérleti díjak elengedését, akkor érdemes megvizsgálni, hogy milyen összegekről van szó. Itt ugye, jellemzően 10-20 ezer forintokról beszélünk, és ha megvizsgáljuk az eszközkezelő konstrukciójában lévő szerződéseket, a családok helyzetét, akkor azt látjuk, hogy itt nagyjából egy 200 ezer körüli engedményről beszélünk, ami csökkenti a vételárat. És ha egy nagyobb szórást vizsgálunk, akkor is ez maximum a 400 ezer forintig megy el, és figyelembe kell vennünk, hogy itt egy kamatelengedést is meglebegtet mellett Magyarország Kormánya. Itt a piaci viszonyokat és minden tényezőt figyelembe véve jellemzően 1 százalék körüli vagy 1 százalék alatti kamatszintről beszélünk; tehát egy olyan elenyésző néhány ezer, néhány tízezer forintról, ami annak a fényében, hogy egy átlagos devizahitel-károsultat hitelkárosulti pályája során milliókkal károsítottak meg, és ezt talán kormánypárti képviselőtársaim is többször elismerték, elismerik, elenyészőnek tűnik  tehát néhány tízezer forintos kedvezmény a többmilliós megkárosítással szemben.

Elhangzott többször, hogy egyszer fizetett az érintett az ingatlanáért akkor, amikor volt egy önrésze, felvett hozzá egy hitelt, azért szerencsés módon valamifajta fedezettel a háta mögött, ugye, jellemzően az ingatlan volt a fedezet, egyszer akkor már kifizette ezt az érintett ingatlant, most pedig, amikor visszavásároltatnák vele, pontosabban: nyitva hagynák ezt az ajtót, akkor még egyszer fizetnie kell. Azt is látjuk, hogy ezek a 10-15 ezer forintos bérleti díjak állnak az egyik oldalon. Tehát komoly kedvezményként feltüntetni mindezt szerintem nem lehet, nem illik, nem ildomos. A másik oldalon viszont tetemes fenntartási költségek…  tehát én megértem, és látom azt, hogy a költségvetést érdemi szinten és mélyen terheli az, hogy az eszközkezelős lakásokat fenn kell tartani, az állagmegóvási munkálatokat el kell végezni azon esetekben is, amikor, mondjuk, üresen marad egy ilyen ingatlan.

De az is látnunk kell, hogy ezen teljes konstrukció lezárása, megszüntetése hasonlít ahhoz egy kicsit, ahogy az LTP-kel kapcsolatban eljárt a kormányzat. Hiszen ott is vitathatatlan, hogy voltak olyanok, akár ebben az ülésteremben is, akik visszaéltek  egyébként lehet, hogy jogszerűen  egy olyan rendszernek a lehetőségeivel, juttatásaival, amely nem volt kellőképpen körülhatárolt. Nekem sem tetszik az, hogyha egy jómódban élő ember 10-12-15 lakás-takarékszerződést köt állami támogatásra, mondjuk, minden létező rokon és családtag nevére. Ezek kétségtelenül kezelendő problémák, de a kezelés módja nem az, hogy megszüntetem a teljes lakáscélú előtakarékosság állami támogatásának a lábát. Itt is kicsit azt érzem, hogy egyösszegű bevételre hajt a kormány egyrészt, ugye, az érintett ingatlanok eladásával vagy árverésével, ugye, csak harmadsorban kívánja ezt önkormányzatok kezelésébe adni, és azt érzem, hogy igyekszik megúszni a fenntartási költségeket oly módon, hogy inkább az egész konstrukciót szünteti meg.

Tehát továbbra is várjuk a választ arra, hogy mire számíthat az az ember, aki még számított az eszközkezelőre, vagy aki már benyújtotta igénylését. És azt is látnunk kell, hogy a lakhatás frontján a saját világképével, víziójával, tehát a polgári Magyarországgal ellentétes üzeneteket küld a kormány egész évben, és magyarázatért kiált mindaz, hogy miért erodálja egyébként a saját szimpatizánsi táborát, a saját szavazótáborát is a Fidesz ilyen nagy vehemenciával.

Az én forgatókönyvem, illetve álláspontom az, hogy egy átfogó megszorító csomagnak vagyunk a részesei, amely 60-70 milliárdos tételenként igyekszik fúrni-faragni a költségvetés érintett oldalát. Tehát igyekszik minél kevesebbet költeni azokra a jövőnek szóló beruházásokra, amelyek egyébként egy magára valamit adó országban elengedhetetlenek, egy kivándorlás által ilyen mélyen sújtott nemzetgazdaság esetén pedig már-már életbevágó fontosságúak. Azt látjuk, hogy a kafetéria szűkítése során pont a lakhatási mobilitást elősegítő lábat szünteti meg a kormányzat, és tereli át ezt a saját érdekkörben lévő üzleti szférák felé. A lakáscélú előtakarékosság állami támogatását leépíti, nem kezeli az albérletpiacon elszabadult árakat és azt a helyzetet, amit egy egyértelmű piaci kínálati szűkösség okoz, és a beavatkozási lehetőség a kormány rendelkezésére állna.

Negyedsorban: már a kifosztott devizahitel-károsultak esetében is olyan megszorításokat hoz, amelyek az amúgy is rossz kezeléséből az egy-két jó elemet is vitathatóvá teszik vagy egyenesen megszüntetik, mint jelen esetben. Ez egyértelműen a polgárok, a magyar erősödésre egyébként méltó középosztály ellen szóló javaslat, olyan javaslat, amely gyengíti ezeket a társadalmi csoportokat. Értem én, hogy a CSOK tekintetében felső középosztálytól fölfelé, tehát szerencsésebb csoportoknak igyekeznek kedvezni. Ez sajnálatos módon  hiszen nem vagyok ellendrukker  még a demográfiai fordulatot sem hozta meg, a fordulathoz amúgy is nagyon sok idő kellene, de legalább a rossz tendenciák megállítása, lassítása lehetne most egy reális kitűzött cél, sajnálatos módon ez egyetlen mutató tekintetében sikerült, az összes többi esetében nem.

Tehát a termékenységi arányszámot sikerült szerencsés módon egy kicsit emelni, ugyanakkor nem vesz tudomást a kormányzat két tényezőről, hogy közben a szülőképes korú hölgyek bázisa rohamosan csökken, tehát hiába nőtt a termékenységi mutató, az élve születési adatok megint romlottak, megint csökkentek, és ez egy katasztrofális folyamat, amit lehetne egyébként lassítani, és a fordulatot is el lehetne érni egy átfogó lakhatási programmal.

Hiszen a bérrendezés, az anyagi biztonság, a családi adókedvezmények rendszere csak az egyik lába a történetnek, második helyen rögtön szerepel a lakhatással kapcsolatos bizonytalanság, szegénység, kilátástalanság, és jellemzően a fiatalabb korosztályok szembesülnek azzal, hogy  igen, kiszámolják  mennyi idő alatt tudnak Magyarországon nem feltétlen egy önálló tulajdonú otthonra félretenni pénzt, hanem egy önálló lakást, lakhatást szerezni, megoldani.

Ez lehet albérleti forma is, tehát az a célunk, hogy kicsit kihúzzuk a kormányzatot abból a hamis dimenzióból, amelyet igyekszik elhitetni saját magával is, miszerint a magyar emberekhez az áll nagyon-nagyon közel, hogy saját tulajdonú ingatlanuk legyen, és ez valami társadalmi beidegződés.

Persze, hogy mindannyian jobban szeretjük a saját tulajdonú lakást, házat, mint adott esetben egy albérletben lakni, ez a világ legtermészetesebb dolga, úgy vélem, hogy minden normális nemzet esetében így van, ugyanakkor jelen pillanatban lehetővé kell tenni azok számára, akik nem tudnak a kredencből akár még egy önrészre valót sem előhúzni, egy önálló tulajdonú lakás akár hitelének a felvételére, hogy normális körülmények között bérleményben lakhassanak, elkezdhessék a saját életüket. Ennek a demográfiai hátterű üzenete egyértelműen pozitív lenne, és megszűnne az a káros folyamat, miszerint az Orbán-kormány pontosan a saját víziójával szállt szembe, pontosan a saját maga által felépíteni kívánt Magyarországot rombolja rohamos mértékben, és úgy vélem, hogy most már a saját szimpatizánsai számára is látható módon. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiból.)




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai