Készült: 2024.04.27.09:27:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

82. ülésnap (2019.07.08.),  260-263. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 3:49


Felszólalások:   256-259   260-263   264-267      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Schmuck Erzsébet, az LMP képviselője, kérdést kíván feltenni az agrárminiszternek: „Miért nem készült még soha érdemi környezeti hatásvizsgálat a Liszt Ferenc reptérre?” címmel. Képviselő asszony, öné a szó.

SCHMUCK ERZSÉBET (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszterhelyettes Úr! Önök arra a kérdésre, hogy miért nem készült még soha érdemi környezeti hatásvizsgálat a Liszt Ferenc reptérre, mindig azzal érvelnek, hogy a ferihegyi repülőtér létesítésekor még nem létezett Magyarországon a környezetvédelmi hatásvizsgálat azóta bevezetett intézménye, így ilyenre nincs szükség. Hiszen a már meglévő létesítményekre is kiterjed az előzetes vizsgálati kötelezettség, amennyiben azoknál a 314/2005. (XII. 25.) kormányrendelet szerinti jelentős módosításra kerül sor.

(17.30)

Ezen beruházások esetén, továbbá a környezetvédelmi hatóság környezetveszélyeztetés, -szennyezés, illetve -károsítás észlelése esetén a környezetvédelmi törvény 74. §-a alapján teljes körű vagy részleges felülvizsgálatra kötelezheti az adott beruházás üzemeltetőjét.

Azt kérdezem, miniszterhelyettes úr, hogy önök szerint nem jelentős változáse az, hogy 2002-2018 között a menetrendszerű járatok száma megduplázódott, az utasok száma pedig csaknem megnégyszereződött, és emellett az áruszállítás is megduplázódott, mindez hatalmas beruházásokkal övezve, ami a technikai fejlesztések ellenére óhatatlanul jelentős környezeti terheléssel jár. Ennyi módosulás alapján önök szerint tényleg még mindig nem indokolt és jogszerű egy előzetes felülvizsgálat vagy teljes körű felülvizsgálat hatósági elrendelése? Várom megtisztelő válaszát. (Szórványos taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Farkas Sándor miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó.

FARKAS SÁNDOR agrárminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Asszony! Köszönöm a kérdését. Nem először tesz fel hasonló kérdést, ezt már az előbb megbeszéltük. A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló kormányrendelet szerinti környezetvédelmi engedélyezési kötelezettség a jövőben tervezett beruházásokra terjed ki. Mindez összhangban van a vonatkozó EU-irányelvek előírásával, ami nem írja elő a már meglévő és üzemelő beruházások utólagos környezeti hatásvizsgálati kötelezettségét.A Budapest Airport Zrt. azonban a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetére gyakorolt hatásának felmérése érdekében a környezet védelmének általános szabályairól szóló törvény szerint végzett teljesítményértékelés alapján az illetékes környezetvédelmi hatóság, vagyis a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala által kiadott környezetvédelmi működési engedéllyel rendelkezik.

A repülőtéri környezetvédelmi működési engedélyben foglalt zajvédelmi előírásoknak megfelelően a Budapest Airport Zrt. zajmonitorrendszeren keresztül folyamatosan ellenőrzi a repülőtér zajterhelését. Az ellenőrzés a zajterhelésnek leginkább kitett budapesti kerületekre  mint a X., XVII., XVIII. kerületre , valamint Vecsésre és Üllőre terjed ki. A zrt. a zajmonitoring-rendszer adatait negyedévente ellenőrzésre megküldi a környezetvédelmi hatóságnak. A hivatal tájékoztatása szerint a 2018-as és ’19-es zajmonitoring-adatok alapján a repülőtér felülvizsgálati kötelezettsége nem merült fel. Köszönöm szépen, elnök úr. (Szórványos taps a kormánypárti sorokból.)




Felszólalások:   256-259   260-263   264-267      Ülésnap adatai