Készült: 2024.09.21.10:05:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

11. ülésnap (2018.06.25.),  34-39. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:23


Felszólalások:   28-33   34-39   40-44      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A napirend előtti hozzászólások sorában utolsóként Kocsis Máté frakcióvezető úr kap szót, a Fidesz részéről: „Magyarország 2019. évi költségvetéséről” címmel. Parancsoljon!

KOCSIS MÁTÉ (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A héten megkezdi az Országgyűlés a 2019-es központi költségvetéssel kapcsolatos vitákat. Egy költségvetés mindig kijelöli a politikai célokat és az ahhoz számítható pénzügyi kereteket. A magyar kormány - megértve a 2018-as országgyűlési választáson kinyilvánított választói akaratot - a biztonságos növekedés költségvetésévé tette a 2019-es költségvetés tervezetét. A biztonságos növekedés mint legfontosabb elérendő cél a javaslat kiolvasható értelmezése szerint négy pilléren nyugszik: a biztonság megőrzése, a gazdasági növekedés fenntartása, a családok támogatása és a teljes foglalkoztatás elérése.

A magyar emberek munkájának köszönhetően a magyar költségvetési tervezés megadja azt a stabilitást, amely szükséges a következő évekhez. Miért is van erre különösen nagy szükség, és miért kell különösen nagy figyelmet fordítani?

Kétféle válság mindenképpen terjed a világban, az egyik a már itt is sokat citált migrációs válság és az azzal kapcsolatos problémák, a másik a világban fellelhető gazdasági válság, illetve annak előjelei. Éppen ezért fontos az a fajta költségvetési tervezés, amit most a kormány a parlament elé terjesztett.

2010 óta nagy utat tett meg Magyarország, visszaszerezte a gazdasági önrendelkezését, és stabilizálta pénzügyi helyzetét. Csak a miheztartás és a közös emlékezés miatt jegyzeném meg, hogy amíg a 2006-os megboldogult Gyurcsány-kormány alatt mért hiány elérte a 9,3 százalékot, addig a 2019-es költségvetési tervezésben 1,8 százalékos hiánycéllal számol a kormány. Jelenti mindez azt is, hogy 2012 óta - és így a jövő évben is - a kormány eleget tesz az Unió által elvárt 3 százalék alatti hiánycélnak, tartós gazdasági növekedéssel, mintegy 4,1 százalékos növekedéssel számol; 3,8 százalékra csökkent mind ez idő alatt a munkanélküliség, a 2010 óta eltelt időszakra gondolok, illetve manapság rekordokat dönt a foglalkoztatás, miközben a bérek hosszú évek óta nem látott ütemben nőnek. Itt szállnék vitába Z. Kárpát Dániel képviselőtársammal: ha azt gondolja valaki, hogy a magyar kormány gazdaságpolitikájának semmi köze nincsen a reálbérek emelkedéséhez, szerintem súlyosan téved.

A legfontosabb, hogy 2019-ben is megőrizzük Magyarország biztonságát, pénzügyi és gazdasági stabilitását, folytassuk az adócsökkentés politikáját, illetve a családok támogatását. Mindeközben örömmel látjuk, hogy ezek jelentik a költségvetés tervezésének alapjait is. Azzal is egyetértünk, hogy 50 százalékkal növeli a kormány az általános tartalékkeretet, illetve a hiánycél teljesítéséhez kötött biztonsági tartalékkeretet is ugyanennyivel. Annak különösen örülünk, hogy a gazdasági növekedés fenntartása érdekében a magyar kormány saját forrásból mintegy 4000 milliárd forintot fordít fejlesztésekre, beruházásokra. Mindemellett megmarad az arányos teherviselés rendszere. A reálkeresetek növekedésével számol a költségvetési tervezet, illetve a nyugdíjprémium kifizetésével is, ami szintén öröm a nyugdíjasok számára. Mindemellett a szociális hozzájárulási adó 2 százalékos csökkentése mintegy 100 milliárd forintot hagy a vállalkozóknál. És a jövő évben, már elmondhatjuk, a kormány évente 2000 milliárd forintot fordít a családok támogatására. Csökkentjük a munkát terhelő adókat, és 2019-ben a ’15-ös képest a duplájára fog nőni a kétgyermekesek családi adókedvezménye.

Összességében tehát világosan látszik, hogy mindenki arányosan veheti majd ki a részét a gazdasági bővülésből, a családok, a munkavállalók, a nyugdíjasok és a közszférában dolgozók. Emellett a költségvetés szavatolja az ország biztonságát és védelmét. Éppen ezért a biztonságos növekedés, a családok támogatása, a teljes foglalkoztatás, illetve az ország biztonságának a megőrzését szolgáló és azt pénzügyileg stabilan támogató költségvetés, bízom benne, hogy a magyar parlament nemcsak két, hanem több frakciójának a támogatását is elnyeri, hiszen az ország biztonsága és védelme - az előttünk álló európai és világfolyamatokat is figyelembe véve - elengedhetetlen és nélkülözhetetlen. Kérem a költségvetés támogatását. Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A napirend előtti felszólalások végére értünk. Felkérem Hiszékeny Dezső jegyző urat, hogy ismertesse a további…

HISZÉKENY DEZSŐ jegyző: Tisztelt Országgyűlés!

ELNÖK: (Jelzésre:) Elnézést kérek, tévedtem, bocsánatot kérek! Dömötör Csaba államtitkár úr még válaszolni kíván. (Közbeszólás az ellenzéki padsorokból: Jaj! - Dr. Harangozó Tamás: Mert igény van rá!)

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Ellenzéki kérésre. Köszönöm a szót. (Derültség a kormánypártok soraiban.) Tisztelt Elnök Úr! Magyarország költségvetése valóban, amennyiben a jelenlegi formájában vagy a jelenlegihez hasonló formában fogadják el, akkor a biztonságos növekedés költségvetése lesz. Tervezésekor a kormány a családok támogatását, a további adócsökkentést és a teljes foglalkoztatottságot tartotta szem előtt. Azonban, hogy ezeket a célokat elérjük, annak van egy alapvető feltétele, ez pedig a biztonság, mert Magyarország csak akkor erősödhet tovább, ha közben képes fenntartani a biztonságát, és a világ eseményeit elnézve minden okunk megvan arra, hogy a biztonságra sokkal nagyobb hangsúlyt fektessünk; mert a világgazdaságban véget ért az olcsó pénz időszaka, sok európai ország küzd eladósodással, magas munkanélküliséggel és instabilitással is. Nem mellékesen egy kereskedelmi háború is kirajzolódik. Ehhez jön hozzá az a migrációs válság, amit frakcióvezető úr említett, annak minden következményével együtt.

A magyar kormány ezeket a körülményeket egyáltalán nem hagyhatja figyelmen kívül. Ezért biztosítunk jövőre a költségvetésben közel 350 milliárd forintot közbiztonságra, a rendőrség működésére és fejlesztésére. Terrorelhárítással kapcsolatos feladatokra 25 milliárd forint jut majd. Emellett januártól újabb 5 százalékkal nő majd a rendőrök illetménye, ami a korábbi emeléseket is figyelembe véve már 50 százalékos növekedés. A honvédség 512 milliárd forintot kap majd, ami 85 milliárddal több, mint az idei összeg, és az a cél középtávon, hogy a védelmi kiadások megduplázódjanak. A biztonsági szempontokat a pénzügyekben is érvényesíteni kell, ezért növekszik a költségvetés tartaléka 50 százalékkal. (Dr. Vadai Ágnes: Jaj, de… - csak nem látszik! - Zaj. - Az elnök csenget.) Összességében tehát elmondhatjuk, hogy jövőre a legtöbb területre több forrás jut, de a biztonsággal kapcsolatos kiadásokra ez hatványozottan igaz.

A költségvetési vita ezen a héten kezdődik, de közben Brüsszelben is körvonalazódik az új, hosszú távú uniós költségvetés, és azt kell mondanunk, hogy a hazai költségvetés tervezetét és a brüsszeli költségvetés tervezetét egy egész világ választja el egymástól. Mert amíg a magyar költségvetés a növekedést és a biztonságot tartja szem előtt, addig a brüsszeli jelenlegi formájában a bevándorlást támogatja, így rontja a versenyképességet, és hosszú távon a gazdaság sorvadásához vezethet.

Az a legnagyobb gondunk a mostani uniós költségvetési tervezettel, hogy az európai állampolgárok helyett a bevándorlásra és a bevándorlóknak adna több pénzt, mindezt a klasszikus uniós források rovására, és mindezt úgy, hogy a britek kilépése miatt az uniós kassza egyébként is kisebb lesz.

És hogy mennyire hiányzik a biztonsági szempontok érvényesítése a jelenlegi brüsszeli gondolkodásból, azt jól jelzi az a hivatalos feljegyzés, amit a mostani uniós csúcs előtt tettek nyilvánossá. Itt van nálam, az ellenzéki képviselők is elolvashatják, azért is, mert nagyon sokszor tagadják ezeket a jelenségeket. Na, ebben világosan leírják, hogy a mostani 6,8 milliárd euró helyett a jövőben 10,4 milliárd eurót költenének a bevándorlásra. Tehát ezzel 2027-ig - mert addig érvényes a következő hosszú távú uniós költségvetési keret - kötnék meg a kezünket ebben az ügyben.

(14.20)

Nagyon beszédes az egyik grafikon, ahol a migrációs kiadásokra mint befektetésekre utalnak. Tehát még mindig nem jöttek le arról a gondolatról, hogy a bevándorlás végső soron jó lehet Európának. Nem tudjuk, hogy minek kell még ahhoz történnie, hogy ez megváltozzon.

Az is látszik a szövegből, hogy a kötelező betelepítést még mindig erőltetik. S ha ez nem lenne elég, a brüsszeli szövegekben, így például a költségvetési sorokban egyáltalán nem határvédelemről, hanem határmenedzsmentről beszélnek, pedig szerintünk nem menedzselni kellene a határokat, hanem megvédeni úgy, ahogy Magyarország tette, miközben Brüsszelből erre érdemi támogatást nem kapott.

Tisztelt Ház! Összefoglalásképp tehát azt mondhatjuk, hogy miközben a magyar költségvetésben érvényesíteni szeretnénk a biztonsággal kapcsolatos szempontokat, addig az uniós tervekben ennek nyomát sem látjuk. Ez nagyon nincsen így ebben a formában rendjén. Tehát Magyarország csak akkor lehet tartósan biztonságban, ha közben Európa is képes megvédeni magát. Sokszor elmondtuk már, most is elmondjuk, hogy a hatékony önvédelem a határok megvédésével kezdődik. Erre kell több pénzt költeni, a határvédelemre. Ez az a legfontosabb üzenet, amelyet a visegrádi négyek az uniós csúcsra magukkal visznek. Kemény vitákra számítunk, de az ország biztonsága miatt az a minimum, hogy ezekbe a vitákba beleállunk. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   28-33   34-39   40-44      Ülésnap adatai