Készült: 2024.04.28.13:23:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (2019.06.11.),  75-80. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:52


Felszólalások:   69-75   75-80   81-82      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 114 igen szavazattal, 30 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Földi László, a KDNP képviselője, interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Hol tart a közútfejlesztési program?” címmel. Földi László képviselő urat illeti a szó.

FÖLDI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A magyar társadalom életszínvonala szorosan kapcsolódik a gazdaság mindenkori állapotához, a gazdaság fejlődése pedig lehetővé teszi az életminőség javítását. A közérzetünk javításának és a gazdaság fejlődésének is elengedhetetlen része az eszközállomány folyamatos karbantartása, a lehetőségekhez mért megújítása. Az útprogram a maga egyszerűségében így mégis komplex fejlesztésnek számít, hiszen a megfelelő úthálózat további tőkét vonz, az ott élők kényelmesebben, biztonságosabban közlekedhetnek, a költséghatékonyságról nem is beszélve.A Fidesz-KDNP-kormány gazdaságpolitikai döntéseinek és a magyar emberek áldozatos munkájának mára  ezt a gazdasági adatok ismeretében nyugodtan kijelenthetjük  megvan az eredménye. A magyar gazdaság jó teljesítménye ma lehetővé teszi, hogy Magyarország jelentős fejlesztéseket indítson el, ezen belül is a vidék fejlesztését, amihez hozzátartozik a közúthálózat fejlesztése is. Ez egy többszörösen megtérülő befektetés. A GDP folyamatos bővülése, a munkanélküliség csökkenése, az új munkahelyek létesítése, a beruházások felfutása az élet szinte minden területén, ez az a háttér, ami lehetővé teszi, de egyben igényli is Magyarország infrastruktúrájának folyamatos fejlesztését.

Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány meghirdetett programja az elmúlt évek közlekedéspolitikáján alapul. A kormány az emberek és a vállalkozások, azaz a hazai gazdaság számára gyors ütemben bővülő, folyamatosan emelkedő szolgáltatási színvonalú közúthálózatot biztosít. Ennek keretében a meglévő közúthálózat jelentős mértékben bővülhet, amihez hazai és uniós források állnak rendelkezésünkre. Az útprogram megvalósításával bekötjük a megyeszékhelyeket, a nagyobb városokat, forgalmasabb ipari parkokat, gazdasági térségeket a hazai gyorsforgalmi úthálózatba. Az autópályák, autóutak reményeink szerint elérik az országhatárt. Úgy vélem, tisztelt képviselőtársaim, ezek régóta meglévő, mindannyiunkat érintő, és most úgy látszik, megvalósítható tervek lesznek.

Tisztelt Államtitkár Úr! Pontosan milyen bővítést tesz lehetővé az új program, és ez milyen településeket érint a következő időszakban? Az üzemeltetésre és a meglévő úthálózatra mekkora pénzt fordít a kormány? Idén ebből mi valósulhat meg? Röviden, tisztelt államtitkár úr: hol tart most a program? Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Az interpellációra Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A Fidesz-KDNP-kormány kiemelt célja a hazai közúthálózat fejlesztése, a meglevő hálózati elemek magas színvonalú üzemeltetése és karbantartása. A magyar gazdaság stabil és tartósan jó teljesítménye, az Európai Unió legnagyobb gazdasági növekedése lehetővé teszi, hogy Magyarország jelentős közútfejlesztési programot valósítson meg.Az útprogram a magyar emberek és a vállalkozások, a hazai gazdaság számára gyors ütemben bővülő, folyamatosan emelkedő szolgáltatási színvonalú közúthálózatot biztosít. Ezzel hozzájárul a gazdaság további fejlődéséhez és a magyar családok életminőségének javulásához.

(15.40)

A kormány az útprogramban mintegy 3200 milliárd forintot fordít közútfejlesztésre 2016 és 2024 között. A teljes forrásmennyiség nagyobbik hányada, 1800 milliárd forint hazai forrás. A program keretében a meglévő közúthálózat mintegy 1000 kilométernyi új és fejlesztett szakasszal bővül. A kormány stratégiai célja, hogy bekösse a megyeszékhelyeket, a nagyobb városokat, forgalmasabb ipari parkokat, gazdasági térségeket a hazai gyorsforgalmi hálózatba, az autópályák, autóutak elérjék az országhatárt, valamint Magyarország bármely pontjáról 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz.

A következő években magas szintű közúti kapcsolatot kap Békéscsaba, Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Zalaegerszeg. A nagyvárosok és a legszűkebben értelmezett vonzáskörzetük mintegy 665 ezer lakójának közlekedési helyzete ugrásszerűen javul az előttünk álló időszakban. Még az idén átadunk mintegy 200 kilométer új gyorsforgalmi és főutat, többek között az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszát, az M4-es Üllő és Cegléd közötti szakaszát, Zala megyében az M70-es négysávos bővítését, amellyel teljes értékű autópálya-kapcsolat jön létre Budapest és Ljubljana, a magyar főváros és a szlovén Adriai-tengerpart között. Jövőre további 225 kilométer gyorsforgalmi és főút készül el.

A közlekedési hálózatok folyamatos bővítése mellett a kormány kiemelt feladatának tartja a meglévő elemek folyamatos, magas színvonalú üzemeltetését és karbantartását. Ennek érdekében 2016 és 2020 között összesen 400 milliárd forint költségvetési forrást biztosítunk a közútkezelő számára a közúthálózat működtetési feladatainak színvonalas ellátásához, a balesetmentes közlekedés feltételeinek megteremtéséhez.

Az erre a célra a mindenkori éves büdzsében betervezendő kötelezettségvállalás mértéke a kiinduló 60 milliárd forintos szintről fokozatosan több mint másfélszeresére fog nőni. Hazai forrásból elindítottuk a komplex útfelújítási programot, amelynek első két ütemében 175 milliárd forintból újulnak meg útszakaszok az ország minden részében, összesen 1500 kilométeren. Elértük, hogy az alacsonyabb rendű országos közutak korszerűsítését uniós forrásból is támogathassuk a terület- és településfejlesztési operatív programban 54 milliárd forinttal. E két programban csak a tavalyi évben összesen 1000 kilométernyi útszakasz rekonstrukciója történt meg.

A kormány döntése szerint a „Magyar falu” programban idén 50 milliárd forint áll rendelkezésre főként a vidéki bekötő- és összekötő utak korszerűsítésére. A program első ütemében a tervek szerint 430 kilométernyi útszakasz újul meg.

Összegezve tehát kijelenthető, hogy a kormány a magyar emberekkel közösen elért, kiemelkedő gazdasági eredményekre támaszkodva mindent megtesz a közúthálózat folyamatos fejlesztése és magas színvonalú üzemeltetése érdekében. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm államtitkár úr válaszát. Kérdezem képviselő urat, elfogadjae az államtitkári választ. Öné a szó.

FÖLDI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Elfogadom a válaszát, annál is inkább, mert nálunk, Pest megyében, Dél-Pest megyében, Cegléd környékén, ahol  mint ahogy államtitkár úr is említette az előbb  nemsokára átadjuk azt a 44 kilométernyi szakaszt az M4-esből Üllőtől a ceglédi csomópontig, az M4-es megépítésének, noha még nincs teljesen kész, de a hatása már ma is érződik a térségben, hiszen egyre több olyan cég érdeklődik ipartelepi területek iránt, ami korábban nem volt jellemző. Ugyanakkor annak is örülünk, hogy a „Modern falvak” program keretében további pénz áll rendelkezésre a bekötőutak és rövid utak építésére, ugyanakkor talán az alsóbbrendű utak fejlesztésére, átépítésére még többet kellene fordítsunk, hiszen a vidéki ember is élni akar, élni szeretne. (Az elnök csenget.) Meg kerékpárutakra is szükségünk lenne még többre az Alföldön is. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   69-75   75-80   81-82      Ülésnap adatai