Készült: 2024.09.23.19:54:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

12. ülésnap (2018.06.26.),  201-202. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:24


Felszólalások:   197-200   201-202   203-204      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük. Következő napirend utáni felszólalásra jelentkezett Bangóné Borbély Ildikó képviselő asszony: „Aktuális ügyekről” címmel.

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Államtitkár Úr! Az Európai Unió illetékesei ellenőrzésük alkalmából 29 vizsgált projektből 24-nél nagyon súlyos visszaéléseket tártak fel. A kiválasztott mintában feltárt szabálytalanságok miatt több mint 100 milliárd forint visszafizetését helyezték kilátásba. Itt néhány beruházást azért felsorolnék, és kitérnék egyetlenegy beruházásra. A 3-as metróvonal rekonstrukciója, Dózsa György út-Újpest-Központ: 19,9 milliárd helyett 24,1 milliárd forintra kötöttek szerződést. Budapest-Esztergom-vasútvonal villamosítása: 28,6 milliárd forint helyett 33,7 milliárd forintra kötöttek szerződést. E67-es gyorsút: 51,4 milliárd forint helyett 65,7 milliárd forint, Szántód-Köröshegy-Balatonszentgyörgy-, illetve Fonyód-Kaposvár-vasútfejlesztés: 55,5 milliárd forint helyett 72 milliárd forint. Püspökladány-Ebes-vasút-rekonstrukció: 61 milliárd forint helyett 73,5 milliárd forint, M4-es Berettyóújfalu-Nagykereki-autópálya-építés 68,6 milliárd forint helyett 83 milliárd forint. Az útfejlesztések és a vasútfelújítások, ha megnézzük a közbeszerzéseket, Mészáros Lőrinc érdekeltségébe kerültek. Itt egyetlenegy projektre szeretnék kitérni, ez a Püspökladány-Ebes-vasútvonalnak a felújítása. 2015-ben adták át a Szajol-Püspökladány-vasútvonalat, ahol komoly kételyek ott is felmerültek a beruházásnál, csak akkor még nem Mészáros Lőrinc volt a vasútfejlesztés atyja, hanem Simicska Lajos.

(19.30)

2015-ben, amikor a vasútfejlesztésnek a beruházását átadták, akkor már túl voltunk azon a bizonyos G-napon, ennek az egyik elszenvedője hála a jó égnek nem a vasútfelújítás, a Szajol-Püspökladány-vonal volt, mert azt sikerült befejezni, hanem az M4-esnek a leállítása, amit a mai napig megszenvednek a Szolnok térségében és Hajdú-Bihar térségében élők. Utána azt gondoltuk, hogy 2015-ben azonnal indulni fog a Püspökladány-Ebes-vonal felújítása, mivelhogy azt az ígéretet kaptuk, hogy megtörtént a pályáztatás, és azonnal indulni fog. Majdnem két évet kellett várni a felújításra, mivelhogy Mészáros Lőrincnek a cége még nem állt készen átvenni Simicska cégének a beruházásait. Majd megtörtént a kivitelezés beindítása, és kiderült, hogy a 61 milliárd forint helyett 73,5 milliárd forintba kerül a felújítás, több mint 12 milliárd forinttal kötöttek többre szerződést a kiírt pályázatra. És ami még feltűnt az Európai Uniónak, hogy 30 százalékról 50 százalékra emelték közben a szerződéskötés után a Mészáros-cégnek kifizethető előleg mértékét. Egy kapavágást nem kellett Mészáros Lőrincnek tennie, úgy, hogy semmit nem csinált, ennek a 73,5 milliárd forintnak az 50 százalékát előlegként azonnal kifizették. Most az Európai Unió 16 milliárd forint büntetést kíván kiróni erre a fejlesztésre.

Azért szólalok itt fel, hogy jegyzőkönyvben legyen, mert ugyebár a kormány részéről senki nem fog szólni, hogy a G-napból tanulva veszélyeztetie a beruházásnak a folytatását ennek a 16 milliárd forintnak a visszafizetése, mert ha végiggondoljuk, ez egy elég komoly összeg, hogyha vissza kell fizetnie az államnak, és reméljük, akkor Mészáros Lőrincnek, veszélyeztetie a befejezését, mivelhogy még egyharmadnál sem tartunk a felújítás kapcsán.

Még a jegyzőkönyv kedvéért el kell mondanom, hogy itt nemcsak 16 milliárdos kár érheti a lakosságot és Magyarországot, hanem a betervezett, eredetileg betervezett három felüljáróból, amely Kaba, Hajdúszoboszló és Ebes városokat érintette volna, érdekes, a megnőtt költségek ellenére a három felüljáróból csak egyetlenegy fog megépülni, erre még senki nem adott választ, hogy ez hogyan fordulhatott elő, csak a kabai felüljáró, a hajdúszoboszlói és az ebesi felüljáró eltűnt. Hiába azt készítették elő a tanulmányokban, hogy nagy szükség van rá a balesetek nagy száma miatt, meg hogy biztonságos legyen a vasútközlekedés és a személyi közlekedés, lényegében három felüljáróból kettő eltűnt. (Az elnök csenget.)

A legközelebbi napirendi utáni felszólalásomban folytatom. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék soraiban.)




Felszólalások:   197-200   201-202   203-204      Ülésnap adatai