Készült: 2024.09.21.05:48:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

7. ülésnap (2018.06.11.),  100-107. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:56


Felszólalások:   92-99   100-107   108-117      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Bangóné Borbély Ildikó képviselő asszony, az MSZP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter asszonynak: „A vonat nem vár, de a mozdonyvezető sem?” címmel. Tisztelt Képviselő Asszony! Miniszter asszony halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt válaszadásra Fónagy János államtitkár urat jelölte ki. (Jelzésre:) Úgy érzem, a metakommunikációnk lehetővé teszi, hogy mondjam, hogy képviselő asszony elfogadja a válaszadó személyét. Borbély Ildikó képviselő asszonyé a szó. Parancsoljon!

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Hát, annyira fontos a téma, hogy miniszter asszonyt sem várjuk meg a válaszával, elfogadom, hogy államtitkár úr választ adjon. Tavaly 3,5 évet késtek összességében  ha összeszámoljuk  a magyar vasúton a vonatok. De azt is tisztázni kell, hogy az összeadott késésekben nincsen benne a 6 perc alatti késések száma. Aki nap mint nap használja a vasúton közlekedő eszközöket, az nagyon jól tudja, hogy nem a minősége javult a vasútnak, bármekkora beruházások történtek az elmúlt időszakban, hanem talán mi, utasok simulunk bele a rendszerbe, mert elfogadjuk azt, amit kapunk. Nem tudunk mit csinálni: elfogadjuk, hogy napi szinten késve érkezünk meg, vagy beleszámoljuk azt, hogy egy órával hamarabb indulunk, az előző járattal indulunk a munkába, mert elfogadjuk azt, hogy késnek a vonatok. Államtitkár úr, sok mindent láttunk már, aki vonattal közlekedik, sok mindent hallottunk, de ami a hétvégén történt: Füzesabonynál megállt a vonat, mert a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, és meg kellett a vonatot állítani, és így több órás késéssel érkezett meg a menetidőhöz képest.

(16.00)

Én azt gondolom, hogy olyat produkált, amit jóformán csak filmekben tudnánk előidézni. Hozzáteszem, jogos, hogy ha valakinek lejár a munkaideje, ne veszélyeztesse az emberek életét, mondjuk azért, mert fáradt, de államtitkár úr, a XXI. században úgy, hogy önök azt fogják nekem majd mondani, hogy mekkora fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt időszakban, és hogy minden rendben van, hogyan fordulhat az elő, hogyan fordulhat elő, hogy nyílt pályán leáll egy vonat, mert nem tudnak biztosítani munkaerőt, nincs ott a váltótársa a mozdonyvezetőnek? Én azt gondolom, hogy ilyen már nem fordulhatna ma Magyarországon elő.

Többször fogják ezt előidézni a Magyar Államvasutaknál (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), szokjunk hozzá, államtitkár úr, vagy csak egyedi esetről beszélhetünk? Várom válaszát. (Taps az MSZP, a DK és az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. A válaszra Fónagy János államtitkár úrnak adok szót. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára: (Mikrofon nélkül.) Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Hogy miért fordult ez elő? Azért, mert leszakadt a vezeték. A vezeték a világ minden részén leszakad ilyen melegben; ez, ahol a vasút jár, előfordul. Ön, évek óta figyelem, barátilag kíséri figyelemmel utasként is a magyar vasút történetét, ezért sajnálom, hogy felül az ilyen bombasztikus újságcikkeknek. A következő történt: leszakadt a vezeték, valóban késett a vonat, ezért innen is elnézést kérünk az utasoktól. A mozdonyvezető Nagyút állomásig továbbította az egyébként Nyíregyházáig járó 560-as számú vonatot, ahol a 12 órás munkaideje egyébként lejárt, beleszámítva a 45 perces munkaközi szünetet is. A vasúti közlekedésről szóló törvény alapján a 10 óra lehetséges munkaidőből 9 óra 46 percet használt fel. Ahogy neki elő volt írva, jelentette ezt a felettesének, jelentette, hogy fáradt, lejárt a munkaideje, váltást kér. A leváltó mozdonyvezető, akinek a forgalmi helyén, Miskolc-Tiszai pályaudvaron kellett volna őt leváltania, a szembe jövő, egyébként IC 517-es számú vonattal érkezett meg Nagyútra 10 óra 16 perckor. Nagyúton tehát 22 percet állt a vonat emiatt, amiért ismételten megköszönöm az utasok türelmét, és ezért elnézést kérek, de a mozdonyvezető és a magyar vasút úgy járt el, ahogy ilyen helyzetben el kell járni. Betartották az utasok biztonságára vonatkozó szabályokat, s ennek megfelelően jártak el.

Egyébként a mozdonyvezető nem hagyta el a mozdonyt, biztosította az energiaellátást, és bevárta az őt leváltó mozdonyvezetőt, ezért köszönet a mozdonyvezetőknek, és köszönet önnek, ha a jövőben nem ül föl az ilyen újságcikkeknek. (Felmutat egy újságot.) Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Bangóné Borbély Ildikó képviselő asszonyé a szó. Parancsoljon!

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ (MSZP): Gyakorló utasként, államtitkár úr, hát, nem bombasztikus hír, hogy leszakad a felsővezeték valamelyik vasútvonalon, heti szinten akár többször előfordul azon a vonalon is, ahol én járok, Budapest-Kaba viszonylatában. Az sem bombasztikus hír, hogy tényleg úgy ülünk föl a járatokra, hogy rászámoljuk azt a 15 perces, fél óra, egy óra hosszás késést, mert ha csak a menetidőt nézem, akkor tuti biztos, hogy soha nem érek oda pontosan, ahova én elindulok; beleszámoljuk az elinduláskor. Államtitkár úr, az a baj, hogy arra sem foghatjuk a felsővezeték-szakadást, ha meleg van, mert a Magyar Államvasutaknál, ha meleg van, ha hideg van, ha fúj a szél, ha esik, teljesen mindegy, hogy milyen időjárás van, állandóan történik valami. Azzal egyetértek, hogy ha valaki fáradtabb és lejárt a munkaideje, csak tudja, államtitkár úr, a legnagyobb probléma az, hogy akkora a munkaerőhiány már az Államvasutaknál is, és évek óta nem tudják kezelni ezt a munkaerőhiányt. Aki utazik vonalon és beszélget a vasutasokkal, nagyon jól tudja (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hogy milyen lehetetlen körülmények között kell végezniük a munkájukat, és évek óta nem tesznek ez ellen semmit, államtitkár úr. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP, a DK és az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Egyperces viszonválasz illeti meg Fónagy János államtitkár urat is. Parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára: Köszönöm szépen. Képviselő asszony megjegyzései lehetőséget adnak számomra, hogy itt a nagy közvéleményt is tájékoztassam arról, hogy tavaly a vasútnál 3 éves bérmegállapodás keretében több mint 30 százalékos bérfejlesztést hajtottunk végre, tehát a magyar kormány igenis megteszi azt, amit meg lehet. Egyébként igen, ahogy ön mondta, egy vasúti vezeték, ha hideg van, akkor attól, ha meleg van, akkor attól, fönnáll a veszélye, hogy leszakad; ez a világon mindenütt előfordul. Továbbra is azt mondom, hogy 7600 kilométer hálózaton, sok ezer kilométer felsővezetéknél ez előfordul. Egyébként javultak a magyar vasút késettségi mutatói; az, hogy nem tökéletes, abban én önnek igazat adok.

Tekintettel arra, hogy ön mindig olyan vonatra száll fel, ami késik, fel kell tennem a kérdést: lehet, hogy nem a vasútban van a hiba, hanem önben? Köszönöm szépen. (Derültség.  Taps a kormánypártok soraiban.  Bangóné Borbély Ildikó: Ezt azért nem gondoltam volna, hogy csak én tehetek róla.)




Felszólalások:   92-99   100-107   108-117      Ülésnap adatai