Készült: 2024.04.27.22:46:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (2019.11.21.),  89-100. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 32:56


Felszólalások:   77-88   89-100   101-102      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására ma 16 óráig volt lehetőség. Most soron következik az egyes törvényeknek az egészségügyi szolgáltatások fejlesztésével, valamint a bizonytalan minőségű, tisztázatlan hátterű egészségügyi szolgáltatók tevékenységének visszaszorításával összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/8018. számon a Ház informatikai hálózatán elérhető.

Most megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak, az Emberi Erőforrások Minisztériuma államtitkárának, miniszterhelyettesnek, a napirendi pont előterjesztőjének, aki felszólalását, expozéját itt, az emelvényen mondja el. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó. (Dr. Rétvári Bence a szónoki emelvényre lép.)

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Ennek a javaslatnak is a célja a minél magasabb szintű és minél biztonságosabb betegellátás biztosítása Magyarországon. Az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló, 2005. évi XCV. törvény módosítását az indokolta, hogy Magyarország európai uniós csatlakozása előtt forgalomba hozatalra engedélyezett, terápiás javallattal rendelkező homeopátiás gyógyszerek 2020. január 1-jét követő piaci státusa bizonytalan. A módosítással egyértelművé válik, hogy a javallattal rendelkező homeopátiás gyógyszerek csak akkor maradhatnak a piacon, ha az európai uniós gyógyszerkódexben szereplő rendelkezéseknek, illetve az azokat átültető hazai jogszabályi előírásoknak megfelelnek.

Módosításra kerül a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény is. Az ezen paragrafusban szereplő módosítások a jogalkalmazás során tapasztalt ellentmondások, vitás helyzetek megszüntetésére, az egyértelmű jogi helyzet kialakítására törekednek a piac minden szereplője, illetve a gyógyszertár-működtetők számára.

Ezek az elérni kívánt célok többek között a következők. A lakosság ellátásának biztosítása érdekében előírt továbbműködtetés támogatása a kis forgalmú gyógyszertárak számára az egyébként korábban fennálló jogosultságuk alapján; a gyógyszertár létesítésére kiírt pályázatban vállalt többletszolgáltatások végzésétől történő elállás tiltása; a személyi joggal rendelkező gyógyszerész döntési jogosultságának a megerősítése; a közforgalmú gyógyszertár áthelyezésére vonatkozó szabályok pontosítása.

Tisztelt Ház! A T/8018. számú törvényjavaslat elfogadásának további indoka, hogy fel kívánunk lépni az egészségügyi szolgáltatások piacán tapasztalt visszaélésekkel szemben. A Magyar Orvosi Kamara felhívta a figyelmet arra, hogy növekszik az olyan, testi-lelki egészséggel összefüggő szolgáltatásokat kínáló személyek száma, akik magukat „aposztróf doktor” címmel rendelkező, tiszteletbeli tanárdoktornak nevezik, vagy ehhez hasonló alternatív megnevezést használnak.

Az így tevékenykedő személyeknek nincs olyan végzettségük, amely feljogosítaná őket a kisdoktori vagy nagydoktori cím, fokozat használatára, de az általuk használt megnevezés kifejezetten arra szolgál, hogy a hivatalos elnevezéssel összetéveszthető legyen, és így a gyógyulni vágyókat megtévessze. Az egészségügyi szolgáltatások színvonalának emelése érdekében szükségessé vált e nemkívánatos jelenség elleni fellépés.

A kormány elkötelezett abban, hogy a magyar lakosság lehető legjobb egészségügyi szolgáltatásban részesülhessen, ne váljon csalók áldozatává. E cél elérése érdekében van szükség az úgynevezett „aposztróf doktorok” működését megfékező és felszámoló törvényi szabályok elfogadására, a hatályos rendelkezések szigorítására.

Fontos körülmény, hogy a visszaélések amellett, hogy a lakosság egészségét, testi-lelki jólétét veszélyeztetik, a bizalmat is megrendítik a címeket, fokozatokat kitartó munkával megszerzők tudásában. A visszaélések tehát túlmutatnak az egészségügyi szakterületen és a doktori címeken, azok számos, az egészségügy területén kívül eső visszaélési lehetőséget adnak az elkövetőknek. A jogalkotói cél a meglevő eljárások mellé további olyan szankció létrehozása, amely segíti a fellépést a visszaélőkkel szemben, elrettenti a visszaélni szándékozókat, így a javaslat az egészségügyi szolgáltatások átláthatóvá tételét szolgálja.

A továbbiakban engedjék meg, hogy a törvénymódosítás főbb elemeit röviden ismertessem.

A szakképzettségek, címek, tudományos fokozatok rendszerét, rövidítésük formáját a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény tartalmazza. Jelen törvénymódosítás eredményeként olyan rendelkezés kerülne be a felsőoktatási törvénybe, amely határozottan kimondja, hogy az ott szabályozott tudományos fokozatot, címet és az ezekre utaló rövidítést csak az arra jogosult adományozhatja és használhatja.

(19.50)

A tilalom és egyúttal a fenyegetettség a szakképzettségek jogosulatlan használatára is vonatkozik. Annak érdekében, hogy a jogrendszer teljes erejével fel tudjunk lépni a visszaélésekkel szemben, a büntető törvénykönyvet és a szabálysértési törvényt is módosítani kell.

A törvénymódosításban szerepel a Btk. kuruzslás tényállásának kiterjesztése, mivel az egészségügyi területen tapasztalható visszaélések nemcsak az orvosi gyakorlattal kapcsolatban merülnek fel, hanem pszichoterápiás gyakorlat, természetgyógyászat és a nem konvencionális gyógyító eljárások esetében is szaporodnak.

A Btk. módosítása kiterjed az oktatással összefüggő jogosulatlan tevékenység új tényállásának létrehozására is. E körben a felsőoktatásban, felnőttképzésben és a felnőttoktatásban kiadható okiratok kapnak megerősített törvényi védelmet. E rendelkezés célja, hogy az oklevélnek vagy bizonyítványnak tűnő, de egyébként haszontalan okirattal az elkövetők ne kelthessék azt a látszatot, mintha hasznos tudás birtokában lennének.

A szabálysértési törvény módosítása a jogosulatlan címhasználat tényállásának kibővítését tartalmazza, mely így a létező titulusokkal összetéveszthető, szándékosan ezt a célt szolgáló megnevezések használatára is alkalmazandó lesz.

A törvényjavaslat tehát  összegezve  növeli a közbizalmat az egészségügyi szolgáltatások színvonalával kapcsolatban, védi továbbá a címekkel elismert tudományos tevékenységek presztízsét, valamint bővíti a Magyar Honvédséghez köthető megjelölések védelmét. Kérem, hogy támogassák a T/8018. számú törvényjavaslatot, és szavazzanak igennel annak elfogadására. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A vezérszónoki felszólalások következnek. A Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka Kovács József képviselőtársunk. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. KOVÁCS JÓZSEF, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Elnök úr ismertette a T/8018. számú törvényjavaslat hosszú felsorolását, államtitkár úr részletesen elmondta a törvényjavaslatban szereplő tényadatokat. Azzal, úgy gondolom, mindannyiunknak egyet kell értenünk, hogy a kormány célja általában mindig  nagyon remélem, hogy az volt, és az lesz ezt követően is , hogy a magyar lakosság a lehetőségekhez képest a legjobb és legbiztonságosabb egészségügyi szolgáltatásban részesülhessen. Most ez a módosítás, amiről itt most beszélünk, két nagyon fontos területet érint.

A hatékony és biztonságos betegellátás vonatkozásában  ahogy államtitkár úr is említette  rendkívül fontos a biztonságos gyógyszerellátás. A biztonságos gyógyszerellátásban Magyarországon igen nagy mennyiségben használnak és szednek az emberek úgynevezett homeopátiás gyógyszereket, amelyek valóban csak akkor használhatók, ha az uniós és a magyar direktíváknak, illetve a kettő harmonizációjának megfelelnek ezek a gyógyszerek. Az is nagyon-nagyon fontos, hogy ezek a gyógyszerek gyógyszertári forgalmazás esetén ablakon, ügyeletben nem adhatók ki, csak olyan megközelíthető és megfelelő biztonságos elhelyezés esetén tudnak ebből honfitársaink választani, ha ennek a szabályozása teljesen biztonságos.

A biztonságos és gazdaságos gyógyszerellátás mellett kitér még a törvényjavaslat a gyógyászatisegédeszköz-ellátásra, illetve a gyógyszerforgalmazásnak az általános szabályaira is.

Az is egy rendkívül fontos dolog benne  bár erről már korábban is volt szó , hogy a gyógyszerész munkavégzésének a feltételeit finomítja a szabályozás. Ez azt jelenti, hogy egy gyógyszerész tulajdonjogot négy gyógyszertárban gyakorolhat maximálisan. Mind a négyben végezhet is gyógyszerészi szakmai tevékenységet, hivatását gyakorolhatja, de a gyógyszertárakban a heti munkaideje a 60 órát nem haladhatja meg senkinek.

Az valóban rendkívül fontos közforgalmú gyógyszertárak estében, hogy amikor a nem megfelelő forgalom, forgalmi adatok vagy biztonság vonatkozásában valaki az engedély visszavonásával él, tehát megszünteti a gyógyszertárat, amit működtetett, akkor van egy továbbműködtetési kötelezettség, amelynek időtartama hat hónap. Ami viszont nagyon lényeges, hogy ennek a továbbműködtetésére állami támogatást lehet igényelni.

Amikor pedig új gyógyszertár létesítéséről van szó, hiszen ebben is van egy bizonyos mozgás, akkor nagyon lényeges, hogy a létesítendő gyógyszertárak milyen többletszolgáltatásokat vállalnak  persze olyanokat, amelyek a törvényi szabályozásnak megfelelnek , és ezek a többletszolgáltatások az elbírálásban pozitív lehetőséget jelentenek a gyógyszertár létesítésében. Viszont nagyon sokan vannak, akik megígérik ezeket a többletszolgáltatásokat, de a pályázat elnyerésének pillanatában ennek a megszüntetése jut eszükbe, hogy miután már megnyerték a gyógyszertár működtetési jogát, ezt vissza kellene vonni. Ez mindenféleképpen szankciót jelent a törvényjavaslat szerint.

Ami nagyon-nagyon lényeges, hogy a büntető törvénykönyv vonatkozásában  ahogy említette államtitkár úr  kiegészül bizonyos területeken az úgynevezett áldoktorok vagy „aposztróf doktorok” vonatkozásában a törvényjavaslat szövege. Ami nagyon-nagyon lényeges, hogy valóban nagyon sok olyan, ha úgy tetszik, hamis, diplomával nem egyenértékű, sőt egyáltalán nem egyenértékű igazolásokat állítanak ki, amelyeknek alapján bizonyos működésre feljogosítottnak érzik magukat.

(Az elnöki széket Sneider Tamás, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Nagyon fontos leszögezni, hogy tudományos fokozatot igénylő oktatást csak kizárólag az végezhet, aki a felsőoktatási törvény szerint végzi ezt a munkát, és e szerint éri el azt a tudományos fokozatot, ami őt megilleti. Viszont rendkívül sokan vannak, akik visszaélnek ezzel a kérdéssel, és saját maguknak különböző megtévesztő, kreált, jogilag nem létező címeket adnak, és ezzel tulajdonképpen nem megfelelő szakmai munkát végeznek. És itt nagyon fontos, amit említett államtitkár úr is, hogy a kuruzslás kategóriája egyértelműen a büntethető szabálysértési kategóriába tartozik.

A módosításnak köszönhetően a legfontosabb jelképek használata közjogi értelemben is szankcionálhatóvá és szabályozottá válik.

A fent említettek tükrében a kormány elkötelezett abban, hogy fejlessze a gyógyszertári szolgáltatást, így az igénybe vevők folyamatosan biztonságosan juthatnak majd hozzá a szükséges gyógyszerekhez és szabályozott formában a homeopátiás szerekhez is; illetve javaslatot tesz az orvosi hivatás biztonságos gyakorlására. Megerősítő szabályozó rendszert alkot ez a törvényjavaslat, amely több törvény módosításával a visszaélések elleni fellépés lehetőségét megteremti.

Úgy gondolom, hogy ez egy olyan módosítása az egészségügyi törvénynek, ami mindannyiunk számára elfogadható, ezért kérem, hogy igen szavazatukkal, amikor eljön ennek az ideje, támogassák mindannyian ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK : Köszönjük, képviselő úr. Én is köszöntöm a képviselőtársaimat. Folytatjuk a vezérszónoki felszólalásokat. Megadom a szót Lukács László Györgynek, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Mielőtt magával a törvényjavaslattal foglalkoznék, engedjenek meg pár szót az előző ülésnappal, illetve a mai nappal kapcsolatosan. Engedjék meg, hogy megköszönjem az előző nap, mondjuk úgy, hogy a történelem során a második leghosszabb ülésnap lebonyolításában a Ház vezetésének, a Jegyzői Irodának, a Ház jegyzőinek, képviselőtársainknak a részvételt.

(20.00)

Itt egyébként a levezető elnököknél a párthovatartozástól függetlenül a segítőkészséget, hogy segítettek ebben a, mondjuk úgy, rangsorban második, de mégis egy történelmi eseményben. Én köszönöm szépen, hogy ennek részese lehettünk.

Én külön gratulálok képviselőtársamnak, Potocskáné Kőrösi Anitának, aki a mostani ülésnapot is figyelembe véve tegnap reggel 9 óra óta 29 órát töltött el itt a parlamenti patkóban, és talán már a 30. órába lépünk. De gratulálok azoknak is, akik a munkában akként jeleskedtek, akár kormánypárti oldalon, hogy a vitának a legnagyobb részében jelen voltak. Én úgy gondolom, hogy ez mindenképpen hozzátartozik az előző naphoz, függetlenül attól, hogy mit gondolunk az okot adó törvényjavaslatról és az ott lefolytatott vitáról. Vitán felüli, hogy egy történelmi esemény zajlott a Házban, és ennek a zökkenőmentes lebonyolításában a Ház dolgozóinak volt igazán nagy része, a politikusok lényegében végezték azt, ami a munkájuk, és amire őket a parlamentbe küldték.

Ami a törvényjavaslattal kapcsolatos. Tisztelt Képviselőtársaim! Az expozéban is, illetve a kormánypárti hozzászólásban is elhangzott, hogy több területen a biztonságos betegellátás és a betegek, illetve az állampolgárok biztonságát garantáló egyes egészségügyi jogszabályok módosításával állunk itt szemben.

A gyógyszerforgalmazásról szóló jogszabály módosítása az egyik fontos, sarkalatos pontja ennek a jogszabály-módosításnak. Elhangzott, hogy a betegek biztonságos gyógyszerellátásával és annak az elérhetőségével kapcsolatosan szükség volt egyes szabályok módosítására. A célzás ebben az esetben jó, és azok, amelyek benne foglaltattak a törvényjavaslatban, azok támogathatók, én abban szeretnék előrelépést látni, hogy egyszer és mindenkorra és most már hosszú távra a gyógyszertári ügyelet kérdését tudjuk megnyugtatóan tisztázni, illetve rendezni, hiszen ez még mindig nagyon sok bosszúságot okoz, nemcsak a patikába járóknak, nemcsak a betegeknek vagy hozzátartozóiknak, hanem nagyon sokszor a gyógyszerészeknek és azoknak a vállalkozóknak, akik ebben a gyógyszerellátásban érdekeltek. Mindenképpen egy olyan rendszert kell kialakítani, amely megbízható, amely kiszámítható és amely viszonylag jól elérhető. Hogy egy nagyon egyszerű példát mondjak önöknek: én Karcagon élek, karcagi példát tudok önöknek felhozni, ha nálunk a városban valakinek egy komolyabb problémája lesz, mondjuk, lábtörése van, és mindenképpen szükséges a kórházi ellátásánál véralvadásgátló készítményt beszereznie, sajnos ezt egy vasárnapi napon, vagy akkor, amikor szombat délután van, már nem tudja beszerezni ügyeletes patika hiányában az egyébként 20 ezres városban, ami egyébként egy kórházi székhely is, tehát magának a Kátai Gábor Kórháznak az intézményi központja. Így a választási lehetőség azokból áll, hogy vagy a 40 kilométerre lévő Törökszentmiklósra, vagy a 60 kilométerre lévő Debrecenbe, vagy Szolnokra utaznak el a betegek, amit, valljuk meg őszintén, nem túl sokan engedhetnek meg, pláne, ha az a hozzátartozójuk adott esetben a sérült, aki egyedül biztosítja a családnak a mobilitását.

Az ilyen anomáliáknak a megoldására szükség lenne, minimum a kórházi központokban, vagy ott, ahol a kórházi székhely van, biztosítottnak kellene lennie az ügyeletes patikának. Tudjuk, hogy nagyon sokszor üzleti érdek, illetve a gyógyszerészek hiánya vagy a túlterheltsége diktálja azt, hogy egy-egy patika ügyeleti rendszerben nem működik. Azt is tudjuk, hogy az ügyeleti ellátás során sem mindig úgy veszik igénybe a betegek a szolgáltatásokat, ahogy azt illik. Több olyan felszólalást hallottunk már itt a Házban is, hogy a Balaton-parti ügyeletes patikáknál nem a kifejezetten gyógyászati célú eszközök fogytak a legjobban, hanem nagyon sokszor például a szexuális együttlét utáni tabletták voltak a kiugróan magasan keresett termékek, és nem azok a termékek fogytak, amire egyébként valóban egy ügyeleti szolgáltatást építeni vagy fenntartani lehetne. Ez természetesen egy szervezési kérdés, mi arra bátorítjuk az egészségügyi kormányzatot, hogy a patikatulajdonosokkal együttműködve végezzék el ennek az áttekintését és végezzék el annak a szabályozásnak a kialakítását, amely a betegek számára kényelmes, elérhető, de az ellátás szempontjából meg biztonságos és rentábilis ellátást fog eredményezni.

Továbblépve: a mostani módosítások nagyon helyesen fellépnek azokkal a haszonleső és azokkal a megtévesztő szolgáltatásokkal, illetve ilyen szolgáltatást nyújtó személyekkel szemben, akik áldoktorokként jellemezhetők. Rengeteg tudományos cím, fokozat, de inkább csak vélelmezett vagy valódinak beállított fokozat borzolja a kedélyeket. És ez nagyon sokszor a gyógyító tevékenységet álcázó tevékenységgel párosul, és nagyon sokszor alkalmas arra, hogy megtévessze a betegeket. Nagyon sokszor sajnos maga a homeopátia vagy természetgyógyászat keverése és tudományos megalapozottsággal végezhető gyógyító tevékenységnek való álcázása félrevezető. Ki ne emlékezne például, amikor nemcsak a betegek egy magánrendelésen vagy magánrendelésnek álcázott szolgáltatásnyújtáson találkoznak ezekkel a szerintem kuruzsló magatartásokkal, hanem sokszor a tévé is teret adott ezeknek. Nemegyszer volt a megboldogult Budapest TV-ben például televízión keresztül végzett gerincműtét. Azt hiszem, az egyik legbizarrabb része volt. És sajnos ezek meglehetősen széles körhöz jutottak el, és rendkívül nézett műsorok voltak. És nem szabad lebecsülni természetesen a gyógyításnak a lelki diszpozícióját, tehát hinni kell abban, hogy az ember képes gyógyulni, de nagyon sokszor inkább visszaéltek és semmilyen gyógyhatással nem rendelkező készítményt ajánlottak, vagy egyáltalán olyan banális eljárást végeztek, amely csupán arról szólt, hogy megtévesztik, átverik a szolgáltatásért oda fordulókat. Ugye, ez egy nagyon vékony mezsgye. A homeopátiaszabályozás is egy rendkívül vitatott szabályozás, de ez természetesen nem ennek a törvényjavaslatnak a tárgya. Egy biztos, pontosan meg kell határozni  és a javaslat meg is határozza  a nem konvencionális gyógyító eljárások fogalmát, nagyon helyesen.

Azokkal, akik csupán a látszattal élnek vissza és vezetik félre az embereket, természetesen a legszigorúbban kell eljárni. Kifejezetten fontos a kuruzslás vétségének a Btk.-ba való beillesztése. Úgy gondolom, hogy viszonylag jól sikerült, és koherensen szolgálja a védett személyeknek, illetve az elkövetési tárgynak, illetve magatartásnak  jól beleillik abba a tényállásba, ahová elhelyezésre került.

Egy szakmai visszajelzéssel kapcsolatosan lehet, hogy államtitkár úrnak igénylem a válaszadását, ugyanis a Népjóléti bizottsághoz  és erről talán a fideszes vezérszónok, dr. Kovács József is olvasott  érkezett egy jelzés, méghozzá az Egészségügyi Szakmai Kollégium Klinikai Szakpszichológia és Pszichoterapeuta Klinikai Szakpszichológus Tagozatától, akik bár üdvözlik magát a törvényjavaslatot, mert sokszor a saját kérésüknek vagy a saját korábbi álláspontjuknak megfelelő dolgokat látnak benne és azok köszönnek vissza, amit javasoltak, mégis kritikát fogalmaznak meg. Egyrészt hiányolják az előzetes konzultációt, és hogy a fogalmak nem megfelelően kerültek meghatározásra. Ha szükséges, természetesen államtitkár úrnak tudjuk majd továbbítani ezt a levelet, bár szerintem önnek is rendelkezésre áll, és valószínű, hogy az államtitkárság, a minisztérium is megkapta ezt a levelet. Én úgy gondolom, hogy ezt érdemes feléjük tisztázni. Nem tartottuk szükségesnek ellenzéki képviselők  sőt saját jogomon sem  módosító javaslat beadását, tekintettel arra, hogy egyébként a Népjóléti bizottság, ha adott esetben egyetértene a módosítási szándékkal, akkor saját maga a módosításokat eszközölni tudja, vagy akár a tárca, amennyiben a Törvényalkotási bizottság elé kerül a módosító javaslatok összegzése, akkor lényegében ott tud egy módosítást adni. Én úgy gondolom, hogy ezzel kapcsolatosan valamilyenfajta véleménynyilvánítást most a tárcától elvárhatunk, tekintettel arra, hogy esetleg nézhetik ettől a tagozattól is annak képviselői vagy annak döntéshozói, hogy miként alakul a vita.

Összességében, tisztelt képviselőtársaim, azt tudom mondani, hogy ebben a törvényjavaslatban az irány jó. Nagyon fontos, hogy a felgyorsult technológiai és rendkívül sok kommunikációs és tömegmédia-kihívással szembenéző betegeknél fontos támpontokat és védőpontokat építsünk be a rendszerbe. Ennek korábbi egyik eleme volt a termékházalókkal, illetve egyéb házalókkal... (Dr. Rétvári Bence: Bemutatók.), termékbemutatókkal kapcsolatos szabályozás. Ugye, ez egy következő lépés talán, itt már kifejezetten egy privát szférában, illetve elzárt, magánrendelésnek álcázott helyeken végzett tevékenységekkel kapcsolatos.

(20.10)

Nagyon fontos, hogy időről időre, ahogy az államtitkárság is elvégzi, felmérjük azokat a veszélyeket, amelyek a betegekre leselkednek, és ezeket a legális keretek közé szorítsuk, vagy egyébként olyan új, akár büntetőjogi vagy szabálysértési eszközökkel lépjünk fel, amely a betegek védelmét szolgálja.

Összességében a frakciónk támogatásáról természetesen majd a végszavazásnál tudunk nyilatkozni, de a törvényjavaslat iránya biztató, én úgy gondolom, hogy ezzel nem lesz különösebb probléma. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiból.  Dr. Rétvári Bence tapsol.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Most megadom a szót Szabó Sándor képviselő úrnak, jegyző úrnak, az MSZP képviselőcsoportja vezérszónokának.

SZABÓ SÁNDOR, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Igen rövid leszek két okból kifolyólag. Egyrészt mert Lukács tanult képviselőtársam kifejtette, hogy elég régóta itt ülünk vagy itt vagyunk a parlamentben, és elég hosszú idő óta vitatkozunk már, és nem kívánok visszaélni itt a továbbiakban sok mindenkinek a türelmével. Másrészt pedig azon egészségügyi témájú előterjesztés van előttünk, oly kevesek egyike, amelyben, ahogy látom, mind a kormány, illetve mind az ellenzéki oldalon egyetértünk. Én nagyon szeretném, hogy sok ilyen egészségügyi témájú előterjesztés kerülne a parlament elé, azt gondolom, hogy akkor nagyon jól tudnánk együtt dolgozni.A javaslatról elmondva nyilván alapvetően pozitív, javító célú megvalósításra irányul, célkitűzéseiben és választott eszközeinek tekintetében is. Abszolút támogatható, legyen szó akár a homeopátiás gyógyszerekkel szembeni fellépésről szóló uniós jog végrehajtásának, a módosítás alkalmazásának az eltolásáról, a biztonságos üzemeltetéssel kapcsolatosan, ami a gyógyszertárakat illeti, és az áldoktorok elleni fellépés kapcsán, ami egyébként egyrészt kellő mértékű szabálysértési, illetve büntetőjogi szankciók alkalmazását írja elő. Úgyhogy részünkről ez az előterjesztés támogatható. Köszönöm szépen. (Dr. Rétvári Bence tapsol.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Most megadom a szót Hajdu László képviselő úrnak, a DK vezérszónokának.

HAJDU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Igen, ez az az előterjesztés, amit gond nélkül a Demokratikus Koalíció is támogatni tud. Csak két megjegyzést szeretnék tenni. Az egyik. Mi az ügyeleti rendszert a választókerületemben még polgármester koromban úgy oldottuk meg, hogy körülbelül 5-8 évig nem volt ügyelet nálunk sem, és egyébként Budapesten is elég problémát jelent, ha egy gyerek belázasodik. Meghirdettünk önkormányzati helyiséget, azzal, hogy az a győztes, aki ügyeletet is vállal. Aztán most pillanatnyilag úgy állunk, hogy három ügyeletes gyógyszertár is van, ilyen 24 órás ügyelet. Tehát most szerencsénk van, úgyhogy ez az ösztönző bejött. Valamilyen ok miatt korábban ez nem sikerült, sőt olyan tárgyalásokat is folytattunk, amikor mi fizettünk volna, csak azért, hogy legyen ügyelet. Nem vállalták a különleges előírások miatt, mert egyébként az ügyelet majdnem ugyanazt az előírást igényli, mintha nappali nyitvatartás lenne. A másik megjegyzésem pedig az interneten, a televízióban, a telefonon szinte zaklató jelleggel történő különböző megkeresések. Tudják a telefonszámokat, személy szerint engem is megtaláltak, csípőcserém volt, és abban a pillanatban eljutott a hír hozzájuk, körülbelül fél évig állandóan zaklattak, hogy tudják, és ilyen-ilyen utókezelést, olyan masszírozást tudnak. Adják-veszik a címünket, ami úgy gondolom, hogy valószínűleg az egészségügyi intézményekből kijutó információból adódik. De abban a pillanatban tudtak rólam mindent, és csoda dolgokat akartak ajánlani, hogy mehetek vissza futballozni, teniszezni. Az internetet, ahogy bekapcsolom, azonnal ez érkezik.Tehát jogosnak tartom az előterjesztést, egyetértek vele, és támogatjuk. Köszönöm. (Potocskáné Kőrösi Anita tapsol.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Ezzel a vezérszónoki felszólalások végére értünk. Nem látok jelentkezőt, úgyhogy az általános vitát lezárom. Megkérdezem az előterjesztőt, államtitkár urat, kíváne hozzászólni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy igen. Rétvári Bence államtitkár úré a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen. Csak meg szeretném köszönni röviden a hozzászólásokat mind kormánypárti, mind ellenzéki oldalról. Egymás után a második olyan törvényjavaslatnál ülünk itt a mai estén, amikor eléggé összhangszerű kép kezd kirajzolódni, ugyanis a változtatások irányát mindenki támogatandónak mondja. Volt, aki már ellenzéki oldalon magát a törvényjavaslatot is támogatta. Én is azt hiszem, hogy itt a csalásoktól, visszaélésektől tudjuk megóvni azokat az embereket, akik betegségben valamiféle segítségre szorulnak, illetve abban segíthetünk az embereknek, hogy a gyógyszerekhez minél több helyen, minél jobban hozzájussanak. Az elmúlt években is számtalan lépés történt, most már azért a patikák több mint 50 százalékos tulajdoni hányadban minden esetben a patikusok kezében vannak, és igyekszünk a gyógyszerellátást minél több helyen minél jobban biztosítani a gyógyszerészek, a patikusok közreműködésével, és nem más módon.

Úgyhogy köszönöm szépen minden felszólalónak a támogató hozzászólását, és bízom benne, hogy pár hét múlva, amikor szavazunk, akkor konszenzussal tudunk szavazni.

A Jobbik által említett, Császár Noémi professzor asszony által jegyzett javaslatot mi is megkaptuk, úgyhogy egyeztetünk arról, hogy az abban foglaltak érvényesítésére szükség vane ezen jogszabályszöveg módosítására vagy sem, de nyilvánvalóan törekszünk mindenkivel a legnagyobb szakmai egységre, a szakmai szervezetekkel is, és úgy látom, itt az ellenzéki pártok is a mai estén ebben partnerek voltak. Köszönöm szépen. (Dr. Kovács József tapsol.)




Felszólalások:   77-88   89-100   101-102      Ülésnap adatai