Készült: 2024.09.23.05:55:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

33. ülésnap (2018.10.24.),  49-52. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:32


Felszólalások:   45-48   49-52   53-56      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Burány Sándor képviselő úr, a Párbeszéd képviselője, kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „Zajterhelés Kőbányán, avagy a megváltoztatott légifolyosók” címmel. Képviselő úr, parancsoljon!

BURÁNY SÁNDOR (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Egy hónapja tettem fel önöknek írásbeli választ igénylő kérdést a 2018. augusztus 16-án életbe léptetett új repülőgép-indulási eljárásokkal kapcsolatban. Válaszukban önök azt írják, hogy az új nyomvonal használata esetén a korábbi nyomvonal alkalmazásával szemben a mérések szerint kisebb a földfelszínt érő zajhatás és károsanyag-kibocsátás. Nos, államtitkár úr, a hozzám érkező és a helyszínen is megtapasztalható tények szerint ez egészen egyszerűen nem így van. Elég néhány közösségi oldalt meglátogatni, hogy ön is szembesüljön a probléma nagyságával. Hosszú évek óta keseríti a zaj a reptér légifolyosói alatt élők életét, de az új nyomvonalaknak köszönhetően ebből a nem kívánt szennyezésből most már a kőbányaiaknak is jut bőven, mindennapi nyugodt életüket lehetetlenné teszi ez a zajszennyezés.

Ezért is érzem rettentően cinikusnak a válaszukban, hogy mivel új futópálya nem létesült úgymond, ezért zajgátló védőövezet újbóli kijelölésére nincs szükség, mert bár igaz, hogy új pálya nem létesült, de a légifolyosó áthelyezésével Kőbánya Óhegy és Újhegy területei fölé terelődött a légi forgalom. Önök egy tollvonással átrajzolták Magyarország légi forgalmi térképét. Az itt élő emberek joggal háborodnak fel, hogy ilyen rútul elbántak velük. Nem mellesleg a repülőtér okozta környezeti szennyezéstől, elsősorban a zajtól nemcsak a közvetlen környék lakói szenvednek, a probléma összességében több százezer embert érint.

És ha már az előző válaszukban független szakértő által végzett zajterhelési vizsgálatokról és az érintett szakmai szervezetek által készített vizsgálatokról beszéltek, akkor ezúton kérem, hogy ezeket az anyagokat hozzák nyilvánosságra (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) és egy fórum keretében vitassák meg. Kérdezem tehát önöket: mit kívánnak tenni? Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Ismét Cseresnyés Péter államtitkár urat hallhatjuk. Parancsoljon!

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Képviselő úr, úgy látszik, hogy nem akarja érteni a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működésével kapcsolatos körülményeket, vagy tudatosan téveszti meg a választóit, a választókat. Mindkét esetben méltatlan helyzetbe hozza azokat az embereket, akiket képviselni akar.Ön is nagyon jól tudja, hogy a légikikötő működésével járó zaj sajnos olyan tényező, amely elkerülhetetlenül megterheli a repülőtér környékén élőket. Sajnálatos, de ma már szinte nincs olyan összefüggő lakatlan területsáv, amely lehetővé tenné, hogy a légi járművek végig lakatlan vagy ritkán lakott terület felett közelítsék meg vagy hagyják el a repülőtér kifutópályáit.

A légi közlekedési zajcsökkentő eljárások a mérések szerint  hangsúlyozom: a mérések szerint  elegendőek ugyan a zajhatárértékek betartásához, teljesen zavarmentes környezet azonban a legnagyobb jóindulattal sem biztosítható. A légi közlekedési szakmai szervezetek arra törekednek, hogy a zajterhelés a lehető legkevesebb lakost érintse. Az útvonalak meghatározásakor az egyes települések polgárai egymással egyenrangúak, a szakmai tervek bármiféle egyéb különbségtétel nélkül az összes érintett lakosságszámot veszik figyelembe.

A 2018. augusztus 16-án életbe lépett új szabályozás, amelyre egy uniós rendeletnek való megfelelés miatt volt szükség, a légi közlekedés biztonsága, zavartalansága és a környezetvédelmi szempontok terén egyértelmű előrelépést hozott a repülőtér környékén élő lakosság egészére, az ön által hivatkozott több százezer emberre nézve. A vizsgálatok szerint az új felszállási eljárások az érintett területeken összességében pozitív zajterhelés-változást hoztak. Budapesten a zajjal érintett kerületek száma egyértelműen csökkent a mérések szerint.

Mindemellett természetesen a légi közlekedési szakmai szervezetek, ahogy eddig, úgy a jövőben is nyitottak a további párbeszédre.

Köszönöm a figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   45-48   49-52   53-56      Ülésnap adatai