Készült: 2024.09.25.13:25:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

78. ülésnap (2019.06.24.),  231-242. felszólalás
Felszólalás oka Összevont vita
Felszólalás ideje 22:01


Felszólalások:   225-230   231-242   243-244      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük, miniszter úr. A határozathozatalokra későbbi ülésnapunkon kerül sor.Most soron következik a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat összevont vitája. A kormány-előterjesztés T/6597. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott, házszabálytól eltérés szerint a nyitóbeszéd és a zárszó elhangzására összesen 15 perc, a Törvényalkotási bizottság felszólalására 6 perc, ebből a kisebbségi vélemény ismertetésére 3 perc, a képviselőcsoportok felszólalására összesen 10-10 perc, a független képviselő felszólalására 3 perc áll rendelkezésre.

Most megadom a szót Gion Gábor úrnak, a Pénzügyminisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének.

GION GÁBOR pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás elleni új törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni hazai szabályrendszer megerősítése, valamint az Európai Unió és a nemzetközi előírásokkal való teljes összhang megteremtése érdekében kiegészítette azon információk körét, amellyel a szolgáltatóknak rendelkezniük kell ügyfeleik azonosítása érdekében.A már meglévő ügyfélkör esetében az esetlegesen hiányzó adatok, nyilatkozatok pótlására a törvény egy 2019. június 26-ig tartó, kivételesen hosszú, kétéves átmeneti időszakot biztosított az érintett intézményeknek.

(18.00)

Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt időszak sajtó- és egyéb jelzései alapján azonban úgy tűnt, hogy a határidőt a hitelintézeteknek nem sikerül teljesíteniük. Mindezt alátámasztja, hogy a Magyar Bankszövetség tájékoztatása alapján a 2019. június 26-ai határidőre az ügyfelek érzékelhető százaléka nem kerül azonosításra. Az érintettek nagy számára, a nemteljesítés kellemetlen következményeire és a közelgő nyári szabadságolásokra is tekintettel a törvényjavaslat 2019. október 31-éig meghosszabbítja a már meglévő ügyfélkör esetében az esetlegesen hiányzó adatok, nyilatkozatok pótlására előírt határidőt.

A javaslat immár kifejezetten a hatékony végrehajtás érdekében egy új értesítési kötelezettséget is bevezet az intézmények számára, amely alapján a szolgáltatók a határidő meghosszabbításának hatálybalépését követő három napon belül felhívják az érintett ügyfeleik figyelmét a hiányzó adatok, nyilatkozatok pótlásának kötelezettségére és a meghosszabbított határidőre. Ezáltal az ügyfelek is egyértelműen tudomást szereznek a teendőikről.

Tisztelt Képviselők! Az elhangzottak mellett fontos felhívni a figyelmet arra, hogy világszerte, s így az Európai Unióban is jelentősen felerősödtek a törekvések a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása hatékony megakadályozásának megvalósítása érdekében. A nemzetközi elvárások szempontjából így az Európai Unió irányelvei és más nemzetközi sztenderdek alapján is a pénzmosás elleni küzdelemben kiemelkedő jelentőségű az ügyfelek teljes körű ismerete, az új és megerősített ügyfél-átvilágítási intézkedések végrehajtása, idővel a meglévő ügyfélkör tekintetében is.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat elfogadásával a még érintett szolgáltatóknak és ügyfeleiknek lehetőségük nyílik a hiányzó adatok, nyilatkozatok szükség szerinti pótlására, a meglévő ügyfélkör esetében a megfelelő ügyfél-átvilágítási intézkedések elvégzésére, összhangban a nemzetközi követelményekkel. Ezen pénzmosás elleni intézkedések elsődleges célja, hogy megnehezítse és lehetőség szerint meg is gátolja a bűnözők számára a gazdasági bűncselekményekből származó pénzek tisztára mosását, valamint az eddiginél is erősebben védje a hazai pénzügyi rendszert és a tisztességes többségi társadalmat.

Kérem, hogy a benyújtott törvényjavaslatokat támogatni és elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönjük, államtitkár úr. Most a Törvényalkotási bizottság álláspontjának, valamint a megfogalmazódott kisebbségi vélemény ismertetésére kerül sor, összesen 6 perc áll rendelkezésre. Megadom a szót B. Nagy László képviselő úrnak.

B. NAGY LÁSZLÓ, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2019. június 24-én, azaz ma tartott ülésén a határozati házszabályi rendelkezésektől való eltérés keretében megtárgyalta a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény módosításáról szóló T/6597. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és összegző jelentést a bizottság 28 igennel, azaz egyhangúlag elfogadta. Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő javaslat biztosítja, hogy a hitelintézetek a szükséges adategyeztetést a törvény szerint teljeskörűen el tudják végezni, hiszen az eredetileg előírt ez év június 26-ai határidőt a szervezetek előreláthatólag nem tudták volna tartani, ezért szükségessé vált a határidő meghosszabbítása. A mai bizottsági ülésen a Törvényalkotási bizottság saját módosító javaslata alapján még az eredeti benyújtás időpontját is kitolta október 31-ére, és reményeink szerint  az előttünk hallott államtitkár úr szavaira reagálva  ez biztosítani fogja, hogy az előttünk lévő nyár a lakosság problémáit meg fogja oldani ebből a szempontból, hogy a bankkártyák és egyéb átutalások működőképesek lesznek a nyári szünetben az esetleges külföldi utak idején, nem beszélve arról, hogy milyen komoly gazdasági problémákat okoz a vállalkozásoknak, ha nem tudják működtetni a számlájukat, ami elsősorban átutalások, szállítók kifizetése és munkabérfizetés akadályoztatásával is járna.

Úgyhogy én úgy gondolom, hogy nem volt véletlen a módosító javaslat százszázalékos támogatása délelőtt, és én úgy gondolom, hogy a TAB résztvevői is száz százalékban támogatták ezt a TAB-módosítót. Kérem a parlamentet, hogy támogassák ezt a határidő-módosítást. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Kisebbségi vélemény ismertetésére nem kerül sor, mert nem fogalmazódott meg. Most a képviselői felszólalások következnek, ahogy mondtam, 10-10 perc áll a frakciók rendelkezésére, a független képviselőknek  ha itt lennének  ez 3 perc lenne. Akkor elsőként megadom a szót Ovádi Péter képviselő úrnak, a Fidesz részéről.

OVÁDI PÉTER (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő javaslat szükségessége mindenki előtt világos, ezt a Törvényalkotási bizottságban történt egyhangú szavazás is bizonyítja. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény, amely 2017. június 26-án lépett hatályba, kiegészítette azon adatok és nyilatkozatok körét, amelyekkel a szolgáltatóknak rendelkezniük kell ügyfeleik átvilágítása érdekében. A hatálybalépés időpontjában megfelelő ügyfelek esetlegesen hiányzó adatainak pótlására a törvény egy átmeneti időt biztosított, amelynek a határideje június 26-án, azaz holnapután járt volna le. (Sic!)

Az állampolgárok, a sajtó és a legtöbb érintett szerv jelezte, hogy a határidő nem lesz elegendő arra, hogy a szükséges adategyeztetéseken minden ügyfél áteshessen. Az illetékes Gazdasági bizottság elnöke a helyzetet értékelve felszólította a Fidesz-KDNP nevében a Bankszövetséget, hogy kezdjen azonnali aktív tájékoztató kampányt a banki adategyeztetésről. A két év alatt sajnos az intézetek nagy része nem tette meg a szükséges lépéseket azért, hogy a törvényben előírt kötelezettségének eleget tegyen, ezért a kormánynak kellett közbelépnie azért, hogy az állampolgárok, akikre nézve ennek hátrányos következménye lett volna, ne szenvedjék el ezt.

Ha ma nem lenne itt előttünk ez a törvényjavaslat, akkor nagyon sok ember képtelen lenne a jogosan a számláján rendelkezésre álló összegekhez hozzáférni. A kormány javaslata alapján augusztus 31. napjára módosult volna a türelmi idő határideje. Figyelemmel a nyári időszakra, a tapasztalatokra, a Törvényalkotási bizottság kormánypárti képviselői módosító javaslatot nyújtottak be annak érdekében, hogy a jogszabályi kötelezettségeket az érintettek maradéktalanul végre tudják hajtani, így a javaslatban a véghatáridő dátumaként 2019. október 31e került meghatározásra.

Tisztelt Képviselőtársaim! Szükségesnek tartom megjegyezni, hogy az aktív tájékoztatás biztosítása érdekében a javaslat előírja a hatálya alá tartozó szervezeteknek, hogy a jelen javaslat hatálybalépését követő három napon belül tájékoztassák az ügyfeleiket, akik esetében a Pmtv.-ben meghatározott ügyfél-átvilágítás még nem történt meg egyáltalán vagy teljeskörűen.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzottakra tekintettel kérem önöket, hogy a TAB üléséhez hasonlóan támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Most megadom a szót Z. Kárpát Dániel képviselő úrnak.

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kegyelmi pillanatokat él a magyar parlament, hiszen olyan, bár technikainak tűnő javaslat fekszik előttünk, amelyet vélhetően a magyar ügyfelek védelme, érdekeinek védelme érdekében a legtöbben támogatni tudnak, nem akarom azt jósolni, hogy mindenki, de úgy gondolom, hogy mivel magyar emberek könnyebbségéről van szó a következő hetekben, hónapokban, ezért még akkor is támogatni fogjuk a legtöbben ezt a javaslatot, hogyha alapvetően itt a pénzintézetek nem tudtak határidőre egy feladattal elszámolni és azt teljesíteni. De ha már itt tartunk, akkor engedtessék meg nekem, hogy ha ez a kormány kedvezni tud a pénzintézeteknek ilyen irányban  és, még egyszer mondom, nem csak nekik, tehát támogatható a javaslata , akkor vizsgáljuk meg azt, hogy milyen területeken lenne elvárható a másik oldalról történő mozdulás. Jó pár évvel ezelőtt mutattam be a magyar parlamentben egy olyan koncepciót, amely sokáig szociális bankszámla néven futott, de használjuk inkább az ingyenes bankolás szisztémáját, amelynek értelmében átlagfizetésig minden banki műveletet egy nullaforintos számlán el lehetne végezni, tehát nem a prémiumműveletekre, nem az értékpapírügyletekre gondolok, hanem a tipikus átutalásokra, „befizetem a közüzemi számlákat, felveszem a fizetésem” típusú ügyletekre.

(18.10)

A mai, harmadik évezredbeli technikai megoldások ismeretében ez egy igen könnyen elérhető állapot, nyugat-európai országokban egyébként élő, működő, aktív példákat találunk, még olyan országokban is, amelyek gazdasága azért lényegesen fejlettebb a miénknél, de nem akkora a szakadék, mint azt elsőre gondolnánk.

Példának okáért számlavezetési díjak egy bizonyos jövedelmi szint felett egyszerűen nem merülnek fel. Magyarországon prémiumkategória az, ha valaki nullaforintos, valóban nullaforintos bankszámlával bírhat. Lényegében nincsen ilyen a piacon átlagfizetéshez közeli módon. Azt szeretném tehát látni, hogy a magyar bankrendszer előáll egy életszerű, életszagú megoldással, ami az ingyenes bankolást legalább átlagfizetésig lehetővé teszi. Ezek az intézetek úgyis mozgatják, forgatják az emberek betéteit, pénzeit, nem az a profitjuk elsődleges kijelölt forrása, hogy kisemberek átlagfizetés alatti összegein különböző százalékos arányokban le tudjanak csípni minél nagyobb mértéket.

Ráadásul ez a kormányzat már számtalan módon kedvezett ezeknek az intézeteknek. Vegyük végig! Engedte áthárítani a banki ágazati különadót a pénzintézetek által beismert módon. Engedte a tranzakciós illeték egészét áthárítani. Ugye, most egyfajta finomítási szándék jelentkezett ezen a területen, de évekig engedte az emberekre verni azt a terhet, amit a magyar jogalkotó a bankokra vetett ki. Harmadsorban pedig azt látjuk, hogy a devizahitelezésnek nevezett őrület és az ehhez hasonló pénzügyi örvények ismétlik önmagukat, és szabályozatlan környezetben bizony nagyobbnál nagyobb hullámokat vernek, és a Quaestor-botrányt is nyugodtan idesorolhatnánk. Korábban a Baumag-károsultak éltek át nagyon nehéz, nemcsak pillanatokat, hanem éveket, és várhatók a következő botrányok, ha nem avatkozunk be.

Tehát amellett, hogy támogatjuk ezt a csomagot, elvárnám azt, hogy a Jobbik ingyenes bankolással, átlagfizetésig értendő módon történő javaslatával foglalkozzon a kormányzat, nyilatkozzon róla, keressen meg szakmai szervezeteket, vizsgálja meg ennek átvihetőségi körülményeit. Hiszen én látom a bankrendszer rekordnyereségei mögött azt a mozgásteret, hogy ez megvalósítható legyen. És mindezek függvényében még azt kérem önöktől, hogy rúgják fel az EBRD-vel kötött paktumot, amit Magyarország Kormánya az EBRD-vel aláírt, hiszen ebben vállalta a kormány, hogy a károsultak érdekében nem rak további terheket a bankrendszerre. Én feloldanám a kormányt ezen ígérete alól, a körülmények, a klíma olyan mértékben változott, a károsultak helyzete annyira nehézzé vált, hogy egész egyszerűen létszükséglet beavatkozni a károsultak érdekében.

Most egy határidő-kitolással én ezt támogatom, de itt radikális, mélyreható és nemzeti sorskérdéseket érintő változtatásokra lenne szükség. Ha bárki letesz ilyet a parlament asztalára, az én szavazatomra egészen biztosan számíthat. Köszönöm a lehetőséget. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Arató Gergely képviselő úrnak adom meg a szót.

ARATÓ GERGELY (DK): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Semmiképp nem akarom ezt a békés hangulatot megbontani, ezért azzal szeretném kezdeni, hogy támogatni fogjuk ezt a törvényjavaslatot, és támogatni fogjuk a Törvényalkotási bizottságnak a hosszabb határidőre vonatkozó javaslatát is. Ugyanakkor mégiscsak kénytelen vagyok felhívni a figyelmet két körülményre. Az egyik körülmény az, hogy ez a helyzet egyáltalán nem váratlanul következett be. Egyáltalán nincs szó arról, hogy most így hirtelen egy héttel a határidő előtt kiderült az, hogy nem halad a banki egyeztetés. A banki egyeztetés elsősorban azért nem halad, mert a bankok nem sokat tettek ennek érdekében.

Mindannyian, akinek van Magyarországon bankszámlánk, tudjuk azt, hogy ha a bank akar tőlünk valamit, például valamilyen, számára kedvező ajánlatot leerőltetni a torkunkon, akkor rendkívüli erőfeszítéseket tud tenni annak érdekében, hogy kapcsolatba lépjen velünk: telefonon, e-mailben, postán, épphogy személyesen nem kopognak be az ajtón éjszaka. Ezzel szemben, most jól láthatóan a bankokat ez a feladat nem nagyon izgatta, hiszen csak egy uniós kötelezettségről és egy magyar törvényi kötelezettségről van szó. Úgy tűnik, ez nem nagyon ütötte át azt az ingerküszöböt, ahol a banki menedzsmentek úgy érezték, hogy érdemes ebbe a dologba némi erőforrást, pénzt, munkaidőt fordítani.

Ennek következtében a banki ügyfelek nagy része nem kapott megfelelő tájékoztatást, és különösen nem kapott időben tájékoztatást, és azt sem mondhatjuk, hogy a kormány különösebben a segítségükre sietett volna ebben a dologban, hiszen onnan sem kaptak az emberek kormányoldalról megfelelő információt. Arra telt óriásplakáton, hogy Soros Györgyöt és nem is tudom, hogy kicsodát  ja, Juncker urat  plakátoljuk ki országszerte, ez fontos volt a kormánynak. Az nem fért bele a kormányzati propagandába, abba a néhány száz milliárd forintba, amit erre elvernek évente, hogy egyébként a banki ügyfeleket is megfelelőképpen tájékoztassák.

Ez az egyik dolog, amire fel szerettem volna a figyelmet hívni, hogy itt nem valamilyen olyan vészhelyzetről van szó, ami váratlanul állt elő, hanem arról van szó, hogy sem a bankok, sem a kormány nem végezte el a házi feladatát, azt, ami immár két éve ismert számukra egyébként. Nem tették meg a szükséges erőfeszítéseket, és úgy tűnik, hogy nem is észlelték, hogy ez a probléma létezik. Az a színjáték, amit a múlt héten elővezettek, az tényleg csodálatos volt, hogy azok után, hogy a Bankszövetség egyébként több alkalommal jelezte már a kormánynak, hogy kéri ennek a határidőnek az elhalasztását, ezek után kancelláriaminiszter úr még azt mondta, hogy hát, ha majd a bankok még ennél is szebben kérik, akkor majd esetleg megfontoljuk; ahelyett, hogy simán benyújtottak volna egy törvényjavaslatot, minden különösebb udvariassági körök nélkül.

A másik dolog, amire fel szeretném hívni a tisztelt Ház figyelmét, az a csodálatos érvelés, amit hallhattunk a Bankszövetség képviselőitől ebben a dologban, hogy azért nem tudják teljesíteni ezt a feladatot, mert a családvédelmi akcióterv nagyszerű családvédelmi intézkedéseinek lebonyolítását ez akadályozná. Tudják, mit jelent, tisztelt képviselőtársaim ez? Az előbb emlegettem azt, hogy a bankok nem népjóléti intézmények. Ezt szerintem egyikünk sem gondolja róluk, és nem is különösebben a családpolitika nagy barátai. Ez pontosan azt jelenti, amire mi felhívtuk a figyelmet a családvédelmi akcióterv vitája során, hogy ez a családvédelmi intézkedéscsomag elsősorban nem a családok érdekét szolgálja, tisztelt képviselőtársaim, hanem a bankok érdekét. Ez nem támogatási csomag, hanem hitelkihelyezési csomag, ehhez adnak önök állami támogatást, emiatt voltak egyébként vitában az Európai Bizottsággal is. Ez a csomag elsősorban banki érdekeket szolgál, és úgy tűnik, hogy most a biznisz fontosabb, mint a jogszabályi kötelezettségek teljesítése, így aztán a bankoknak is ez most fontossá vált, meg persze tudják azt, hogy mik azok a szólamok, mik azok a fogások, amivel a kormányzati szíveket meg lehet lágyítani.

Talán még egy szempontot érdemes megemlíteni: azt, hogy közben persze itt most megoldjuk rövid távon a problémát, és reménykedünk, hogy a következő időszakban valóban a bankok és a kormányzat is el fogja végre végezni a házi feladatát, itt Magyarország mellesleg egy kötelezettségszegési eljárást kockáztat, ami ebben az esetben egy olyan kockázat, amit vállalni érdemes, hiszen ez valóban olyan ügy, amikor az egyébként vétlen magyar banki ügyfelek nem érdemlik meg azt, hogy mások hanyagsága miatt őket érje büntetés. Azt azért javaslom, hogy a kormányzat ez alkalommal, kivételesen inkább udvarias módon tájékoztassa Brüsszelt arról, hogy mik ennek a döntésnek az okai.

Nyilvánvalóan tudjuk azt, akik ismerik a brüsszeli eljárásrendet, hogy ilyen esetben egyébként, amikor egy méltányolandó közérdekről van szó, és nem valamifajta váratlan politikai ötletről, ami általában önöknél történni szokott, vagy éppen nem valamilyen üzleti érdekről, akkor a brüsszeli Bizottság, illetve a bizottsági tisztségviselők is jóval megértőbbek és együttműködőbbek.

Összefoglalva tehát azt tudom mondani, hogy itt vannak problémák azzal, hogy ez a helyzet kialakult, ebben az ügyben vannak különböző felelősségek, de természetesen nem lehet a magyar polgárokat, a banki ügyfeleket büntetni azért, mert a bankok nem végezték el ezt a feladatot, nem adtak megfelelő tájékoztatást, információt. Ezért támogatni tudjuk ezt a javaslatot, és javasoljuk a Ház többi részének is, hogy fogadják el, és támogassák. Köszönöm szépen, elnök úr.

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Kérdezem, hogy kíváne még valaki hozzászólni. (Nincs jelentkező.) Nem látok jelentkezőt, így az összevont vitát lezárom.Megkérdezem államtitkár urat, hogy kíváne hozzászólni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy igen. Öné a szó, államtitkár úr.

GION GÁBOR pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselők! Először is köszönöm szépen a támogatást ezen törvénymódosításhoz. Biztosíthatom önöket, hogy a módosításnak a kizárólagos oka a banki ügyfeleknek a védelme és nem a bankoknak való kedvezményezés. Ha a bankoknak szerettünk volna kedvezményezni, már régebben módosítottuk volna a határidőt, és nem fejtettünk volna ki nyomást a hitelintézetek felé, hogy minél több ügyfelüket azonosítsák, aminek egyébként látható jelei is voltak itt az utolsó hetekben. Tehát ez kifejezetten az ügyfelek védelmében történt. Ezen határidő-módosítással még mindig az Európai Unió irányelvének megfelelünk, tehát semmiféle konzultációra nincs szükség az Európai Bizottsággal, nem szegünk meg semmiféle európai uniós szabályozást. Ami az egyéb, felvetett banki szabályozási kérdésköröket illeti, folyamatosan gondolkodunk mi is rajta különböző témákban a készpénzmentesítéstől vagy a készpénzhasználatnak a háttérbe szorításától kezdve egyéb témákon, ezeket nagyon szívesen megvitatjuk mindenkivel, akinek jó ötletei vannak.

(18.20)

Meghallgatjuk, de azt gondolom, hogy itt most nem erről szól a vita, és nem is erről szeretnék vitatkozni.

Köszönöm szépen még egyszer a törvénymódosítás támogatását. Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   225-230   231-242   243-244      Ülésnap adatai