Készült: 2024.09.23.22:48:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2019.10.22.),  139-152. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 23:21


Felszólalások:   127-138   139-152   153      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására pénteken 16 óráig van lehetőség.Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az ingatlan-nyilvántartást, valamint egyes közigazgatási hatósági eljárásokat érintő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/7693. sorszámon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Tuzson Bence államtitkár úrnak, a Miniszterelnökség államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének.

TUZSON BENCE, a Miniszterelnökség államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat egyrészt az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény, valamint a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvény módosítását tartalmazza. Ezek részben technikai jellegű módosítások, de vannak benne bürokráciacsökkentő javaslatok is, továbbá a szakmai gyakorlatot, a szakma gyakorlását segítő rendelkezések is, és vannak olyan rendelkezések, amelyek a mostani adatvédelmi szabályoknak való megfeleltetését jelentik az ingatlan-nyilvántartáshoz kapcsolódó jogszabályoknak.

Ennek megfelelően a pontosításra vonatkozó szabályok között szerepel az ingatlan-nyilvántartási törvény 14. §-ának megváltoztatása, módosítása is. Itt arról van szó, hogy a központi címregiszterből automatikusan vesz át bizonyos adatokat az ingatlan-nyilvántartás.

Ez egyébként helyes is, és jól is van így, azonban vannak olyan ingatlanok, jelesül a közterületi ingatlanok, amelyeknél egy kicsit más a szabályozás és más a gyakorlat, ott egy ingatlan-nyilvántartási eljárás kell ahhoz, hogy az ingatlannak ilyen jellegű meghatározása megtörténjen. Itt egy technikai pontosításra kerül sor, hogy ezeket az ingatlanokat az ingatlan-nyilvántartásban aztán szerepeltetni lehessen, tehát a címadatok tekintetében is szerepeltetni lehessen.

További cél az, hogy a térképadatbázisból, valamint a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerből történő adatszolgáltatásokra vonatkozó szabályokat pontosítsuk, illetve a helyükre tegyük.

Itt több olyan rendelkezés van, amire az ingatlan-nyilvántartásra vonatkozó szabályok, illetve a törvény szabályozásának tárgyi köre nem terjed ki, így a helyükre kerülnek ezek a szabályok.

Bürokráciacsökkentést eredményező módosítás az ingatlan-nyilvántartási törvény 28. §-ának megváltoztatása. Itt arról van szó, hogy ha egy adott ingatlan két olyan alrészletből áll, amelyiknek különböző a művelési ága, és ezek között az alrészletek között változás történik, tehát megszűnik az alrészlethatár, akkor a jelenlegi szabályozás szerint fölösleges költségként és időként vázrajz benyújtására van szükség, holott itt, tehát ha például egy ingatlan részben szántó és részben gyümölcsös, közöttük területhatár van, de az ingatlan aztán teljes egészében gyümölcsössé válik, akkor egy ilyen jellegű ingatlan-nyilvántartási eljárást kell lefolytatni. Ugyanakkor ezek az adatok rendelkezésre állnak az ingatlan-nyilvántartásban, ezek a módosítások hivatalból is elvégezhetőek, tehát nincs szükség ebben az esetben külön eljárásra, ez felesleges tehertől szabadítja meg az állampolgárokat és természetesen a másik oldalról az államigazgatást is.

A földmérési törvényben is változtatások lesznek: a területszámítási hiba számításának, illetve átvezetésének módja. Itt arról van szó területszámítási hiba esetén, amikor az ingatlan-nyilvántartásban úgy tudunk átvezetni bizonyos adatokat hibaként, ami egyébként a birtokviszonyokat és a tulajdoni viszonyokat egyáltalán nem érinti, tehát automatikusan átvezethetőek. Itt azonban van egy olyan értelmezési kérdés, amely részben a közigazgatási, részben pedig a bírósági gyakorlatra vonatkozik, és a kettő közötti egységet meg kell teremteni. Ennek megfelelően módosul most és az értelmezést egyértelművé teszi a jelenlegi törvénymódosítás.

A földmérési törvény a záradékolással kapcsolatos soronkívüliség részletes szabályait is tartalmazza, ezzel egyértelművé téve azt, hogy hogyan kell ezekben az esetekben eljárni, illetve ezeket a szabályokat törvényi szintre emelve. A záradékolással kapcsolatban van egy határidő a törvényben, egy 25 napos határidő, amely határidő egyrészt az Ákr. módosítása miatt is, tehát az újonnan hatályba lépett közigazgatási rendtartás miatt is, másrészt a 25 napos határidő tarthatósága miatt is módosításra szorul. Itt érdemes az általános szabályokat bevezetni, hiszen abban az esetben, ha akár helyszíni ellenőrzésre, helyszíni szemlére vagy hiánypótlásra kerül sor, akkor a 25 napos határidő tarthatósága kétségessé válik, és összhangba kell hozni ezt a szabályt az Ákr. szabályaival, tehát itt érdemes az általános szabályokat most már, hogy van Ákr.-ünk, alkalmazni.

A szakmagyakorlást is segítő rendelkezés az, ami egyrészt az úgynevezett IRM, tehát az ingatlanrendező minősítésekkel kapcsolatos változtatást jelenti. Ezt a minősítést visszavonásig adtuk ki eddig, viszont most már a technikai változások olyan szintűek, hogy érdemes másban gondolkozni, hiszen ez a szakma is folyamatosan változik, a digitalizáció újabb eszközöket hoz létre, így érdemes öt évre kiadni ezeket a minősítéseket és ötévente megújítani, hiszen ennek a világnak olyan gyors a változása, egyre pontosabb és egyre összetettebb műszerekkel végzik ezeket a tevékenységeket, ennek megfelelően ötéves időtartamonként megfelelő képzés mentén lehet majd megújítani ezt a tevékenységet, illetve ezt a minősítést.

Volt egy rendelkezés korábban a jogszabályban, ami elég szigorúvá tette azt, hogy ilyen szakemberek ezt az IRM-minősítést megszerezzék, tehát különböző olyan képesítésekhez kötötte, amelyek bizony több évtizedes gyakorlattal rendelkező, egyébként kiváló szakembereket kiszorítottak erről a területről. Ezt is orvosolja most ez a jogszabályalkotás.

Adatvédelmi kérdés, és adatvédelmi kérdésekkel is foglalkozni kell, hiszen ez az úgynevezett IRM-nyilvántartás, tehát a minősítéssel rendelkező szakemberek nyilvántartása helyesen egy nyilvános nyilvántartás, tehát mindenki hozzáférhet ehhez a nyilvántartáshoz, megismerheti azokat a személyeket, akik ebben benne vannak. Ugyanakkor szinte minden adatát megismerhette ennek a személynek, ami a mostani adatvédelmi elvekkel, a GDPR szabályozásával nincsen összhangban, ezért szükséges az, hogy bizonyos személyes adatokhoz ne lehessen hozzáférni. Erre a mai világunkban, különösen a személyes adatok fontossága miatt, ami egyre erőteljesebben jelentkezik európai és hazai szinten is a szabályozásunkban, szükség van. Ezért a természetes személyek személyazonosító adatainak védelme érdekében született ez a törvénymódosítás.

A közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvény hatálybalépésével kapcsolatos változtatást is tartalmaz ez a mostani jogszabályunk, illetve előterjesztett jogszabályunk, törvényjavaslatunk. Itt arról van szó, hogy a közigazgatási szankciók nyilvántartásának egy rendkívül fontos és pontos nyilvántartásnak kell lennie, biztosítani kell azt, hogy a megfelelő hatóságok ehhez hozzáférjenek.

(14.10)

Itt semmilyen bizonytalanság nem lehetséges, nem lehet bizonytalan egy ilyen nyilvántartás, ezért a felkészülési időt, úgy gondoljuk, mindenképpen biztosítani kell, ezért javasoljuk ennek a határidőnek a meghosszabbítását 2020. január 1-jére.

Összefoglalva tehát, ezeket a rendelkezéseket tartalmazza a mostani jogszabály-módosítás, és kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy támogassa, és hogy a törvényjavaslatot fogadja el. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm, Tuzson Bence államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Elsőként megadom a szót Herczeg Tamás képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának.

HERCZEG TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Talán bő egy órával ezelőtt a genfi közúti közlekedési egyezmény vitája kapcsán mondta dr. Varga-Damm Andrea, a Jobbik vezérszónoka, hogy annak az előterjesztésnek vagy annak az egyezménynek az előtörténete olyan bőséges irodalommal rendelkezik, hogy egy joghallgató biztosan számíthatna egy ötösre, ha abból írna szakdolgozatot.Én sem joghallgató, sem jogász nem vagyok, viszont ez a mostani jogszabály-módosítás annyi jogtechnikai szempontú elemet tartalmaz, hogy igyekszem szó szerinti pontossággal fogalmazni. Szóval, a Ház asztalán lévő T/7693. számú törvényjavaslat fontos célja az ingatlan-nyilvántartáshoz kapcsolódó, valamint egyéb közigazgatási hatósági eljárások szabályozásának jogtechnikai szempontú módosítása.

Az alapvető célkitűzés az, hogy minél átláthatóbb, minél hatékonyabb és minél egyszerűbb legyen a magyar állampolgárok számára az előbb említett eljárások során felmerülő ügyintézés, természetesen végig a jogbiztonság talaján állva. A most elmondottak mellett mindenképpen megemlítendő még, hogy a benyújtott javaslat egyes részei a pontosítási és jogtechnikai szándékon túlmenően érdemi módosításokat is tartalmaznak.

Tisztelt Ház! Az előttünk levő törvényjavaslat rendezni kívánja az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból, valamint a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerből történő adatszolgáltatások szabályait, mégpedig oly módon, hogy ezen normákat a megfelelő tárgyi hatállyal rendelkező törvénybe szándékozik illeszteni.

Tekintettel arra, hogy az említett adatbázisokból történő adatszolgáltatások nem tartoznak az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény hatálya alá, valamint, hogy az ezen rendszerek működtetésére, vezetésére, illetve az azokból történő egyéb adatszolgáltatásokra vonatkozóan külön, speciális normákat tartalmazó törvény van hatályban, így az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény idevonatkozó rendelkezéseinek hatályban tartása okafogyottá vált, mégpedig a földmérési és térképészeti törvény, illetve a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló törvény egyidejű kiegészítése mellett.

Tisztelt Képviselőtársaim! A benyújtott javaslat hatályon kívül kívánja helyezni a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényt, mégpedig azért, hogy a jogalkotás alkotmányos követelményeit kielégítve egységesen, jelen javaslatban rendezzen minden, a szankciótörvény későbbi hatálybalépésével összefüggő jogszabály-módosítást. Mindezt úgy kívánja elérni, hogy egyrészt a szankciótörvény hatálybalépését 2021. január 1-jére módosítja, másrészt pedig az átmeneti rendelkezéseket és a közigazgatási eljárásjog reformjával összefüggő módosításokat tartalmazó törvény hatályát 2021. január 1-jéig hosszabbítja meg.

Érdemes megemlíteni azt is, hogy a közigazgatási bürokráciacsökkentéssel és az egyes hatósági eljárások egyszerűsítésével összefüggő módosító rendelkezéseket tartalmazó törvény változtatásával elérni kívánt közpolitikai cél a társasházi tisztségviselők nyilvántartására vonatkozó normák hatálybalépésének 2021. január 1-jére történő módosítása.

Szintén lényeges, hogy egy másik szövegcserés módosítás pedig lehetővé teszi, hogy a megválasztott tisztségviselők tevékenységüket a nyilvántartásba vételtől függetlenül 2021. május 1-jéig elláthassák.

Tisztelt Ház! Az ingatlan-nyilvántartás szabályozását illetően a bürokráciacsökkentéshez hozzátartozik, és ezért talán fontos elmondani, hogy a jelenleg hatályos jogszabály szerint két alrészlet azonos művelési ágba sorolása esetében a két érintett alrészlet közötti alrészlethatár megszűnése vázrajzkészítési kötelezettséget von maga után jelenleg, ahogyan ezt államtitkár úr is elmondta. A módosítást követően viszont az ingatlan-nyilvántartási átvezetéshez nem lesz szükség művelésiág-változtatási vázrajzot benyújtani a kérelmezőnek.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő javaslat elkészítésének szempontja, hogy a szabályozni kívánt joganyag megfeleljen a jogalkotás jogállami követelményeinek, vagyis a normavilágosság, a hozzáférhetőség és a jogbiztonság elveinek. A megfelelő jogértelmezéshez és jogalkalmazáshoz pedig nélkülözhetetlennek bizonyul egyes szövegrészek pontosítása, illetve a helyes terminus technicus beillesztése.

Mindezekre tekintettel a Fidesz képviselőcsoportja támogatja a benyújtott törvényjavaslat elfogadását. Tisztelettel kérem valamennyi képviselőtársamat, tegyenek önök is így. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Herczeg Tamás képviselő úr. Most megadom a szót Balczó Zoltán képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának.

BALCZÓ ZOLTÁN, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Elnök úr, köszönöm a szót. A szóban forgó törvényjavaslat is valójában egy javaslatcsomag, amelyben változtatni kívánja a kormány az illetékről szóló törvényt, az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvényt, a mezőgazdasági támogatásokhoz kapcsolódó törvényt, a földmérési tevékenységről szóló törvényt, az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényt, a közigazgatási szabályszegések szankcióiról, a bürokrácia csökkentésével kapcsolatos törvényt. Az összefüggés ezek között azonban megvan, mert két célt szolgálnak, két területre vonatkoznak ezek a módosítások: részben az ingatlan-nyilvántartáshoz kapcsolódnak, részben pedig közigazgatási hatósági eljárásokhoz. Alapvetően technikai jellegű módosításai a meglévő jogszabályoknak, és mi úgy látjuk, hogy ezeket a változásokat a mindennapi gyakorlat indokolja, az alapján vált szükségessé, és erre való tekintettel a Jobbik-frakció támogatni fogja a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Balczó képviselő úr. Most megadom a szót Vejkey Imre képviselő úrnak, a KDNP képviselőcsoportja vezérszónokának.

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Nem kívánom megismételni azt, amit Tuzson Bence államtitkár úr expozéjában elmondott, illetve Herczeg Tamás képviselőtársam vezérszónoklatában már szintén elmondott, ezért az alábbiakra szorítkozom. A T/7693. számú törvényjavaslat célja kettős. Egyrészt a technikai pontosítás, másrészt a bürokráciacsökkentés. A törvényjavaslat a fenti célok érdekében nyolc törvényt módosítana, továbbá egyet hatályon kívül helyezne. Példálózóan gondoltam, hogy elmondom, de az imént Balczó Zoltán képviselőtársam tételesen fölsorolta ezeket a törvényeket, ezért ettől eltekintenék.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A T/7693. számú törvényjavaslat az ingatlan-nyilvántartási és a földmérési törvények módosítása vonatkozásában lényegi területeket is érint.

Fontosnak tartom előadni és hangsúlyozni azt, hogy a hatályos szabályozás szerint két alrészlet azonos művelési ágba sorolása esetén két érintett alrészlet közötti alrészlethatár megszűnése vázrajzkészítési kötelezettséget von jelen pillanatban maga után. Ez azt jelenti, amit államtitkár úr már mondott, hogy egy szántó és egy gyümölcsös művelési ágú alrészlet esetén az ingatlanon belül, mondjuk, a teljes ingatlan gyümölcsössé válik, a jövőben ezt ne kelljen ingatlanügyi hatósági záradékkal ellátni, változási vázrajzot benyújtatni, az alrészlethatár enélkül is puszta tények alapján hivatalból is megszüntethető legyen, ezt tartalmazza ez a törvényi rendelkezés.

(14.20)

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Fontos változás az, hogy azon ügyekben, melyekben azonban továbbra is változási vázrajzot kell benyújtani, ott a záradékolási díj befizetésével az állampolgár automatikusan, alanyi jogon egy olyan lehetőséget kapjon, egy olyan lehetőséget szerezzen, hogy a kérelmét soron kívül, külön soron kívüli díj megfizetése nélkül bírálják el.

Fontosnak tartom azt a változást is, hogy az adatvédelmi szabályok fokozottabb figyelembevétele érdekében a földmérési és a térinformatikai államigazgatási szerv nyilvántartásából kikerülnek a természetes személy személyazonosító adatai, vagyis a földmérési törvény 25/A. § (3) bekezdés a) pontja módosul akként, hogy a „természetes személy személyazonosító adatai” szövegrész helyébe csak a „természetes személy neve” szövegrész kerül.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Mindezek alapján és a már előttem felszólalók által részletezettek alapján kérem, támogassák a T/7693. számú törvényjavaslatot, a KDNP parlamenti frakciója szintúgy támogatja. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Vejkey képviselő úr. Most megadom a szót Mesterházy Attila képviselő úrnak, az MSZP képviselőcsoportja vezérszónokának.

MESTERHÁZY ATTILA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Nagyon szépen köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Olyan fantasztikusan elemezte az összes eddig hozzászóló képviselőtársam ezt a törvényt, annyira precízen és pontosan adta vissza annak a lényegét  és mivel mi magunk is meg vagyunk arról győződve arról, hogy ez a törvény szolgálja a magyar haza és a Magyarországon élő állampolgárok érdekét , hogy mi a magunk részéről is természetesen támogatjuk ezt az előterjesztést. Így sokkal többet nem is szeretnék ehhez hozzátenni, hátha még Varga László képviselőtársam ki fogja egészíteni az általam elmondottakat. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Mesterházy képviselő úr. Most megadom a szót Arató Gergely képviselő úrnak, a DK képviselőcsoportja vezérszónokának.

ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Ennek a törvényjavaslatnak az esetében mi is úgy ítéljük meg, hogy alapvetően egy technikai típusú törvénymódosításról van szó, amely egyrészt korábbi jogalkotási egyenetlenségeket igazgat ki, másrészt pedig megnyitja az utat az ingatlan-nyilvántartási rendszer egyébként kétségkívül szükségszerű és fontos fejlesztésének, egyszerűsíti az állampolgárok dolgát. Azért nem tudok még nyilatkozni arról, hogy támogatjuk a törvényjavaslatot, mert egészen pontosan szeretnénk tisztázni azt, hogy hogyan érinti ez az önkormányzati úgynevezett forgalomképtelen vagyont. Itt felmerültek jogi típusú aggályaink, de alapvetően a törvényjavaslattal kapcsolatban nincsenek fundamentális kétségeink vagy problémáink. Később alakítjuk ki az álláspontunkat a törvényjavaslatról.

ELNÖK: Köszönöm szépen, Arató Gergely képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Megkérdezem, hogy kíván-e még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. Megadom a szót Tuzson Bence államtitkár úrnak, hogy az előterjesztők nevében kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra.

TUZSON BENCE, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Egyrészt szeretném megköszönni a pártoknak és a frakcióknak azt, hogy többségében támogatásukról biztosították ezt a törvényjavaslatot. Valóban egy előremutató törvényjavaslatról van szó, de amit Arató képviselőtársam mondott, annak egyébként nagy jelentősége van. Az ingatlan-nyilvántartás megújítására egyébként készülünk. Itt egy komoly változtatásra lesz majd szükség a következő időszakban. Az ingatlan-nyilvántartásunk rendszere dogmatikai szempontból a Mária Terézia korára visszavezethető ingatlan-nyilvántartás. Ugyanilyen ingatlan-nyilvántartási rendszere van Csehországnak, Ausztriának, Szlovákiának, tehát az egykori Osztrák-Magyar Monarchia országainak, azonban az idő ment előre, és más korszakba léptünk a digitalizáció folytán, ezért majd dogmatikai változásokra is szükség lesz, és az egész ingatlan-nyilvántartást egy elektronikus nyilvántartási alapra átvive, az ország versenyképességét is változtató, sőt előrevivő változtatásokat kell majd ezen a területen megalkotni. Ez egy nagyobb munka, hiszen az ingatlan-nyilvántartás mégis a nemzeti vagyonunk 60 százalékát jelenti, a GDP 25 százaléka ezen a rendszeren megy keresztül.

Tehát ez egy nagy munka a jogászi munka oldalán is, másrészt informatikai oldalon is, ez egy kétéves időszak lesz, kétéves munka a jelenlegi számtásaink szerint. Ebben is a kormánypártok támogatására mindenképpen számítunk, a másik oldalon pedig, mivel olyan ügyről van szó, ami nemzeti ügy, remélem, e tekintetben az ellenzéki pártok támogatására is majd számíthatunk. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   127-138   139-152   153      Ülésnap adatai