Készült: 2024.09.25.21:16:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

36. ülésnap (2018.10.31.),  167-181. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 20:42


Felszólalások:   157-167   167-181   181      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Tisztelt Országgyűlés! Kíván-e még az Országgyűlés tagjai közül bárki a felszólalás lehetőségével élni? (Senki sem jelentkezik.) Megállapítom, hogy nem. További felszólalásra senki nem jelentkezett. Az általános vitát lezárom. Megkérdezem államtitkár urat, kíván-e reflektálni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy nem. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására november 5-én, hétfőn, 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik „Az 1979. évi 25. törvényerejű rendelettel kihirdetett, a pszichotróp anyagokról szóló, Bécsben, az 1971. évi február hó 21. napján aláírt egyezmény módosításának kihirdetéséről” szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/2932. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Megadom a szót Fülöp Attila úrnak, az EMMI államtitkárának, előterjesztőnek, parancsoljon!

FÜLÖP ATTILA, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az ENSZ Kábítószerügyi Bizottságának döntése alapján újabb hat pszichotrop vegyület került fel az úgynevezett II. jegyzékbe. Ez a jegyzék még a Bécsben, 1971-ben aláírt egyezmény része. A jegyzéki besorolást minden, az egyezményt aláíró állam köteles átvenni, míg a további saját szabályozást a tagállamok maguk alakíthatják.A szóban forgó hat vegyület közül öt anyag a kannabinoidok csoportjába tartozó, a kannabiszhoz hasonló tudatmódosító hatással rendelkezik, az egyik anyag pedig amfetaminszármazék. A hat vegyületből hármat a magyar kockázatelemzés is veszélyes, pszichotrop anyagnak minősített, amely a kábítószerekkel esik egy kategóriába, ezért már szerepelnek az úgynevezett magyar P1-es jegyzéken.

A szóban forgó ENSZ-határozatok nemzetközi megállapodások, így elengedhetetlen, hogy az Országgyűlés annak kötelező hatályát elismerje, és a határozatok szövegét kihirdesse. Ezért kérem a tisztelt Házat, hogy támogassa a T/2932. számú törvényjavaslatot.

Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. A vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Elsőként Zsigmond Barna Pál képviselő úr, a Fidesz vezérszónoka következik. Parancsoljon!

DR. ZSIGMOND BARNA PÁL, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Mint ahogy korábban már szó volt róla, a kábítószerek és pszichotrop anyagok szabályozása három egyezményen alapul. Most az 1971. február 21. napján Bécsben aláírt, pszichotrop anyagokról szóló egyezmény módosításáról van szó. Eme egyezmény jegyzékei a nemzetközi szabályozást takarják, amit az aláíró államoknak kötelességük átvenni, míg a hazai szabályozást célzó jegyzékeket az aláíró tagállamok maguk alakítják.

Hangsúlyozandó, hogy a hazai szabályozás oly módon eltérhet a nemzetközitől, hogy szigorúbb szabályozást tesz lehetővé. Ezt a hazai szabályozást a 2012. évi 66. kormányrendelet rendezi, amelynek P1-P4. jegyzékei a pszichotropegyezmény szerint aktualizált 1-4. lista alapján készülnek el.

Az ENSZ Kábítószerügyi Bizottsága 2018. március 14-én megtartotta a 64. ülésszakát, amelyen határozatot hozott arról, hogy hat új anyagot fel kíván venni ebbe a jegyzékbe. Az előttünk fekvő törvényjavaslat azt a célt szolgálja, hogy a Kábítószerügyi Bizottság határozatát átültesse a magyar jogrendbe, ami összhangban áll a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos törvénnyel.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, támogassák az egyezmény módosításának kihirdetését. Köszönöm a szót. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Rig Lajos képviselő úr, a Jobbik vezérszónoka következik.

RIG LAJOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Ez az a napirendi pont, amiről szerintem érdemes beszélgetnünk, és azt gondolom, hogy előrelépést kell tennünk, hiszen ez inkább érinti a magyarországi szegregátumban lakó, sőt most már nem is csak azt mondom, hogy szegregátumban lakó embereket, hanem már a jobb körülmények között élő embereket is. Szűk környezetemben, Tapolcán is napi szinten találkozunk azokkal a fiatal emberekkel, akik a szer elfogyasztása után zombi módjára közlekednek a közterületeinken, és akár a hatóság, akár az egészségügyi rendszer nem tud olyan hathatósan fellépni vagy megelőzni ezeket az eseteket, amelyek sokszor  még egyszer mondom, sokszor  Zacher Gábor szerint is halállal végződnek.

Ezek a kannabinoid-származékok, amelyek hasonlítanak a kannabisz hatására, de százszor vagy még többször erősebbek, hiszen nem tudjuk az oldásukat, az összetételüket, és lekövetni sem tudjuk őket, az egyiktől olyan tudatállapotba kerülnek, hiszen ezek pszichoaktív szerek, hogy ölnek a fogyasztóik, a másik fajtától, aminek szintén nem tudjuk teljes mértékig letisztázni az összetételüket és a hatásmechanizmusukat, az pedig öl.

Ezek az emberek általában a sürgősségi osztályok vendégszeretetét élvezik, és nagyon sok esetben meg kell jegyeznünk, hogy sajnos halált vagy súlyos egészségkárosodást okoz ezeknek a szereknek az elfogyasztása. Ha azt nézzük, hogy amit a piac kínál, ezt mennyiért kínálja, akkor nagyon egyszerűen beazonosíthatjuk azokat az embereket, akik ezeket fogyasztják, hiszen egy ilyen cigaretta kereskedelmi ára körülbelül 300-500 forint körül van. Egy ilyen cigaretta elfogyasztása után olyan tudatállapotba kerül, hogy akár meg is halhat.

Ha megnézzük azoknak a szereknek a listáját, amelyek az évek során most már tiltólistára kerültek, ez több mint 10 oldalas, és a vegyészek megint csak jóval előttünk járnak, ugyanúgy, mint az ez előtt tárgyalt törvényjavaslat során. 2018. március 14-én volt ez az ülés, és még egyszer mondom: október 31-ét írunk, eltelt fél év, azóta a vegyészek ha nem is 38-, de legalább 24-fajta új szert próbáltak ki és találtak fel. Az összetételét, a kémiai összetételét megváltoztatták, és már a hatóságok sajnos ismét csak tehetetlenek, ugyanúgy fogyaszthatják ezt a fiatalok. És szerintem ez a XXI. század egyik legnagyobb tragédiája, hogy a mai fiatalok ezeket a  nem akarok ronda szót használni, inkább megpróbálom finoman kifejezni magam  a szemeteket szívják, és ezektől az agybutító szerektől kerülnek olyan zombiállapotba, ami kezelhetetlen, és ez egy nemzet tragédiája.

De ha azt kell nézni, hogy melyik rendszert sújtják a legjobban, és melyik rendszer az, amely a legjobban kiszolgáltatott és legleterheltebb, ami az ő kezelésüket kell hogy biztosítsa, azt kell hogy mondjam, ez az egészségügyi rendszer, és azon belül a sürgősségi ellátás; ami, ha önök is magukba néznek mélyen a szívükbe, és a lelkiismeretükre hallgatnak, önök is azt mondják, hogy az nem éppen százszázalékosan működik.

(15.50)

Hiszen hogyha az elmúlt hetek, hónapok történéseit megfigyeljük, azért nagyon sok sürgősségi osztályon akadoznak az ellátási feladatok, és ez mind-mind az egészségügyi rendszert terheli, minden, ok-okozati összefüggés van a kábítószer, a pszichoaktív szerek fogyasztása és az egészségügyi rendszer leterheltsége mellett. Hiszen ha azt nézzük, hogy ezek a fiatalok, és azt kell hogy mondjam, sajnos most már Tapolcán, a város legszebb pontján, a tóparton fényes nappal fogyasztják iskolaidőben ezeket a szereket, úgy, hogy a környéken van egy iskola, templom, és oda hívják a rendőröket rájuk, s az odaérkező turisták egyből visszafordulnak erről a környékről. És még egyszer mondom, ez nemcsak Tapolca, de Magyarország egyik legnagyobb és legégetőbb problémája, amelyet csak úgy lehet egy össztársadalmi összefogással megakadályozni, hogy azoknak a szakembereknek a bevonásával vagy a pártok úgymond egy asztalhoz leültetésével egy olyan kábítószer-stratégiát próbáljunk letenni az emberek elé, amely végre működik. Mert lehet, hogy jó volt a prevenció, a megelőzés, a felvilágosítás, de ez nem mindenhol működött.

Még egyszer mondom, többször több szakember kérte azt, hogy ebbe a rendszerbe, ebbe az alrendszerbe vigyük be azokat a forrásokat, amelyekből olyan felszereléseket, gépeket tudnak vásárolni azok a szakemberek, akik ezzel foglalkoznak, hogy minél előbb ki tudják szűrni ezeket a gyilkos szereket, minél előbb tiltólistára lehessen tenni. És még egyszer mondom, miniszteri rendeleti szinten kell szabályozni, hogy ne a parlament törvényalkotása próbálja ezt szabályozni, hiszen ellenvéleményt nem tudunk megformálni, mert mindenki egyetért vele, szerintem a Házban nincs olyan képviselő, aki azt mondaná, hogy ezt a szert ne tegyük tiltólistára.

És van még egy, amin el lehet gondolkodni. Az ausztrálok már több éve felfedezték azt, hiszen ők is küszködtek ezzel a problémával, akár a morfin-, fentanil- vagy egyéb származék, vagy mondjuk, a kannabinoid-származékok tekintetében, hogy ők egy listát csináltak, egyetlenegy listát, arra a listára az került fel, amit szabad, ami ezen a listán nem volt fenn, az tehát tiltott.

Nem tudom, államtitkár úr, hogy egy ilyen szabályozáson gondolkodik-e az egészségügyi kormányzat, hiszen ez észszerű és egyszerű lenne, hiszen ami a listán fenn van, azt lehet, ami a listán nincs fenn, azt nem, és így nem kell féléveket várni arra, hogy szerintem újabb száz meg kétszáz áldozat legyen itt Magyarországon. Még egyszer mondom, azok között a legtöbb az ilyen eset, akik a nemzet jövőjét próbálják építeni, és ez a fiatalság. Köszönöm, hogy meghallgattak. Támogatjuk a törvényjavaslatot. (Szórványos taps.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Nacsa Lőrinc képviselő úr, a KDNP vezérszónoka következik. Tessék!

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az ENSZ kábítószer-bizottsága hozott egy határozatot, a 61/7-12. számú határozatot, amivel hat újabb vegyület kerül föl ezekbe a jegyzékekbe, s itt a mostani, előttünk fekvő törvényjavaslat a magyar jogrendbe történő átültetését célozza meg. Azt gondolom, a cél mindenki számára támogatható.Azt szeretném még kiemelni, hogy nem egyenlők a büntetési tételek az Európai Unióban. Csak Magyarországon és Lengyelországban tiltott az új pszichoaktív anyagok birtoklása, és ebből is következik, hogy a birtoklás szempontjából az Európai Unióban a legszigorúbb szabályozás van érvényben Magyarországon.

Éppen ezért látszik a statisztikákban is, hogy a 2014-ig folyamatosan növekvő kábítószer-bűncselekmények 2014 óta egy stagnáló képet mutatnak. Én azt gondolom, hogy a kormány célja egyértelmű, hogy megvédje a fiatalokat az egyik legnagyobb rájuk leselkedő veszélytől, és ebben kell együttműködnünk kormánypártiaknak, ellenzékieknek, és támogatnunk a kormányt ezekben a tevékenységeiben. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. Támogatjuk a javaslatot. (Szórványos taps.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Mesterházy Attila képviselő úr, az MSZP vezérszónoka!

MESTERHÁZY ATTILA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Az MSZP frakciója támogatja a javaslatot. Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Felszólaló képviselőként kért lehetőséget Farkas Gergely képviselő úr, Jobbik. Parancsoljon!

FARKAS GERGELY (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Előre elnézést, hogy ennél a technikai javaslatnál nemcsak 10 percet kell rászánniuk, hanem plusz 5 percet is, de úgy gondolom, hogy van annyira fontos ez a téma, a magyarországi kábítószerhelyzet, hogy azért kicsit beszélgessünk erről a jelenlegi helyzetről, már csak azért is, mert nagyon ritkán van erre lehetőségünk az Országgyűlés színe előtt, sőt akár az illetékes bizottságban is ritkán van erre lehetőség. Mindezt önmagában is kevésnek érzem, amikor mi tudunk erről beszélni, ahhoz képest pedig végképp, amilyen súlyos a helyzet, és amilyen romló tendenciát mutat nemcsak véleményünk szerint, hanem a szakemberek szerint, mindazok szerint, akik látják ennek a területnek a problémáit, a folyamatokat, amik itt az elmúlt években világossá váltak mindannyiunk számára.Érdemes talán visszatekinteni arra, hogy 2013-ban megalkotta az Országgyűlés a nemzeti drogstratégiát, amely 2020-ra a teljes drogmentes Magyarország vágyálmát vetítette ki, amelyet lehet támogatni, merjünk nagyot álmodni, tartja a mondás, tekinthetünk erre így is, hogy egy nagyot álmodott a kormány vagy az Országgyűlés, de azt kell látnunk, hogy nemhogy ez irányba indultunk volna az elmúlt években, hanem számos tekintetben még rosszabb a helyzet, és visszafelé indult el a magyarországi kábítószerhelyzet, és ebben bizony a kormány is számos olyan lépést tett, amelynek okán kialakulhatott ez a helyzet.

Önmagában is világszinten hatalmas probléma a dizájnerdrogok terjedése, és ez tényleg egy olyan verseny, amelyben nehéz felvenni a versenyt az előállítókkal, azokkal a vegyészekkel, akik akár hetente, néhány hetente újabb és újabb szerekkel állnak elő és terjesztik a piacon, világszinten. Pont ezért nagyon fontos lenne a prevencióra helyezni a hangsúlyt, és ennek ellenére, hogy mennyire fontos lenne a prevenció, ahogy azt Rig Lajos képviselőtársam is megemlítette, nemhogy ilyen téren előrelépések történtek volna az elmúlt években, hanem sok esetben még kevesebb forrást fordított erre a kormány, a költségvetésben lévő előirányzatok csökkentek az elmúlt években.

Ennek köszönhetően vagy részben akár ennek köszönhetően is olyan jelek mutatkoznak meg, hogy egyre alacsonyabb az átlagéletkora azoknak a fiataloknak, akik kipróbálják ezeket a szereket, akár dizájnerdrogokról beszélünk, akár a hagyományos kábítószerekről van szó. Bizony az is előfordul, nem ritka eset, hogy nemcsak hogy kipróbálják a fiatalok, egyre fiatalabbak ezeket a szereket, hanem sok esetben akár tíz év körüli kisgyerekeket használnak futárként a drogfutárok, pont azért, mert úgy gondolják, hogy gyerekeket kevésbé állít meg egy rendőr, kevésbé fogja őket ellenőrizni, és bizony egy ilyen tendencia és ilyen konkrét esetek is megmutatkoztak már akár itt Magyarországon, akár világszinten. Ez azért összefüggésben van, úgy gondolom, a prevencióval, amire sajnos egyre kevesebbet fordít a kormány.

Az is egy probléma, hogy a dizájnerdrogok miatt, ahogy említettem, egyre több fiatal kerül ezekkel kapcsolatba, ezáltal az addiktológiai szakrendelés is egyre inkább olyan lenne, amit igénybe kellene hogy vegyenek vagy igénybe tudjanak venni ezek a fiatalok. Ehhez képest nemhogy ennek a területnek a fejlesztését láthatnánk, hanem inkább a visszafejlődését, és az ország számos területén nem elérhetőek ezek az ellátást biztosító területek, ami szintén egy óriási probléma. Óriási probléma, és ehhez képest mondom még egyszer azt, hogy nem látjuk azt, hogy a kormány megfelelő módon kezelné ezt a problémát, érzékelné ennek a súlyát, és ennek megfelelően akár költségvetési összegekkel, támogatásokkal, akár szakemberek megfelelő fejlesztésével, az ellátórendszer, az addiktológiai ellátórendszer fejlesztésével mind-mind olyan lépéseket tenne, amivel tudja korlátozni azt, hogy ez a probléma egyre inkább terebélyesedjen, merthogy mondom még egyszer, ezt látjuk, és a statisztikai adatok is ezt igazolják vissza.

Engedjék meg, hogy befejezésül egy idézetet is mondjak, a kábítószerügy területén dolgozó szervezetek és szakemberek véleményét idézném: hiába minden erőfeszítés a szabályozás erősítésére, a kábítószereket tartalmazó listák késnek, az eljárások hosszúak  erről beszéltünk itt mi is Rig Lajos képviselőtársammal , a kínálatcsökkentéssel kapcsolatos erőfeszítések sikertelenek, mivel a szerek elérhetősége nem csökken, egymás után kerülnek piacra az új szerek, és most már a régiek is visszatértek.

A piac átláthatatlanabb lett, úgy tűnik, hogy a kínálatcsökkentés vonatkozásában az előállítás adta lehetőségek, a kínálat mennyisége egy-egy szer kapcsán inkább meghatározzák a piac működését, semmint a kínálatcsökkentés, a jogi szabályozás és a bűnüldözés a szakemberek által gyengének ítélt próbálkozások csak.

Úgyhogy én arra biztatom államtitkár úron keresztül a kormányt és a jelen lévő kevés kormánypárti képviselőt, hogy érzékeljék ennek a problémának a súlyosságát, és tegyenek hathatós lépéseket annak érdekében, hogy itt a fiatalok megóvása érdekében, a jövő nemzedék megóvása érdekében akár a költségvetési számokat sikerüljön feljebb tornászni, akár szakemberek kiképzése kapcsán, akár pedig a már problémás fiatalok kezelése kapcsán előrelépés történjen.

(16.00)

Ha ez nem fog megtörténni, hanem az a tendencia fog folytatódni, amit itt az elmúlt években láthattunk, az nagyon-nagyon komoly problémákhoz vezethet. Ne várjuk meg ezt a komoly problémát! Köszönöm szépen a figyelmet.

ELNÖK: Én is köszönöm. Rig Lajos képviselő úr, két percben.

RIG LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen. Igyekszem betartani a két percet, nem is fogom túlhaladni, de azt gondolom, hogy tényleg beszélni kell erről, hiszen egy gyilkos szer az, amiről beszélünk. Zacher Gábor elmondta, hogy ez azért kannabinoid szer, mivel nem marihuánaszármazék, hanem ennek csak egy kristályos formája. Ezt a kristályt pár ezer forintért az interneten keresztül megrendelik, és a legnagyobb díler kiszállító cég, a Magyar Posta ezt házhoz viszi a fiataloknak. Ők feloldják ezt egy hígító folyadékban, és dohánylevélre permetezik rá. Ez azért is veszélyes, mert az abban feloldott anyagnak a mennyiségét, a hatástartalmát, a hatásmennyiségét ők nem fogják tudni kititrálni, hogy mekkora adagot is szívnak el.Ezért mondom azt, hogy az egyik öl, a másiktól pedig ölsz. Ezért is olyan veszélyes, és ezért gondoltam azt, hogy a hathatósabb fellépés érdekében az egészségügyi alrendszer azon típusába szükséges beadni azokat a költségvetési forrásokat, amelyekből olyan eszközöket tudnak vásárolni, ami felgyorsítja magát azt a folyamatot, hogy beazonosítsák ezeket a gyilkos szereket. Hiszen ön is tudja, államtitkár úr, hogy szinte heti szinten tudnak a vegyészek olyan alformákat előállítani, amely nincs még itt sem papírformában, de még gondolati szinten sem. Ezért még egyszer mondom: ez egy olyan circulus vitiosus, amelyet én, de azt gondolom, hogy itt a teremben ülők közül senki sem tud felfogni, hogy mikor tudjuk magunkat utolérni.

Még egyszer mondom: nem elég a törvényi szabályozás, négy lába van ennek a rendszernek. Az egyik a szülői kommunikáció, hogy kommunikáljon az ő gyerekével, hiszen mindenki tudja azt, amikor hazaér a gyerek, és megkérdezzük, hogy mi volt az iskolában, semmi, és ezzel letudtuk a kötelező kérdésünket, ő a kötelező válaszát, majd bevonul a szobába. Ez már egy lépés sajnos a drog, a kábítószer és a pszichoaktív szerek felé. A bűnüldözés, az egészségügyi rendszer és a pénz. Hogyha ez a négy mindegyik megvan, és ebből a legfontosabb a szülői kommunikáció, akkor azt gondolom, hogy hathatós előrelépést fogunk tudni tenni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Kíván-e még valaki élni a felszólalás lehetőségével? (Nincs jelzés.) Megállapítom, hogy nem. További felszólalásra senki nem jelentkezett, az általános vitát lezárom.Megkérdezem államtitkár urat, kíván-e reflektálni. (Fülöp Attila: Nem.) Jelzi, hogy nem. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására november 5-én, hétfőn, 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Napirend utáni felszólalásra nem jelentkezett senki. A mai munkánkat befejeztük.

Mindenkinek további jó napot, a hétvégén halottaink emlékére is mindenkinek békés emlékezést családja, szerettei körében. Viszontlátásra!




Felszólalások:   157-167   167-181   181      Ülésnap adatai