Készült: 2024.09.20.16:25:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

78. ülésnap (2019.06.24.),  209-216. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 10:17


Felszólalások:   199-208   209-216   217-220      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Ezt a napirendi pontot is lezártuk.Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes vagyongazdálkodást érintő rendelkezésekről, valamint a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/6352. számon és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Vécsey László képviselő úrnak, a bizottság előadójának, az elnöklést pedig átadom Sneider Tamás alelnök úrnak.

(Az elnöki széket Sneider Tamás, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

VÉCSEY LÁSZLÓ, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt új ülésvezető Elnök Úr! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2019. június 20-án tartott ülésén megtárgyalta az egyes vagyongazdálkodást érintő rendelkezésekről, valamint a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/6352. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság 23 igen szavazattal, 6 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta.A benyújtott javaslat célja, hogy a szövetkezeti hitelintézetek integrációjáról szóló törvény módosításával biztosítsa az integráció struktúrájának továbbfejlesztését. A törvényjavaslat ezért a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete tagjaként nevesít egy új típusú szereplőt, a holdingszövetkezetet. A holdingszövetkezet biztosíthatja, hogy a szektor eddigi részjegytulajdonosai továbbra is szövetkezeti keretek között lehessenek az integrációi résztvevői, és alkalmas arra, hogy folyamatosan nyitva álljon az új belépők előtt.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzottakra figyelemmel megállapíthatjuk, hogy számos pozitív változást magában foglaló törvényjavaslat-csomagról beszélhetünk, ezért kérem szíves támogatásukat a törvényjavaslat elfogadásához. Köszönöm szépen, elnök úr.

ELNÖK : Köszöntöm a képviselőtársaimat. Köszönjük, képviselő úr, a felszólalást. Kérdezem Fónagy János államtitkár urat, kíváne hozzászólni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy igen. Öné a szó mint előterjesztő.

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A parlamenti munka eredményeként a törvényjavaslathoz kapcsolódóan olyan bizottsági módosító javaslat született, amely nyelvi és jogtechnikai koherencia megteremtését biztosító kodifikációs és nyelvhelyességi pontosításokat eszközölt. Köszönöm a bizottságok munkáját. Magát a törvényjavaslatot a bizottsági módosítókkal együtt a kormány támogatja és elfogadásra javasolja.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönjük, államtitkár úr. A kijelölt Gazdasági bizottság nem állított előadót, így most képviselői hozzászólásokra van lehetőség. Z. Kárpát Dániel képviselő úr jelezte hozzászólási szándékát. Öné a szó, képviselő úr.

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kissé csodálkozom az előttünk fekvő csomagon, amely a részletesnek nevezhető vitaszakaszra sem nyerte el azt az arcát, ami által egy ellenzéki képviselő megtudhatná, hogy mit is takar, milyen kormányzati szándékot takar ez a javaslat. Hiszen látjuk, hogy a Takarékbank piaci mozgásai igen erőteljesek. A korábbiakban a TV2 megszerzése után gyakorlatilag további bankok begyűjtése merült fel, és a kormányzat most már ezeket a mozgásokat törvénnyel, törvényjavaslattal is készül, igyekszik támogatni, viszont nagyon fontos lenne tisztán látnunk a támogatás célja tekintetében. Hiszen egy takarékszövetkezeti vagy takarékbanki mozgássorozat lehet pozitív irányú, vagy ha magyar ügyfelek számára pozitív elmozdulást, kedvezményeket, pluszlehetőségeket hoz, akkor, úgy gondolom, támogatandó folyamatokról van szó; ha egyszerű kormányzati kegyencek gazdasági akvizícióiról, akkor pedig nem szeretném feltétlenül ezt a törvényjavaslatot a frakciómmal együtt támogatni.

Kettő olyan kulcskérdést látok, amire választ kell kapnunk most, ebben a vitában vagy bármely szakaszban, hogy egyáltalán döntésképesek lehessünk ebben a kérdésben. Egyrészt az új holdingszövetkezet tekintetében összegyúrják az érintett intézeteket úgy, hogy azok a holdingnak osztalékelsőbbségi részvényesei lennének, és ezek az osztalékelsőbbségi részvények valamire jók lennének.

(17.20)

Államtitkár urak, mire? Mi a cél ezzel? Tehát egy konkrét kifejtésre lenne szükségünk, amellett, hogy itt az indoklást többször felolvastuk. Igen, pozitív irányú piaci akvizíciók történnek, amelyek az önök oldaláról nyilván támogatandók, ellenzéki oldalról egy kicsit azért szkeptikusabbak, óvatosabbak vagyunk az ilyen mozgásokat illetően, de itt konkrét szakkérdések vannak, amelyekre, úgy érzem, még nem kaptunk választ ebben a vitában.

Ráadásul itt a takarékrendszer átalakításakor az integrációs szervezetbe nagyságrendileg egy 140 milliárd forintos állami juttatás került becsatornázásra jó fél évtizeddel ezelőtt. Ebből kifolyólag áll rendelkezésre egy 170 milliárd körüli alap, amivel az a helyzet, hogy ez egy centralizáláskor befektetett közös garanciaalapként nyerte el a funkcióját, most ugye sem kiosztani, sem kivonni nem lehet csalárd módszerekkel  én ezt egyébként támogatom, és ennek nagyon örülök , elkölteni azonban lehet valamelyfajta közös célra, amelyet megfogalmazhat ez a szerveződés, annak tagjai. Ez lehet példának okáért akár a Budapest Bank megvásárlása is egyes sajtóbéli találgatások szerint.

Én nem szeretnék találgatni, nem szeretnék sejtetni, egész egyszerűen azt szeretném, ha ezeket a sejtetéseket itt most a vita során, akár a zárszó keretein belül el tudná oszlatni valamely előterjesztő, és ha erre a két kulcsmomentumra választ kapunk, akkor kerülünk abba a döntési pozícióba, hogy meg tudjuk mondani, hogy ez a javaslat ilyen formában támogathatóe vagy sem.

Még egyszer mondom, nagyon egyszerű megközelítésű az álláspontunk: ami az ügyfelek számára jó és pozitív, mi azt támogatni fogjuk, függetlenül attól, hogy kormánypárti vagy ellenzéki képviselő nyújtotta be. Ha viszont azt látjuk, hogy kormányközeli vállalkozók vagy a kormányzat által helyzetbe hozott, nem is annyira baráti személyek újabb beszerzéseiről, piacszerző hadműveleteiről van szó, és ezt kell megtámogatni e törvény nyújtotta lehetőségekkel, abban az esetben nem leszünk, nem lehetünk annyira támogató hozzáállásúak.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Kérdezem, hogy kíváne még valaki hozzászólni a vitához. (Nincs jelentkező.) Nem látok jelentkezőt, így a vitát lezárom, és megadom a viszonválasz lehetőségét Fónagy János államtitkár úrnak.

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mint ahogy a törvényjavaslat expozéjában is, valamint a bizottsági munka során is kifejtettük, a hitelintézetek integrációjáról szóló törvény alapvetően az integráció struktúrájának továbbfejlesztését kívánja biztosítani. A törvényjavaslat megítélésünk szerint hozzájárul ahhoz, hogy az integráció legfőbb irányító szervének, a szövetkezeti hitelintézetek integrációs szervezetének prudenciális felügyeleti, ellenőrzési jogköre tovább bővüljön, tehát az átláthatósága javuljon. Emellett az üzleti irányításért felelős központi bank is megújul, és működését integrációs üzleti irányító szervezetként folytatja. A jövőben nem csupán hitelintézeti, hanem más pénzügyi intézményi formában is ellátható e jogkör, így a szervezet elsődleges feladatává válhat az egységes üzleti működést támogató üzleti stratégia kijelölése.

A törvényjavaslat, mint ahogy az elmúlt időszakban többször szó volt róla, új tagként nevesíti a holdingszövetkezetet, amely biztosítja, hogy a szektor eddigi részjegytulajdonosai továbbra is e szövetkezet keretei között lehessenek az integráció résztvevői. A törvényjavaslat a szövetkezeti hagyományok erősítése érdekében kiemelt jelentőségű jogokat biztosít a holdingszövetkezetnek, illetve annak természetes személy tagjai számára az integrációs szervezetben az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjainak megválasztása során. A vita során egyébként felmerült az „egy tag, egy szavazat” elve, amely itt érvényesülni tud.

Mindezek alapján továbbra is az a szilárd meggyőződésünk, hogy a javaslat hozzájárul ahhoz, hogy az integrált szervezet átláthatóbban, mind a korábbi széles körű tagság, mind a magyar pénzügyi világ számára átláthatóan, és az ön által is emlegetett, egyébként jelentős állami hozzájárulással biztosított stabilitás alapján működjön.

Mindezek alapján ismételten kérem és javaslom, hogy a tisztelt Ház a javaslatot támogatni és elfogadni szíveskedjék. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:   199-208   209-216   217-220      Ülésnap adatai