Készült: 2024.04.27.20:02:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

112. ülésnap (2020.03.16.),  1-18. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 1:08:24


Felszólalások:   1   1-18   19-22      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK : (A teremben lévők felállnak, és ezzel köszöntik a választópolgárok közösségét. Amikor az ülést vezető elnök helyet foglal, a teremben lévők is leülnek.) Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának 7. ülésnapját megnyitom. Tájékoztatom önöket, hogy az ülés vezetésében Simicskó István és Lukács László György jegyző urak lesznek a segítségemre. Köszöntöm a kedves vendégeinket és mindenkit, aki figyelemmel kíséri a munkánkat.

Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlés 2014 de-cemberében határozatban nyilvánította március 16-át a magyar zászló és címer napjává, arra emlékezve, hogy 1848-ban az áprilisi törvények részeként fogadták el „a nemzeti szinről és ország czimeréről” szóló 1848. évi XXI. törvénycikket.

A magyar rendek évtizedes küzdelme ért célba ekkor, hiszen hosszú ideje próbálták elérni, hogy a magyar trikolórt használhassák az országban a császári kétfejű sasos lobogó és a sárga-fekete színek helyett. A reformkorban a magyar zászló egyre többször került elő a különféle polgári szervezetek, polgárőrségek, kaszinók összejövetelein, ünnepi felvonulásain vagy egyéb társadalmi eseményeken. Ugyanakkor az országgyűlési követválasztások nélkülözhetetlen elemévé is vált abban a korban, amikor hivatalosan csak elvétve jelentek meg a magyar színek és a címer. A nemzetiszínű zászló a magyar függetlenség és önállóság, de egyben a társadalmi haladás igényét is kifejezte.

Nem csoda, hogy az 1848. márciusi forradalmi hónapokban  spontán módon  pillanatok alatt szinte az egész országban piros-fehér-zöld zászlóerdők emelkedtek fel, és követelték a császári jelvények felváltását. A ma ünnepelt törvény szimbolikusan visszaadta a nemzetnek az évszázadok óta vágyott és remélt függetlenség és szabadság jogát. Bármennyire is rövid volt 1848-1849 küzdelmes időszaka, a magyar háromszínű lobogó örökre összeforrt nemcsak önfeláldozó hősök emlékével, hanem az állami függetlenség és a nemzet szabadságának eszményével is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ebben az évben több, sorsunkat alapvetően meghatározó történelmi esemény évfordulójára emlékezünk. 1990-ben, 30 évvel ezelőtt ült össze az első szabadon választott Országgyűlés, és számos törvényben tette visszafordíthatatlanná a kommunista múlttal való szakítást és a demokratikus Magyarország megteremtését. Felismerték azt is, hogy nem elég a jogrendszer gyökeres átalakítása a rendszerváltoztatás véghez viteléhez, hanem a szimbólumok világát is meg kell újítani. Az 1990. július 3-án elfogadott XLIV. törvény  egy hosszú társadalmi vitát lezárva  a koronás címert tette meg Magyarország nemzeti jelképévé, amely így immáron 30 éve a magyar állam és a nemzet egyik legfontosabb szimbóluma.

Tisztelt Képviselőtársaim! Szintén ebben az évben emlékezünk meg a történelmi Magyarország területét szétdaraboló és a magyar nemzet harmadát idegen államok fennhatósága alá szorító trianoni békediktátum 100. évfordulójáról. Az emlékév neve  nemzeti összetartozás emlékéve  is arra utal, amely a nemzeti zászlónk legfontosabb üzenete: bármerre szóródtak vagy szakadtak el hazánkfiai, sorsunk közös, összetartozunk és egyek vagyunk.

Arany János soraival zárom szavaim: „A zászlót, a zászlót ne hagyjátok! / Ha minket elfú az idők zivatarja: / Nem lesz az istennek soha több magyarja.” Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirend előtti felszólalásokkal kezdjük munkánkat, ezt követően 12 óra 15 perctől 13 óra 45 percig a kérdésekre, majd 13 óra 45 perctől 14 óra 45 percig az azonnali kérdések és válaszok órájára kerül sor, végül a napirend utáni felszólalásokkal fejezzük be az Országgyűlés ülését.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirend előtti felszólalásra jelentkezett Orbán Viktor miniszterelnök úr. Miniszterelnök úr, öné a szó.

ORBÁN VIKTOR miniszterelnök: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Azért kértem szót, mert a múlt hét végén a kormány veszélyhelyzet kihirdetéséről döntött, és erre 1990 óta nem volt példa a magyar demokrácia történetében. Ennek az oka az, hogy az egész világon, így Magyarországon is egy rendkívüli helyzettel nézünk szembe. Egy láthatatlan és ismeretlen ellenséggel állunk szemben. A kínai koronavírus világszerte elterjedt, ezért a mai kialakult helyzetet világjárványnak kell tekintenünk. Az egész emberiség számára kihívást jelent, hogy egy eddig ismeretlen vírussal állunk szemben. Fontos tudnunk azt is, hogy ez a járvány nemcsak egy ismeretlen vírustól származik, hanem hogy az eddig ismert járványokkal szemben a kínaikoronavírus-járvány sokkal gyorsabban terjed. Mivel nincs ellenszere, nincs ellene vakcina, ezért a terjedését sehol sem sikerült megállítani. 37 nagy, giga-világgyógyszercég dolgozik azon, hogy kifejlessze a szükséges vakcinát  mindeddig sikertelenül. Ráadásul ha kifejlesztik is, mire azt forgalomba lehet hozni, hosszú-hosszú hónapok telnek majd el. Ezeket a kutatásokat, amelyek szerte a világban zajlanak, a magyar virológusokból álló munkacsoportunk figyelemmel kíséri, és ahol tud, be is kapcsolódik.

Tisztelt Ház! A vírus a mostani tudásunk szerint Iránból, Olaszországból, illetve Izraelből jutott be Magyarország területére. Mindez azt jelenti, hogy egy Kínában kitört járvány, tehát a földkerekség másik felén kitört járvány néhány héten belül megjelent Európában és így hazánkban is. A koronavírus-járvánnyal szemben nemcsak vakcinánk nincs, hanem globális megoldásunk sem. Ezért minden ország maga dolgozza ki a védekezés stratégiáját. Ez nem ismeretlen a számunkra, így volt ez korábbi válságok idején is, legyen szó gazdasági válságról, árvízhelyzetről vagy éppen a bevándorlási válságról, akkor is nekünk kellett kidolgoznunk a magunk számára a használható nemzeti válságkezelési akcióterveket. És amíg nem fedezik föl a vakcinát, addig ez így is marad.

Természetesen a védekezés során konzultálunk mindenkivel, mindenekelőtt a szomszédainkkal, minden európai uniós országgal közvetlen kapcsolatban vagyunk, de a felelős döntéseket nekünk, magyaroknak kell meghoznunk, a döntések meghozatalát nem várhatjuk másoktól, és az érte viselendő felelősséget sem tudjuk másra áttestálni.

(11.20)

Különösen fontos az Ausztriával való együttműködés, mert Ausztria szomszédos Olaszországgal is, ezért az osztrák intézkedéseket igyekszünk a leggyorsabban átültetni a magyar gyakorlatba, amiről mindjárt mondok is néhány szót.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Sokszor kerültünk nehéz helyzetbe, a legutóbbi 10 évben is jó néhányszor. Azt megtanultuk, hogy bármekkora is a veszély, a legnagyobb esélyünk akkor van, ha összefogunk, most is ezt kell tennünk. Arra kérek mindenkit, hogy ebben a helyzetben a közös cselekvés és a nemzeti összefogás útját járjuk. A lehető legszélesebb nemzeti együttműködésre van szükségünk.

Mi várható? Azt tudjuk, hogy a koronavírus-járvány kezelése hosszadalmas és nehéz folyamat lesz, mindenkitől ki fogja követelni az alkalmazkodást. Az élet az elkövetkezendő hónapokban nem olyan lesz, mint amilyennek megszoktuk. A legfontosabb továbbra is a következő hónapokban az egészségügyben dolgozók és a rendfenntartásban dolgozó emberek munkája lesz, ezért szeretném megköszönni az egészségügyi és a rendvédelmi dolgozóknak a megfeszített munkát, amit az elmúlt időszakban végeztek. Nemcsak eddig cipeltek mindenkinél nagyobb terheket, ez így lesz a következő hetekben, sőt hosszú-hosszú hónapokban is, ezért mindenkit arra kérek, nemcsak önöket, hanem az embereket általában, hogy segítsük a munkájukat, enyhítsünk a terheiken, és támogassuk őket.

Szeretnék köszönetet mondani a magyar embereknek általában is, mert úgy látom, hogy megfelelő fegyelmezettséggel fogadták a rendkívüli helyzetet. Köszönöm, hogy elfogadják a szokatlan korlátozásokat  ebből jön majd még jó néhány -, köszönöm, hogy betartják a szabályokat, és köszönöm, hogy elfogadják a hatóságok ajánlásait, melyeknek a száma szintén szaporodni fog. Ez a legfontosabb erőtartalékunk, mármint az összefogás és a fegyelmezettség a legfontosabb erőtartalékunk, éljünk vele, és használjuk ki!

Tisztelt Ház! A mai tudásunk szerint a koronavírus-járvány terjedése három szakaszra bontható: vannak az egyedi megbetegedések, ezután következnek a csoportos megbetegedések, majd a tömeges megbetegedés. Magyarország eddig az első szakaszban volt, a következő napokban azonban át fogunk lépni a csoportos megbetegedések időszakába. Azt látjuk, hogy amíg nincs vakcina, a világ minden országában, így Magyarországon is egyetlen esélyünk van, ez pedig a vírus terjedésének mérséklése. Amire vállalkozhatunk ma, hogy a vírus terjedési sebességét mérsékeljük, ezért a társas találkozások számát, ahogy a szakemberek mondják: a kontaktusok számát kell csökkentenünk.

Röviden beszámolok önöknek arról, hogy ennek érdekében eddig milyen döntéseket hoztunk, ezek mind múlt időben értendők: rendkívüli jogrendet, veszélyhelyzetet hirdettünk az ország teljes területére. Beutazási tilalmat rendeltünk el Olaszországból, Kínából, Dél-Koreából, Izraelből a nem magyar állampolgárok számára. Az ezen országokból érkező magyar állampolgárok beléphetnek Magyarország területére, hiszen ez az ő hazájuk, de azonnali hatósági karanténba kell vonulniuk. Ez a hatósági határozat írja elő, hogy az illető két hétig a lakóhelyét nem hagyhatja el. Szankcióval jár, ha valaki valótlan nyilatkozatot tesz, és az is, ha megszegi a karanténhatározatra vonatkozó kötelezettségét.

Megtiltottuk a 100 főnél nagyobb beltéri és az 500 főnél nagyobb kültéri rendezvények megtartását. A lejáró okiratokat a veszélyhelyzet fennálltáig nem kell megújítani. A magyarországi egyetemeken intézménylátogatási tilalom lépett érvénybe. Mostantól az egyetemi oktatás csak távoktatás formájában valósulhat meg. A külföldi osztálykirándulásokat megtiltottuk, a diákok nyári kéthetes nyelvtanulásának bevezetését egy évvel  reméljük, csak egy évvel  elhalasztottuk. A közoktatás teljes egészében áttért a távoktatásra. Járványkórház, konténerből épült járványkórház felállításáról döntöttünk, melynek építése ma reggel, illetve hajnalban meg is kezdődött.

Ezek után, tisztelt hölgyeim és uraim, tájékoztatni szeretném önöket arról, hogy az operatív törzs ma reggeli ülését követően újabb döntéseket hoztunk. Ezek a következők: Magyarország határait a személyforgalom előtt lezárjuk, az erről szóló nemzetközi egyeztetések már zajlanak. Ez azt jelenti, hogy a jövőben csak magyar állampolgárok léphetnek be Magyarország területére. Ma éjféltől a rendezvényeket általánosan betiltjuk, sporteseményekre is legfeljebb, ha vállalják a szervezők, zárt kapuk mögött kerülhet sor, de legjobb, ha úgy sem. A szórakozóhelyeket, a mozikat bezárjuk, a kulturális intézményeknél látogatási tilalmat vezetünk be. Az éttermek, kávézók és az üzletek csak 15 óráig tarthatnak nyitva, kivételt képeznek az élelmiszerüzletek, a patikák és a drogériák.

Azt javasoljuk, hogy a családi eseményeken kívül minden más összejövetelt halasszanak el. Idős polgártársainknak, a szüleinknek és a nagyszüleinknek pedig azt üzenjük, hogy ők különösen is ki vannak téve a járvány veszélyének, ezért arra kérjük őket, hogy legyenek rendkívül óvatosak. Ez a vírus rájuk nézve különösen is veszélyes. Úgy látom, hogy a kormány nem tilthatja meg, hogy a 70 évnél idősebbek elhagyhassák a lakásukat, azt hiszem, de azt mindenképpen kérhetem tőlük, ha megtiltani nem is tudjuk, nem tudom, hogy ne hagyják el a lakásukat. Nem azért, mert másokat megfertőznek, hanem azért, mert nekik esik bajuk, ők vannak veszélyben. Az önkormányzatokat a mai napon kötelezzük arra, hogy az otthonaikban maradó idős emberek ellátását szervezzék meg, és gondoskodjanak róluk. Azt kérem az önkormányzatoktól, hogy erejüket elsősorban az idősek megsegítésére fordítsák.

Tisztelt Ház! Eddig az intézkedésekről. Most a gazdasági következményekről is szeretnék mondani néhány szót.

A koronavírus-járvány első helyen az emberi életet fenyegeti, de jól láthatóan a világjárványnak már most súlyos gazdasági következményei is vannak. Az egész gazdaság  most a magyar gazdaságról beszélek -, az egész magyar gazdaság bajba kerül, de nem egyszerre, nem egy időben. Vannak a gazdaságnak olyan szektorai, például a turizmus, a vendéglátás és a szolgáltatások, ahol a baj már bekopogtatott az ajtón.

(11.30)

Mager Andrea miniszter asszonynak most az a feladata, hogy a már most bajba jutott ágazatok képviselőivel konzultáljon, javaslataikat, kéréseiket begyűjtse, és a következő napokban gyors intézkedéseket hozzunk a megsegítésükre. Mivel magyar emberek munkahelyét fenyegeti elsősorban a veszély, ezért a következő hetekben a munkahelyek megvédésére fogunk összpontosítani. Nagyon komoly munkanélküliségi hullám fenyegeti Magyarországot. Arra kérek minden munkaadót és minden munkavállalót, hogy tegyenek személyes erőfeszítéseket, hogy megtarthassák a munkahelyüket.

A koronavírus-járvány gazdasági következményei a költségvetési és gazdasági terveket is, mármint a központi kormányzati költségvetési és gazdasági terveket is felül fogják írni, a költségvetéseket minden szinten újra kell tervezni. Ennek a munkának a koordinálása Varga Mihály miniszter úr feladata. Az intézményi és az önkormányzati költségvetések újratervezési támpontjait napokon belül meg fogjuk adni, a magyar gazdaság megsegítését szolgáló intézkedések kidolgozása pedig folyamatban van.

Szeretném önöket tájékoztatni arról is, hogy felvettem a kapcsolatot a Magyar Nemzeti Bank elnökével, mert más európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is szükség lesz a költségvetési eszközök mellett monetáris eszközökre is a válság kezelése érdekében.

Itt tartunk most, március 16-án. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterelnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Mivel a miniszterelnök úr felszólalása nem haladta meg a 20 percet, így képviselőcsoportonként 5 perc időkeret áll rendelkezésükre a felszólalások elmondására. Tisztelt Országgyűlés! Felhívom figyelmüket, hogy a házszabály rendelkezései szerint a miniszterelnök úr napirend előtti felszólalásához kizárólag frakcióvezetők és frakcióvezető-helyettesek szólhatnak hozzá. Megadom a szót Szabó Timea frakcióvezető asszonynak, Párbeszéd-képviselőcsoport.

SZABÓ TIMEA (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Köszönjük a tájékoztatást, miniszterelnök úr, de azért ez egy kicsit karcsúra sikerült. Hadd kezdjem én is azzal, hogy köszönjük mindenkinek  beleértve egyébként a kormányt is -, aki részt vesz abban a munkában, hogy megpróbálja mérsékelni a lehetőségekhez képest a járvány terjedését, és segíteni a bajbajutottaknak, egészségügyi dolgozóknak, BKV-dolgozóknak, rendvédelmi dolgozóknak. Külön köszönjük az operatív törzs munkáját és Lakatos Tibor türelmét. Ezzel szemben nem tudjuk megköszönni Kovács Zoltánnak azt az arroganciáját, amit tegnap produkált. Szeretném felhívni a kormány figyelmét arra, hogy olyan módon olajat önt a tűzre akkor, amikor ilyen arrogánsan nyilatkoznak, hogy az nem lecsillapítja a kedélyeket, hanem pont hogy ront az egész helyzeten. Nem ez a feladata egy szóvivőnek, hanem az, hogy minden kérdésre válaszoljon. Miniszterelnök úr, én elsődlegesen a következőt szeretném kérdezni. Arról nem esett szó, hogy a jövőben milyen átcsoportosítások várhatók, azt azonban olvastuk, hogy a kormány már átcsoportosított 18,5 milliárd forintot a vis maior alapból vagy a rendkívüli alapból. Ebből azt láttuk, hogy 8,5 milliárd forint hulladékgazdálkodásra ment, az Operaház Eiffel Műhelyház felújítására 4,5 milliárd forint, és mindösszesen 2 milliárd forint ment az egészségügy támogatására  ezt hallottuk mi  a 18,5 milliárd forintos elkülönítésből. Szeretnénk arra választ kapni, hogy mikor várható az, hogy ennél többet csoportosít át a kormány az egészségügy megsegítésére. Pontosan látjuk, hogy nincs olyan hely, ahol az egészségügyi dolgozók ne panaszkodnának arra, hogy nincs megfelelő védőfelszerelés, elég a Szent Imre vagy a Szent János Kórházat említeni. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez nem ellenzéki, meg nem tudom, micsoda, hanem mindannyiunk közös érdeke, hogy ezek a dolgozók megkapják a megfelelő védelmet. Ha egy kormányszóvivő kiáll, és azt mondja, hogy mi hazudunk, mert megkapják, az nem fog segíteni a helyzeten. Az fog segíteni a helyzeten, hogyha tényleg megkapják a védőfelszerelést ezek az egészségügyi dolgozók.

Szeretném jelezni azt a problémát, hogy az önkéntes karantént sajnos nagyon sokan nem tartják be, főleg a most hazautazók. Arra szeretnénk felkérni a kormányt, hogy valamit tegyen ez ügyben. Nem a mi feladatunk, nem tudom, hogy mit kell ebben csinálni, hogyan kell ezt ellenőrizni, de nagyon sokan jönnek még most is haza Ausztriából, Olaszországból, akik nem tartják ezt be. Ez potenciális veszélyforrás.

Szeretnénk azt is kérni a kormányzattól, hogy akik most elveszítik a munkájukat  miniszterelnök úr úgy fogalmazott, hogy a munkaadók és a munkavállalók tegyenek személyes erőfeszítést arra, hogy megtarthassák a munkahelyüket. Én nem tudom, hogy ez mit jelent. Hogyan kell személyes erőfeszítést tenni, hogyha fogja magát egy munkaadó, és kirúgja a munkavállalókat, hiszen tudja, hogy már csődbe fog menni? Mit kell tudnia egy munkavállalónak ebben az esetben, milyen jogai vannak? Sajnos egymásnak nagyon ellentmondó információk látnak napvilágot.

Szeretnénk megkérni a kormányzatot arra, hogy már most készüljenek fel a munkanélküliség megtámogatására. A Párbeszéd nevében szeretném kérni, hogy emeljük vissza az álláskeresési járadék három hónapról kilenc hónapra való folyósítását, mert ez egy nagyon súlyos helyzet lesz. A jövedelempótló támogatás 22 800 forintos összegét is emelje fel a kormány magasabbra, s ugyanígy a közmunkabért is.

Külön szeretnénk megkérni a kormányt arra, hogy a gyermeküket egyedül nevelő szülőkre külön figyeljenek oda. Mi továbbra is azt kérjük a Párbeszéd nevében, hogy itt családipótlék-emelés legyen végrehajtva. Meggyőződésünk szerint most semmi más egyszeri vagy univerzális támogatás nem fog tudni segíteni, pláne ezeknek a szülőknek. Nagyon sok egyedülálló édesanya fog bajba kerülni.

Ugyanígy szeretnénk megkérni a kormányt, hogy segítsen abban, hogy a hiteltörlesztéseket függesszük fel a következő néhány hónapra, ameddig tart ez a járvány; akiket a munkahelyükön emiatt valamilyen bérfolyósítási probléma ér, azok a szülők nem fognak tudni fizetni. Még a rezsit sem biztos, hogy tudják fogni fizetni, de a hiteltörlesztést bizonyára nem fogják tudni fizetni. Ne járuljunk hozzá ahhoz, hogy még többen az utcára kerüljenek e miatt a vírus miatt!

Üdvözöljük az üzletek korlátos nyitvatartását, ez nagyon helyes. S utólag is szeretnénk kérni, hogy ha a Magyar Orvosi Kamara vagy a pártok hasonlót javasolnak, akkor ne az legyen erre a válasz, hogy mi politizálunk, pláne, ha a kormány ezt a következő nap meg is lépi, hanem eggyel megértőbben álljunk ebben az ügyben egymáshoz.

Utolsósorban, és szándékosan az utolsó sorba tettem magunkat, de azért mi is potenciálisan hazavihetünk vírusokat a saját családunkba, környezetünkbe. Én javasoltam már a múlt héten, hogy az Országgyűlés költözzön át a Felsőházi terembe, ott 400 darab szék van, hogy legalább egy szék kihagyásával tudjon ülésezni az Országgyűlés, így mi is megtesszük a biztonsági lépéseket annak érdekében, hogy legalább ne terjesszük a vírust. Köszönöm. (Taps a Párbeszéd soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Tóth Bertalan frakcióvezető úrnak, MSZP-képviselőcsoport. Parancsoljon!

DR. TÓTH BERTALAN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Miniszterelnök Úr! Három dologban szeretnék reagálni a miniszterelnök úr napirend előtti felszólalására. Az első az, hogy számunkra is, az MSZP számára és az ellenzéki politikusok számára is a legfontosabb és elsődleges a magyar emberek biztonsága, a magyar emberek egészsége, a magyar emberek megélhetésének a garantálása. A második, hogy ennek a helyzetnek a kezelésében  az elmúlt tíz év kormányzati politikáját figyelembe véve, és leginkább azt a centralizációs folyamatot figyelembe véve, amit önök végrehajtottak mind az egészségügyben, mind az oktatásban, a rendvédelmi szerveknél, az önkormányzati szférában és sorolhatnám -, ennek a járványnak a kezelésében minden döntést a kormány tud meghozni, ezért a járvány kezelésében minden felelősség Magyarország Kormányáé, minden felelősség az öné, miniszterelnök úr.

A harmadik, hogy ennek keretében az MSZP támogatni fog minden olyan intézkedést, amely az 1. pontban megfogalmazott célokat szolgálja, de ez nem azt jelenti, hogy az ellenzék a saját felelősségét értékelve minden mellett elmenne szó nélkül. Nem tudunk elmenni szó nélkül a tegnap esti események után amellett, hogy tulajdonképpen egy feketeöves arroganciamestert vezényeltek az operatív törzs ülését követő sajtótájékoztatóra, ami nemhogy a bizalmat erősítette volna, hanem a bizalmat gyengítette. Azt kérem, miniszterelnök úr, hogy a kommunikációban az őszinteség, a nyílt beszéd és a valós intézkedések mellett ne az ellenségkeresés  amire ki lett képezve Kovács Zoltán  legyen az elsődleges, hanem a magyar emberek védelme.

Nem tudunk elmenni szó nélkül amellett, hogy ha a Magyar Orvosi Kamara, amely az orvosok szakmai szervezete, megfogalmaz egy csomó javaslatot, azt a kormány politikai támadásnak veszi. És szeretnék kiemelni, amire a miniszterelnök úr nem tért ki, egy javaslatot a tesztek számával, a védőfelszerelések számával és az egészségügyi intézmények felkészítésével kapcsolatban. Szeretném, ha a viszontválaszában erre kitérne.

(11.40)

Nem tudunk szó nélkül elmenni amellett az oktatási rendszert tekintve, hogy két éven keresztül Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomért felelős kormánybiztos (Moraj a kormánypártok soraiban.) 26 millió forintos fizetést kapott ezért a feladatért, és szülőként is tudom, és mindannyian, akik itt vagyunk, és szülők vagyunk, tudjuk, hogy az iskolák milyen e-maileket küldenek, milyen eltérő e-maileket küldenek az oktatás megszervezésével kapcsolatban.

Nem tudunk szó nélkül elmenni amellett, hogy Moldáviának 30 milliárdos hitelkeretet nyitunk; gyönyörködünk a Puskás Stadionban, amely ezek szerint hónapokig üres lesz, 200 milliárd forintért; megnézzük azt, hogy a 18 milliárd forintos átcsoportosításból 2 milliárd forint jutott az egészségügyre; nem tudunk szó nélkül elmenni emellett, hiszen  ahogy mondtam  számunkra a legfontosabb, számunkra is a legfontosabb a magyar emberek biztonsága, a magyar emberek védelme.

Éppen ezért egy ötpontos védelmi csomagot terjesztünk az Országgyűlés elé a mai napon, ezt részletesen ismertetni fogom majd a napirend előtti felszólalásomban. Arra kérem, hogy amikor az akcióterveket kidolgozzák, akkor ezeket vegyék figyelembe.

Mi történik azokkal a munkavállalókkal, akiket most fizetés nélküli szabadságra küldenek? Bérgarancia-alapot kell létrehozni, és programot kell indítani. Mi történik az otthon maradó szülőkkel? El kell gondolkodni végre a családi pótlék megemelésén. El kell gondolkodni azon, hogy a nagyobb vállalatok, multinacionális cégek, amelyek az elmúlt időszakban több ezermilliárd forint nyereséget hordtak ki ebből az országból 9 százalékos nyereségadó mellett, számukra elbocsátási tilalmat kell bevezetni. A munkanélküli-ellátással kapcsolatban egyetértek Szabó Timeával  ne csak a hitelfizetést, hanem a végrehajtásokat is függessze fel a kormány! És ha már az idősekről, a nyugdíjasokról beszélünk, akkor számukra a nyugdíjprémium kifizetését nem elhalasztani kellene, hanem előrébb hozni, hiszen az élelmiszerárak rendkívüli módon emelkednek, és valódi nyugdíjemelésre van szükség.

Ez a védelmi csomag talán segít a kormánynak a döntések meghozatalában, de még egyszer hangsúlyozom, hogy a felelősség a kormányé és az öné, miniszterelnök úr. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP, a DK, az LMP és a Párbeszéd soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, frakcióvezető úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Jakab Péter frakcióvezető úrnak, Jobbik-képviselőcsoport.

JAKAB PÉTER (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Miniszterelnök Úr! Akkor, amikor az ember megbetegszik, akkor lényegében vizsgázik az immunrendszere. A jelen helyzetben nem egy ember, hanem egy ország immunrendszere vizsgázik (Dr. Rétvári Bence: Minden államé!), és azt látjuk, hogy nem állunk jól, nagyon nem. Méghozzá azért nem, mert önök az elmúlt tíz évben ahelyett, hogy rendbe tették volna az egészségügyet, az oktatást vagy a bérkérdést, lényegében propagandával foglalkoztak, sorosoztak, brüsszeleztek, most pedig beköszöntött a kőkemény valóság, amire egyikünk sem számított, és nem tudnak vele mit kezdeni (Közbeszólások a kormánypártok soraiból.), nem tudnak áthangolni válságüzemmódba. Szombaton a miniszterelnök úr úgy rendelkezett, hogy a rendkívüli tartalék terhére itt az idő több mint 7 milliárd forintot elkölteni az Operaház felújítására vagy éppen templomok renoválására. Most tényleg ennek van itt az ideje, miniszterelnök úr? (Orbán Viktor: Igen!) Mert szerintünk nem. Aggódom. Aggódom akkor, amikor ilyen költéseket látok; aggódom akkor, amikor Kásler miniszter úr azt mondja, hogy nem kell Magyarországon szűrni az embereket, mert nincs értelme; aggódom akkor, amikor, miniszterelnök úr, ön a veszélyhelyzet kihirdetésének másnapján elmegy Moldovába, hogy 30 milliárd forinttal támogassa meg az ottaniakat, miközben a koronavírus elleni küzdelemre 8 milliárd forintot szánnak, 8 milliárdot! 30 milliárdot adunk másoknak, miközben az egészségügyi dolgozóknak nincsen védőfelszerelésük, a háziorvosok panaszkodnak, hogy nem kapnak megfelelő maszkokat, sőt ötszáz olyan hely van, ahol nemcsak maszk nincs, de háziorvos sem.

Miniszterelnök úr, Szerbiában az egészségügyi dolgozóknak béremeléssel hálálják meg, béremeléssel mondanak nekik köszönetet a megfeszített munkáért. Itt mikor kerül sor ilyenre, miniszterelnök úr? Önök azt mondják, hogy ha egy orvos panaszkodik, akkor le kell teremteni; ugye, az EMMI kiadott egy közleményt, hogy a háziorvosnak a dolga garantálni a saját maga meg a betege egészségét és biztonságát. De önöknek mi a dolguk, miniszterelnök úr? A kormánynak mi a dolga? Akkor mondom.

Első lépésként vissza kéne hívni most már Kásler miniszter urat, mert nem alkalmas a feladat ellátására. Ezt követően azon nyomban biztosítani kell az egészségügyi dolgozók számára minden létező védőfelszerelést. Üdvözöljük, üdvözöljük, hogy megfogadta egy újabb tanácsunkat, és lényegében azzal, hogy külföldi állampolgárok nem léphetnek be Magyarország területére, megvalósul az általunk is szorgalmazott közegészségügyi határzár.

De itt az idő, miniszterelnök úr, hogy valóban komolyan vegyük és komolyan foglalkozzunk a vírus okozta negatív gazdasági hatások mérséklésével. És itt megint csak vitatkoznunk kell egy kicsit önökkel, mert Matolcsy jegybankelnök úr előterjesztette a javaslatát múlt héten, amely arról szólt, hogy szerinte úgy kell megoldani a problémát, az anyagi problémáinkat, hogy a lakosság vegyen fel kétszer annyi hitelt, mint korábban  egészen elképesztő! Tehát egy világjárvány kellős közepén el kell adósodniuk a magyar embereknek? Szerintünk ez nem így van. Nem helyes ez az út.

Munkahelyvédelmi alapot kell felállítani, miniszterelnök úr, ami pontosan arról szól, hogy garantálni kell a fizetést azon dolgozók számára, akik a vírus okozta kényszerhelyzetben szabadságra kényszerülnek, vagy azért, mert bezárják az iskolákat, vagy azért, mert éppen karanténba megy egy-egy munkavállaló; tehát garantálni kell a béreket. Nem utolsósorban garantálni kell az állami szektorban foglalkoztatott munkavállalóknak is a bér kifizetését, hiszen péntek reggel ön azért kilátásba helyezte, hogy nem áll öntől távol az, hogy fizetés nélküli szabadságra küldje az állami foglalkoztatottakat; ez sem egy helyes és járható út.

Gondolnunk kell azokra a honfitársainkra is, miniszterelnök úr, akik nemcsak a vírussal kell hogy szembenézzenek, de a lakástörlesztési hiteleikkel is. A lakhatási krízis megelőzése érdekében azonnali hatállyal és minimum a veszélyhelyzet idejére egy hiteltörlesztési moratóriumot kell bevezetni, amit a bajba jutott családok esetén ki kell terjeszteni egy számlafizetési moratóriummal is, tehát a rezsifizetés terhe alól is mentesíteni kell ideiglenesen ezeket a családokat.

Nem utolsósorban itt az idő, hogy hatósági árszabást vezessen be a kormány, maximálja az árakat azoknál a termékeknél, amely termékek megvásárlásával lehet csökkenteni a vírus terjedésének az ütemét  gondolok itt a maszkokra, gondolok itt a kézfertőtlenítőre.

Miniszterelnök úr, a költségek nyilván tetemesek lesznek és lehetnek, ezt ma még nem tudjuk, hiszen azt, hogy a járvány milyen mértékű lesz, ma még nehéz megjósolni. Három plusz egy lábra kell állítani az anyagi tehervállalást. A költségeket viselnie kell egyrészt az államnak, viselniük kell a multinacionális vállalatoknak, viselniük kell azoknak az oligarcháknak is, akik az elmúlt években pont az önök jóvoltából kőgazdagok lettek  most egy kicsit fogyókúrázni kell majd nekik is -, és van plusz egy láb, hiszen azért az Európai Unió is kilátásba helyezett egy 100 milliárdos nagyságrendű támogatást, egy segélyt, hogy például most a Jobbik által is megfogalmazott javaslatokat valósítsa meg a kormány. Nagyon fogunk figyelni arra, hogy ez milyen módon fog megtörténni. (Moraj és közbeszólások a kormánypártok soraiból.)

Miniszterelnök Úr! Szeretném világossá tenni, hogy a Jobbik mindenben támogatja a kormányt (Derültség és közbeszólások a kormánypártok soraiból.), mindenben támogatja a védekezésben részt vevőket, ami szolgálja az ország biztonságát. De azt soha ne várják el tőlünk, hogy csendben maradjunk akkor, amikor önök hallgatnak, amikor önök tétlenkednek, amikor önök hezitálnak, miniszterelnök úr, mert ami most zajlik Magyarországon, az nem egy Soros-terv-szintű kommunikációs trükk, hanem a hús-vér valóság  úgy is kell kezelni. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Arató Gergely frakcióvezető-helyettes úrnak (Moraj a kormánypártok soraiban.), Demokratikus Koalíció. Parancsoljon! (Közbeszólások a kormánypártok soraiból.)

ARATÓ GERGELY (DK): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, hogy ebben a témában most tanúsítsanak némi komolyságot, bármilyen nehezükre esik. (Közbeszólások a kormánypártok soraiból.) Szóval, tisztelt miniszterelnök úr, olyan kihívás előtt áll most az ország, amelyben nyilvánvaló módon csak együtt tudunk sikeresen fellépni, csak együtt tudjuk sikeresen megvédeni a magyar embereket. Éppen ezért csak a tanulság kedvéért mondom, hogy ne kövessük el ugyanezeket a hibákat, hogy a járvány első szakaszában, a krízis kitörésekor a kormány nem bizonyította alkalmasságát (Derültség a kormánypártok soraiban.), nem volt képes arra, hogy megakadályozza azt, hogy a járvány Magyarországon elterjedjen (Moraj és közbeszólások a kormánypártok soraiból.  Dr. Rétvári Bence: Melyik kormány tudta megakadályozni?!), nem volt képes arra, hogy megfelelő… (Derültség és közbeszólások a kormánypártok soraiból.) …megfelelő kommunikációt és információt nyújtson a magyar embereknek. (Zaj.  Az elnök csenget.) Sajnálatos módon (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Szégyelld magad!) túl lassan és túl gyengén reagált ebben a helyzetben. (Közbeszólások a kormánypártok soraiból.)Emlékeztetek arra, hogy felelős ellenzéki pártként (Derültség a kormánypártok soraiban.) korábban sem és most sem azt tartjuk a feladatunknak, hogy kritizáljuk a kormányt ebben a helyzetben (Közbeszólások és derültség a kormánypártok soraiban.), hanem azt, hogy javaslatokat tegyünk. (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Gyurcsány!) Emlékeztetek arra, hogy 38 javaslatot tettünk eddig annak érdekében, hogy segítsük a kormány munkáját, ebből több mint fél tucatot megfogadtak  ennek egyébként örülnénk, de ilyenkor kevés. (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Sorvezető!)

Tisztelt Miniszterelnök Úr! Nyilvánvaló, hogy már, most már bent van az országban a koronavírus; önök sajnos nagyon kevés adatot közölnek arról, hogy kik és milyen okok miatt betegedtek meg (Szászfalvi László: Nem rád tartozik!), de úgy tűnik, hogy ma már számos helyen megjelent a vírus. Éppen ezért négy fő feladata van ma a kormányzatnak. Az első a társadalmi érintkezés lehetőségének a lehető legszűkebbé tétele, a lehető legnagyobb lezárása. Ebben a miniszterelnök úr által ma bejelentett intézkedések jelentenek előrelépést, de félek tőle, hogy még ez is kevés lesz. Másodszor: nyilvánvaló módon véget kell vetni annak a struccpolitikának, amikor a kormány nem végeztet el megfelelő mennyiségű tesztet.

(11.50)

Tudjuk, hogy ma az a helyzet, hogy még azokat az embereket sem tesztelik automatikusan, akik bizonyíthatóan kapcsolatba kerültek olyan személyekkel, akik elkapták a koronavírust.

Azt mutatják a nemzetközi tapasztalatok, és azt mutatják a történelmi tapasztalatok, hogy minél szélesebb körben és minél korábban kezdik el a tesztelést, annál hatékonyabban lehet fellépni a járvány ellen. A legjobb példa erre a mostani járvány idején Dél-Korea esete, ahol a kitöréskori állapotokhoz képest viszonylag alacsonyan tudták tartani a megbetegedések számát, és nemzetközi összehasonlításban is nagyon alacsonyan tudták tartani a veszteségeket, az elhalálozott betegek számát.

Azt kérjük tehát, hogy végezzék el ezeket a teszteket jóval szélesebb körben, mint eddig, hogy szűrjék ki azokat, akik vírushordozók lehetnek, annak érdekében, hogy hatékonyan lehessen fellépni az ő egészségük érdekében is és persze a társadalom többi tagjának megvédése érdekében.

Különösen fontos ebben az összefüggésben az egészségügyben dolgozók, orvosok, ápolónők védelme. Gondoskodni kell a védelmükről: ma számos kórházban védőfelszerelés nélkül kezelnek olyan betegeket is, akik esetében felmerült a gyanú, de még a tesztelés eredménye nincsen meg. Ez nyilvánvalóan fölösleges, súlyos kockázatot jelent.

Harmadszor: ma sok család nemcsak a koronavírus miatt retteg, hanem attól is fél, hogy mi történik vele, ha elveszti az állását, mi történik vele, ha nem tud bemenni a munkahelyére, mert a gyerekére vigyáz otthon, vagy mi történik vele akkor, ha karanténba kerül. Ezért a kormánynak nagyobb terhet kell vállalnia a munkából kiesettek esetében közvetlen segítséggel is, azzal is, hogy táppénzzel vagy más jövedelemmel siessen az ilyen módon bajban lévő emberek segítségére, és úgy is, hogy segíti a munkaadókat abban, hogy támogassák a távmunkát, a részmunkát vagy akár a távollétet adókedvezménnyel, járulékkedvezménnyel és más eszközökkel.

Végül negyedszer: látjuk, hogy itt van a baj a gazdaságban, ebben egyetértünk, azonban miközben a nagyvállalati szféra ráér várni arra, hogy a kormány majd kitaláljon valamit, a kisvállalatok nem érnek rá várni. Fontos lenne, hogy azonnal hozzon olyan intézkedéseket a kormány, amelyek ezen vállalatok számára is biztonságot garantálnak, és lehetővé tegyék azt, hogy ne legyen számukra szükségszerűség az, hogy akár az egészségüket veszélyeztetve is, munkát végezzenek. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Keresztes László Lóránt frakcióvezető úrnak, LMP-képviselőcsoport.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Miniszterelnök Úr! Én azzal szeretném kezdeni a hozzászólásomat, hogy tisztelettel megköszönöm a munkáját mindenkinek, aki ma a magyar emberek biztonságának és az egészségének megőrzéséért dolgozik: egészségügyi dolgozóknak, rendvédelmi dolgozóknak és természetesen mindenkinek, az operatív törzs tagjainak is a megfeszített munkát, amit végeznek. (Taps.) Erőn felül dolgoznak ezek az emberek mindannyiunk, az egész nemzet megmentéséért, ez rendkívül fontos, hogy ezzel kezdjük a hozzászólást. Köszönöm miniszterelnök úrnak a tájékoztatást, és sok dologgal egyet fogok érteni, és igyekszem konstruktívan válaszolni a napirend előtti felszólalására. Egyetértek azzal, és egyébként ezt képviselőtársaim is megerősítették, hogy ezt a krízishelyzetet egy igen széles nemzeti összetartozással, igen széles nemzeti együttműködéssel fogjuk tudni sikeresen kezelni. Én azt gondolom  ugye, világos, Tóth Bertalan képviselőtársam elmondta -, hogy ebben a kormánynak kiemelt felelőssége van. A kormány rendelkezik minden eszközzel, amivel az országot irányítani lehet. A kormány alapvető és kiemelt felelőssége, hogy megszervezze, megtervezze és irányítsa az ország védekezését. Ugyanakkor nekem meggyőződésem, hogy az ellenzéki pártoknak, az ellenzéki politikusoknak is nagyon komoly felelőssége van. Nekünk kötelességünk, hogy konstruktívan vegyünk részt ebben a munkában, és olyan javaslatokat tegyünk, amelyek valóban ezt az ügyet előremozdítják. Ugyanakkor én azt gondolom, miniszterelnök úr, hogy ebben az együttműködésben, ennek a kialakításában kiemelkedő szerepe és felelőssége van a kormányzatnak.

És itt egy nulladik pont, és ezt már említették képviselőtársaim: a kommunikáció. Miniszterelnök úr, amit láthattunk tegnap Kovács Zoltán részéről, az gyalázatos volt. Én azt kérem öntől, miniszterelnök úr, hogy ha ön komolyan gondolja ezt a nemzeti együttműködést, és én őszintén bízom benne, hogy komolyan gondolja, akkor most állítsák le az ostoba politikai irányítású politikai propagandát. Azt kérem miniszterelnök úrtól, biztosítsák azt, hogy ebben a veszélyhelyzetben, ebben a krízishelyzetben a közszolgálati tájékoztatás valóban közszolgálati tájékoztatás legyen, és olyan embereket, mint Kovács Zoltán, ne engedjenek oda. A sajtótájékoztatóra olyan embereket állítsanak oda az újságírók elé, akik tisztességgel, becsülettel meg fogják tudni adni a megfelelő válaszokat, és nem politikát akarnak csinálni egy ilyen helyzetből. Én azt gondolom, hogy ez a nulladik lépés.

Ezen túl: egyetértünk a kormánnyal a tekintetben, hogy a legfontosabb az emberi élet megóvása, a magyar emberek életének a megvédése, és ebből a szempontból nagy örömmel üdvözöljük a kormány most bejelentett intézkedéseit. Örülünk annak, hogy a kormány megváltoztatta korábbi döntését, és bezárta e héttől a közoktatási intézményeket, ez egy fontos döntés volt. És annak is örülünk, hogy a szórakozóhelyeket és egyéb intézményeket is bezárják; nyilván egy 99 fős mozi nyitvatartása is ugyanolyan veszélyeket hordoz magában. És nagyon örülünk, hogy ilyen módon lezárja a kormány a határokat; ezeket mind-mind olyan intézkedésnek tartjuk, amit rendkívül fontosnak és örömtelinek tartunk, ezeket tudjuk támogatni.

Mi azt gondoljuk, hogy nincs olyan szigorú intézkedés, amit most ne lehetne és ne lenne érdemes meghozni. Azt gondolom, ilyen szempontból tanulni is kell azoktól az országoktól, mondjuk, nyugat-európai országoktól, akik egyébként sokkal rosszabb helyzetben is vannak nálunk, nekünk akár csak néhány nap vagy akár néhány hét előnyünk van, nézzük, hogy ott mi történik, hogyan bontakozik ki a vírus, és tanuljunk ebből mindenképpen.

Említette miniszterelnök úr az önkormányzatok felelősségét. Én egy konkrét üzenetet, segítségkérést is szeretnék önhöz eljuttatni. Engem nagyon sok polgármester keresett meg azzal, hogy valóban, főleg a kistelepüléseken az önkormányzatoknak kiemelt feladata, akár a falugondnoki rendszeren keresztül, hogy segítsék az időseket, akár a bevásárlást megoldják, ugyanakkor nem rendelkeznek az önkormányzatok, nem rendelkeznek a falugondnokok védőfelszereléssel. Rendkívül fontos, hogy ezeket a védőfelszereléseket ugyanúgy, ahogy az egészségügyi dolgozók, rendvédelmi dolgozók megkapják, kapják meg a falugondnoki szolgálat munkatársai is. Hasonlóképpen a tömegközlekedésben dolgozók számára is kiemelt biztonságot kell biztosítani. Ilyen módon biztosítani kell a védőfelszereléseket is.

Nagyon örülök, miniszterelnök úr, hogy beharangozta, hogy nagyon komoly költségvetési átszabásokra lehet számítani. Én azt gondolom első lépésként, hogy amellett, hogy kifejezzük a köszönetünket az egészségügyi dolgozók felé, ezt olyan módon is meg kell tenni, hogy most egy azonnali 30 százalékos béremelést kéne érvényesíteni az egészségügyi dolgozók tekintetében. Szociális dolgozók esetében pedig 50 százalékos béremelést tartunk rendkívül fontosnak.

Szintén egy azonnali intézkedésnek tartjuk, hogy egy több ezer fős, államilag finanszírozott, önkormányzati irányítású idősellátó szolgálatot hozzon létre a magyar kormány. Fontosnak tartjuk, és erről már beszéltek képviselőtársaim, hogy meghosszabbított álláskeresési támogatás legyen, álljon rendelkezésre. Az albérlet támogatását is rendkívül fontos és kiemelt ügynek tekintjük. Hasonlóképpen egy úgynevezett távolléti díj bevezetését is javasoljuk azok számára, akik most a gyermekeiket otthon felügyelik. És valóban, ezt is elmondták már képviselőtársaim: azonnali gyorssegélyt kell adni a kis- és középvállalkozásoknak.

Mi ahhoz, hogy ne beszéljünk a levegőbe, ahhoz, hogy a kormány ezt a költségvetési kiigazítást meg tudja tervezni, egy részletes javaslatot is le fogunk tenni a kormány asztalára: mi 600 milliárd forintot találtunk a költségvetésben ahhoz, hogy ezeket az azonnali és rendkívül fontos intézkedéseket meg lehessen tenni. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Harrach Péter frakcióvezető úrnak, KDNP-képviselőcsoport.

HARRACH PÉTER (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előbbi felszólalásokban itt-ott megcsillant a közös politikai felelősségnek az érzete, és ez jó érzés számunkra. Azonban megjelent továbbra is a pártpolitikai szempontok képviselete, aminek itt most ebben a helyzetben nincs helye. És egy mondattal hadd szóljak én is arra a kritikára, ami a kormányzati kommunikációt érintette. Elfelejtették felszólaló képviselőtársaim azt az egy félmondatot, hogy a provokációnak sincs helye most. (Szabó Timea: Ne, ne, neee!  Közbeszólás az MSZP soraiból: Így van!  Taps a kormánypártok soraiból.) Sokféleképpen tudunk hozzáállni a járványhoz, ehhez a helyzethez. Én most a kereszténydemokrata hozzáállást mondanám el, ami két pilléren nyugszik, hiszen mi általában igyekszünk tartózkodni az egyoldalú véleményektől, és az éremnek több oldalát is próbáljuk bemutatni. Egyrészt a felesleges kockázatok kerülése fontos szempont, másrészt viszont a „ne féljetek!” gondolata, amit annak idején II. János Pál pápa a rendszerváltás kezdetekor sokat említett azoknak, akik a legbátrabban léptek fel a rendszerváltás kezdeti időszakában. Hát, most is egy ilyen helyzet van, amikor bátorságra van szüksége főleg az orvosoknak, de mondjuk ki azt, hogy a képviselőknek is, hiszen veszélyhelyzet van a beteg mellett, és veszélyhelyzet van bizonyos szempontból a parlamentben is.

(12.00)

Kitalálni sem tudnánk jobb gócpontot ennél, ahol egymáshoz közel ülve meg tudjuk fertőzni egymást. Nem miattunk kérdés, nem is a veszélyeztetett korban lévő képviselők miatt, hanem azoknak az embereknek az érdekében, ahová a képviselők eljutnak, hiszen szerte beszórják az országot ezzel. De  és itt jön a „ne féljetek!” gondolat  én úgy gondolom, hogy ahogy az orvosok sem félnek a hivatásukat teljesíteni, nekünk sem kell félni ettől. Persze hozzáteszem, hogy a fontos döntések esetében van erre szükség. Én kettő ilyet látok: a veszélyhelyzet meghosszabbítása, a 15 napon túli engedély megadása, illetve a költségvetések kérdése. Sok kedves előterjesztés van, amit majd lehet későbbre halasztani.

Egy gondolat még az iskolabezárásokról. Hogy közelítettük mi meg ezt a kérdést? Kezdettől fogva azt mondtuk, hogy szükség van rá. Igaz az, hogy a szakmai vélemények eltérnek, hogy a gyerekek kevésbé veszélyeztetettek, igaz az, hogy bizonytalan, hogy fertőzneke olyan esetben, amikor nem jelennek meg a tünetek, ez mind igaz, és ezért talán lehet, lett volna indoka annak, hogy még tartson tovább a tanítás. De miért támogattuk mi mégis? Azért, mert véleményünk szerint a gyermek első számú nevelője a szülő. A szülő pedig megbízást ad az iskolának, hogy nevelje és oktassa a gyerekét. És ha a szülői társadalom azt kéri, hogy ez most ne történjen meg, akkor nincs mit tennünk, akkor távoktatásban kell gondolkodnunk, és a távoktatás a kormány jó döntése szerint alkalmat ad arra, hogy a tanév befejeződjön, különösen az érettségire készülők esetében.

Engedjék meg, hogy azokat az intézkedéseket is örömmel nyugtázzam, amelyek a határzár, a rendezvénytilalom, a munkahelyvédelem területén történni fognak.

Még egy kérdést hadd említsek meg: a vidékről már több szó esett. Éppen tegnap beszéltem egy olyan rendezvényszervezővel, aki vidékre hívott, és az volt a közös gondolatunk, hogy halasszuk el. Ő ezt azzal indokolta, hogy ne hozzátok már le a városból a fertőzést vidékre. Persze nem ez a lényege ennek a kérdésnek, de azért érdemes megfontolnunk, hogy a különösen hátrányos helyzetű térségekben azoknak a családoknak hogyan tudunk segíteni, akik ott nem tudnak akár a plázákban, akár a különböző nagyobb üzletekben bevásárolni, hanem a helyi ellátást kell segítenünk. Ez is a vidék kérése volt. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Kocsis Máté frakcióvezető úrnak, Fidesz-képviselőcsoport. Parancsoljon, frakcióvezető úr!

KOCSIS MÁTÉ (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Engedjék meg, hogy a felszólalásomat azzal kezdjem, hogy először is köszönetet mondjunk minden egészségügyben és rendvédelemben dolgozónak, azoknak, akik nap mint nap erőt és fáradságot nem kímélve küzdenek a honfitársaink életéért, és köszönetet mondjak az operatív törzsnek és a magyar kormánynak is az intézkedéseiért. Teszem ezt úgy, hogy tisztában vagyunk vele, hogy a neheze még csak most jön, de a miniszterelnök úr által felsorolt intézkedések segíteni fognak abban, hogy a Magyarországot érő károkat minimalizáljuk, elsősorban gondolunk itt az emberéletre, de ahogy a miniszterelnöki felszólalásban is elhangzott, az előttünk álló gazdasági nehézségekre is. Üdvözöljük azokat az intézkedéseket, amelyeket a kormány eddig megtett vagy a napokban megtenni kíván, ideértve az Ausztriával való szoros együttműködést és az onnan történő tájékozódást is.Itt szeretném megjegyezni, hogy valóban egy, a rendszerváltás óta nem látott állapotban van az ország, azt is mondhatnám, hogy egy soha nem látott kihívással állunk szemben. Ez az Országgyűléstől is egy soha nem látott magatartást kíván meg. Éppen ezért egyfelől szeretném megköszönni a parlamenti pártoknak, hogy az elmúlt héten két alkalommal is hétpárti frakcióvezetői vagy frakcióvezető-helyettesi értekezletet tartottunk, amelynek a légköre alapvetően konstruktív volt. Azt is szeretném megköszönni a kormánynak, hogy erre vonatkozóan a jövőre nézve, az előttünk álló hetekre, hónapokra nézve is lehetőséget biztosít, mert ez alátámasztja azt a mindannyiunk által elfogadott tényt, hogy most összefogásra van szükség.

Nemcsak a kormány és az Országgyűlés, hanem a politikai erők összefogására is szükség van. Hiszen könnyen belátható, hogy az önök szimpatizánsait leginkább önök tudják legjobban arra rávenni, hogy tartsák be a szabályokat, mi a saját szimpatizánsainkat tudjuk erre legjobban rávenni, és közös érdekünk, közös felelősségünk az, hogy a kormány intézkedéseit valamennyi magyarral betartassuk. Ennek fényében egyébként én most hosszan nem szeretnék róla beszélni, hiszen úgy van, ahogy mondom, komolyan gondolom az összefogás szükségességét. Hosszan nem reagálnék, csak annyit jegyeznék meg, hogy azért rossz volt azt látni, hogy még mindig nem maradnak ki például Jakab frakcióvezető-társam felszólalásaiból a személyeskedések, fogyásról, erről-arról. Nincs itt ennek a helye, képviselő úr. Nem tudom, észrevette-e, hogy mi történik az országban. Nincs itt ennek a helye most. Mint ahogy annak sincs itt a helye, hogy olyan bírálatokat tegyünk, amely bírálatot én azért alapvetően a sunyiság kategóriájába sorolok be. Tehát ahogy az arrogancia tilalma életben van, ezzel én egyetértek, úgy a sunyiságé is életben van. Sunyiságra sincs most mód. Tehát azt szeretném kérni, hogy a mértéktartást valóban, ha szükséges államtitkárra értelmezni, akkor arra értelmezzük, egyetértek, de a politikai kommunikációban a provokációra is, illetve ideértem a média munkatársait is, a mértéktartás rájuk is kötelező. Tehát egymás politikai alapú hergelése, provokációja, indokolatlan, túlzó kekeckedés nem megengedett; értelemszerűen az arra adott válasznak is higgadtnak és a helyzetnek megfelelőnek kell lennie.

A hétpárti egyeztetésekről a továbbiakban nyilván fogjuk tájékoztatni a közvéleményt.

Ugyanakkor egy dologra felfigyeltem, és a felszólalásokban kevésbé jelent meg, mint a korábbi kommunikációkban. Az országok közötti versengést, kérem, mellőzzük, nem lesz győztes a végén, tehát nem fognak győztest hirdetni. Nekünk egy feladatunk van, hogy Magyarország polgárai legnagyobb részét ettől távol tudjuk tartani, és meg tudjuk óvni. Nyilván minden nyugati és külföldi példára, vagy akik előttünk vannak a betegség elleni küzdelemben időben, azokra odafigyelés szükséges, de azt kérem, hogy ezt a típusú versenyt is a politikum mellőzze.

Végezetül engedjenek meg egy rövid gondolatot, amire már kitértem, de a felszólalásom lényegének ezt tartanám, hogy az előttünk álló napokban nagyon sok múlik azon, nemcsak napokban, hetekben, de reméljük, hogy hónapokban nem, hogy mennyire tartjuk be a szabályokat és a hatóságok utasításait. Itt az ellenzéki pártoknak is óriási szerepe lesz, a kormánynak is és mindenkinek. Egyetlenegy közös célunk kell hogy legyen. Nincs itt most a hatalmaskodás ideje, nincs itt most a politikai viták ideje. Egyetlen célnak van itt az ideje, hogy annak megfeleljünk, az pedig a magyar állampolgárok egészségének a megóvása. Erre kérek mindenkit. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr. Tisztelt Országgyűlés! Viszonválaszra megadom a szót Orbán Viktor miniszterelnök úrnak. Parancsoljon, miniszterelnök úr!

ORBÁN VIKTOR miniszterelnök: Köszönöm szépen, elnök úr. Mintegy húsz megjegyzést szeretnék tenni az elhangzottakhoz. Először is szeretnék megköszönni minden pozitív észrevételt; másodsorban pedig szeretném kifejezni a csalódásomat, hogy még mindig vannak olyanok, akik nem értik a helyzetet, és nem képesek a pártpolitikai szempontjaik fölé emelkedni. Azt a szamárságot különösképpen határozottan kell minősítenem, miszerint Magyarországon a kormány felelős lenne azért, mert nem akadályozta meg, hogy betörjön a vírus Magyarországra. (Derültség a kormánypárti sorokból.) Szóval, ezeket a szamárságokat inkább hagyjuk abba, mert ilyen alapon nem lehet együttműködni, és nem lehet együtt dolgozni!Ami az egészségügyi védekezéshez szükséges forrásokat illeti, itt valami félreértés lehet. Kérem, olvassák el még egyszer az erről szóló rendelkezéseket: egy felülről nyitott, korlátlan költségvetési keret áll rendelkezésre.

(12.10)

Tehát nem szükséges tételenként nekem megneveznem, hogy mikor mennyi pénz kell a védekezésre, hanem megnyitottam egy költségvetési keretet, egy fölülről nyitott keretet, és ami szükséges a védekezéshez, ahhoz minden forrás rendelkezésre áll, illetve azt biztosítjuk. Ezt elmondtam a nyilvánosságban, most is megismétlem: a védekezéshez szükséges minden költségvetési forrás nemcsak rendelkezésre áll, hanem gyorsan és azonnal igénybe vehető módon áll rendelkezésre.

Ami a védekezésben dolgozók számára juttatandó védőfelszereléseket illeti, őket az első helyre tettük, különösképpen azért, mert Kínában a védekezésben részt vevő egészségügyi dolgozók 4 százaléka, Olaszországban pedig a 10 százaléka fertőződött meg. Tehát nekünk föl kell készülnünk arra, hogy valamilyen mértékben ez itt is megtörténik; ha ők kiesnek az ellátásból, az ő munkájukat mással kell elvégeztetni. Tehát elemi érdekünk, hogy a védőeszközök elsősorban az egészségügyi ellátásban dolgozókhoz jussanak el.

Ma reggel azt is elrendeltem, ezt az előbb nem is mondtam, hogy az egészségügyi felsőoktatásban dolgozókat is egészségügyi dolgozóknak minősítettük, ami azt jelenti, hogy úgy, mint az ország összes többi egészségügyi dolgozója, nem hagyhatják el az országot, behívhatók és vezényelhetők. Ezt a lépést már megtettük a rendőrök esetében is, tehát a tisztjelöltek most szolgálatba léptek. Ezt az egészségügyre is kiterjesztettük a mai napon.

Arra a kérdésre, hogy hogyan tudnak tenni a munkavállalók a munkahelyük megőrzése érdekében, azt szeretném mondani, hogy minél hamarabb egyezzenek meg a munkaadóikkal, hogy milyen változásokat tudnak elfogadni. Tehát arra kérem Magyarország minden, megismétlem, minden munkaadóját és munkavállalóját, hogy tegyen személyes erőfeszítéseket ő is, hogy meg tudja őrizni a munkahelyét, állapodjanak meg, úgy, mint ahogy ilyen esetekben máshol is és korábban Magyarországon is megtörtént.

Nem lesz rendkívüli helyzet számunkra, hogyha a munkanélküliség gyorsan nőni kezd, hiszen 2010-ben emlékeim szerint 12 százalékos munkanélküliség volt Magyarországon, és ma pedig kevesebb mint 3 százalék. De ennek az az oka, hogy pont az ellenkező irányba kell elindulni, mint amit önök javasolnak. Nem akarok itt vitát nyitni, mert hallottuk, hogy az én felelősségem a dolog, esetleg a vírusé is, de nem szeretnék gazdaságpolitikai vitákat folytatni önökkel, amikor minden felelősséget az én nyakamba tesznek. Csak jelezni szeretném, hogy a munkahelyvédelmi akciótervünknek a logikája pont az ellenkezője annak, mint amit önök itt elmondtak. Tehát a mi elképzelésünk szerint olyan intézkedéseket kell hozni, amelyek segítik az embereket munkában maradni. Azt kell támogatnunk, hogy a munkaadó meg tudja tartani a munkavállalóját. Tehát abban kell segítséget nyújtani, hogy ne essenek ki a munkából. Tehát nem az a cél, hogy pótoljuk a kieső jövedelmüket  ilyenre is lehet majd szükség -, hanem olyan intézkedéseket kell hozni, hogy bent tudjanak maradni.

Szeretném jelezni, hogy Magyarországon a 12 százalékos munkanélküliséget így szorítottuk le 3 százalékra, mert olyan munkahelyvédelmi akciótervet hirdettünk itt meg 2010-ben, talán valaki még emlékszik erre, ami kifejezetten járulékcsökkentéssel és más eszközökkel ahhoz segítette hozzá a munkaadókat, hogy meg tudjanak egyezni a munkavállalókkal, és munkában tudják tartani az embereket. Egyébként a németországi szabályozás is, a Kurzarbeit rendszere, amit éppen most vezetnek be, pontosan ugyanerre a logikára épül. Tehát ne azon gondolkodjunk, hogy hogyan kárpótoljuk azokat, akik kiesnek a munkából, hanem első helyen azon gondolkodjunk, hogy senki se essen ki a munkából. Én azon dolgozom, hogy mindenkinek legyen munkája. (Taps a kormánypárti sorokból.)

Kétségkívül előállhat olyan helyzet, és biztosan elő is áll, hogy van olyan szülő, aki nem tudja a gyermekét felügyelet alatt tartani. Szeretném jelezni, hogy azért nem zártuk be az iskolákat, hanem egy új tanmódot, tanrendet, taneljárásrendet hirdettünk meg, hogy ilyen esetekben rendelkezésükre tudjunk állni. Ezért kellett ma reggel bemenni az igazgatóknak kivétel nélkül minden iskolába, és meg kellett szervezniük, hogy elkülönítve, kis csoportban azoknak a szülőknek a gyerekét be tudják fogadni, akik egyébként nem tudják hova tenni a gyerekeiket. Tehát gyerekmegőrzést az iskolákban továbbra is vállalunk.

A centralizálásról most nem nyitok vitát, ha Tóth Bertalan képviselőtársam megengedi, de én nem bajnak, hanem inkább szerencsés dolognak látom, hogy ebben a pillanatban az egészségügyi meg az oktatási rendszer is centralizáltan működik Magyarországon, mert így szerintem könnyebben birkózunk meg a válsággal, mint ha ez decentralizált lenne. Nem véletlen, hogy minden válságkezelésben a világon mindenhol az első lépés, hogy a központi kormányzat hatékonyságát megnövelik a centralizáció eszközével. Ez nekünk rendelkezésünkre áll.

Minden felelősség a kormányé, rendben van; a vírust se hagyjuk azért ki ebből, ez a kérésem.

Ami a Magyar Orvosi Kamarát illeti, a javaslataikat ismerjük, befogadjuk, és amit abból meg tudunk valósítani, meg is valósítunk.

Czunyinénak én is szeretnék köszönetet mondani, hiszen most állunk át a digitális oktatásra, bár egy évvel későbbre terveztük ezt, ezért lesznek döccenők, de át tudunk állni erre. Ez azért lehetséges, mert két éven keresztül ennek az előkészítését a képviselőtársunk kiválóan elvégezte. Köszönjük szépen. (Taps a kormánypárti sorokból.)

Ami 2010 után az egészségügy szétverését illeti, ami egy állandóan visszatérő politikai téma, csak azt szeretném mondani, hogy furcsa formája a szétverésnek, hogyha minden évben 770 milliárd forinttal többet költünk az egészségügyre, mint a megelőző időszakban. Tehát aláhúzom és megismétlem: minden évben 770 milliárd forinttal többet költünk egészségügyre, mint bármikor a korábbi kormányzatok idején.

Nem tudom elfogadni a Jobbiknak azt a javaslatát, hogy a folyamatban lévő beruházásokat állítsuk le. Azért kellett pénzt adni jó néhány folyamatban lévő beruházáshoz, hogy ne álljanak le. Pont a fordítottját akarom. Én nem megszorítást akarok. Ez a válság nem úgy kezelhető, hogy megszorítás. Azt értem, hogy önök mind megszorításokat javasoltak, tehát aki eddig itt megszólalt, az mind megszorítást javasolt. (Szórványos taps a kormánypárti sorokból.) Hiszen ha nem tartjuk munkában az embereket, hanem ki akarjuk fizetni a munkaadók helyett a jövedelmüket, az a végén megszorításhoz vezet. Jó, ha ezt mindenki tudja. Amit én javaslok, nem ez. Nem megszorítások lesznek, növekedéstámogatás lesz. Tehát pont az ellenkezőjét akarjuk csinálni. Élénkíteni fogunk, növekedés lesz, beruházásokat fogunk támogatni, munkában tartjuk az embereket, és nem megszorítunk. Ezt nem tudjuk elfogadni. (Taps a kormánypárti sorokból.) Ezért minden beruházásnál, ami folyamatban van, és pótlólagos költségvetési forrás kell hozzá, azt mind meg fogjuk adni a következő időszakban is.

Szerintem inkább örüljünk annak, hogy az egészségügyi miniszter székében Kásler professzor úr ül, mert egy intézetigazgatóval van dolgunk, aki pontosan tudja, hogy hogyan történnek a dolgok egy kórházban, és milyen rendeletek és intézkedések szükségesek ahhoz, hogy a kórházakban a dolgok elfogadható módon történjenek meg.

Ami az európai uniós pénzeket illeti, én is hallottam róla. Az a reményem, hogy nem elveszik tőlünk, hanem ideadják, de erről még semmi biztosat nem tudunk egyelőre. Az semmiképpen nem tűnik jó hírnek, hogy a kohéziós alap terhére történnek a pénzmozgások; lehet, hogy a javunkra, de mindenképpen az alap terhére. Úgyhogy kellő óvatossággal kell majd eljárnunk.

Mérjünk többet, teszteljünk többet  ezt tesszük. Nem akarok itt virológiai kiselőadást tartani, csak jelezni szeretném, hogy olyan a vírus természete, hogy nem tudjuk szűrni, tehát nem lehetséges kiszűrni. Egyetlen esetben van biztos tudásunk egy szűrés, egy vizsgálat után a fertőzöttségről: ha az a bizonyos antitest már megjelent a szervezetben. Amíg az nem jelenik meg, addig a mérés biztonsága  a becslések eltérnek  50-70 százalék között van valahol. Tehát előfordulhat, hogy valakit tesztelünk, az nem mutat ki semmit, de már meg van fertőzve, a holnapi nap megteszteljük, még mindig nem, harmadik nap megint, és ott megjelenik. Tehát ezért a teszteléssel annyit tudunk elérni, hogy aki már meg volt fertőzve, már ő védett is, mert antitest van a szervezetében, az ő kontaktjait tudjuk lenyomozni, ebben segít bennünket, ezért mérünk. De azt az illúziót szeretném eloszlatni, hogy ha gyakrabban tesztelnénk az embereket, akkor meg tudnánk előzni a betegséget. Ez nem igaz. Csak a már bekövetkezetteket tudjuk gyorsabban regisztrálni. Ez nagyon fontos. Ezért egyetértek azzal, hogy a teszteket gyorsítani kell, de még egyszer mondom, sajnos megbízhatóságot nem eredményez. Ezért használjuk azt a kifejezést, hogy ennek a vírusnak az esetében a szűrés fizikailag nem lehetséges. Tehát ne kérjenek rajtunk számon szűrést, mert ez nem szűrhető ki a vírus sajátossága miatt. Tesztelni tudjuk, és bizonyos fokig már előrehaladott fertőzöttséget meg tudunk állapítani ezekkel a tesztekkel. De azt gondolom, hogy ez nem a miniszterelnök feladata. Azt kérem önöktől, hogy minden ilyen virológiai részletkérdéssel forduljanak az emberi erőforrások miniszteréhez, aki, mint említettem, szerencsére éppen egy kórházigazgató.

Ami a kommunikációt illeti, szeretném jelezni, a kormány kommunikációja továbbra is az emberekre összpontosít majd. Ezért mindenkit arra kérek, hogy se nyíltan, se sunyi módon ne provokálják a védekezésben dolgozókat, ideértve a kormány tagjait is.

Nehéz idők jönnek, sokkal nehezebbek, mint amik eddig voltak. Nincs sok tudásunk, de ami van, az inkább riasztó.

(12.20)

Ausztriában például a 30 esetszámról az 500 esetszámra való felemelkedés 8 nap alatt következett be, és úgy tudom, már 800 fölött voltak ma reggel. Tehát ahogyan terjed, annak a sebessége, az nem arányos, tehát nem úgy történik, mint ahogy eddig, hanem gyorsuló ütemben fog történni, ezért most jön a neheze, most jön az igazi terhelés, most kell majd helytállni. Most jönnek a nehéz idők.

Láttam már néhány válságot. Azt tudom mondani önöknek, hogy ilyenkor érthető, ha az emberek idegesek, talán zavarodottak is, de mindenképpen bizonytalanok. Az ország vezetői részéről, persze különböző felelősséggel, mint hallhattuk, hiszen a képviselőknek más a felelőssége, mint a kormányé, de mindannyian azért valamilyen mértékig az ország vezetői vagyunk, és tudom tapasztalatból, hogy ilyenkor higgadtságra, nyugalomra és határozottságra van szükség. Minél nagyobb a baj, annál nagyobb higgadtságra, annál nagyobb nyugalomra és annál nagyobb határozottságra. Ezt várom el önöktől is. Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:   1   1-18   19-22      Ülésnap adatai