Készült: 2024.04.26.20:40:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

11. ülésnap (2018.06.25.),  196-199. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:53


Felszólalások:   192-195   196-199   200-203      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK : Megköszönöm az államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Kocsis-Cake Olivio, a Párbeszéd képviselője, kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Miért végezhetnek kontármunkát a fapusztító balatoni vasútfelújítás során miközben szétrohad a budapesti agglomerációs vasúti közlekedés?” címmel. Kocsis-Cake Olivio képviselő urat illeti a szó.

KOCSIS-CAKE OLIVIO (Párbeszéd): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az R-Kord vasútépítő cég több problémás pályázata közül kiemelkedik a déli parti, Szántód-Balatonszentgyörgy közötti szakasz felújítása, amit a kiírásban szereplő 55,5 milliárd helyett végül 72,3 milliárdért építettek meg, vagyis a projekt már a szerződéskötés pillanatában 30 százalékkal drágult. Ugyancsak az R-Kordnak jutott az északi parti vasútvonal 23 milliárdos részleges felújítása. A „részleges” egy nagyon fontos szó, mert nagyon rossz állapotban van ez a vasútvonal, ám a teljes al- és felépítmények, a biztosítóberendezések, állomások, peronok, utastájékoztatók modernizálása helyett most mégis csupán a felsővezeték felújítására koncentrálnak, így az agyonhasznált, süllyedő régi pályán a jövőben a jelenlegi dízelvonatoknál jóval nehezebb villanymozdonyok járnak majd, és ez növelheti a balesetveszélyt. Tehát miközben a balatoni vasútvonalat építik át komoly fairtások közepette, addig a budapesti agglomerációs vasútközlekedéssel nagy gondok vannak. Több pályán szinte végig csak lassan, 10-20 kilométeres sebességgel haladnak a vonatok, például Cinkota után, Csömör felé csigalassúsággal, de a dunakeszi vonalon is átlag 15 perces késés jellemző a vonatokra, illetve nagyon zsúfoltak mostanában a vonatok, és azt lehetne tudni, hogy több vonatot kellene beállítani, hiszen az M2-es felújítása miatt többen használják a vonatot. De a zuglói vasútállomást is megemlíthetném, ahol több tízezren szállnak át naponta, és úgy néz ki, mint ha szétbombázták volna. Tehát miközben sokkal több pénzt költenek el vasútfelújításra, addig nem jut elég pénz több fontos felújításra.

(17.10)

Ezért kérdezem államtitkár urat, hogy miért végeznek félmunkát a fapusztító balatoni felújítások során, illetve mikor jut elég forrás a budapesti agglomerációs vasúti közlekedés fejlesztésére, hogy korszerű körülmények között gyorsan lehessen utazni a fővárosba. Köszönöm válaszát. (Szórványos taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

CSERESNYÉS PÉTER, innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Képviselő Úr! A Balaton déli partján futó vasútvonal a nyári időszakokban Magyarország második legforgalmasabb vasútvonala, amelyen ennek dacára - szeretném fölhívni a figyelmét - fél évszázada történt meg a 2010 előtti utolsó jelentős pálya-korszerűsítés. Ez talán közvetett módon válasz az utolsó kérdésére is.2010 óta a teljes infrastruktúra átfogó felújításon esett át Kelenföldtől Székesfehérváron át, tehát az elővárosi forgalomban is Balatonszentgyörgyig, illetve Kaposvárig több mint 200 kilométeren. A vasútvonalak fejlesztése, villamosítása vagy rekonstrukciója során a vasút közvetlen környezetében lévő növényzet esetleges eltávolítása, ritkítása kizárólag jogszabály alapján történhet meg.

A hatályos miniszteri rendelet nemcsak a villamos vezeték mentén kialakítandó biztonsági övezet nagyságát, hanem az adott övezeten belüli növényzet telepítési módját is szabályozza. Az észak-balatoni vasútvonal villamosítása környezetbarát eszközökkel, vontatási rendszer alkalmazásával történik. A beruházásnak köszönhetően a füstgázkibocsátás és a zajterhelés tekintetében is mérséklődik majd a környezeti terhelés a lakó- és üdülőövezetekben. A villamosítással lehetőség nyílik korszerű motorvonatok üzemeltetésére is.

A kormány természetesen kiemelt figyelmet fordít a budapesti agglomeráció fejlesztésére, a térséget érintő beruházásokra. A budapesti elővárosi kötöttpályás közlekedés feltételeit javítva fejeződött be 2014-ben a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítése. 2018 májusától már az átépített, villamosított vasútvonalon közlekednek a korszerű motorvonatok a Budapest-Esztergom vasútvonalon is. 2017-ben megkezdődött a Kelenföld-Százhalombatta szakasz fejlesztése, melyet idén a Százhalombatta-Pusztaszabolcs és Rákos-Gödöllő-Hatvan szakaszokon végzett munkálatok követnek.

Tehát lehet látni, hogy a kormány odafigyel ezekre a vonalakra is. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   192-195   196-199   200-203      Ülésnap adatai