Készült: 2024.09.21.02:29:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

56. ülésnap (2019.02.25.),  83-86. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:   79-82   83-86   87-90      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Ander Balázs, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni az emberi erőforrások miniszterének: „Sztrájk a közoktatásban is? Avagy, meddig nézik még levegőnek és alázzák meg a tanárokat?” címmel. Ander Balázs képviselő urat illeti a szó.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A magyar társadalom végzetesen kettészakadt. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nyilván ez nem az elmúlt 9 év bűne csupán. A szörnyű azonban az, hogy míg normális országokban az oktatási rendszer a mobilitás legfőbb előmozdítója, addig nálunk az iskola csak még jobban felerősíti a családi háttér hatásait. A korai iskolaelhagyók 11 éves negatív rekordot döntő magas számát, a funkcionális analfabéták 25 százalékos arányát csak hardcore oktatáspolitikai jövőpusztításnak tudjuk nevezni. Ez veszélyes.

(13.20)

Ezen csak tovább ront az a végtelenül arrogáns nersevik mentalitás, amelyik a rendszer cselédjeiként bánik a nemzet napszámosaival. Annak ellenére, hogy a pedagógusok 80 százaléka sztrájkolna, a kormány továbbra sem áll szóba a PDSZ sztrájkbizottságával. És mielőtt félremagyaráznák és mohó tanárokról vizionálnának, akiknél az isten pénze sem elég, tegyük világossá, hogy a készülődő sztrájk nem csak a bérekről szól. Persze, a garantált bérminimummal megegyező összegű fizetésekkel elég nehéz lesz a diplomás fiatalokat erre a csodálatos pályára vonzani és ott is tartani. A szakma elöregedett, a könyörtelenül közeledő nyugdíjbomba után pedig olyan pedagógushiánnyal kell majd szembenézni, hogy abba tényleg beleroppan az ország.

A mostani figyelmeztetés a gyerekekről, a fiatalokról, a nemzet jövőjéről is szól, egy méltányos, versenyképes oktatási rendszer kiépítéséről, ahol természetesen van egyéni felelősség, de az esélyt nemcsak a luxuslakóparkok népének méregdrága magániskolába járó csemetéi kapják meg, hanem azok is, akik tehetségesek, szorgalmasak, de a családi pénztárca bizony nem olyan vastag, mint az önök elitjénél.

Orbán Viktort kitaníttatta Soros, Orbán Viktor meg most majd ösztöndíjat ad 1400 arab egyetemistának. De mi lesz a magyar fiatalokkal, és miért nem állnak szóba önök a pedagógusokkal? Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Azért arra a nem elhanyagolható körülményre fölhívnám a figyelmét, hogy ön sajtótájékoztatót tart arról, hogy a szocialistákkal, minden jó szándékú emberrel szívesen együttműködne, itt feláll a parlamentben, elmondja, hogy milyen szörnyű helyzetben van Magyarország, és elismeri, hogy ez hosszú évek vagy évtizedek eredménye bizonyos szempontból, és azt elfelejti mondani, hogy akiknek ön udvarol a saját jobbikos sajtótájékoztatóján, azok mégiscsak 381 helyen bezárták az oktatás lehetőségét, mégiscsak elvettek egyhavi bért a pedagógusoktól, mégiscsak elbocsátottak egy év alatt 15 ezer pedagógust. (Dr. Varga-Damm Andrea: Tíz év telt el azóta!  Z. Kárpát Dániel: Ez nagyon izzadságszagú!) Most pedig ön azt mondja, hogy olyan szívesen együttműködne azokkal, akik ilyen csapást mértek a magyar oktatási rendszerre, majd utána szépen szónokol arról, hogy jobb oktatási rendszert kéne létrehozni. Tisztelt Képviselő Úr! Ez a kormány volt az, amelyik tényleg az OECD-felméréseket is, ha megnézi, láthatja, hogy olyan mértékben emelte a pedagógusok bérét, a pedagógusok jövedelmét, amire öt év alatt nem volt más országban példa az OECD-országok közül (Dr. Varga-Damm Andrea: Az áremelkedések el is viszik!), pontosan azért, hogy megbecsültsége legyen ennek a pályának. Az utánpótlásképzés szempontjából, ennek ösztönzése szempontjából elindítottuk a Klebelsberg képzési ösztöndíjat, amelyben már a korábbi években is 1859 hallgató vett részt, tehát az ösztöndíjat felvéve hiányszakmás pedagógus területen szeretnének tanulni és majd a későbbiekben állami intézményben elhelyezkedni. Idén 723-mal nőtt ezeknek a hallgatóknak a száma, így már 2582-en vannak, akik pontosan ennek a képzési ösztöndíjnak, pályaorientációs ösztöndíjnak a következtében is választották a pedagóguspályát.

Azért az mégiscsak beszédes szám, hogy ha megnézi a felvételi jelentkezéseket, most már az első háromban-ötben a pedagóguspályát választók száma szerepel. Az mégis fontos, ha megnézi, hogy mennyivel többen jelentkeznek most a pedagóguspályára, mint mondjuk, 2010-ben, akkor 30 százalékos növekedést lát a hallgatók körében. Az meg különösen fura, hogy ön a PDSZ-t élteti (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), mondjuk, öt évvel ezelőtt ezt biztosan nem tette volna meg a Jobbik, de nem csak ebben fordultak. (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.) Mi pedig minden pedagógussal szívesen tárgyalunk, ezért hoztuk létre a köznevelés-stratégiai kerekasztalt, amire sajnáljuk, ha bizonyos szervezetek nem jönnek el, de az nem a mi hibánk. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   79-82   83-86   87-90      Ülésnap adatai