Készült: 2024.09.19.18:10:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

16. ülésnap (2018.07.02.),  121-128. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:26


Felszólalások:   119-120   121-128   129-136      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. A miniszterelnök úrnak a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell majd válaszolni. Tisztelt Országgyűlés! Szabó Szabolcs, az LMP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszter úrnak: „10 percenként jár a csepeli HÉV  Ez már a megoldás?” címmel. A miniszter úr halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt válaszadásra Cseresnyés Péter államtitkár urat jelölte ki. Kérdezem képviselő urat, elfogadja-e a válaszadó személyét. (Jelzésre:) Jelzi, hogy igen. Öné a szó, Szabó Szabolcs képviselő úr.

SZABÓ SZABOLCS (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Kifejezetten örülök, hogy államtitkár úr fog válaszolni, mert az előző körben is vele beszéltünk, és azóta újabb fejlemények adódtak a csepeli HÉV ügyében. Pár hete arról beszéltünk, hogy megritkították a csepeli HÉV-et különböző műszaki problémákra hivatkozva. Akkor államtitkár úr engem próbált megnyugtatni, hogy már készül az új járművek beszerzéséhez egy előtanulmány, hogy leírják, hogy végül is milyen járműveket kellene majd valamikor a jövőben beszerezni; konkrétumot nem volt hajlandó, nem tudott mondani legutóbb, és megjegyezte, hogy jelenleg jármű-átcsoportosításokkal biztosítható a szolgáltatás fenntartása, a szükséges azonnali járműfelújítási tevékenységet a társaság megkezdte.

Én akkor is egy picit ezt nehezményeztem, hogy nem elég konkrét válasz.

Ehhez képest azóta újabb fejlemény, hogy egyszer csak bejelentette a MÁV, a csepeli HÉV üzemeltetője, hogy egyébként megint megritkítja a járatokat, és meghatározatlan ideig 10 percenként fog járni az egyébként csúcsidőben 6 percenként közlekedő csepeli HÉV.

Engem önmagában az is zavart egyébként  majd tegye meg, legyen szíves, államtitkár úr, és ezt közvetítse a MÁV felé -, hogy nekem mint utasnak ezt egy Facebook-bejegyzésből kellett megtudnom, semmilyen más módon nem tájékoztattak sem engem, sem semelyik más utast. Másrészt meg, megmondom őszintén, sokkal nagyobb problémának tartom azt, hogy láthatóan ez az egész folyamat, ez az eseménysorozat azt mutatja, hogy a MÁV nem képes ezzel a bindzsizéssel fenntartani a csepeli HÉV üzemeltetését, nem jött be az a húzás, amit önök kitaláltak, hogy átadják a MÁV-nak a HÉV üzemeltetését.

Kérdezném egyrészt, hogy lesz-e ennek valamikor felelőse  ez egy fontos kérdés -, másrészt meg, hogy akkor konkrétan próbáljunk meg már valamit kitalálni arra, hogy mikor lesz rendes HÉV-közlekedés Csepelen, mert azt gondolom, hogy a csepeliek nem ezt érdemlik.

Kérdezném: ezt érdemlik a csepeliek? Várom a válaszát. (Szórványos taps az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Szabó Szabolcs képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Cseresnyés Péter államtitkár úrnak.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Úgy, ahogy ön is mondta, igen, nem először beszélünk erről a témáról, erről a területről. Amint az már a beszélgetésünk, a kérdésfeltevés és a válaszok kapcsán elhangzott, a MÁV-HÉV Zrt. ez év februárjában jelezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, hogy a folyamatos műszaki vizsgálatok során bizonyos típusú járműveknél anyagfáradást és nagyobb fokú korróziót észleltek. Fel kellett tehát készülni és fel is készültek arra, hogy a járművek állapota szükségessé teheti azok olyan mértékű átcsoportosítását, ami adott esetben a kiadott menetrendet is befolyásolja. Az első kerékrepedés bekövetkezése óta a járműveket folyamatosan vizsgálják a karbantartó üzemek. A repedéssel érintett járműveket az utasok biztonsága érdekében a forgalomból azonnal kivonják, és a lehető legrövidebb időn belül meg is javítják. Jelenleg jármű-átcsoportosításokkal biztosítható a szolgáltatás olyan mértékű fenntartása, amit ön idézett, de természetesen ezen változtatni szeretnénk és fogunk is; majd a válaszomból ez ki fog derülni.

A szerelvényhiányból és a vonalon kitűzött 30 kilométer/órás sebességkorlátozásból eredő többletmenetidő miatt visszavonásig a MÁV-HÉV ezen a vonalon  ahogy ön is mondta  10 perces ütemű menetrend bevezetésére kényszerült. A kerekek javítása és a járművek üzemek közötti logisztikája, szükség szerinti átcsoportosítása folyamatos, így biztosítható, hogy a leállított járművek javításuk után mielőbb forgalomba kerülhessenek.

A rendkívüli helyzetben meghozott gyors intézkedésnek köszönhetően  és talán ez egy új információ önnek is  a helyzet már úgy néz ki, hogy rövid távon is javulni fog, ugyanis 2018. június 16-tól a csúcsidőszakban már rövidebb, 8 perces követéssel tudnak közlekedni a csepeli HÉV-vonal járművei. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Cseresnyés államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra adom meg a szót Szabó képviselő úrnak.

(16.10)

SZABÓ SZABOLCS (LMP): Köszönöm szépen. Gyakorlatilag az államtitkár úr majdnem ugyanazokat mondta el, mint legutóbb. Mivel ez egy visszatérő probléma, innentől kezdve szerintem ez már nem rendkívüli helyzet, hanem lassan ez lesz a normális, hogy nincs elég jármű; ezt mutatják az események, tehát mindenféleképpen valamit csinálni kell. Éppen ezért én azt nagy tisztelettel javasolnám, ha nem hiszik el, hogy ez tényleg egy nagyon nagy probléma, és a MÁV vezérigazgatójával együtt nagyon szívesen látnám egy csepeli HÉV-ezésre, mondjuk, reggel hét órakor, amikor igazából nagy a forgalom, és akkor megtapasztalhatja, hogy miért problémás az, hogy csak 10 percenként jár jármű. Ha mindig csak ezt beszéljük meg, hogy de majd pótoljuk, mert most rendkívüli helyzet van, és ezt háromhetente megbeszéljük, akkor az lesz, hogy előbb-utóbb 15 percenként, aztán 20 percenként, aztán meg majd pótlóbuszokkal fogunk közlekedni, és ez így biztos, hogy nem jó. Tényleg szívesen látom önöket Csepelen egy HÉV-ezésre. (Taps az LMP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Szabó Szabolcs képviselő úr. Egy percre megadom a szót Cseresnyés államtitkár úrnak.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Úgy látszik, nagyon gyorsan próbáltam elmondani a válaszomban az érdemi közleményeket. Szeretném még egyszer akkor megismételni lassan, hogy érthető legyen.Tehát június 16-tól csúcsidőszakban már rövidebb, 8 perces követéssel tudnak közlekedni a csepeli HÉV-vonal járatai. Ez is bizonyítja azt, hogy miután a problémát észlelték a szakemberek, azonnal nekiálltak a megoldásának, jelentős energiát fordítanak arra, hogy ez a probléma minél előbb megoldásra kerüljön, és a szokásos menetrend szerint tudjanak majd a csepeli HÉV-et igénybe vevők utazni ezen a vonalon.

Hogy mennyire komoly ez a munka és mennyire komolyan vették az ott dolgozó szakemberek a munkát, az is bizonyítja, hogy azt a bizonyos specifikációt, amit a múltkor is említettem önnek, ami alapján tulajdonképpen ezeknek a vonalon közlekedő járműveknek a felújítását eltervezték (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), május 31-ével el is készítették, és ez alapján folyik a folyamatos munka annak érdekében, hogy mielőbb megfelelő műszaki állapotú járműállomány álljon rendelkezésre ezen a vonalon. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   119-120   121-128   129-136      Ülésnap adatai