Készült: 2024.04.26.02:08:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2019.11.06.), 12. felszólalás
Felszólaló Varju László (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:19


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARJU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Folytassuk ott, ahol képviselőtársam javasolta, kezdeményezte, és ilyen értelemben azokra a gondolatokra vagy kérdésekre, amelyekre keressük a választ, ahhoz valóban számítunk elnök úr közreműködésére, másik oldalról pedig én szorítkozom vagy támaszkodom arra a beszámolóra, amit önöktől kaptunk. És ha az Állami Számvevőszék működését vizsgáljuk és megpróbáljuk beilleszteni a mai rendszerbe, hogy itt a nemzeti együttműködés rendszerének elemeként hogyan és mit tesz, tehát ettől a politikai megítéléstől nemcsak hogy az ellenzéki pártok nem tudnak elvonatkoztatni, de úgy látom, önök sem. Talán nem minősül tiltott szemléltetőeszköz-használatnak, ha a saját tájékoztatójukat mutatom meg (Felmutatja az ÁSZ tájékoztatóját.), amelyben az Állami Számvevőszék fogaskereke illeszkedik az állampárt működéséhez, és alá is írják, hogy az ÁSZ működésének összefoglalása. Ide van írva, tehát így működik az Állami Számvevőszék. Igen, önök egyik oldalról mindent rendben találnak, majd egyébként szívesen rámutatunk arra, hogy mi az, ami a valóság ahhoz képest, amit önök egy ilyen nagyon szép kiadványban elő tudnak állítani.

Ennek a helyzetnek, hogy itt valamilyen módon összhangba kerülhessen a kép és az állítás, a valóság és a mondat, ahhoz lenne egy tiszteletteljes javaslatom. Az Állami Számvevőszék elnökét tisztelettel arra kérném, hogy kezdeményezze azt a változtatást, ami egyébként a Fidesz kormányzásával kezdődött meg, miszerint az Állami Számvevőszék költségvetéssel legnagyobb összefüggésben lévő, ellenőrzést, pénzügyi ellenőrzést végző feladatának, tevékenységének beszámolója, tájékoztatója ne a Gazdasági bizottsághoz kerüljön, hanem a Költségvetési bizottsághoz. Van egy íratlan szabály, amit egyébként illene betartani. Az, hogy ezt a parlament elnöke nem tartja be, hogy egyébként a kormánypárti többség hoz egy olyan döntést, hogy elmenekülnek a Gazdasági bizottsághoz, ahol Bánki Erik elnök úr óvó szárnyai alatt, fideszes többség mellett nyugodtan tudnak beszámolókat tartani, azt megértem, hogy ez a szándék, de azért ha egy pici távolságot akarnak tartani állampárti működésük közben vagy annak keretében, akkor tegyék meg azt. Tegye meg! Legyen bátorsága, elnök úr, ahhoz, hogy kérje azt, hogy a Költségvetési bizottsághoz jöjjenek át, adják meg ennek a jogszabályi lehetőségét, mert mint ahogy hallottuk a bevezetőben is, önök bizonyos esetekben nagyon szívesen hivatkoznak arra, hogy csak jogszabálykövetők, -alkalmazók, és egyébként más lehetőségük nincs, de majd azért erre szeretnék kitérni.

Ezt a javaslatomat egyébként szívesen megfogalmazom a Magyar Nemzeti Bank elnökének is, hogy értem, hogy oda szívesen jár beszámolót tartani, de ha egyébként van némi bátorság benne, akkor jöjjön arra a területre, ahol, mondjuk úgy, hogy olyan vitára is számíthat  még ha kisebbségben is van az ellenzék , de egyébként ezt a területet, azt gondolom, hogy az íratlan szabályok betartása érdekében meg lehetne vagy meg kellene tenni.

Néhány szót szólnék ahhoz kapcsolódóan, amit elnök úr elmondott, és ami természetesen a megadott tájékoztatóhoz kapcsolódik, ahhoz szeretnék néhány gondolatot hozzáfűzni, majd pedig hozzászólásom azt követő részében két konkrét üggyel szeretnék foglalkozni.

Ebből az egyik, amivel kezdte elnök úr a mondandóját, miszerint jövőbe tekint és aktív jövőformálásra lehetőséget ad maga a tájékoztató és az ebből levont következtetések, hát, erre a mondatra szívesen mondom azt, hogy mi történik akkor, amikor a megállapításokat megteszik, majd egyébként normál rend szerint intézkedési tervet készítenek, majd az intézkedési tervek utóellenőrzése után a megállapítások megjönnek, hogy semmit nem kellett csinálni, és akkor ennek milyen következménye van. Elnök úr, így jövőformálás nem lesz ebből semmi sem, papírt gyártanak, de ettől nem változik semmi.

Ön a bevezetőben elmondta, hogy az egészségügyi rendszer finanszírozása nem fenntartható. Ha ön ezt állítja, akkor, mondjuk úgy, hogy talán foganatosíthatná a kormány irányába akkor, amikor…  és akkor éppen a mozdulatokból kiindulva, a képviselők, elsősorban kormánypárti képviselők meghallhatnák azt, és ilyen értelemben visszhangozni tudom csak azt, amit ön egyébként mondott, hogy az egészségügyi rendszer finanszírozása ebben a formában nem fenntartható. Ennek következménye az, hogy azok az intézmények, ahova a szolgáltatásokért nem a vendégek járnak, azok bizony drámai körülményekkel találkoznak. Hát, azok visszacsengenek ebben a formában, ez egészen biztos.

Nos, nézzünk két dolgot konkrétan! Az egyik ez, ami a pártokról szól, ezt az Állami Számvevőszék elnöke, különösen az elhangzottak alapján nem úszhatja meg még akkor sem, ha nem konkrétan a Demokratikus Koalíciót ért sérelmekről, bántalmakról, büntetéseikről szeretnék beszélni, mert már az eddigiek folyamán is kifejtettük ellenvetésünket, még akkor is, ha egyébként konzultáció keretében hiába kérünk önöktől bármilyen támogató segítséget.

(10.20)

Minden esetben az önök kollégái arra hivatkoznak, hogy ők jogalkalmazók, ők semmilyen támogatást nem tudnak nyújtani, ők várják azt, hogy megtörténjenek az események és majd azt ellenőrzik.

Ezekhez az ellenőrzésekhez hozzátartozik, hogy az én állításom szerint  és ezt tekintsék személyes képviselői véleménynek  folyamatba építettek olyan elemeket, amiből az következik, hogy az önök által kiválasztott, arra érdemesült pártok, szervezetek megbüntethetők legyenek. Mondok ebből például egyet. Amikor önök azt rendelték meg és azt az eljárási folyamatot alakították ki, miszerint az önök által meghatározott időre  néhány nap alatt  tengernyi méretű anyagot kell feltölteni az interneten keresztül úgy, hogy egyébként a határidő lezárta után hiánypótlásra nincs lehetőség, a kaput bezárják, úgy, hogy önök tudják, hogy egyébként ez megoldhatatlan attól a pillanattól kezdve, amíg önök itt a határidőt megjelölték, és az erre vonatkozó figyelemfelhívást, kérést elutasítják, ezt minek tekintsem másnak, mint szándékosságnak, hogy önök utána pedig megállapítják, hogy ezek a dokumentumok meg nem érkeztek be. Hát, most ezzel mit lehet kezdeni, tisztelt elnök úr? A kollégái ennek megfelelően viselkedtek, és ennek megfelelően jártak el. Tehát itt azt mondani vagy azt gondolni, hogy valamiféle támogató segítséget, iránymutatást kaphatnak az érintett szervezetek…  gondolom, más szervezetekre ugyanígy érvényes, csak nekik nincs az a szerencsés helyzetük, hogy közvetlenül az elnök úrnak ezt el tudják mondani ebben a formában.

Azok a megjegyzések az ellenőrzések során, amelyeknek, mondjuk úgy, a megítélése évről évre változik, és önök az ebbéli kérdésekre a vállvonogatáson kívül  bocsánat, ezzel most karikírozom a dolgot  érdemi válasz híján nem tudnak válaszolni, azt gondolom, hogy elfogadhatatlan. Hogy önök mi alapján döntik el, hogy egyébként az adott ügy megítélése hogyan történik, pillanatnyilag, én úgy látom, hogy szubjektív, itt semmilyen minőségbiztosításról nem lehet beszélni, ebben a folyamatban önök ilyen döntéseket tudnak meghozni.

A pártokra vonatkozóan ön is említette, hogy tiltott támogatás elfogadására vonatkozóan a korrupciós lépésekkel szemben mennyire fontosnak tartja, hogy ezek legyenek. De minek ítéli meg azt a támogatást, amikor egyébként egy kormány egy párt érdekében tízmilliárdokat költ azért, hogy a választási sikere meglegyen? Önöknek erre egy mondata nincsen ebben a keretben, ami ilyen értelemben természetesen jól illeszkedik ahhoz, hogy önök az állampárti működés egy fontos eleme, amiben leigazolják, hogy amúgy egyébként a kormánypárt, az állampárt jól és helyesen működik. Ezt az igazoló bizonyítványt kell önnek előállítani.

Ezek után azt mondani, hogy példamutatóak legyenek a pártok, miközben az egyiket jelen viszonyok között most éppen nem is vizsgálták, a másiknak egyébként pedig beépített módon odarakják a féket, és a küllők közé bedugják a botot, hát, kedves elnök úr, ezt így, azt gondolom, nyugodtan nevetségesnek lehet tekinteni, és így hiába hivatkozik arra, hogy önnek törvény írja elő ezt a küllők közé való botbedugást, és önnek nincs más lehetősége, ezért azt gondolom, hogy erről ennyit érdemes mindenképpen elmondani.

Nézzünk még itt egy olyan konkrét ügyet, amelyben személyes levelezésre is sor került! Ön nagyon sokat vagy többet beszélt arról, hogy a korrupciós ügyek feltárása mennyire fontos. Itt kiemelten kezelte az áfarés lecsökkentését. Én egy másik résre szeretném felhívni az önök figyelmét, s ez az a megállapítás, jelentés, ami készült az önkormányzatok belső kontrollrendszeréről. Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata belső kontrollrendszerének kialakítása, működtetése összeségében szabályszerű volt, a befektetési tevékenységet szabályszerűen végezték, ámde az önkormányzatnak az integritásszemlélet érvényesülése érdekében a speciális korrupciós kontrollok kiépítésével még erőfeszítéseket kell tenni. Ezek után készül egy utóellenőrzés, az utóellenőrzési jegyzőkönyv megállapításai alapján sem a jegyző, sem a polgármester semmiféle eljárásra nem tartott igényt, és le is írják, és ennek megfelelően megfogalmazzák, hogy a polgármester áttekintette, szükségese munkajogi felelősség kivizsgálása, megállapította, hogy nem szükséges neki semmit sem csinálni, tehát az önök ajánlása nem sokat ér.

Ehhez képest látjuk azt, hogy mi történt Győrben, látjuk azt, hogy olyan korrupciós helyzet alakult ki, aminek eredményeként várhatóan holnap Borkai Zsolt úgyis lemond polgármesterségéről, és akkor majd valóban visszatekintő ellenőrzéssel, jövőbe mutatóan megvizsgálhatják, de ebben külön kezdeményeztem azt, hogy önök egyébként folytassanak vizsgálatot.

Erre a kezdeményezésre, ami láthatóan a korábbi  ez jó egy évvel ezelőtti, bár az utóellenőrzés idei volt, ha jól emlékszem , ilyen körülmények között… Most megbüntethetném önöket azzal, hogy az egész levelét fölolvasom, de nem teszem, de azért okulásul legyen itt mindannyiunknak. Ezt a választ kaptam: tájékoztatom, hogy az Állami Számvevőszék az elmúlt években több alkalommal végzett ellenőrzést Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatánál, melyek érintették az önkormányzat gazdasági társaságait. Az ÁSZ 2019. január 10-én hozta nyilvánosságra a legutóbbi győri önkormányzati utóellenőrzésről szóló jelentését, melyben a 2016 decemberében lezárult, ’14. januártól ’15. április 30-ig terjedő időszakra vonatkozóan a számvevőszéki ellenőrzés megállapításai alapján az önkormányzat által összeállított intézkedési tervben foglalt feladatok végrehajtását értékelte. Tájékoztatom, hogy az Állami Számvevőszék a jogszabályi kötelezettség alapján részére megküldött tájékoztatók vagy a hozzá érkezett, tájékoztatási célú információk, jelzések, egyéb dokumentumok alapján tudomására jutott adatokat, tényeket folyamatokban lévő ellenőrzései keretében vagy ellenőrzéseinek tervezése során hasznosítja.

Hát, köszönöm szépen ezt a választ. Én csak azt kérem, hogy végre végezzenek egy tisztességes ellenőrzést, mi történt Győrben. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai