Készült: 2020.06.03.19:19:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

12. ülésnap (2018.06.26.),  203-204. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:49


Felszólalások:   201-202   203-204   205      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük. Utolsó napirend utáni felszólalásra jelentkezett Csárdi Antal képviselő úr: „Közpénz milliárdok a Red Bull Air Race-nek” címmel. Öné a szó.

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! A jegyzőkönyv kedvéért azért megemlítem, hogy a kormány részéről senki nincs itt, tehát az üres háznak mondjuk a napirend utánit. De aki kíváncsi rá, hogy a magyar emberek egészsége és biztonsága vagy a multinacionális vállalatok üzleti érdeke fontosabbe az Orbán-kormánynak, nézze végig a Red Bull Air Race történetét! Orbán Viktor kabinetje folyamatosan azt hangoztatja magáról, hogy az itt élő emberekért dolgozik. Ehhez képest évek óta közpénzmilliárdokat biztosít rá, és a budapesti lakosság nyugalmát rendre feláldozza  és itt kiemelten a belvárosi lakosság nyugalmát áldozza fel -, hogy egy egészségtelen energiaitalokat gyártó multicég szabadon reklámozhassa a termékét a világörökségi védelem alatt álló Duna-parton. Nézzük meg, hogy hogy is kezdődött ez a történet!

2010-ben egész Budapest megkönnyebbült, amikor az akkori kormány környezeti okokra hivatkozva betiltotta a Red Bull Air Race-t. A hivatkozási alapot egy ombudsmani állásfoglalás jelentette, amely szerint  idézem -: „A Red Bull Air Race repülőrendezvény által jelentett környezeti terhelések következtében a rendezvény a Belvárosban, ilyen sűrűn beépített lakott területen való megtartása az egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze.” A jelentős zaj- és légszennyezettséggel járó rendezvény a verseny által érintett területen élők mindennapjait mérgezi meg, és a magyar jog ebben a kérdésben egyértelműen az emberek oldalán áll.

Ezért is döbbent meg az LMP és személyesen én magam is, hogy amikor 2014-ben egy kormányhatározattal az Orbán-kormány újra engedélyezte a versenyeket, sőt már az első körben 6 milliárdos támogatást is adott rá, ez miért történt meg. Akkoriban nemcsak arra kérdeztünk rá, hogy mi az oka az alkotmány előírásaival és az ombudsmani állásfoglalással szembehelyezkedő kormányálláspontnak, hanem arra is, hogy ha az Orbán-kabinet éppen az energiaitalok egészségkárosító hatásaira tekintettel vetett ki korábban egészségügyi különadót ezekre a termékekre, akkor mégis miért reklámozzák közpénzből a Red Bullt.

A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa a már említett 2010-es állásfoglalásában részletesen kifejtette, hogy a budapesti világörökségi területen a hatóságok jogellenesen engedélyezik a határérték feletti zajkibocsátással járó Red Bull Air Race-versenyt, és felhívta az államigazgatás szereplőit arra, hogy a jövőben tanúsítsanak jogkövető magatartást.

A Levegő Munkacsoport az ügyről azt írta: „A repülők jelentős mértékben bocsátanak ki rendkívül egészségkárosító apró részecskéket (PM10). Ilyen részecskék kerülnek nagy mennyiségben a levegőbe az egyéb közlekedési eszközökből és a fűtésből is, évente mintegy 11 ezer magyar ember idő előtti halálát idézve elő. Ennek a súlyos helyzetnek az enyhítésére a kormány egy előremutató intézkedési programot fogadott el.” Ennek végrehajtására azonban csak néhány tízmillió forintot biztosított, ennek fényében különösen visszás a légszennyező légi parádé milliárdokkal történő állami támogatása. A zöldek azt is szóvá tették, hogy a Red Bull Air Race-nek kifizetett állami támogatás az energiaitalok egészségügyi különadójából befolyó pénznek a sokszorosa, ami így az egész különadórendszert nevetségessé és értelmetlenné teszi, a kormány a közérdek érvényesítése helyett inkább a törvényt írta át.

Az Orbán-kormány azóta is minden évben közpénzmilliárdokkal szponzorálja a Red Bull egészség- és környezetkárosító budapesti légi demonstrációját. 2016 utolsó napjaiban az év végi osztogatásból jutott 5,5 milliárd a zaj- és légszennyezettség miatt korábban törvénysértőnek minősített parádé támogatására. Elfogadott rendelet szerint 2018 és ’20 között minden évben kap 6 millió eurót, azaz közel 3 milliárd forintot a rendezvény, amely miatt most 20 napra lezárták a Bem rakpartot, és három napra lezárták a fél Belvárost is, úgy, hogy a Hungaroring Sport Zrt. mindössze 12,9 millió forintot fizetett a területfoglalási díjért, 90 százalékos kedvezményt kaptak a területfoglalási díjra a fővárostól, és szintén 90 százalékos kedvezménnyel adta oda Belváros-Lipótváros önkormányzata, az V. kerület a közterületeit a rendezvény megvalósítása kedvéért.

Az LMP szeretné felhívni a figyelmet, hogy a Fővárosi Közgyűlés 3/2013. (III. 08.) számú rendelete szerint a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló területekre (Az elnök csenget.) nem adható ki közterület-használati hozzájárulás olyan tevékenység gyakorlásához, amely a környezetre káros hatással lenne, a közbiztonságot vagy az egészséget veszélyezteti.

Egyértelműen látszik, hogy az egész rendszer szabálysértő volt, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy a kormány hogyan fog viszonyulni Tarlós István azon megnyilvánulására, hogy nem szeretne ilyet látni többet Budapest felett. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:   201-202   203-204   205      Ülésnap adatai