Készült: 2024.09.19.02:05:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2019.03.04.),  203-207. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 8:48


Felszólalások:   195-202   203-207   207-208      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a vagyonkezelő alapítványokról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/4513. számon és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Vécsey László képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon!

VÉCSEY LÁSZLÓ, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2019. február 28-án tartott ülésén megtárgyalta a vagyonkezelő alapítványokról szóló T/4513. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság 24 igen szavazattal, 6 nem szavazat ellenében elfogadta.Az előttünk fekvő törvényjavaslat célja, hogy az alapítványt vagyonkezelő jogintézményként kínálja fel a befektetők számára. A törvényjavaslat egy olyan speciális alapítványi forma létesítését teszi lehetővé, amely az alapító által rendelt vagyon és az ebből származó jövedelem felhasználásával az alapító okiratban megjelölt célok és feladatok megvalósítása érdekében vagyonkezelést folytat. Nemzetközi példák sokasága mutatja, hogy jól működő intézményről beszélünk, mindemellett társadalmi igény is mutatkozik (Dr. Lukács László György közbeszól.) a konstrukció megalkotására, az előző felszólalások során ennek a társadalmi igénynek az alátámasztására is hallhattunk példákat.

Az előttünk fekvő javaslat megfelelő szabályozási környezetet biztosít arra, hogy alapítványi keretek között, hatékony biztosítékok mellett megnyíljon az út a professzionális vagyonkezelés előtt, ezért mindezek fényében arra kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy támogassák szavazataikkal a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most megkérdezem az előterjesztő képviselőjét, hogy kíváne államtitkár úr felszólalni. (Jelzésre:) Jelzi államtitkár úr, hogy a vita e szakaszában nem kíván felszólalni.Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Igazságügyi bizottság nem állított előadót.

Most a képviselői felszólalásokra kerül sor a napirend szerinti időkeretben. A vita során kétperces felszólalásokra nincs lehetőség. Megadom a szót Schmuck Erzsébet képviselő asszonynak, LMP-képviselőcsoport.

(17.50)

SCHMUCK ERZSÉBET (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Én megismétlem azt, amit a vezérszónokiban mondtam, hogy szégyen, hogy egy ilyen törvénytervezet idekerül a Ház elé, és az is szégyen, hogy a kormány ezt még nem vonta vissza. A TAB-módosító világossá tette, amit egyébként eddig is sejtettünk, hogy az egyik fő célja a kormánynak ezzel a törvényjavaslattal, hogy az MTA 500 milliárdos vagyonát valamilyen módon kiszervezzék, és ebből részeket biztos, hogy lenyúljanak. Ez nyilván biztosítaná, egy ilyen alapítvány létrehozásának a lehetősége az ellenőrzési jogot a kormánynak a vagyon és a kutatási bevételek felett. Persze ez általában úgy szokott lenni, hogy ilyen kinevezett strómanokon keresztül zajlik. Ehhez azonban azt is látnunk kell, hogy a Magyar Tudományos Akadémia hálózatának a szétverését fogja maga után vonni, ami Magyarország jelene és jövője szempontjából rendkívül káros. Mert ugye mi fog történni? A kutatókat már egy jó ideje bizonytalan helyzetbe hozták, ennek az lesz a következménye, hogy a kutatók, akik tehetségesek, elismertek, és a magyar tudomány megalapozásában részt vesznek, ők el fognak menni, és bizony a projekteknek egy részét is elviszik, mert nagyon sok esetben személyekhez is kötődnek ezek a kutatási pénzek, ugyanis általában azok nyerik el, akik teljesítettek. De azt látjuk, hogy a kormányt ez nem nagyon érdekli, és általában a kormány is csak a rövid távú hasznot kergeti, és félő, ami be fog következni, hogy szét fogják verni nyereségvágyból, abból a vágyból, hogy mindent önök kézi vezéreljenek, a magyar tudományos életet.

De ugye van egy másik súlyos következménye is ennek a törvénytervezetnek. Erről persze kevesebbet beszélnek, mert azt fogja magával vonni, hogy ezzel a törvénnyel a Fidesz egyszerűen utat nyit az óriási vagyonok eltitkolásának és bizony kimenekítésének a közteherviselés alól. Én most ebben a pillanatban nem azt állítom, hogy ezt valamilyen adó nem fogja majd terhelni, de önök nem voltak képesek arra, hogy idehozzák ezzel a törvénytervezettel párhuzamosan, hogy vajon, aki majd ide beteszi, és nyeresége lesz, az hogyan fog majd adózni, hogyan fog részt venni a közteherviselésből.

De azt is látjuk, a tapasztalatok azt is mutatják, önök azt mondták, hogy igen, sikeres, meg más országok példája mutatja, hogy milyen szuper jó dolog az ilyen vagyonkezelő alapítványoknak a létrehozása, de azt is mutatják, és erről mélyen hallgatnak, hogy gyakorlatilag ez az alapítványi vagyonkezelés a világban máshol kifejezetten a világ gazdagjainak az egyik népszerű adóelkerülő trükkje. Mert kevesebbet adóznak. Az adóparadicsomok mellett ez az az intézmény, ami talán a legjobban hozzájárul a világon a vagyoni egyenlőtlenségek szélsőséges növekedéséhez. És ezt önök nem akarják észrevenni, ezzel nem akarnak szembesülni. És igen, ha ezt a törvényt önök megszavazzák, akkor önök ismételten azt bizonyítják, hogy a gazdagok, az adókerülők és a multiknak a pártja.

De azt is szeretném megjegyezni, hogy azt látjuk, hogy ez a törvény illeszkedik a társasági adó, nyereségadó megfelezéséhez, amikor a többkulcsosból egykulcsosat csináltak, amikor 170 milliárd forintot egyszerűen kivettek a költségvetésből. De kapcsolódik az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetéséhez is, amikor önök nem a szegényebbeket, hanem a magasabb jövedelműeket, a jómódúakat támogatták.

Még egyszer arra kérjük a kormányt: vonja vissza ezt a törvényjavaslatot, és ne tartsa itt az asztalunkon, nem szerencsés, a magyar társadalom így is szakad szét, ez csak tovább fogja ezt a helyzetet erősíteni. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem, kíváne még valaki a fennmaradt időkeretben felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár úr jelzi, nem kíván reagálni. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk, most napirend utáni felszólalások következnek.

Megadom a szót Ander Balázs képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja részéről, ötperces időkeretben. A téma, amiben fel kíván szólalni képviselő úr: „Mikor adják végre vissza azt a pénzt, amivel az évek alatt megrövidítették a pedagógusokat?” Öné a szó, képviselő úr.




Felszólalások:   195-202   203-207   207-208      Ülésnap adatai