Készült: 2024.09.25.16:14:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2018.11.26.),  366-367. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 6:02


Felszólalások:   354-365   366-367   368-369      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. A döntésre a holnapi ülésnapon kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! A mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk. Most a napirend utáni felszólalások következnek.

Elsőként napirend utáni felszólalásra jelentkezett Herczeg Tamás képviselő úr: „Két keréken Békéscsabán” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

HERCZEG TAMÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Sokat gondolkodom a képviselői munkának azon a részén, ami itt a parlamentben zajlik. Vívódom ennek a minőségével, illetve inkább a milyenségével kapcsolatos kérdéseken. Elképzelhető, hogy adódik majd olyan alkalom, hogy erről akár váltunk is szót. Ezt csak azért mondom, mert Ildikó, Bangóné Ildikó is említette, és önök közül többen, hogy mi miért nem szólalunk meg, vagy mit gondolunk bizonyos kérdésekről. Hátha lesz majd olyan alkalom, amikor erről váltunk szót. (Demeter Márta: Akkor kellett volna felszólalni.) Ennyit szerettem volna erről most elmondani. Most másik része következik a munkának, a napirend utáni felszólalások. Jókedvűen készültem erre a felszólalásra, hogy elmondom önöknek, úgyhogy most erre sort is kerítek. Békéscsabán két keréken  ez a címe.

Amikor kerékpárutakat, illetve kerékpárforgalmi létesítményeket tervezünk, fejlesztünk, hozunk létre, akkor többet teszünk annál, mint hogy az egészségesebb életmód felé tereljük gyermekeinket és önmagunkat. Többet teszünk annál, mint hogy biztonságosabbá és helyi szinten gyorsabbá tegyük a közlekedést, vagy turisztikai vonzerőt növelünk, vagy éppen a teljesebb kikapcsolódást biztosító szabadidős tevékenységet, a hatékonyabb rekreációt biztosítjuk, és többet teszünk annál, mint hogy a napi munkába járás körülményeit változtatjuk jobbá, komfortosabbá.

Ennek az összes feladatnak, célnak az összességéről, egymást érő és egymást erősítő hatásairól van inkább szó. Úgy gondolom, hogy Békéscsaba, Munkácsy Mihály, a csabai kolbász, a kolbászfesztivál, a Stark Adolf által kinemesített csabagyöngye szőlő, a Wenckheim- hagyaték, a sporttörténelmet író atléták, a pezsgő kulturális élet, a közbiztonság állapota, a mezőgazdaság szerepe és a páratlan nyomdaipari teljesítmény mellett büszke lehet a kerékpározás területén elért eredményekre és a tervezett fejlesztésekre is.

2008 óta kidolgozott kerékpáros-koncepcióval rendelkezünk, és elhivatott szakemberek munkája erősíti céljaink elérését. A helyi áldozatvállalás mellett a település- és területfejlesztési operatív program és a „Modern városok” program is jelentős mértékű támogatást biztosít a kerékpárforgalmi létesítmények bővítésére. Békéscsaba 55 kilométer hosszú kerékpárúttal rendelkezik most, ami már jelenleg is átlag feletti a hasonló adottságokkal rendelkező települések között, és ez a szám 2020-ig meg fogja haladni a 95 kilométert. Az sem elhanyagolandó körülmény, hogy közel 20 kilométernyi, sok évvel ezelőtt épült és mára már meglehetősen rossz minőségűvé vált meglévő szakasz is felújításra került.

A kedvező és folyamatosan javuló körülményeknek köszönhetően a megyeszékhelyen folyamatosan növekszik azok száma, akik napi, illetve heti rendszerességgel használnak kerékpárt. A fejlődés hangsúlyosságát mutatja, hogy kerékpárforgalmi létesítmények és az ezeket kiegészítő létesítmények gyarapítására mostanában körülbelül 6 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre.

(21.20)

Csak a TOP-ból közel négymilliárd forintnyi forrással könnyítjük meg a kerékpáros munkába járást, a városi közlekedést, és az MVP egyes fejlesztései pedig az agglomerációs körzetből az iparterületekre való bejárást segítik.

Saját számításaim szerint ezzel körülbelül 40 ezer ember számára tesszük biztonságosabbá a közlekedést, és ami szerintem különösen fontos, az az, hogy körülbelül 6300 gyermek számára tesszük biztonságosabbá a közlekedést, akik számára egyébként sok különféle közlekedésbiztonsági akciót szerveznek az intézmények, illetve a civil szervezetek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Még egy fontos szempontot szeretnék megemlíteni. Meggyőződésem, hogy a kerékpáros turizmusnak nemcsak a hegyekben van létjogosultsága, hanem az Alföldön is, hiszen gyermekeinknek, a kerékpározást aktívan nem művelőknek és az idősebb korúaknak a szintkülönbségek nem kellemes kikapcsolódást, hanem komoly fizikai megterhelést jelentenek.

A korábbi fejlesztéseinkkel összhangban, több mint kétmilliárd forintból létrehozzuk a turisztikai attrakcióinkat, látványosságainkat, gasztronómiai büszkeségeinket összekötő Wenckheim turista- és kerékpárutat. Ezzel az útvonallal kívánjuk összekötni a kastélyainkat, a szabadkígyósit, a gerlait, a póstelekit és a gyulait, így biztosítva a lehetőséget az idelátogató turistáknak, hogy a jövőben a környék nevezetességeit kerékpárral is bejárhassák, és maradandó élménnyel gazdagodjanak.

Magyarország a leggyakrabban kerékpárt használó nemzetek sorába tartozik, felmérések szerint talán a harmadikok vagyunk, és Békéscsaba itt is az élmezőnyhöz tartozik. Náluk körülbelül 22 százalék jár heti vagy napi gyakorisággal kerékpárral, Békéscsabán ez 30 százalék körüli, örömmel mondhatom tehát, hogy a békési megyeszékhely kerékpáros szempontból igen jól teljesít.

Akik erre járnak (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), vagy akik nálunk járnak, kérem, kerékpározzanak a Körösök völgyében, illetve ha a helyzet úgy hozza és van rá módjuk, akkor támogassák az ez irányú törekvéseinket. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps.)




Felszólalások:   354-365   366-367   368-369      Ülésnap adatai