Készült: 2024.09.19.16:14:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2018.07.16.),  76-82. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:46


Felszólalások:   70-76   76-82   82-90      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 115 igen szavazattal, 40 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Keresztes László Lóránt, az LMP képviselője, interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Miért mostohagyerek a balatoni közlekedés?” címmel. Keresztes László Lóránt képviselő urat illeti a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Én egy olyan egyszerű szakpolitikai kérdésről, szakpolitikai problémarendszerről szeretnék beszélni, ami szerintem mindannyiunk számára jól látható és jól értelmezhető, remélem, hogy itt nem az elmúlt nyolc év, illetve az elmúlt 16 év mulasztásai kerülnek majd bele a válaszba. Konkrétan a Balaton-régió közlekedési problémáiról szeretnék szólni. Ez egy nagyon-nagyon hosszú idő óta megoldatlan kérdés, annak ellenére, hogy voltak az elmúlt időszakban fejlesztések. Ezzel a kérdéssel ez a kormány sem tudott megbirkózni, nem tudott érdemi, megfelelő válaszokat nyújtani, illetve az azelőtti kormányok sem, ebben talán nincs vita. Azt tudjuk, hogy a Balaton-régió  főleg itt a turisztikai szezonban  egy nagyvárosi agglomerációként működik, és ezzel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy sajnos nincsenek meg azok a közlekedési feltételek, amelyek ennek a kihívásnak meg tudnának felelni. Tehát óriási problémákat, óriási szűk keresztmetszeteket látunk mind a régióba való odajutás, mind a régión belüli, a térségen belüli közlekedés tekintetében. Az elmúlt időszakban voltak fejlesztések, főleg a déli parti vasút fejlesztéséről kell mindenképpen szólni, hogy az valóban megtörtént.

(17.10)

Ugyanakkor ez az óriási beruházás nem hozta meg a hozzáfűzött reményeket, hiszen jelentős mértékben nem csökkent a menetidő, illetve a komfort tekintetében sem igazolta vissza a jogos elvárásokat. Tehát 5-10 perccel csökkent gyakorlatilag Budapestről az odajutás menetideje, de látható az, a komfort tekintetében elmondhatjuk, hogy nincsenek megfelelő számban légkondicionált vasúti kocsik, és nincsen, nem áll rendelkezésre kellő számban a kerékpárok szállítására szolgáló gördülőállomány sem.

Elmondhatjuk azt, és ez egy nagyon-nagyon súlyos probléma, hogy az északi part vasútfejlesztése jól láthatóan késik, és sajnos pontos információ nem is áll rendelkezésre, hogy mikor lesz ebből realitás, de azt már tudjuk, hogy ez a tervezett 23 milliárd forintos fejlesztés jelentősen kisebb szakmai, kisebb műszaki tartalommal fog megvalósulni. Tehát már most látjuk azt, hogy ez az amúgy hosszú-hosszú ideje késő, csúszó beruházás is olyan műszaki tartalommal fog megvalósulni, ami nem fogja tudni a térség igényeit kielégíteni. Ezzel nagyon erőteljes összefüggésben, tehát a vasúti közlekedés elégtelenségével összefüggésben megállapítható, hogy a közúthálózatnak nemcsak a minősége rendkívül rossz, de óriási zsúfoltság figyelhető meg a Balaton régió közútjai, közúthálózata tekintetében.

Tehát a konkrét kérdéseim ezzel kapcsolatban a következők. Mikor lesz rendes, megfelelő minőségű vasúti közlekedés az északi parton? Mikor lesz elegendő légkondicionált vasúti kocsi és kerékpárszállító vagon? Mikor lesznek az elsőbbrendű utak is tisztességesen felújítva a Balaton térségében? Mikor lesz a bringakörút felújítva, illetve mikor kezdenek el építeni hozzákapcsolódó kerékpáros utakat, amelyekkel nem csak a Balaton környékén, a Balaton körül lehet közlekedni?

Nagyon bízom benne, hogy az illetékes kormányzati politikustól megfelelő szakmai válaszokat és nem pártpolitikai válaszokat fogunk kapni. Köszönöm. (Taps az LMP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Öné a szó.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Szeretném elöljáróban megállapítani, hogy nem pontosan az interpelláció szövegének megfelelően mondta el most azt a kérdéssorozatot és azokat a felvetéseket vagy a felvetés kapcsán a körülményeket, amelyeket írásba foglalt.Szeretnék néhány mondatot idézni az ön interpellációjából éppen azért, hogy reagálni tudjunk, tudjak arra, amit ön sugalmazni próbált, azután a kérdésében konkrét kérdésként megfogalmazni ezzel kapcsolatban. Például sok száz utas nem szeretne megfőni a 2-3 órás vonatút alatt, mégis csak egy-két légkondicionált vagont raknak egy vonatra; egymilliárd forint került csak a kerékpárút-hálózat fejlesztésére betervezésre; az északi parti vonal villamosítása régóta várat magára, most is csak 23 milliárd forint került betervezésre  és hasonló adatok kerültek megfogalmazásra.

Azt lehet mondani talán az interpelláció kapcsán, nemcsak az elmondottak, hanem a leírtak kapcsán is, amit mindenki olvashat, aki az internetről tájékozódik, hogy mintha ön nem tájékozódott volna az elmúlt időszakban arról, hogy mi történt a Balaton térségében. Éppen azért, mert úgy látszik, hogy nem teljesen tájékozott ezen a területen, néhány adatot és néhány területet hadd ismertessek önnel abban a témában, hogy mi is történt az elmúlt időszakban, az elmúlt 8 évben a Balaton környékén, a Balaton-fejlesztések kapcsán.

Az elmúlt 8 évben csak a déli part vasúti megközelítését javító beruházásokban több mint 200 kilométeren újult meg a vasúti infrastruktúra, nettó 224 milliárd forint hazai és uniós forrásból, 2020-ig 365 milliárd forintot biztosít a kormány a Balaton-térség fejlesztésére. E beruházási érték közel ötödét kitevő legnagyobb tétele, a nettó 73 milliárd forint fedezi a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy és Kaposvár-Fonyód közötti szakaszok idén júniusban már átadott korszerűsített vonal kiadásait.

Mindazonáltal engedje meg, hogy értesüléseit a vasúti közlekedések kapcsán is felfrissítsem. Ha csak az északi parton vonattal utazók számára van egy üzenet és pozitív üzenet, ez azt jelenti, hogy minden második alapvonat teljes egészében klimatizált, korszerű szerelvényeken fut.

A déli part vasúthálózat-felújítási programjának eredményeiről lekicsinylően nyilatkozni, néhány perces menetidő-rövidülést emlegetni mindenkinek szíve joga, ön ezt tette meg az írásbeli interpellációjában. Ezzel a csúsztatással azonban nemcsak sok ember többévnyi kemény munkájával szemben tiszteletlen, hanem a tényeket is figyelmen kívül hagyja, ugyanis a fejlesztéseknek köszönhetően a 2009-2010-es időszakbeli menetrendhez képest Budapest és Keszthely között 1 óra 20 perccel, Budapest és Siófok között 28 perccel csökkent a gyorsvonatok menetideje; az expressz járatok 73 perc alatt jutnak el az ország fővárosától a déli part fővárosába, ami a közúti eljutással szemben is versenyképes menetidőt jelent.

A bringaúttal, a kerékpárúttal kapcsolatban szeretném leszögezni, hogy az ön állításával szemben nem 1 milliárd forintot, hanem annak a sokszorosát fordítja a kormány a balatoni bringakörútra, 2019-től összesen 9 milliárd forint értékű fejlesztést hajtunk végre, egységesen 3 méter széles, új aszfaltburkolatú utakat alakítva ki.

A környék biciklis szempontú feltárása nem késik, a meglévő, kerékpárral használható szakaszokra támaszkodva, a folytonossági hiányokat kipótolva egyértelmű jelző- és táblarendszert kiépítve összekötjük a Balatont 2019-ig Szentgotthárddal, 2020-ig Veszprémmel, 2021-re pedig Budapesttel is, és Horvátország (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), a horvát határ és a Balaton összekötése is megtörtént az elmúlt időszakban. Köszönöm szépen figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Kérdezem képviselő urat, hogy elfogadjae az államtitkári választ. Öné a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Köszönöm államtitkár úr igyekezetét, de azt meg kell állapítanom, hogy három konkrét kérdést tettem fel, ezek közül egyikre sem sikerült választ adni. Azt viszont bizonyította államtitkár úr, hogy az elmúlt években biztosan nem közlekedett vasúton a Balaton térségében. Javaslom egyébként, most van a szezon, érdemes odamenni, igénybe venni ezt a szolgáltatást, és megkérdezni az utazókat, miközben igénybe veszi ezt a szolgáltatást, hogy hogyan élik meg azt, amikor minden második vasúti kocsi légkondicionált  és mi van a többivel? Hogyan élik meg azt, amikor a menetrend alkalmatlan? Hogyan élik meg azt, hogy folyamatos zsúfoltsággal kell szembesülni? Mondott számokat államtitkár úr, sok-sok milliárdot, ezzel ugyanakkor nem válaszolt arra, hogy a problémák még miért állnak fenn. Egyébként rengeteg egyéb problémát is lehetne említeni a Balaton térségének közlekedésével kapcsolatban. Lehet, hogy lehet az én hozzáértésemet kritizálni vagy a hozzá nem értésemről lehet beszélni, de én ezeket a kérdéseket, ezeket a problémákat szakmai szervezetekkel egyeztettem, mielőtt ezt az interpellációt benyújtottam.

Tekintettel arra, hogy ön konkrétan a kérdésekre nem tudott válaszolni, és nem is tudott semmiféle pozitív jövőképet felvázolni, a választ nem tudom elfogadni. Köszönöm. (Taps az LMP soraiból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 116 igen szavazattal, 30 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Tordai Bence, a Párbeszéd képviselője, interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Valóban felújított metrókocsik közlekednek Budapesten?” címmel. Tordai Bence képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   70-76   76-82   82-90      Ülésnap adatai