Készült: 2024.04.29.05:10:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2019.11.11.),  205-206. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:32


Felszólalások:   203-204   205-206   207-208      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Szabó Sándor képviselő úr, az MSZP-képviselőcsoportból: „Megannyi ígéret és 20 év eltelte után itt az ideje, hogy a kormány valóban cselekedjen” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

SZABÓ SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Valóban azért adtam napirend utáni hozzászólásomnak ezt a címet, hiszen most már közel húsz éve annak, hogy az első Orbán-kormány megalakulása óta Orbán Viktor megígérte, hogy egy projekt megvalósul Szegeden, ez pedig nem más, mint a harmadik szegedi Tisza-hídnak a megépülése. Rövid kronológiai sorrendet szeretnék bemutatni itt most a napirend utáni hozzászólásomban, és egy országgyűlési határozatijavaslat-kezdeményezésre hívnám fel képviselőtársaim figyelmét, és majd kérném is a támogatásukat, és örülök neki, hogy államtitkár úr is itt van bent, hiszen miniszterelnök urat írásban, személyesen kívánom majd megkeresni ezzel a kérésemmel.Tehát mint mondtam, 2001 előtt, 1998-2002 között, az első Orbán-kormány alatt a miniszterelnök úr megígérte, hogy meg fog épülni a harmadik tiszai híd, ami nemcsak Szegednek, hanem a térség számára egy jelentős gazdasági potenciált jelentett volna, és azóta, húsz év óta, azt kell mondanom, hogy szinte nincs olyan választási kampány, legyen szó országgyűlési választási kampányról vagy önkormányzati kampányról, amikor egyébként a híd megépülésének a kérdése szóba ne kerülne.

2002-2010 között polgármesterváltás történt, Botka László polgármester lett Szeged polgármestere, és továbbra is prioritásként kezeltük a tiszai híd megépülését, de nagyobb prioritással tekintettünk az M5-ös autópálya Szegedig tartó, majd a szerb határig történő megépülésére, illetve ezt követően pedig az M43-as autópálya megépülésére egy új tiszai híddal, ami azon túl, hogy természetesen a 43-as út  amely egyébként Szeged városán keresztül vezetett   tranzitforgalmát és a kamionforgalmat kivezette, nyilván természetesen mind az M5-ös autópálya, mind az M43-as autópálya megépülése a térség számára óriási gazdasági haszonnal és előnyökkel járt, és akkor fogalmaztuk meg ismét igényként azt, hogy itt az ideje, a korábbi ígéretnek megfelelően, hogy az új, harmadik tiszai híd megépüljön.

2010 szeptemberében, mikor 2010-ben országgyűlési választások voltak és az önkormányzati kampányban ismét felmerült a harmadik tiszai híd megépülése, szintén megígérte Orbán Viktor miniszterelnök úr az önkormányzati kampányban, azonban azt kell mondjam, hogy 2015-ig ebből semmi nem valósult meg, noha a miniszterelnök úr akkor egyértelművé tette, hogy a 2010-14-es időszakban, ciklusban meg fog épülni a harmadik tiszai híd.

2015-ben maga a projekt egy óriási bővülésen ment át, ugyanis Lázár János minisztersége, illetve Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai államtitkár ideje alatt a projekt olyan mértékben bővült, ami úgy tekintett a fejlesztés megvalósulására, hogy nem szimplán egy közúti híd valósulna meg Szegeden a Tiszán, hanem egy vegyes forgalmú híd, amely tartalmazná a Szeged-Makó elővárosi vasútvonalat, valamint egy P+R parkoló megépülését is. Értelemszerűen a költségek jelentősen megugrottak, ez egy 35 milliárd forintos beruházást jelent ma már, amit vélhetően és természetesen Szeged város önerejéből nem lehet megvalósítani, kormányzati támogatás kell hozzá, amit egyébként akkor meg is ígért szintén a miniszterelnök úr, hiszen 2016 januárjában saját kezűleg aláírt kormányhatározatban bízta meg Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy 2020-ig a Tisza-híd megvalósítását készítse elő és valósítsák meg.

A következő dátum 2017. január 30. volt, amikor a „Modern városok” program keretein belül megállapodás köttetett Szeged város, illetve a kormány között a már említett kibővített projekt megvalósítására. Itt a miniszterelnök úr nyilvánvalóan több programot…  illetve maga a megállapodás több programot tartalmazott, amelynek sarkalatos pontja volt természetesen a tiszai híd megépülése. Erre vonatkozóan 2017 márciusában született is szintén egy kormányhatározat, amely az integrált közlekedésfejlesztés operatív program keretében rendelkezésre álló forrás, valamint hazai forrás bevonásával kívánta megvalósítani a fejlesztést. A NIF Zrt.-t bízta meg igénylőként, 15,5 milliárd forintot egyébként biztosított is rendelkezésre a kormány, a projekt előkészítésére 2019. március 31-ét, a megvalósítására pedig 2022. augusztus 31-ét jelölte meg.

Azóta sajnálatos módon nem történt semmi, úgyhogy országgyűlési határozati javaslattal kívánok élni a képviselőtársaim felé, hogy a projekt megvalósításában segítsenek, miniszterelnök urat pedig és az érintett képviselőket írásban keresem meg, hogy támogassák a projektünket. Köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:   203-204   205-206   207-208      Ülésnap adatai