Készült: 2024.09.21.02:52:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2018.07.17.),  41-56. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 26:49


Felszólalások:   33-40   41-56   57-62      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tájékoztatom képviselőtársaimat, hogy a határozathozatalokra pénteki ülésnapunkon kerül sor. Tisztelt Képviselőtársaim! Most soron következik a Bethlen Gábor Alapról szóló 2010. évi CLXXXII. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája.

A kormányt majd Potápi Árpád államtitkár úr fogja képviselni. A Zsigmond Barna Pál fideszes és Nacsa Lőrinc KDNP-s képviselőtársaink által benyújtott T/713. számú előterjesztés és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlament informatikai hálózatán valamennyi képviselőtársam számára elérhetőek.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Ennek megfelelően megadom a szót Bóna Zoltán képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

BÓNA ZOLTÁN, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezúton tájékoztatom az Országgyűlést, hogy a Törvényalkotási bizottság 2018. július 12-én megtárgyalta a T/713. számon benyújtott, a Bethlen Gábor Alapról szóló 2010. évi CLXXXII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot, és ahhoz a bizottság 30 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, valamint egy tartózkodás mellett összegző módosító javaslatot és összegző jelentést nyújtott be. Az összegző módosító javaslat tartalmazza a Nemzeti összetartozás bizottsága által javasolt, főként érdemi és technikai módosításokat, amelyeket bizottságunk is támogatott. Továbbá a Törvényalkotási bizottság saját módosító javaslatát is megtaláljuk benne, amely a szövegpontosításon túl arra tesz javaslatot, hogy a magyar-magyar kapcsolat építését, illetve elmélyítését szolgáló nemzetpolitikai célú Határtalanul! program fedezete a Bethlen Gábor Alapban kerüljön biztosításra. Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat egy átfogó felülvizsgálat eredménye, amely döntően a kormányzati struktúra átalakításával függ össze, pontosabban az egyházi és nemzetiségi támogatások kifizetését is a Bethlen Gábor Alap végzi majd el a jövőben. Annak érdekében, hogy a feladatok ellátásának a törvényi alapja megteremtésre kerüljön, kérem, támogassák szavazatukkal az előterjesztés elfogadását. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most megkérdezem az előterjesztőket, hogy kíváne valamelyikük felszólalni. (Jelzésre:) Igen. Zsigmond Barna Pál képviselő úrnak adok szót. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. ZSIGMOND BARNA PÁL (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm szépen a lehetőséget. Tisztelettel kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák a javaslatot. A módosításokkal egyetértünk. A Bethlen Gábor Alapról szóló jogszabályt 8 évvel ezelőtt fogadta el a tisztelt Ház, azóta a Bethlen Gábor Alap bizonyított. A kormány egyik sikerágazata a nemzetpolitika, és a Bethlen Gábor Alap ennek a nemzetpolitikának egy biztos oszlopa, egy biztos intézménye. Ma már több mint 100 milliárd forint összegű forrást biztosít a kormány nemzetpolitikára, ennek jelentős része a Bethlen Gábor Alapon keresztül kerül kihelyezésre.

(11.30)

Csak néhányról szeretnék említést tenni: több mint 240 ezer ember számára jelent havi 25 ezer forint támogatást az oktatási-nevelési támogatás, amit a Bethlen Gábor Alapon keresztül folyósít a kormány a határon túli nemzettársaink részére, 76 nemzeti intézményt támogat a Bethlen Gábor Alapon keresztül a kormány, és ezen az intézményen keresztül történik a Sapientia Egyetem, illetve a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola támogatása is.

Ahogy elhangzott, az előttünk fekvő javaslat technikai jellegű módosításokat tartalmaz, a kormányzati struktúra módosítása tette aktuálissá a jogszabály módosítását. Ezután a Bethlen Gábor Alapon keresztül történik a nemzetiségi és egyházi források folyósítása is, illetve a módosítások következtében a Határtalanul! program finanszírozása is a Bethlen Gábor Alapon keresztül történik majd.

Tisztelettel kérném még egyszer a képviselőtársaim támogatását a jogszabály-módosítás elfogadásához. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tájékoztatom, hogy 8 perc 25 másodperc időkeret áll majd rendelkezésére a zárszó elmondására.Megkérdezem Potápi Árpád államtitkár urat, kíváne most felszólalni. (Potápi Árpád János jelzi, hogy nem kíván.) Nem kíván.

Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a kijelölt Nemzeti összetartozás bizottsága nem állított előadót.

Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnek, a napirend szerinti időkeretben. Az időkeret a hirdetőtáblán megjelent. Kérdezem, ki kíván a vitában felszólalni. Megadom a szót MSZP képviselőcsoportjából Molnár Zsolt képviselő úrnak. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. MOLNÁR ZSOLT (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Azzal kezdeném… (Dr. Molnár Zsolt megszólaló mobiltelefonja zavarja a hangosítást.)  hogy arrébb teszem a telefonomat.

ELNÖK: Így van, vagy ki kell kapcsolni azt a telefont, képviselő úr!

DR. MOLNÁR ZSOLT (MSZP): Az is egy jó ötlet, köszönöm szépen. Nyilván képviselőtársaim is ezt teszik mindig.Azzal kezdeném illő tisztelettel, hogy a Bethlen Gábor Alap céljai, azok a határon túli nemzetpolitikai célkitűzések és azok a magasztos elvek egyébként helyesek, a Szocialista Pártnak mindig is fontos volt a határon túli magyarság, ez így lesz a jövőben is. (Zaj, felzúdulás a Jobbik soraiban.) Kiemelt céljaink között szerepel a határon túli magyarság helyzetének jobbá tétele, kormányzásunk alatt is többször tettünk erre kísérletet. (Zaj, közbeszólások a Jobbik soraiban.) Ezzel kapcsolatosan annyit mondanék  természetesen megértem a kritikai hozzászólásokat, de nézzük a tényeket! (Szávay István: A Comedy Centralban nem akarsz fellépni?) Szávay képviselő úr, megadják majd nyilván önnek is a szót.

De azzal folytatnám, hogy az önök javaslatában talán az a legnyilvánvalóbb  és ez talán nem is meglepetés , hogy az önök által fabrikált törvényeknél mindig a Fidesz irányába lejt a pálya; hogy a pályázatok elbírálása, a támogatások elbírálása  mondom: nem a támogatott célokkal van a probléma, hanem a döntéshozatallal  gyakorlatilag arról szól, hogy az önök által kinevezett különböző pártapparátusban, minisztériumi apparátusban lévő személyek azok, akik lényegében érdemben döntenek arról, hogy mi történik a határon túli támogatások ügyében. Ezzel van a mi igazi érdemi problémánk, hogy nem a határon túli szervezetek maguk dönthetnek erről. Igaz ez egyébként a választási rendszerre is, hiszen nem szól másról, mint hogy minél többen szavazhassanak a Fidesz pártlistájára, ahelyett, hogy a határon túli magyarok maguk közül választhatnának képviselőt. Ugyanez igaz a támogatási rendszerre: önök mint Fidesz-KDNP kívánnak dönteni arról, hogy mi helyes a támogatások elbírálásakor és mi nem. Ezzel van a probléma.

Ezért, bár az önök javaslatának nagyon sok előremutató eleme is van, azáltal, hogy a döntési mechanizmusok tulajdonképpen egy pártérdeket képviselnek, még csak nem is az ország érdekét, hanem kizárólag a Fidesz-KDNP döntéshozatali mechanizmusa szivárog be a Bethlen Gábor Alap tevékenységébe, ezért ez ebben a formában nem támogatható. Ez akkor lenne korrekt, hogyha a kurátorok és az egyéb döntéshozók nem az államapparátusból és közvetetten a Fidesz apparátusából kerülnének ki, hanem a határon túli magyarok közül. Ők azok, akik a legjobban tudják, hogy ennek hogyan kell lebonyolódnia, melyek azok a javaslatok, amelyeket támogatni kell.

Sajnos önök nem ezt az utat járják, hanem megtartják ezt a centralizált döntéshozatalt, ami nyilvánvalóan egy pártközpontból lebonyolítható. Ha ezen változtatnának, akkor természetesen akár támogatható is lenne, de eszük ágában nincsen változtatni, ez derült ki az általános vitából, ez derül ki a bizottsági jelentésből.

Tehát az az egyértelmű vélekedésünk, hogy fenn kívánják tartani maguknak ezt a típusú döntéshozatalt, hogy a határon túliak közül ki az, aki érdemes erre, ki az, aki nem érdemes, és fenntartják a nemzet megosztottságát továbbra is, ahelyett, hogy mind a tizenegynéhány millió Kárpát-medencei magyar érdekeit képviselnék, ahogy ezt egyébként mi, szocialisták gondoljuk, ehelyett önök alapvetően a Fidesz pártérdekét képviselik.

Ha ezen módosítanak, ezt megváltoztatják, akkor ebben a kérdésben lehet majd ez másképpen, tud változni a véleményünk, de jelen keretek között azt kell mondanom, hogy ebben a formában ez így nem támogatható. Önök arról tesznek tanúbizonyságot, mint a választási eljárással kapcsolatos törvényeknél, itt is, hogy azt a centralizációt, azt az állampárti működést akarják tovább folytatni, amit 2010-ben a kormányzásukkal elkezdtek. Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem képviselőtársaimat, kíváne még valaki a vitában felszólalni. Igen, a Jobbik képviselőcsoportjából Szávay István képviselő úr, az Országgyűlés jegyzője kért szót. Parancsoljon!

SZÁVAY ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár Úr! Molnár képviselőtársamra annyit hadd reagáljak először, hogy tudja, képviselő úr, azért a kritikái egyrészt akkor lennének hitelesek, hogyha önök ezt az ügyet alapvetően máshogy kezelték volna, de azért ez ebben a formában nem igaz.Az, hogy a Szocialista Pártnak pedig... (Korózs Lajos: A Bethlen Alapítvánnyal kell foglalkozni ennél a napirendnél, ugye?  Az elnök csenget.)

ELNÖK: Korózs képviselő úr, nem adtam önnek szót! Majd ha bejelentkezik, akkor fogok adni, ezt az időkeretbe pedig be fogjuk számítani. (Korózs Lajos: Attól még igazam van!) Parancsoljon, képviselő úr!

SZÁVAY ISTVÁN (Jobbik): Attól még lehet, hogy igaza van, Korózs képviselő úr, én is kíváncsi vagyok a mondanivalójára, úgyhogy biztatom, hogy majd utánam nyomjon gombot.Szóval az, hogy a Szocialista Pártnak mindig fontosak voltak a határon túli magyarok, az valahogy a Comedy Centralnak az esti műsorsávjába való kijelentés volt, képviselő úr (Dr. Molnár Zsolt: Fideszes duma!), ezt nagyjából azért itt mindenki érzi ebben a teremben.

Szóval, a kritikái akkor lennének jogosak, hogyha ezt a kérdést önök önmagában és alapvetően máshogy csinálták volna. Alapvetően azért nem csinálták máshogy, mert önöknek is ugyanígy megvoltak a liebling szervezeteik határon túl, mint ahogy most a Fidesznek megvannak. Az önök idejében is megvoltak azok a kiválasztott határon túli magyar vezetők, akik felküldték a listákat Budapestre, és véleményezték, hogy ki kaphat pénzt, és ki nem kaphat politikai alapon, mint ahogy ez most is így van.

Más kérdés  és azért ezt is el kell ismerni , hogy önök azért legalább nem akartak mindenki mást kinyírni annak idején, mint amilyen tendenciákat azért mostanában látunk. Tehát legalább nem kellett mindenkinek éhen halnia, aki nem volt hajlandó önöknek befeküdni. De azért ez még nem azt jelenti, hogy sokkal erkölcsösebb volt ez a fajta pályázatbírálási mechanizmus. Arról nem is beszélve, hogy azokat a forrásokat, amelyek most rendelkezésre állnak, még csak meg sem közelítette az az összeg, amelyeket önök erre a célra annak idején fordítottak.

Ugyanakkor persze, ezzel együtt nyilván van igazság is abban, amit ön elmondott. Mi a magunk részéről az elmúlt hat évben azért meglehetősen sokszor tettük kritika tárgyává a pályázatok elbírálásának a rendszerét, a zárt pályázatok, tehát az egyéni elbírálással kiosztható pályázati pénzek rendkívül magas arányát, amelyen továbbra sem hajlandó a kormányzat változtatni. Továbbra is találkozhatunk olyan gyakorlattal, hogy kormányzathoz közel álló személyek és szervezetek néhány oldalas, összehányt pályázatra 100-200 millió forintokat kaphatnak, amelyekkel aztán utána nem nagyon akaródzik nekik elszámolni, vagy azt több éven keresztül halasztják. Mint ahogy például a tusnádfürdői kempingnek a felújítását, amelyikkel kapcsolatban mi azért most már lassan szeretnénk látni, hogy Németh Zsolt alapítványa mit zsonglőrködött ezzel a 150 millió forinttal, illetve hogy végül is sikerülte magánkezekbe átjátszani az ebből a pénzből felújított kempinget, vagy végül is ezt csak megakadályozta az államtitkárság. Ennek most már lassan utána fogunk nézni, azt hiszem, most augusztusban a harmadik módosított elszámolási határidő is le fog járni, úgyhogy bízom benne, hogy államtitkár úrék nem fognak adni több lehetőséget az elszámolás elszabotálására.

Ugyanakkor  és akkor most térjünk rá azért a konkrét javaslatra  nehéz kérdés az, amit Molnár képviselő úr felvet. Ha jól értem, az MSZP-nek az a baja ezzel a javaslattal, hogy mi hiányzik belőle, és hogy mi az, amilyen irányba el lehetne vinni még a Bethlen Gábor Alap működését.

Ez azért nehéz kérdés, mert ebben van igazság, és nagyon sok olyan kérdés van, aminek a szabályozását mi is szívesen látnánk vagy a változtatását mi is szívesen látnánk, és az ember szívesebben támogatna egy olyan javaslatot, amiből visszaköszönnek bizonyos olyan változtatási igények, amelyek adott esetben már az elmúlt évek során több alkalommal is megfogalmazódtak.

Ugyanakkor mi a magunk részéről úgy döntöttünk, hogy mégiscsak azt fogjuk nézni, hogy mi van a javaslatban, és ez alapján fogjuk meghozni a döntésünket. Azzal együtt, hogy el kell hogy mondjam, hogy sok hiányérzetünk van, és most jelenleg azt fontolgatjuk, hogy ezzel együtt is a magunk részéről majd az ősz folyamán be fogunk nyújtani egy olyan törvénymódosítást, amiben ezeket a kérdéseket rendezni szeretnénk.

De most akkor koncentráljunk arra, amit a javaslat tartalmaz, és itt azért többségében alapvetően technikai jellegű módosításokról van szó. Ezekre én részletesebben kitértem már a vezérszónoki felszólalásomban, amikor a javaslatot elkezdtük tárgyalni, ezt most nem szeretném megtenni. Egy kérdésről szeretnék ugyanakkor beszélni, ez pedig a Határtalanul! program.

(11.40)

Államtitkár úrnak is régóta ez a véleménye, és ebben a véleményünk megegyezett egymással már az elmúlt évek során is, hogy ennek a programnak nem az EMMI-ben kellett volna lennie, hanem a Miniszterelnökségen, és ez a program most idekerül. Mi ezzel a magunk részéről egyetértünk. Úgy gondolom, hogy a Miniszterelnökség ennek a programnak jobb gazdája lesz, mint az EMMI volt.

Ugyanakkor nagyon határozottan szeretném államtitkár úr figyelmét felhívni és kérni azt, hogy ön is pontosan tudja, hogy ennek a programnak milyen problémái voltak az elmúlt évek során. Amikor ön még bizottsági elnök volt, a Nemzeti összetartozás bizottságának elnökeként is ezzel az üggyel sokszor foglalkoztunk, az ezzel kapcsolatos problémák többször bekerültek a bizottságunk elé, és tudjuk azt, hogy milyen alapvető problémák voltak például az adminisztrációval, a pályázatelszámolásokkal, egyáltalán a pályázatok időben történő kiírásával. Sok év után sikerült ezen csak változtatni, de a problémákat teljesen megszüntetni a mai napig sem sikerült.

Én arra kérem államtitkár urat, hogy ha már egyszer mi a magunk részéről megelőlegezzük önnek azt a bizalmat, hogy ennek a programnak jobb gazdája lesz, mint az EMMI, akkor valóban tegyen meg mindent annak érdekében, hogy ez így is legyen. Azt kérem önöktől, hogy tekintsék át a program eddigi működési zavarait, leginkább azt, hogy hogyan lehetne a pályázatok elszámolását egyszerűsíteni. Érthetetlen, túlbürokratizált a pályázati elszámolás. Sokszor olyan igazolásokat és olyanfajta számlákat kérnek a pályázóktól, amiket nem könnyű beszerezni, és ez a mai napig is talán most már kevesebbeket, de higgye el, államtitkár úr, a mai napig is sokakat visszatart a pályázattól az az elképesztő bonyolultság és adminisztrációs bürokrácia, amit ez a pályázat jelent.

Meggyőződésem, hogy itt még vannak pontok, ahol ezen lehetne egyszerűsíteni, ezért fordulhatott elő az a korábbi években is, hogy egész egyszerűen nem fogyott el a pályázati keret. Ilyen azért viszonylag ritkán van Magyarországon, hogy van egy rendkívül nagy pályázati keret, de igazából mindegy, hogy mekkora, de van egy pályázati keret, amit egész egyszerűen azért nem sikerül elkölteni, mert nincsen rá elég pályázó. Azért nem volt elég pályázó, mert sokakat elrettentett ennek az egész pályázatnak a módja, az adminisztrációja és az elszámolása. Tehát azt kérem, hogy erre figyeljenek oda.

A másik, amit egy kicsit nehezen értünk: az ezzel kapcsolatos ellenállást az önök részéről. Összesen egyébként egyetlenegy darab módosító javaslattal élt a Jobbik. Az is egy olyan jellegű volt, amely a törvényből magából már következik, hiszen maga a törvényjavaslat több, most meglévő gyakorlatot jelenített meg a törvényben, vagy olyan dolgokat szerepeltet, amelyek eddig is így működtek, csak éppen törvényben nem szerepeltek. Például leszögezi a javaslat azt, amit eddig is tudtunk, hogy a Bethlen Gábor Alapnál a munkáltatói jogokat az alap vezetője gyakorolja. Én ugyanúgy kértem azt, a már meglévő és egyébként általunk sokszor kritizált gyakorlatot végre megváltoztatva egy kicsit jobban kereshető, átláthatóbbá vált a Bethlen Gábor Alap honlapja. A korábbi években gyakorlatilag lehetetlen volt egy-két napos munka ráfordítása nélkül utánajárni és kinyomozni azt, hogy milyen szervezet milyen döntések alapján mikor és mennyi pénzt kapott a Bethlen Gábor Alapból. Ezt évente háromszor elmondtuk mindenféle bizottsági üléseken. Ezt nagyon jól megcsinálták, el kell ismerni. Tehát egy jól kereshető adatbázisa van most éppen jelenleg a Bethlen Gábor Alapnak, és mi szeretnénk is, ha ez így maradna. Szerettük volna, ha ez a fajta tájékoztatási kötelezettség törvényben is megjelent volna, ezt önök mégsem támogatták. Számunkra kicsit nehezen érthető, hogy emögött milyen cél húzódott meg. Mindenesetre úgy gondoljuk, hogy erre a kérdésre még a jövőben szeretnénk visszatérni.

Ezzel együtt, az elmondott kritikáinkkal együtt és annak a szemléletnek a megfontolásával együtt, amit az előbb Molnár képviselőtársam felé is jeleztem, a Jobbik úgy döntött, hogy ezt a javaslatot támogatni fogja, de szeretnénk hangsúlyozni, nem azért, mert a Bethlen Gábor Alap működésével vagy gyakorlatával egyetértenénk, hanem azért, mert most pusztán azt szeretnénk nézni, hogy ez a törvényjavaslat milyen irányú változásokat fog tenni, és azokkal pedig alapvetően egyet tudunk érteni. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Molnár Zsolt képviselő úrnak szeretném jelezni, hogy bejelentkezett kettőperces hozzászólásra, de kétperces lehetősége nincs. Ha ismételt felszólalásra kérne szót, akkor arra adok lehetőséget. (Jelzésre:) Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. MOLNÁR ZSOLT (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr, tisztelettel. Elsőként azt jelezném, hogy Szávay képviselő úr, leszámítva azt, hogy a Szocialista Párt nemzeti elkötelezettsége milyen, jól látja a Bethlen Gábor Alappal kapcsolatos kérdést. Azonban hosszú percekig beszélt arról érdemben, hogy miért nem kéne támogatni ezt a javaslatot, mindeközben az észrevételei, kritikai megjegyzései és a helyzetértékelése teljesen helyes. Osztom a magam részéről, amit elmondott, csak a következtetés, ami abból fakad, hogy önök ezt támogatják, én ezt furcsállom. Amit ön is elmondott, és ami nincs benne, ezek sokkal több érvet szolgáltatnak a nem támogatás irányába, mint a támogatás irányába, mindeközben természetesen az önök döntése. Csak annyit akarok jelezni, hogy ön helyes érveket hozott fel, de ezek az érvek és ezek az összegzések, amelyeket ön elmondott  és magam sem tudnám ilyen precízen megfogalmazni , sokkal inkább abba az irányba billentik el a döntéshozatalt, hogy ezt nem lenne szabad támogatni. Azzal együtt sem, hogy maga a Bethlen Gábor Alap és azok a nemzetpolitikai célok egyébként helyesen vannak kijelölve, de az odavezető eszközök…  és ön is osztotta azt a véleményt, hogy erőteljes Fidesz-pártpolitikai beavatkozást tesznek lehetővé, ezzel van a probléma.

Egy másik nagyon fontos kérdésről az előbb nem beszéltem, röviden erre kitérnék. Az egyik a normatív rendszerű támogatás, amely 2007-től 2010-ig kiszámítható módon tette lehetővé a határon túli több tucat szervezet számára a normatív és a hosszú távon kiszámítható működést. Bár önök azt ígérték 2010-től, hogy nem változtatják meg, megváltoztatták, ezáltal egy bizonytalansági faktort hoztak be a határon túli szervezeteknek, a rendszeres próbatételt, hogy ki kell állnia adott esetben a magyar kormány jóindulatának a folyamatos próbáját.

A másik, ami hiányzik nekem, abban talán államtitkár úr tud segíteni: a „Szülőföldön magyarul” program egy nagyon helyes program, nagyon sok költségvetési forrás van viszonylag, nem baj, sőt helyes is, de ennek az értékelése, hogy milyen hatást váltott ki azokra a fiatalokra, akik anyanyelven tudnak szerencsére tanulni, és ezt segíti az önök által finanszírozott program vagy a magyar állam által finanszírozott program, de hogy ennek milyen hatásai lettek, hogyan érvényesülnek, valamilyen típusú összegzést ez a törvénymódosítás tartalmazhatna. Nem tudom, helyesen mondom-e, de talán ez a legnagyobb támogatás, az egyik legnagyobb támogatási rendszer, a „Szülőföldön magyarul” program. Hiányzik nekem ennek a valamilyen összegzése.

Végezetül annyit mondanék, nem visszatérve Szávay képviselő úr mondataira, hogy egy ilyen törvénynél, törvénymódosításnál elsősorban azt kell nézni, hogy összességében milyen lehetőség állt a kormány rendelkezésére, és ahhoz képest néhány technikai jellegű pontosítás, könnyítés helyes, de ez nem teszi lehetővé, hogy akár a benne lévő hiányosságok, akár az elmaradt lehetőségek miatt támogatni lehessen. Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne még valaki a vitában felszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. A vitát lezárom.Megkérdezem Zsigmond Barna Pál képviselő urat mint előterjesztőt, hogy kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Parancsoljon, öné a szó.

DR. ZSIGMOND BARNA PÁL (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Úgy készültem, hogy azzal zárom a beszédemet, hogy szeretném megköszönni a konstruktív hozzáállását az ellenzéknek, és valóban tapasztalható némi konstruktív hozzáállás, ugyanakkor nagyon sok a negatív megjegyzés is, amely minden valóságalapot nélkülöz. Ezekre szeretnék reagálni. Molnár képviselő úr, idézem: „a Szocialista Pártnak mindig fontos volt a határon túli magyarság sorsa”, ezzel az idézettel vagy beszéddel élt. Én emlékeztetnék 2004. december 5-re, és emlékeztetnék arra, hogy megszüntették a MÁÉRT-ot. A MÁÉRT az a fórum, amely pontosan azt a lehetőséget biztosítja a határon túli magyarok számára, hogy intézményesen beleszóljanak például a támogatási rendszerbe, javaslatot tegyenek, programokat fogalmazzanak meg és az egész folyamatot figyelemmel kövessék. Megszüntették azt a rendszert, amely a legitim fóruma annak, hogy a határon túli magyarok véleménye be legyen csatornázva a döntéshozatali mechanizmusba. Úgyhogy talán ennyit erről.Emlékeztetem önöket a 2004-es kampányra, amikor többek között olyan plakátokkal ijesztették az embereket, hogy jönnek a határon túli magyarok és elveszik a munkát. Nem kívánnék itt személyes célzást tenni, de emlékszünk még ezekre a plakátokra. Önök voltak azok, akik a magyart a magyarral szembefordították. Soha többet ne legyen ilyen, azt kívánom.

Ennek az emléke még sokakban él a határon túl. Az elmúlt nyolc év talán valamilyen formában feledtette, az elmúlt nyolc év sikeres nemzetpolitikája azt a szégyent, ami az egész magyarságot érte 2004-ben.

Utalást tett a választási rendszerre. A választási rendszer kiállta a Velencei Bizottság és a nemzetközi közvélemény próbáját is, a levélszavazási rendszer is. Éppen az előbbiekben módosítottuk kétharmaddal a jogszabályt, amely még áttekinthetőbbé teszi, még világosabbá teszi a választási rendszert a levélszavazás vonatkozásában is.

(11.50)

Ön centralizált és pártközpontból irányított fideszes nemzetpolitikáról beszél. Ismételten szeretném felhívni a figyelmet, hogy a határon túli magyarok elégedettek ezzel a nemzetpolitikával, visszaigazolták mind a politikai szervezetek, a politikai szervezetek 99 százaléka támogatja ezt a nemzetpolitikát, de még inkább igaz ez a civil szférára, az egyházi világra, tehát alapvetően konszenzus van a nemzetpolitika vonatkozásában. Ez egy fontos történelmi pillanat, hogy a Kárpát-medencében a legtöbb magyar egyetért a nemzetpolitika fő irányaival.

Szávay képviselő úrnak köszönöm szépen egyébként a konstruktív hozzáállást a jogszabályhoz, de én is azt éreztem, amire Molnár képviselő úr is célzott, hogy időnként elismerően nyilatkozik a nemzetpolitikáról, másrészt meg ránk önt egy vödör sarat olyan hektikusan, hogy hol megdicsér, hol meg szembeüt, és igazából nehezen tudok én is eligazodni, hogy mikor mond szakmailag megalapozott véleményt, és mikor hívja be a pártközpont adott utasításait, hogy akkor egy kicsit szidni kell a Fideszt, mert az mégse megy (Szávay István: Nálunk nincs olyan! Az egy másik párt!), hogy megdicsérjük a nemzetpolitikát. Tehát valahogy ezt érzem, hiszen hol az áttekinthetőségéről beszél, hol meg klientúráról beszél, hol mindenféle ködösítésekről, akár személyes célzásokat is téve, hogy ki nem számol el és hogy nem számol el.

A Határtalanul! program kapcsán azt mondja, hogy milyen bonyolult a rendszer. Több mint százezer diák járt már határon túl a programnak köszönhetően, tehát biztos annyira bonyolult volt, hogy nem tudták a pályázatot kitölteni; ez is igazolja azt, hogy sikeres a rendszer. Ha a másik oldalon meg nincs valamilyen elvárás, valamilyen rendszer, akkor meg az áttekinthetőség, az ellenőrizhetőség szenved csorbát, tehát valamilyen rendszernek kell lenni, amely biztosítja azt, hogy a pénz megfelelő célra kerül elköltésre. Elképesztő bürokráciáról beszél, és ilyen jelzőket használt. Mondom, a százezer diák, aki sikeresen vett részt határon túl, az talán nem találkozott ezzel az elképesztő bürokráciával.

Összességében köszönöm mégiscsak a konstruktív hozzáállást, hiszen a jogszabály vonatkozásában támogatásáról biztosított, ez is jelzi azt, hogy jó úton vagyunk, helyes ez a módosítás, helyes a kormány nemzetpolitikája. A továbbiakban is kérném az ön és az ellenzéki képviselőtársaim támogatását a nemzetpolitikához, illetve ehhez a konkrét jogszabályhoz. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   33-40   41-56   57-62      Ülésnap adatai