Készült: 2024.04.26.07:03:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

63. ülésnap (2019.03.25.),  229-236. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:01


Felszólalások:   219-228   229-236   237-238      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Az utolsó azonnali kérdés következik a mai napon. Arató Gergely képviselő úr, a DK képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az emberi erőforrások miniszterének: „Miért nyomorítják el az országot tudatosan az oktatás lezüllesztésével?” címmel. A miniszter úr halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt válaszadásra Rétvári Bence államtitkár urat jelölte ki. Megkérdezem, hogy a képviselő úr elfogadja-e az államtitkár urat válaszadónak. (Arató Gergely jelzésére:) Parancsoljon!

ARATÓ GERGELY (DK): Tisztelt Államtitkár Úr! Nagy örömmel láttam azt, hogy ön fölfedezte azt, hogy felelős kormányok és felelős politikai erők programot is készítenek, mégpedig részletes szakpolitikai programot, aminek az is nagy előnye, hogy ez számonkérhető. Tudom, hogy ez a Fideszben és a KDNP-ben újdonság és nem szokás, de azt tudom mondani, hogy kívánok önnek jó böngészést ezek között a programpontok között; már csak azért is, mert legalább észreveheti belőle azt, hogy akár a Gyurcsány-kormányok programjaiban, akár pedig a Demokratikus Koalíció programjában vagy programjaiban következetesen szerepel az a cél, hogy egyre több fiatal juthasson felsőfokú végzettséghez, egyre több fiatal tanulhasson. Mi most a helyzet? Hadd idézzek föl csak egy-két adatot! Az első adat  talán ez a legdrámaibb  a felsőoktatásba járó hallgatók, diákok aránya a Gyurcsány-kormány idején az össznépességhez képest több mint 4 százalék volt, ma már kevesebb mint 3 százalék. Tehát elvesznek a gyerekek a felsőoktatásból  mit tesznek önök? Még inkább bezárják ezeket a kapukat. Kötelezően előírt nyelvvizsgával akarják nyelvoktatás nélkül kiszorítani a diákokat a felsőoktatásból. Magánegyetemet, fizetős egyetemet csinálnak a Corvinus Egyetemből. Brutális tandíjakat állapítanak meg, és még folytathatnám.

De hasonlóan szörnyű adatokat idézhetnék föl a PISA-vizsgálatból. Látható, hogy minden vizsgálatnál egyre rosszabb az eredmény, egyre gyengébbek a magyar diákok alapképességei. Vagy éppen idézhetném azt az adatot is, hogy Európában egyedül Magyarországon nem csökken, hanem növekszik a korai iskolaelhagyók aránya, azoknak a diákoknak az aránya, akik megfelelő iskolai végzettség nélkül kerülnek ki az iskolarendszerből.

Adódik tehát a kérdés: miért teszik tönkre az oktatást? Miért butítják le az oktatást? Miért nem akarják, hogy tanuljanak a magyar diákok? (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Rétvári Bence államtitkár úr következik, két percben.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Csak azt nem mondta el a képviselő úr, hogy ebből a számtalan, legalább kéttucatnyi Gyurcsány-programból melyikből valósult meg bármi is. Melyek azok, amelynek az eredményei láthatóak voltak?Mert ha megnézi, hogy GDP-arányosan mennyit költ Magyarország oktatásra-nevelésre, a fiatalokra, a diákok képzésére, akkor azt láthatja, hogy ez 4,9 százalék. És ha megnézi az Európai Unió átlagát, ott azt látja, hogy 4,7 százalék. Ez lenne ön szerint az elbutítás módja, hogy a nemzeti össztermékből nagyobb arányban költünk oktatásra-nevelésre, mint ahogy más országok teszik ezt az Európai Unión belül? És az lenne a helyes út, amit önök végeztek, tisztelt képviselő úr?

Önök azt érték el a magyar fiatalok érdekében, hogy megduplázódott a fiatalok munkanélkülisége Magyarországon. Ön azt nyilatkozta akkor, hogy a képzési hozzájárulás, a tandíj nagyon fontos eleme a felsőoktatási reformnak, és önök így akarták ösztönözni a hallgatókat.

Mi hogy ösztönözzük a hallgatókat? Két év alatt 40 százalékkal emeljük a szociális ösztöndíjak lehetőségét, a mértékét a hallgatók számára. Ez valóban ösztönzés, és valóban azokat ösztönzi, akik a legnehezebb családi körülmények közül érkeznek, és a családjaik kevésbé tudják fedezni a felsőoktatási tanulmányaikat.

(15.10)

Ezzel szemben önök tandíjat fizettettek volna azokkal, akik a felsőoktatásba be akarnak kerülni, teljesen mindegy, hogy kiről volt szó, és amikor ez ellen tiltakoztak, ön azt mondta, hogy ők csak az ország nyugodt kormányzását akarják megakadályozni, mármint akik a tandíjat hibás döntésnek tartják, és azt is nyilatkozta ön, hogy demonstráció nem tántorítja el eredeti szándékától a kormányzatot. Magyarul: önök az emberek véleményére nem hallgattak, az emberek véleményét nem vették figyelembe, ezért az emberek a demonstráció után úgy döntöttek, hogy népszavazáson is kinyilvánítják a véleményüket, és ezen a népszavazáson pedig elsöprő mértékben eltörölték az önök tandíját.

Tisztelt Képviselő Úr! Pedagógusbér-emelés zajlott, felsőoktatási béremelés zajlott, 50 százalék, 27 százalék értékben, a források pedig, ahogy említettem, bővültek, abszolút számban mérve 606 milliárd forinttal. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Viszonválasz képviselő úrnak, egy percben.

ARATÓ GERGELY (DK): Általában értelmetlennek tartom államtitkár úr történelmi visszatekintésével vitatkozni, hiszen önnek nem az a dolga, hogy a mi kormányzásunkkal foglalkozzon, hanem az, hogy a sajátjukkal. De ha már ott tartunk, szeretném a figyelmébe ajánlani, hogy ugyanazok szerint az Eurostat-adatok szerint Magyarország még 2010-ben is 5,5 százalékot költött GDP-arányosan az oktatásra, tehát még mindig nem sikerült elérniük a 2010-es szintet sem. Úgyhogy nincs mivel dicsekedniük, drága államtitkár úr.De ami ennél sokkal fontosabb: az eredmények mutatják meg azt, hogy mit ér egy oktatáspolitika. Azt mutatja meg, hogy könnyebb-e tanulni egy diáknak vagy nehezebb. Azt mutatja meg, hogy többen tudnak tanulni, vagy kevesebben. Az önök oktatási rendszerében kevesebben tanulhatnak, kevesebben lehetnek sikeresek, önök kiszorítják a magyar fiatalokat az oktatási rendszerből, önök elbutítják ezt a társadalmat, mert Magyarországra nem mint kiművelt emberfők sokaságára, hanem mint összeszerelő-üzemre tekintenek, amit túlórával és alacsony bérekkel lehet sanyargatni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Viszonválasz egy percben államtitkár úrtól.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Még egyszer megismétlem: 606 milliárd forinttal költünk többet a teljes oktatásra, mint amennyit az utolsó, önök által beterjesztett költségvetés alapján költött Magyarország, és az uniós átlag fölött költünk oktatásra. És ha ennek az eredményeit nézzük, tisztelt képviselő úr, hogy az elmúlt években hogyan sikerült változtatni az arányokon: nőtt Magyarországon a diplomások aránya 21 százalékról 25,5 százalékra, és szerencsére csökkent azok száma, akik 8 általános iskolai végzettséggel sem rendelkeznek, több mint harmadával csökkent ezeknek az aránya. Ön elbutításról beszélt, tisztelt képviselő úr. Milyen elbutításról beszélhet ön, ha végre olyan pozitív folyamatok vannak, hogy érezhető mértékben pár év alatt egyharmadával csökken azoknak az aránya, akiknek nincs meg még a 8 általános sem, és ha a másik végét nézem, növekszik azok aránya, akik diplomával is rendelkeznek.

Tisztelt Képviselő Úr! Pontosan ez volt a célunk, hogy mindenki olyan tudást szerezzen, amivel utána boldogulni tud, jól tud keresni, és ezért emeljük mi önökkel szemben a béreket  önök csökkentették, mi emeljük , hogy utána valóban tisztességes bért is kaphassanak ezek az emberek. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   219-228   229-236   237-238      Ülésnap adatai