Készült: 2024.04.28.16:28:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

7. ülésnap (2018.06.11.),  208-209. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:22


Felszólalások:   206-207   208-209   210-211      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! „Mi folyik itt?” címmel napirend utáni felszólalásra jelentkezett a Jobbik képviselőcsoportjából Lukács László György képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A címben szereplő kérdés arra vonatkozik, amiről szerintem két héttel ezelőtt mindannyian megdöbbenve értesültünk. Ceglédbercelnél ugyanis talán az elmúlt évek egyik legkomolyabb balesete történt, ami nemcsak a halálúthoz, a 4-eshez képest volt szokatlan kimenetelében, hanem az egész országot megrázta.Mint ismeretes, kilenc fő vesztette életét abban az egyébként román felségjelzésű kisbuszban, amelyben Szlovéniából, illetve más nyugat-európai országokból hazafelé igyekvő vendégmunkások voltak. Magának a balesetnek a borzalma több dologra hívta fel a figyelmet, amelyekkel mindenképpen foglalkoznunk kell. Különösen örülök, hogy a Belügyminisztérium részéről van itt olyan államtitkár, aki esetleg válaszolni is tud helyben azokra a kérdésekre, amelyek a közvéleményben felmerültek, és a jogalkotóknak is fontos, hogy megoldjuk.

Nézve a baleseti statisztikákat és az adatokat, látván, hogy milyen úton megy a tranzitforgalom Magyarországon keresztül, a nyugat-európai tranzit lényegében az M1-es autópályán lép be, majd a budapesti elkerülőt, az M0-ást használva az M5-ösön, végül az M3-as vagy a 4-es irányába, vagy az 5-ösön folytatva halad tovább. Gyakorta azzal szembesülünk, akik nem a vonatot választják úti eszközükül, közlekedő eszközükként, hogy bizony nagyon sok külföldi felségjelzésű autó vannak az utakon, főként kisbuszok, és ezeken az utakon szinte tömve van az út, a 4-es főút, vagy az M5-ös autópálya ezekkel az autókkal.

Így hát nyugodtan levonhatjuk azt a következtetést, hogy nagyon gyakori egy-egy ilyen baleset. Egyébként pont a balesetet követő napon történt szintén egy ugyanilyen, akkor kisebb sérülésekkel, az M5-ös autópályán volt egy hasonló baleset. De látjuk, hogy ez a probléma itt van velünk, nyugodtan mondhatjuk, és nem túlozunk, hogy több százezren ilyen utazási formában szelik át Magyarországot, és mennek tranzitforgalommal át az útjainkon.

Azt is láthatjuk, hogy az M1-es autópálya az egyik legforgalmasabb magyar autópálya, majd követve az M0-ás szintén az egyik legforgalmasabb autópálya, és a 4-es főút, amin a baleset történt, az egyik legforgalmasabb, sőt valójában a legforgalmasabb főút. Azt is látjuk, hogy a baleseti statisztikákban ezek az utak élen járnak, az M1-es autópályán történik a legtöbb baleset, szám szerint a százat is meghaladja. Ehhez 2014-es és ’16-os adatok álltak rendelkezésre, és 14 halálos baleset történik az úton. Ugyanez a számsor, sőt picivel magasabb a 4-es útra is vonatkozik.

(18.10)

Tehát jól látható, hogy egy nagyon veszélyes útszakaszról beszélünk, és látható, hogy ezeken az utakon, függetlenül a felelőtlen sofőröktől vagy a hibázó sofőröktől, hiszen ne felejtsük el, a közlekedés, az autóvezetés egy veszélyes üzem, sajnos előfordulnak balesetek, de látjuk, hogy kódolva van szinte a forgalom áramlásába az, hogy bármikor nagy tragédia történhet. Ráadásul ebben az egyéni okban, ami most volt, vagy ebben a balesetben egyéni okok is közrejátszottak, hiszen mint utólag kiderült, sem a műszaki állapota nem volt megfelelő ennek a kisbusznak, és a román sofőrnek a jogosítványát korábban elvették hasonló bűncselekmény vagy szabálysértések miatt. Tehát jól látható, hogy egy hatósági ellenőrzéssel akár kiszűrhető lenne egy hasonló baleset, hiszen ez a gépjármű nem mehetne tovább, egyrészről nem közlekedhetne olyan nagy sebességgel, és nem vezethetné olyan sofőr, aki el van tiltva a vezetéstől.

Úgyhogy itt jön a felelőssége a törvényalkotóknak, itt jön a felelőssége a végrehajtásban dolgozóknak, tehát akik a jog végrehajtásán dolgoznak, és a Belügyminisztériumnak, és felmerül a kérdés, tudunk-e valamit ezzel a témával kezdeni. Az én álláspontom szerint lehet és tudunk, és itt a rendőrség kezében van az ellenőrzési lehetőség. Kifejezetten fontos lenne, és szerintem életbevágóan fontos, hogy legyenek olyan célzott akciók és ellenőrzések, amelyek a tranzitban lévő és nem a nagy személyszállítást, hanem a 9 főig tartó személyszállítást végző társaságokat, buszokat ellenőrzik, pontosan azért, hogy betartják-e azokat az alapvető követelményeket, amik műszaki, amik közbiztonsági elemek, amik a gépjárműnek a közlekedésben való részvételével összefüggő elemek, hogy mindezeket a szabályokat betartsák és betartassák, hiszen akkor egyrészt ezek a balesetek megelőzhetők lennének.

Úgyhogy én úgy gondolom, hogy a rendőrségnek, a Belügyminisztériumnak fontos ezen a témán  ha már egy ilyen baleset, egy ilyen tragédia történt  elindulnia, határozott lépéseket tennie, és fontos, hogy ne csak a rendszeresen megrendezett speed maratonokon vagy rutinszerűen megrendezett sebességméréseken, hanem kiemelt akciókkal, amelyekkel a tranzitban lévő forgalmat ellenőrizni lehet, akadályozzuk meg, hogy nemcsak a külföldi átutazó forgalom, de akár honfitársaink se kerüljenek veszélybe az útjainkon. Ismét emlékeztetnék mindenkit, a legveszélyesebb útszakaszokat használják ezek a tranzitban lévő járművek, tehát életbevágó és létfontosságú, hogy a rendőrség határozottan, jól és eredményesen lépjen majd fel ezen a területen. Várjuk, hogy mit fog a kormány lépni, s miként próbálja ezt a problémát megoldani. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:   206-207   208-209   210-211      Ülésnap adatai