Felszólalás adatai
218. ülésnap (2009.06.22.), 46. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Herczog László |
Beosztás | szociális és munkaügyi miniszter |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 4:16 |
Felszólalások: Előző 46 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. HERCZOG LÁSZLÓ szociális és munkaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Válaszomban csak a tényekkel szeretnék foglalkozni, a minősítéseket mellőzném. A szociális ellátórendszer lakhatással kapcsolatos eszköztárának kialakítása során egyaránt hangsúlyt kell fektetni a prevencióra, a fizetőképesség megőrzésére, illetve az utólagos segélynyújtásra, a fizetőképesség helyreállítására.
A megelőzést szolgálja a lakásfenntartási támogatás, amely folyamatos hozzájárulást biztosít a rezsiköltségek fedezéséhez, így potenciálisan képes megakadályozni a hátralékok felhalmozódását. Hasonló a rendeltetése a szociális alapú gáz- és távhőtámogatásnak, amelynek keretében évente átlagosan 1,8 millió család számláján írnak jóvá kompenzációt a szolgáltatók. A legrosszabb anyagi körülmények között élők havi gázdíjának közel felét az állami támogatás fedezi. Azon családoknál, ahol már hátralék halmozódott fel, vagy a szolgáltatást kikapcsolták, az adósságkezelési szolgáltatás jelenthet utólagos segítséget az összes lakhatással kapcsolatos adósságtípusra kiterjedően.
A 2001-ben törvénybe iktatott ellátás új modellt valósított meg: összekapcsolta a természetbeni ellátást a szolgáltatással, az adósnak együtt kell működnie a speciális képzettséggel rendelkező adósságkezelési tanácsadóval. A szolgáltatás továbbfejlesztésére 2005-ben került sor. A lakáscélú hitelek vonatkozásában kedvezőbbé váltak a feltételek, tovább bővült a kezelhető adósságok köre is. 2006. január 1-jétől a 40 ezernél nagyobb lélekszámú településeken és a főváros kerületeiben kötelező feladattá vált a szolgáltatás működtetése, a társulásos forma létrehozásának állam által történő ösztönzése pedig a kistelepülések elérését szolgálta.
A szociális törvény által nyújtott eszközökön túl kiemelendő a védendő fogyasztókra vonatkozó kedvezményrendszer. A földgáz- és villamosenergia-törvény rendelkezései szerint a meghatározott ellátásokban részesülő és a szolgáltatónál nyilvántartásba vett védendő fogyasztót nemfizetés vagy fizetési késedelem esetén csak akkor lehet az energiaellátásból kikapcsolni, ha a szolgáltató által felajánlott, úgynevezett előrefizető mérőórát nem fogadja el, vagy annak felszerelését meghiúsítja.
Új eszköz továbbá a képviselő úr által is említett kríziskezelő program, amelynek keretében a válság hatásaként krízishelyzetbe került családok kis összegű, 20 és 50 ezer forint közötti - különös méltánylást érdemlő esetben legfeljebb 100 ezer forint -, vissza nem térítendő támogatásban részesülhetnek. Számításaink szerint az egyszeri ellátásban részesíthető családok száma - figyelemmel a gazdasági szervezetek és a magánszemélyek által történő befizetésekre is - 50 és 70 ezer közé tehető, amely a rendelkezésre álló forrás bővülésével emelkedhet.
(13.30)
Természetesen, állításával ellentétben, mi sem gondoljuk azt, hogy a krízissegély önmagában megoldja a sok esetben évek óta húzódó lakhatási és adósságproblémákat. Abban viszont hiszünk, hogy bizonyos élethelyzetekben, például egyszer felhalmozódott számlatartozás esetén éppen egy ilyen jellegű, gyors és rugalmas támogatás segíti át a nehézségeken a bajba jutott családokat. Remélem, sikerült meggyőznöm a képviselő urat arról, hogy a kormány megfelelő eszközökkel gondoskodik a krízishelyzetbe került, szociálisan rászorult családokról.
Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 46 Következő Ülésnap adatai