Felszólalás adatai
49. ülésnap (2018.12.11.), 155-158. felszólalás | |
---|---|
Felszólalás oka | Bizottsági jelentések vitája |
Felszólalás ideje | 6:19
|
Felszólalások: 147-154 155-158 159-236 Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapunkon kerül sor. Most soron következik a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentés vitája. A Kósa Lajos és Riz Gábor fideszes képviselőtársaink által benyújtott T/3629. számú előterjesztés az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományokkal egyetemben a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.
Megkérdezem Kósa Lajost mint előterjesztőt, hogy kíváne most felszólalni. (Kósa Lajos: Majd a zárszóban.) Nem kíván, majd a zárszóban. Tíz perc áll majd a zárszóban rendelkezésére.
Megkérdezem, hogy a kormány részéről Bodó Sándor államtitkár úr kíváne felszólalni. (Bodó Sándor: Igen, elnök úr.) Igen. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.
BODÓ SÁNDOR pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvénymódosítási javaslat célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításához kapcsolódó szabályok olyan irányú kiegészítése, amely előmozdítja az építési engedély iránti kérelmek minél előbbi benyújtásának lehetőségét, az építési engedélyek megszerzését, hozzájárulva nyilvánvalóan a beruházás gyorsabb megvalósításához. A beruházásokhoz tartozó földrészletek számos esetben nem rendezettek, nincsenek kialakítva, az ingatlan-nyilvántartásban átvezetve. A földrészletek tulajdonjogának megszerzése, a telekalakítás ingatlan-nyilvántartáson történő átvezetése sok esetben egy hosszadalmasabb folyamat. Ezzel párhuzamosan folyik nyilván az épületek, építmények terveztetése, az engedélyezéshez szükséges építészeti, műszaki dokumentáció készítése, mely sok esetben a telekalakítás ingatlan-nyilvántartáson történő átvezetése előtt már el is készülhet.
Az építésügyi hatóság csak rendezett telekre adhat ki építési engedélyt, teljesen egyértelműen. Rendezettnek akkor minősül a telek, ha azt a vonatkozó szabályok szerint kialakították, és az ingatlan-nyilvántartásba be is jegyezték. A törvénymódosítási javaslat lehetőséget ad arra, hogy a végleges telekalakítási engedéllyel rendelkező, de az ingatlan-nyilvántartásba e minőségében már át nem vezetett telekre is kiadható legyen az építési engedély azzal, hogy annak legkésőbb a használatbavételi engedély kiadásáig meg is kell történnie.
Az építési engedély megszerzésének elhúzódása jelentős ügyekben rendkívül nagy károkat tud okozni, ezért a törvényjavaslat szerint indokolt a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi törvény rendelkezésének kiegészítése. A kormány tehát egyetért a törvényjavaslatban foglaltakkal, és javasolja, hogy a tisztelt Ház is támogassa azt. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a kijelölt Gazdasági bizottság előadót nem állított. Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretekben. Kérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne valaki a vitában felszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom.
Az előterjesztők közül Kósa Lajos képviselő úr fog zárszót mondani. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.
KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az általam benyújtott javaslat lehetővé teszi azt, hogy a nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek minősített beruházások esetén a beruházás megvalósítása úgy folyjon, hogy miközben például a különböző hatósági eljárások tudnak folyni, aközben ezzel párhuzamosan zajlik például a telekalakítás vagy a telekalakítási határozat jogerőre emelkedése után a telekkönyvi nyilvántartásba való átvezetés. Nagyon fontos, hogy itt azzal nyerünk időt, hogy lehetővé tesszük azt, hogy különböző hatósági aktusok egymással párhuzamosan folyjanak, ugyanakkor a jogi garanciákat az építéshatóság számára, valamint a beruházó, továbbá a telektulajdonos számára az garantálja, hogy nem elmarad egy hatósági engedély vagy hatósági aktus. A telek jogerős kialakítása utáni közhiteles nyilvántartásba való bejegyzése feltétele a használatbavételi engedélynek. Ez azt jelenti, hogy ha valaki gyorsan vagy párhuzamosan szeretne különböző hatósági eljárásokat folytatni telekalakítás, jogerőre emelkedés, ingatlan-nyilvántartási bejegyzés, közben benyújtott építési engedély, ne adj’ isten, a beruházás megkezdése , akkor ezt saját kockázatára tudja megtenni, hiszen ha a használatbavételi engedély megadási eljárásáig nem biztosítja a közhivatal a teleknyilvántartásba való bejegyzést, akkor nem tudja használni az általa megvalósított beruházást.
Nagyon sok esetben a telekalakítások elhúzódása adott esetben hosszabb időre, mint egy évre el tudja nyújtani ezeket az eljárásokat, ezért azt gondolom, hogy ez a javaslat ezekkel a garanciákkal abban segít, hogy megvalósuljanak ezek a beruházások. Kérem a támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: 147-154 155-158 159-236 Ülésnap adatai