Készült: 2024.09.25.18:04:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

42. ülésnap (2018.11.19.),  45-48. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:53


Felszólalások:   41-44   45-48   49-52      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Demeter Márta képviselő asszony, az LMP képviselője, kérdést kíván feltenni a Miniszterelnökséget vezető miniszternek: „Milyen intézkedéseket terveznek foganatosítani a Budapesten tapasztalható közlekedési káosz felszámolása érdekében?” címmel. Demeter Márta képviselő asszonyé a szó. Parancsoljon!

DEMETER MÁRTA (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A budapestiek idegeit már jó ideje borzolják a teljes káosz jeleit mutató, a beruházásokkal összefüggő útlezárások, amelyek gyakorlatilag pokollá változtatják a városban és az agglomerációs vonzáskörzetében élők napi közlekedését. Hogy csak a legkirívóbb eseteket vegyük sorra: áldatlan állapotok alakultak ki és állandósultak a dél-budapesti régióban is, ahol mára már elviselhetetlenné váltak a dugók. A különböző, egyébként kívánatos útfelújítási munkák és útlezárások miatt már a nyáron gyakorlatilag megbénult a közlekedés Csepel irányából. Autóval vagy busszal többórás utat jelent Szigetszentmiklós, Halásztelek vagy Tököl felől bejutni Budapestre a hatalmas torlódások miatt. A kialakult helyzet egyértelműen emberi mulasztásra vezethető vissza, hiszen a különféle útépítések kivitelezői, illetve az érintett önkormányzatok között semmilyen egyeztetés nem történt.

A tanévkezdés napján és azt követően még sok-sok hétig, esetenként a mai napig szinte lehetetlenné tették a fővárosi közlekedést ezek az esetek. Néhány példát említve: a Villányi út és a BAH-csomópont közötti félpályás útlezárás, a Hungária körúton a Közvágóhídtól a Népligetig tartó sávkorlátozás és parkolási tilalom is; ugyanígy az Oktogon és a Harminckettesek tere közötti sávkorlátozás, mint ahogy a XVI. kerületben a Csömöri út egy szakaszának egyirányúsítása, ami egyébként a napokban fejeződött be, valamint az Etele út egyirányúsítása. A felsorolást még órákig lehetne folytatni.

A beruházásokkal összefüggésben kijelenthető, hogy azok az elvárható előrelátás és szervezés nélkül kerülnek időzítésre, valamint, hogy a párhuzamosan folyó beruházások között kísérlet sem történik semmilyen egyeztetésre annak érdekében, hogy a közlekedési káosz elkerülhető legyen.

A fentiek okán kérdezem tehát államtitkár urat, hogy milyen lépéseket tesznek a Budapesten tapasztalható közlekedési káosz felszámolása érdekében. Gyakorolnak-e nyomást a fővárosi és kerületi önkormányzatokra, hogy az itt élők érdekeit figyelembe véve szervezzék meg az útfelújításokat és a beruházásokat?

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A választ Orbán Balázs államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. ORBÁN BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm a szót. Tisztelt levezető Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Arra szeretném kérni, ez csak egy technikai dolog a részemről, hogy egyeztessenek a képviselőtársával, mert ő pont azt kifogásolta, hogy nyomást gyakorlunk a fővárosra kormányoldalról, ön meg azt kéri, hogy gyakoroljunk nyomást a kormány oldaláról. (Demeter Márta: Ne keverje össze, államtitkár úr!) Én mindent megértek, csak egy egységes állítással szemben tudok fellépni. Mi egyébként abban gondolkodunk, hogy nem kell és nem szükséges a fővárosra nyomást gyakorolni. Az ön által is említett autós közlekedéssel kapcsolatos problémák valóban problémák, de a jó problémák kategóriájába tartoznak, ugyanis a folyamatos útfelújításnak és a folyamatos tömegközlekedés-fejlesztési programoknak köszönhetőek. Bárcsak ezek a problémák a 2010 előtti városvezetés és az akkori kormányzat közötti együttműködés révén is ilyen láthatóak lettek volna!

Ez annak köszönhető, hogy 2010 óta 2100 milliárd forintot költöttünk Budapest-fejlesztésre a fővárossal együtt (Arató Gergely: Nem látszik rajta!), európai uniós forrásokból és hazai forrásokból, és ebből 700 milliárd forint volt a közlekedésfejlesztés. Valóban ezek közlekedésszervezési szempontból okoznak fennakadásokat (Demeter Márta: Nem is kicsit!), de azt gondolom, a budapestiek érdeke az, hogy ezek a beruházások minél előbb, minél zökkenőmentesebben és minél nagyobb számban megvalósuljanak. Mi az állam oldaláról ezeket a beruházásokat támogatjuk folyamatosan, és sorban a következő évekre, négyéves terv, tízéves terv távlatában további ilyen beruházásokat szervezünk.

Az ön által felvetett közlekedésszervezési problémákkal kapcsolatban pedig, amennyire én tudom, a főváros megfelelő közlekedésirányítási szervei és az állam megfelelő hatóságai folyamatosan együttműködnek, és amennyire én látom, állandóan reagálnak a felmerülő helyzetekre. Azt reméljük, hogy ez az együttműködés a jövőben gyümölcsöző lesz (Az elnök csenget.), úgyhogy tovább tudnak folytatódni azok a felújítások, amelyeket ön is említett egyébként. Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   41-44   45-48   49-52      Ülésnap adatai