Készült: 2024.09.21.02:48:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

89. ülésnap (2019.11.04.),  225-236. felszólalás
Felszólalás oka Tárgysorozatba-vételi kérelem vitája
Felszólalás ideje 15:01


Felszólalások:   217-224   225-236   237-248      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! 19 óra 47 perc van. Az azonnali kérdések tárgyalásának végére értünk.Tisztelt Országgyűlés! Most előterjesztések, tárgysorozatba-vételi kérelmek tárgyalásával folytatjuk munkánkat. Az LMP képviselőcsoportja indítványozta, hogy az Országgyűlés döntsön „A Magyarország Kormánya és a Kínai Népköztársaság Kormánya között a Budapest-Belgrád-vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásának leállításáról” című, H/7018. számú határozati javaslat tárgysorozatba vételéről. A tárgysorozatba vételt a Gazdasági bizottság utasította el.

Először megadom a szót az előterjesztőnek ötperces időkeretben. Parancsoljon, képviselő úr! Keresztes László Lóránt képviselő úrnak adom meg a szót. Megértését kérem, lényegesen több képviselő szerepelt a listámon, ki kellett válasszam. Parancsoljon, öné a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Igen, köszönöm szépen a lehetőséget, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Csak hogy legyen egyértelmű, hogy most miről szól ez a határozati javaslat, amit az Országgyűlés elé terjesztettünk, és aminek a tárgysorozatba vételéhez kérjük az önök támogatását, egy olyan projekt leállításáról, ami mindennel együtt a magyar adófizetőknek közel ezermilliárd forintba fog kerülni. Egy olyan felújítás, a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának a felújítása, amely semmilyen szinten a magyar érdekek szempontjából nem indokolható. Egy olyan projekt leállítását szeretnénk, ami Mészáros Lőrinc cégeinek 300 milliárd forintot fog fialni, ha ezt a projektet nem állítjuk le. Ma már szó volt a „Magyar falvak” programról. Tudjuk azt, hogy jövő évben a „Magyar falvak” keretén belül a teljes magyar alsóbbrendű úthálózat fejlesztésére mindössze 50 milliárd forint jut. Ezzel vessük össze ezt az ezermilliárd forintos, mondhatjuk úgy, hazaárulással egyenértékű projektet!Miről is van szó? Nézzük át részletesebben! Ma is már szó esett róla, hogy 2017-ben ezt a projektet azzal indokolta a magyar kormány, hogy ezzel a beruházással egy olyan közlekedési infrastruktúra alakul ki, ezzel a felújítással, amely a pireuszi kikötő elérését lehetővé teszi vasúti szállítás szempontjából.

(19.50)

Ugyanakkor nemrég tapasztalhattuk azt, hogy a magyar kormány a pireuszi kikötőnek konkurenciát jelentő trieszti kikötőben vásárolt egy területet azzal a céllal, hogy ott egy logisztikai bázist, illetve kikötőt építsenek, és akkor Szijjártó miniszter úr azt az egészen egyértelmű nyilatkozatot tette, hogy egy Triesztben megvalósuló kikötő a hazai cégek minden igényét ki fogja elégíteni. Tehát igazából a kormány ismerte el, hogy ez a gigaprojekt teljes mértékben értelmezhetetlen és értelmetlen.

Azt is tudjuk, hogy a szakemberek szerint ez a projekt ezermilliárd forintba fog kerülni a kiegészítő elemekkel és a brutális méretű kínai hitel kamataival együtt, s ha megnézzük, hogy ez mekkora szakasz felújítására vonatkozik, akkor ez minden idők legdrágább hazai vasúti beruházása lenne, lebontva arra a bizonyos távolságra, aminek a felújítására vonatkozik. Tehát a szakemberek értetlenül állnak a költségvetés előtt, egyszerűen indokolatlan és érthetetlen az, hogy mi kerül ebben a projektben ezermilliárd forintba.

Azt is hozzá kell tenni, és erre is felhívták a szakértők a figyelmet, hogy ha meg is történne ez a felújítás, tehát a magyar szakasz megépítése vagy éppen Budapest és Belgrád között annak a vasúti szakasznak a felújítása, még akkor is a teljes potenciális balkáni szállítási útvonalnak csak egy töredéke, egy nagyon kis része lesz alkalmas arra, hogy egy ilyen szállítási feladatot ellásson. És a legfontosabb probléma és a legfontosabb érv arra, hogy ezt a projektet le kell állítani, az az, hogy ez, ismétlem, a magyar adófizetőknek ezermilliárd forintjába kerül, úgy, hogy semmilyen garancia, semmilyen gazdasági számítás ezt nem támasztja alá. Tehát a magyar kormány nem mutatta be azt, hogy ez a projekt milyen módon térülhetne meg.

Ennek kapcsán egyéb aktualitásokat is tapasztalhatunk, például a potenciális majdani teljes balkáni szállítási útvonalat érintően egy újabb esemény, egy újabb döntés is bemutatta azt, hogy itt valós, releváns szállítási közlekedési igény nincs, hiszen nem olyan régen döntés született a Belgrád-Szkopje-Szaloniki vasúti vonalon a személyszállítás leállításáról, egyszerűen azért, mert nem volt érdeklődés, tehát nem volt kihasználva ez a vasúti szállítási útvonal.

Tehát mi azt állítjuk, hogy ezt a projektet azonnal le kell állítani, és ezt az ezermilliárd forintot, ezt a rendkívül leromlott állapotban lévő, főleg a hazai vidéki közlekedési infrastruktúra felújítására kell fordítani. Úgyhogy ezért kérem a tisztelt képviselőtársaim és ezért kérem a frakciók támogatását, hogy ezt a határozati javaslatot napirendre tudjuk venni, és a plenáris ülésen tudjunk róla vitát folytatni. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, frakcióvezető úr. Tisztelt Országgyűlés! Most képviselőcsoportonként egy-egy képviselő két-két perces felszólalására van lehetőség. Megadom a szót Ander Balázs képviselő úrnak, Jobbik-képviselőcsoport.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezt az elmebeteg javaslatot…  ezt nem az LMP-sre értem, bocsánat (Derültség az ellenzéki pártok soraiban.), hanem magára a fideszes elképzelésre! Ugye, a Budapest-Belgrád-vasútnak ez a megmagyarázhatatlan projektje szétszedhető lenne mind közlekedéspolitikai szempontból is, de hát én megfogadom Tállai államtitkár úrnak azt a veretes tanítását, hogy ne szakmaizzál te. Szétszedhető ez gazdasági, valamint társadalmi szempontból is. Hát, akkor nézegessük!Ez az ezermilliárd forint, amibe ez az egész a magyar társadalomnak kerülne, ha lebontjuk fejenként, csecsemőtől az aggastyánig, 100 ezer forint újabb adósságot jelentene minden magyar ember nyakába. A kormány ezzel a kínai hitellel akarja egyébként megfizettetni, illetve kifizetni azt a kínai térhódítást, ami megfigyelhető, hiszen ha megnézzük a két ország közötti kereskedelmet, akkor azt látjuk, hogy ez körülbelül olyan 9 milliárd dolláros volument tesz ki éves szinten. Most az a probléma, hogy ennek a kétharmada Kínából érkezik ide, egyharmad megy tőlünk oda, tehát a kereskedelmi negatívumunk döbbenetesen nagy, mintegy 800, illetve 1000 milliárd forint éves viszonylatban.

Hogy ezt miért kellene tovább növelni, és ha ez nem nőne, akkor hol vannak az ezzel ellentétes hatástanulmányok, az egy nagyon jó kérdés. Ilyenekkel mi nem találkoztunk, tisztelt képviselőtársaim, éppen ezért támogatja a Jobbik az LMP-nek ezt a határozati javaslatát. Ezt az őrületet villámgyorsan le kell állítani.

Ki gazdagodna ebből az egészből? A nemzet pénztárosa, az Opus nevezetű cég, illetve az az RM International Zrt.  próbálom lefordítani, hogy RM, „rohadtul meggazdagszok”, mondhatta talán Mészáros, és erről nevezhette el a cégét. Én nem tudom, de egészen biztos, hogy nem kellene ezt az embert tovább gyarapítani, ennek a pénznek ezer más helyen sokkal-sokkal jobb helye lenne. Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Arató Gergely képviselő úrnak, Demokratikus Koalíció. Parancsoljon, képviselő úr!

ARATÓ GERGELY (DK): Tisztelt Elnök Úr! Ha van olyan ügy a parlamentben, ami a közjó szempontjából teljesen egyértelműen elbírálható, akkor ez a vasútépítés pont egy ilyen ügy. Teljesen nyilvánvaló, hogy nincs olyan érv a Belgrád-Budapest-szupervasút építése mellett, ami bármilyen közcélnak megfelelne. Ez a vasútvonal-építés nyilvánvalóan jelentős környezeti károkat okoz, elszívja a forrásokat az egyébként borzalmasan rossz állapotban lévő magyar vasúthálózat elől. Mint megtudtuk, egy elégedett utas van, Fónagy államtitkár úr (Derültség az ellenzéki pártok soraiban.), de rajta kívül mindenki más, aki mostanában vasúttal utazott, az világosan látja, hogy milyen borzasztó állapotban van a vasúthálózat. Hadd tegyek hozzá még egy szempontot! Ennek a vasútépítésnek mi tulajdonképpen a célja? Az, hogy az olcsó kínai dömpingáru minél könnyebben bejuthasson az európai uniós piacra. Azért építünk vasutat, hogy az Európai Unió piacán könnyebben versenyezhessen a kínai gyártású áru, hogy kiszoríthassa az európai, akár magyar gyártású árukat. Kínának építünk hídfőállást úgy, hogy ezt egy olyan pénzügyi konstrukcióban tesszük meg, vagy teszi meg a kormány, amely pénzügyi konstrukcióban ráadásul mi fizetjük ki a költségét mindennek. A magyar adófizetők fizetik ki a kínaiak térfoglalását az Európai Unióban, a magyar adófizetők fizetnek azért, hogy a kínai áruk beáramlása miatt elvesszenek a magyar munkahelyek. Hogy kell mondani? Hazafiatlanabb magatartást nagyon nehéz elképzelni vagy ennél pontosabban leírni.

De persze tudjuk, hogy lesz olyan is, aki érdekelt lesz ebben. Például az Orbán család, aki zúzott követ szállít majd be ehhez a vasúthoz, ebben biztosak lehetünk. Ez egy elfogadhatatlan és szégyenletes projekt, és ez a minimum, hogy tárgyaljunk róla itt az Országgyűlésben. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Schmuck Erzsébet képviselő asszonynak, LMP-képviselőcsoport.

SCHMUCK ERZSÉBET (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Egyértelműen ki lehet jelenteni erről a projektről, hogy ez kínai érdeket szolgál, és nem magyar érdeket. Emlékezzünk arra, hogy amikor a projekt indult, akkor a kormány számítása szerint azt mondták, hogy ez 472 milliárd forintba fog kerülni, aminek 85 százaléka kínai hitelből lesz biztosítva, és 15 százalék lesz a magyar rész. Már most tudjuk, hogy szakértők azt mondják, hogy nem 472 milliárd forintba fog kerülni ez a beruházás, hanem el fogja érni várhatóan az ezermilliárdot. Az egy érdekes kérdés, hogy a megduplázódás hogyan fog történni. Annak is a 85 százalékát a drága kínai hitelből fogjuk fedezni, vagy pedig az a másik 500-1000 milliárd forint hirtelen zúdul a magyar állampolgárok nyakába?Itt tulajdonképpen 166 kilométeres szakaszról van szó, és kiszámították, hogy ha a megtérülést nézik, akkor körülbelül 2400 év szükséges ahhoz, hogy ez a befektetés megtérüljön, és ha azt is megnézzük, hogy egy kilométerre mennyi a fajlagos költség, az bizony közel 3 milliárd forint, ami horribilis összeg, egyszerűen elfogadhatatlan.

A kiszivárgott információk szerint azt is tudjuk, hogy a kínaiak jelentős szerepet kapnak az építkezésben, itt is tetten érhető a kínai érdek. Sőt, a kínaiak azt is szeretnék, hogy ne magyar mozdonyok és kocsik közlekedjenek majd a vonalon, hanem az ő mozdonyaik és az ő kocsijaik. Így viszont azt látjuk, hogy a magyar gazdaságnak ebből semmi haszna, de tényleg semmi haszna. Kára viszont lehet, mert a vonal nemzeti parkokon megy keresztül, kisajátítások szükségesek, és a több mint ezermilliárdos adósságot pedig a magyar állampolgároknak kell kifizetniük. Kérjük, támogassák a tárgysorozatba vételt. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Gurmai Zita képviselő asszonynak, MSZP-képviselőcsoport.

DR. GURMAI ZITA (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Nem véletlenül készített egy határozati javaslatot az LMP ebben a kérdésben. Én mindenféleképpen úgy gondolom, hogy javaslom, hogy vegyük tárgysorozatba. Megfelelően, világosan elmondták a kollégák, hogy mennyi veszélyt rejt magában ez a fajta beruházás. Azt kell mondjam, hogy amikor nincsen elég forrásunk a magyar vasútra, hogy azt rendbe tegyük, akkor azt gondolom, hogy nem egy újabb gigaberuházással kellene egyébként foglalkoznunk.

(20.00)

Úgyhogy én mindenképpen úgy gondolom, hogy újra végig kell gondolni, hogy igenis ezt ebben a formában így, megkárosítva a magyar állampolgárokat, nem szabad folytatni. Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem, hogy kíváne még valaki felszólalni a frakciók közül. (Senki sem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok. Megkérdezem frakcióvezető urat, kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Igen. Öné a szó kettőperces időkeretben.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm szépen képviselőtársaimnak a támogató hozzászólásokat. Azt gondolom, hogy ebben az ügyben nem véletlen, hogy nagyon erőteljes konszenzus van az ellenzéki pártok között. Az szimbolikus, hogy egy ilyen fontos kérdés vitájakor egyetlen fideszes képviselő tartózkodik a teremben, és sajnálom, hogy ő sem gondolta, hogy hozzá kellene szólnia ehhez a projekthez.Még egyszer szeretném megismételni: a „Magyar falvak” program keretében a jövő évi költségvetésben 50 milliárd forintot szán az úgynevezett nemzeti kormány a vidéki infrastruktúra, a vidéki alsóbbrendű úthálózat felújítására. Ez konkrétan 450 kilométer út felújítását jelenti, miközben 17 ezer kilométernyi olyan út van ma Magyarországon, alsóbbrendű út, ami azonnali beavatkozást igényel.

Ezzel szemben a magyar kormány ezermilliárd forintot akar elszórni erre az őrültségre. Egyetértek Ander képviselőtársammal, ez valóban másképp nem aposztrofálható, mint hogy őrültség ez a projekt. És valóban, ez kizárólag kínai érdekeket szolgál, illetve Mészáros Lőrinc cégeinek az érdekeit. Ők 300 milliárd forinttal részesednének. És ha ez akkora üzlet a kínaiaknak, fölmerül a kérdés, hogy a kínaiak miért nem építik meg ezt a projektet piaci alapon.

Azt gondolom, teljesen egyértelmű, hogy ebben a helyzetben mi a feladatunk. Azonnal le kell állítani a projektet, és hogyha az ellenzéki felszólalások vagy éppen az LMP javaslata nem győzte meg kormánypárti képviselőtársaimat, akkor javaslom, hogy figyeljenek oda politikai partnereikre, politikai szövetségeseikre, ugyanis a Liga olasz politikusai is kimondták azt teljesen egyértelműen, hogy értelmetlen a balkáni útvonal szállításába pénzt fektetni, hiszen a kínaiak is már korábbi terveiket megváltoztatva egyre inkább a trieszti kikötőt tekintik majd közép-európai szállítási feladatok tekintetében dokkolási központnak, és a kínaiak is inkább a trieszti kikötőben fejlesztenek.

Érzésem szerint a megépítés, ez a projekt nagyon jól fog jönni a kínai cégeknek, rengeteg európai uniós referenciamunkát nyernek, de eszük ágában sem lesz ezt a vonalat használni. Úgyhogy nagyon kérem, támogassák majd a holnapi napon ennek a javaslatnak a tárgysorozatba vételét. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:   217-224   225-236   237-248      Ülésnap adatai