Készült: 2024.04.29.19:19:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2018.07.16.),  82-90. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 10:38


Felszólalások:   76-82   82-90   90-95      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 116 igen szavazattal, 30 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Tordai Bence, a Párbeszéd képviselője, interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Valóban felújított metrókocsik közlekednek Budapesten?” címmel. Tordai Bence képviselő urat illeti a szó.

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Amikor Vlagyimir Putyin berendelte magához Orbán pártelnököt 2014 januárjában (Derültség és moraj a kormánypárti padsorokból.  Dr. Völner Pál: Höhöhö!), akkor nemcsak a paksi bővítésről szóló megállapodást íratta vele alá titokban, hanem egy sokkal nagyobb paktumról állapodtak meg. (Dr. Völner Pál: Kémkedsz?  Szászfalvi László: Titkok tudója!) Nyilvánvaló volt, hogy egy olyan csomagot kapunk, amely külön-külön is évtizedekre a versenyképtelen orosz technológiához és a Putyin-rezsimhez köti Magyarországot.Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője már akkor jelezte, hogy ennek a paktumnak része mindenféle hadiipari beszerzés (Soltész Miklós: Csak tiszta forrásból!), illetve az orosz metrókocsik megvásárlása is. Ez a prognózis pontról pontra teljesült azóta. Többek között 20 milliárd forintért olyan Mi-24-es és Mi-17-es helikoptereket újíttat fel Oroszországgal a Magyar Honvédség, amelyeket a teljes elavulás miatt néhány év múlva ki kell vonni a forgalomból.

A helikopterprojekt ugyanúgy nem Magyarország érdekeit szolgálja, mint a hármas metróvonal régi metrókocsijainak úgynevezett felújítása. (Dr. Rétvári Bence: Úgynevezett! Úgynevezett! Úgynevezett képviselő úr!) A vagonvázra épített, külön-külön kocsikból álló szerelvények megvásárlása már a hetvenes években is hiba volt, hiszen a konstrukció a múlt század ötvenes éveinek (Dr. Rétvári Bence: Úgynevezett ötvenes éveinek!) műszaki és biztonsági színvonalát képviseli, magas a karbantartásigénye, elképesztően nagy az energiafogyasztása, és baleset esetén nehezen menthető. A típust az oroszok azóta egyszer már megpróbálták újra rásózni Budapestre, de akkor a magyar állam önvédelmi képessége még működött.

Az orosz vagonok elavult megoldásai és gyenge mutatói miatt a jármű minden tisztességes versenyben azonnal elvérezne, ezért az orosz érdekeket kiszolgáló Orbán-kormány egy tisztességtelen trükköt alkalmazott, hogy a múzeumba illő metrómatuzsálemeket a magyar adófizetőkre sózhassa. Felújításnak álcázták a beszerzést, és kizárták a versenyből a 9000 millió forinttal olcsóbb és műszakilag fejlettebb észt ajánlatot. De hiába nevezték felújításnak, valójában ugyanazok az újonnan gyártott, de már így is elavult metrókocsik érkeztek Budapestre, amelyek már korábban sem kellettek a fővárosnak. Ezt bizonyítja, hogy nemrég Moszkvában lefotóztak egy metrókocsit, amely a pályaszáma alapján hónapok óta Budapesten közlekedik (Ujjaival idézőjelet mutat:) felújítva.

(17.20)

Ez több szempontból is súlyos csalás, hiszen meghamisították egy közösségi közlekedési jármű azonosító adatait, felújításnak álcázták a beszerzést, kárt okoztak a metró utasainak és a magyar államnak. Úgy tűnik, már a BKV sem védi tovább a mundér becsületét, hiszen egyértelmű újságírói kérdésre sem voltak hajlandók kimondani, hogy felújított metrókocsikat kaptunk.

Kérem tehát, államtitkár úr, szíveskedjék a parlament és az ország nyilvánossága előtt a büntetőjogi felelősséget is vállalva világosan kijelenteni, hogy valóban a régebben is nálunk használt, felújított metrókocsik közlekednek Budapesten. Ha pedig nem mer ilyen kijelentést tenni, akkor haladéktalanul kezdjék meg az ország számára több tíz milliárdos kárral járó csalás kivizsgálását és a felelősök elszámoltatását. Köszönöm. (Taps a Párbeszéd soraiban.  Közbeszólás a Fidesz soraiból: Gyér taps.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az ülésszak elején ön azzal a címmel intézett egy azonnali kérdést az innovációs tárcához, miszerint, idézem: „Tényleg ennyire fogalmatlan a kormány?” Azt hiszem, ezt a kérdést úgy általában föl lehetne tenni (Közbekiáltások az ellenzéki padsorokból, köztük dr. Vadai Ágnes: Az egész kormányra igaz.), hogy ennyire tájékozatlane ön, mint amennyire most itt ebben az interpellációjában bizonyította ezt.Szeretném fölhívni, nyomatékosan szeretném fölhívni a figyelmét arra, hogy a kormány valamennyi tagja, a kormányzó pártok valamennyi képviselője, sőt mi több, minden ember eleve ab ovo felelősséggel tartozik tetteiért és szavaiért. Ebben viszont, úgy látszik, hogy nem minden esetben tartozik ön felelősséggel minden szaváért, önnél nem biztos, hogy alapvető szempont ez, az eddigi fölszólalásait figyelemmel kísérve azt talán meg lehet állapítani. (Folyamatos közbeszólások az ellenzéki padsorokból.) Eddigi megnyilvánulásai alapján azt lehet mondani talán, hogy ön nem gondolkozik felelősségteljesen akkor, amikor egy-egy kérdést feltesz.

És hogy miben tévedett és mennyiben tévedett, arra szeretnék először reagálni, és utána természetesen a kérdésére is fogok válaszolni. Azt hiszem, hogy a kérdését rossz helyen tette fel, ugyanis köztudott, úgy látszik, ön nem tudja csak, a kormány 2014 augusztusi határozatában arról hozott döntést, hogy a fővárosi közösségi közlekedés biztonsága érdekében kezességvállalási szinten támogatja az M3-as metróvonalon közlekedő szerelvények felújítását, a fejlesztés finanszírozását a Főváros a magyar állam 60 milliárd forintos hitelfelvételi kezességvállalása mellett saját forrásainak terhére biztosította. Ebből következik, hogy a szerelvények felújítására irányuló közbeszerzési eljárás nem tartozik az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatáskörébe.

A tárca a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogutódaként két kérdésben érintett a metrószerelvények rekonstrukciója kapcsán, a típusengedély és az üzembehelyezési engedélyek kiadásában. Erről számot is tudok adni a képviselő úrnak. Az engedélyezési eljárások során megállapították, hogy a felújított járművek megfelelnek az országos vasúti szabályzat részeként kiadott metrójármű-szabályzat követelményeinek. Az üzembe helyezésre vonatkozó rendeleti szabályozás szerinti eljárás alapján pedig mind a 37 szerelvény, összesen 222 darab jármű üzembehelyezési eljárása sikeresen lezárult, minden jármű érvényes üzembehelyezési engedéllyel rendelkezik.

Javaslom képviselő úrnak, ha a fővárosi közösségi közlekedés helyzetének megértésére törekszik, először választási szövetségeseinek az ajtaján kopogjon be, hátha önnek választ tudnak adni arra a kérdésre, hogy a korábbi szocialista-liberális kormányzat és a fővárost húsz éven át irányító hasonszőrű városvezetés miért züllesztette le Budapest közlekedését, közösségi közlekedését. (Közbeszólások az ellenzéki pártok soraiból, köztük dr. Vadai Ágnes: Nana! Mondani kéne neveket.) A kormány ma ezeknek az évtizedes mulasztásoknak a következményeivel néz szembe. Hagyták a végletekig elfáradni az M3-as metró szerelvényeit. Tétlenül nézték végig, ahogy a metró egész hálózati infrastruktúrája túlhordottá, csereéretté válik. Amikor pedig megpróbáltak tenni valamit, akkor az M4-es metróvonal beruházása révén Magyarország legnagyobb korrupciós botrányával ajándékozták meg nemcsak a fővárosiakat, hanem minden honfitársunkat. (Felzúdulás, közbekiáltások.)

Tisztelt Képviselő Úr! A magyar kormány és a főváros vezetése valóban kényszerhelyzetben van most. Ez a kényszer azonban nem az ön által vizionált összeesküvés, hanem az önök szövetségesei által felhalmozott közlekedési problémák tömege, amelyek egyszerre kiáltanak megoldás után. Az M3-as metrószerelvények forgalomba állása bizonyíték arra, hogy a kormány kész és képes is ezek megoldására, a fővárosi közösségi közlekedés helyreállítására; nem úgy, ahogy azt önök és szövetségeseik tették az elmúlt éveken keresztül, amikor a döntés az ő, így kvázi az önök kezében volt. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Kérdezem képviselő urat, elfogadjae választ. Öné a szó.

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Hogyne, persze, az hiányozna még! (Felzúdulás, közbekiáltások a kormánypárti padsorokból, köztük Balla György: Ülj le, egyes!) Természetesen nem fogadom el a választ, hiszen államtitkár úr nem vállalta a felelősséget…

ELNÖK: Képviselő úr, maradjunk a formánál!

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Igenis. Nem fogadom el a választ, hiszen államtitkár úr sajnos nem vállalta a felelősséget ezért a nyilvánvalóan politikai döntésért, de legalább érzi, hogy mennyire kínos ez a beszerzés, hiszen hárított, és próbálja áttolni a fővárosra ezt az ügyet.Nyilvánvaló, hogy Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin dealelte le ezt az ügyet. (Felzúdulás a kormánypárti padsorokban.) Azért rángatta ki Moszkvába Putyin elvtárs Orbán elvtársat (Felzúdulás, közbekiáltások a kormánypárti padsorokból.), hogy aláírassa vele ezt és a többi, Magyarország érdekeit sértő szerződést.

Innentől kezdve akkor, ha maguk nem vállalják a felelősséget, akkor majd elszámoltatja önöket a nép előbb-utóbb, amikor ennek az ügynek is értesülnek a részleteiről. (Közbekiáltások a Fidesz soraiból: Április 8-án!) Nyilván önök mindent megtesznek azért, hogy ez ne következhessen be, de hosszú távon szerintem nem lehet a választópolgárok tudatlanságára játszani, és ezt be fogják látni. Az fájni fog.

ELNÖK: Mielőtt szavazásra kerül sor, képviselő urat figyelmeztetnem kell ismételten a minősítéseiért. (Zaj, közbekiáltások.) Azt gondolom, a tiszteletet azoknak is meg kell adni a Házban, akik nincsenek itt, és minden tisztségviselőt megillet a tisztelet minden irányban. (Közbekiáltások, köztük dr. Vadai Ágnes: Idejött egy államtitkár üvöltözni! Ezért nem volt figyelmeztetés?  Szabó Szabolcs: Soltész államtitkár úrnak kellene mondani! Ez a kereszténydemokrata viselkedés!  Közbeszólás a DK soraiból: Figyelmeztessük elnök urat, hogy figyelmeztesse államtitkár urat is!) Ezt kérem, szíveskedjen betartani, ismételten nem kívánom figyelmeztetni, ma már ez a második volt. (Zaj.  Csenget.) Tisztelt Országgyűlés! Képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadják-e. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 114 igen szavazattal, 27 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Ágh Péter, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be a belügyminiszterhez: „Hogyan készül fel a rendőrség a Stop Soros életbe lépésére?” címmel. Ágh Péter képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   76-82   82-90   90-95      Ülésnap adatai