Készült: 2024.04.29.19:29:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2018.07.16.),  259-262. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 8:41


Felszólalások:   255-258   259-262   263-264      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük, államtitkár úr. A következő napirend utáni felszólalásra jelentkezett Fónagy János képviselő úr: „A millenniumi földalatti és a budapesti villamos-közlekedés megteremtője Verőczei Balázs Mór” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! 2018. július 4-én Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének elnöke, dr. Bagdy Gábor, Budapest főpolgármester-helyettese és Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese méltatása mellett került sor a felszólalásomra okot adó eseményre. A Kozma utcai zsidó temető különlegességei közé tartoznak a kerítés melletti kripták.

Történelmi, kulturális, esztétikai értékükkel nemcsak a temetőt, hanem a magyar nemzeti vagyont is gyarapítják. A közelmúltban a magyar kormány felújíttatta az első világháború zsidó katonahőseinek parcelláját, a Nemzeti Örökség Intézete egy esztendeje adta át a felújított Brüll-kriptát. Ezt a sort folytatta a Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag megszavazott közel 27 millió forintos támogatásával a most megújult Balázs Mór-síremlék is.

Heisler Andrást idézem. Fontos szimbolikus lépések ezek, és ha mi büszkék vagyunk saját következetességünkre az emlékezetpolitikai kérdésekben és az antiszemitizmus elleni fellépésben, akkor nekünk ugyanolyan következetességgel kell visszaigazolnunk a hatalom együttműködési készségét. Köszönet érte, köszönet a magyar kormánynak, a fővárosnak, köszönet a főpolgármester úrnak a nagyvonalú támogatásért.

Tisztelt Képviselőtársaim! Valljuk be, a korábbi években nem sokan hallottunk vagy tudtunk a főváros közlekedésfejlesztési tervének nevet adó honfitársunkról. Balázs Mór Kohn Mózes néven született 1849-ben. Életének aktív alkotó korszaka az 1867-es kiegyezést követő gazdasági fellendülés, az iparosodás, a polgári társadalom kialakulásának időszakára esett. Személye szorosan összekapcsolódott egy modern világváros, Budapest születésével. Ennek a világvárosnak az életéhez járult hozzá a magyar zsidóság, és ezt tette a Kohn Mózesból Balázs Mórrá lett fiatalember is.

Balázs Mór, mint említettem, a forradalom leverésének évében született, és a boldog békeidők idején vált felnőtté. Páratlanul termékeny, intenzív és rövid, mindössze 48 éven át tartó élete végig ebben az időszakban telt. Ismét Heisler Andrást idézem. Rövid életéért cserébe hosszú utóéletet adott neki az Örökkévaló. A kisföldalatti, a kontinens első metróvonala, melyet neki köszönhetünk, ma is jár, ma is tízezreket szállít. Az ő példája mutatja, hogy bár mind halandók vagyunk, de tudunk másokért olyat tenni, ami túlél bennünket. Arra kérek mindnyájunkat, hogy a mások érdekében tett cselekedetek fontosabbak lehetnek mindennél. Így őrzi és idézi Balázs Mór emlékét a főváros minden munkás hajnalon, amikor az Andrássy út alatt reggelenként elindul a földalatti.

Balázs Mór a Budapesti Városi Villamosvasút Részvénytársaság igazgatójaként megalkotta a nagyvárosi villamosvasút hálózatát, terveiben és munkájában messze túlhaladta a főváros akkori méreteit, utat nyitva ezzel az őt követő évszázadban bekövetkezett fejlődésnek. I. Ferencz József 1896-ban nemességgel ismerte el és címerrel tüntette ki a Budapesti Városi Villamosvasút Rt. vezérigazgatóját a budapesti földalatti vasút létrehozásában szerzett kiváló és elévülhetetlen érdemeiért. Immár Verőczei Balázs Mór nemesi címerpajzsába így került Európa első földalatti vasútjának ábrázolása.

Balázs Mór, Magyarország fővárosa tömegközlekedésének megalapítója, a modern világ tudományainak ismerője élete végéig kötődött a zsidó tradíciókhoz is, s közben mindvégig együtt haladt a világgal. Így és ettől lett sikeres. Személyének, munkájának elismerése, emlékének megőrzése az utókor, tehát a mi feladatunk is. Köszönöm, hogy meghallgattak. Köszönöm, elnök úr, a lehetőséget. (Taps.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Megadom a szót Cseresnyés Péter államtitkár úrnak.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Ahol ő a síneit lerakta, a földből bújtak ki a paloták. A közlekedésügy tekintetében Balázs Mór Budapestet tette a kontinens mintavárosává, s valóban rászolgált, hogy a neve hálával legyen följegyezve  írta róla még életében a Magyar Géniusz korabeli társadalmi lap. A XIX. század végén Balázs Mór útmutatásai szerint indult el Budapest villamoshálózatának kiépítése. A Siemens cég első Berlin melletti próbálkozásai után alig hat évvel, 1887-ben már villamosok jártak Budapesten. Ugyancsak az ő nevéhez fűződik a millenniumi földalatti vasút megépítése, ahogy elhangzott az ön felszólalásában is, valamint a metróhálózatról szóló első tervek is. Talán nem túlzás azt állítani, hogy ő hozta mozgásba az akkor kiépülő metropoliszt, amit úgy hívtak, hogy Budapest. Európa közepén akkor született és a történelemben szinte példa nélküli sebességgel kezdett el gyarapodni az a nagyváros, amit ma Budapestként ismerünk. Közép-Európa egyik legfiatalabb fővárosa sok tekintetben a földrész, egész Európa vezető városává vált pillanatok alatt.

A nagy elődök munkájához, elhivatottságához felnőni nemes feladat. Az elmúlt években a közösségi közlekedés terén Budapesten megkezdett és végrehajtott fejlesztések mind ebbe az irányba mutatnak.

(21.00)

Például 2014-ben a dél-budai térség gyors belvárosi kapcsolata teremtődött meg. A 2016-tól üzemelő fonódó villamoshálózattal a budai villamosvonalak több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak, az észak- és dél-budai területek között átszállásmentes kapcsolat jött létre. Az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig történő meghosszabbítása pedig Dél-Pest és Dél-Buda között teremt hiánypótló kötöttpályás kapcsolatot. A 3-as metró jelenleg folyamatban lévő, az Európai Unió által támogatott, a kor követelményének megfelelően mozgáskorlátozottak közlekedését is elősegítő felújítása pedig az utazási színvonalat hivatott emelni.

Ugyanúgy, mint az a lezajlott járműbeszerzési projekt, amelynek célja Budapest villamos- és trolibuszállományának frissítése volt. A beszerzett 47 villamos és 36 trolibusz korszerű, alacsony padlós és hatékony energiafelhasználású. A közeljövőben ezeket további járművek követik. Az érintett járatok megállóhelyei is átépültek, így a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást tudnak nyújtani. A közösségi közlekedési útvonalak fejlesztése, a járműállomány fiatalítása mellett az olyan közterületek megújítása is, mint például a Széll Kálmán tér és a Kossuth Lajos tér egy, a 145. születésnapját ebben az évben ünneplő világváros fejlődését mutatják.

Az elvégzett munka látványos, de még korántsem befejezett. Sok feladat áll még előttünk, hogy a nagy elődök méltó utódainak tekinthessük magunkat. Ebben a munkában csak egy mozzanat az utókor azon feladata, amit most is, ebben a pillanatban átélünk, hogy megtartsuk azok emlékét, akik úttörő munkájukkal megteremtették mai életünk, mindennapjaink alapjait. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:   255-258   259-262   263-264      Ülésnap adatai