Készült: 2024.04.28.20:30:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

145. ülésnap (2020.07.02.),  27-30. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:49


Felszólalások:   23-26   27-30   31-50      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz képviselőcsoportjából napirend előtti felszólalásra Horváth László képviselő úr jelentkezett. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

HORVÁTH LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A legjobb az lenne, ha nem is lenne aktualitása a felszólalásomnak, ha nem is lenne aktualitása az iskolai erőszaknak. A legjobb az lenne, ha nem is lenne iskolai erőszak  de sajnos van. Egy kelet-magyarországi kistelepülés nehéz helyzetben lévő iskolájának egyik tanára az elmúlt napokban mondta egy tévéstábnak szó szerint: „A mi iskolánkban a verekedések mindennaposak. Halmozottan hátrányos helyzetű, túlkoros gyerekek, akik a legkisebb sérelemért ölik egymást. Ahogy negyed 8-kor beérkezünk az iskolába, egészen 2 óráig, fél 3-ig, amíg az órák tartanak, se leülni, se mosdóba menni, se rágyújtani nem tudunk, mert ha kicsengettek, rohanunk utánuk, hogy hamarabb érjünk ki az udvarra vagy a folyosóra, mint ők, hogy hol, melyik sarokban lesz verekedés. Nemrég történt, hogy testnevelésórán, ahol a tanárnő egyedül volt, az egyik nyolcadikos gyerek a társát földhöz vágta, és nagyon súlyos, több műtétet követelő felkar- és alkarsérülés lett belőle. Egy kislányt egy fiú úgy megvert, hogy összezúzódott az arca, agykoponya-zúzódása is volt, és az orrában is volt egy repedés”  számolt be a történtekről a tanár. Azt mondja, hogy a szétválasztás viszi el a legtöbb időt és energiát, és szerinte a gyerekek védelme érdekében lenne szükség az iskolaőrségre. A gyerekek védelme érdekében szükség lenne az iskolaőrségre.

Nincs egy hónapja sem, hogy Hajdúhadházon vizsgáztatás közben egy vizsgázó diák támadt a tanárjára, kétszer felsőtesten rúgta, majd egy feje fölé tartott székkel kényszerítette menekülésre a tanárt az osztályteremből, és a rendőrségnek kellett eljárást indítania. Ebben a hajdúhadházi iskolában is azt mondja a nevelőtestület, hogy iskolaőrségre szükség van a tanárok védelme érdekében.

Ebből a két példából is látszik, hogy akik ott vannak, ahol baj van, akik ott élik a mindennapjaikat, akik ott dolgoznak és ott tanulnak, ahol baj van, azok azt mondják, hogy szükség van iskolaőrségre. Akik pedig nincsenek ott  s itt a baloldali politikusokra és az ő holdudvarukba tartozó szakértőkre gondolok, hogy félreértés ne essék , azok meg kezdetektől fogva, az első pillanattól támadják a kormányt, és támadják az iskolaőrség felállításának a szükségességét. Megint fordítva ülnek a lovon. Megint nem az áldozatok oldalára állnak. Megint nem velük kezdik, hanem az áldozatokat figyelmen kívül hagyva megint az elkövetőknek próbálnak felmentést adni, megint az elkövetőknek próbálnak valami menlevelet fabrikálni. Pedig tudni való, hogy az iskolában semmiféle keresnivalója és helye nincs az erőszaknak. Ahol erőszak van egy iskolában, ott sem tanítani, sem tanulni nem lehet. Az az intézmény pedig, ahol sem tanítani, sem tanulni nem lehet, már nem nevezhető iskolának.

Azt is tudjuk, hogy minden tanárnak és minden diáknak alapvető joga az, hogy tiszteletben tartsák az emberi méltóságát. Minden diákot megillet a nyugodt tanulás joga, és minden tanárt megillet a nyugodt tanítás joga. És minden családnak joga van ahhoz, hogy biztonságban tudja gyermekét az iskolában. Ezek olyan alapvető jogok, amely jogokat Magyarország Kormánya biztosít, és ha kell, akkor meg is véd. És ha kell, akkor igen határozottan állítja fel a tilalomfát, mert van egy nulladik iskolai követelmény, amit még az iskolába lépés előtt kell vállalnia minden szülőnek, aki iskoláztatja a gyerekét.

(9.10)

Ez úgy szól, hogy iskolában tanárt, diákot megfélemlíteni, megfenyegetni, bántalmazni szigorúan tilos. Ez egy olyan norma, amit mindenkinek tiszteletben kell tartani, függetlenül attól, hogy milyen az ő szociális helyzete, milyen az ő származása. Az erőszaknak nincs keresnivalója az iskolában.

Magyarország Kormánya most is, mint más ügyekben is az áldozatokkal kezdi, az áldozatok oldalán áll, biztosítja az ő jogaikat, biztosítja a többség nyugodt tanuláshoz való jogát, nyugodt tanításhoz való jogát minden tanárnak, és ahol kell, oda kell iskolaőrség; ahol kell iskolaőrség, mert azt mondják a helyiek, hogy szükség van rá, ott szükség van rá. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kormány nevében az elhangzott napirend előtti felszólalásra Rétvári Bence államtitkár úr válaszol. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A törvények megszegői sohasem lehetnek előnyben a törvények betartóival szemben, így van ez az iskolai erőszak esetén is. Akit bármilyen erőszak ér az iskolában tanárként, diákként, amellé rögtön oda kell állnia az államnak, rögtön segítséget kell nyújtani, mert elfogadhatatlan, hogy bárki félve menjen be az iskolába akár diákként, akár tanárként, mert attól fél, hogy valaki őt megveri, bántalmazza, agresszíven lép föl vele, folyamatosan fizikai vagy verbális agressziónak van kitéve. Egyrészről emberhez sem méltó így járni az iskolába, sem tanárként, sem diákként, másrészről teljesen ellehetetleníti azt, hogy valaki tanítson vagy tanuljon az iskolában. Elfogadhatatlan! És ezért elfogadhatatlan az, hogy ezt a törvényjavaslatot, amiről holnap fog az Országgyűlés tárgyalni, amely bevezeti egyrészről az iskolaőrséget, másrészt majd a későbbiekben elmondom, hogy mennyi minden más intézkedést, ezt támadják szakszervezetek, baloldali politikusok.

Ez a javaslat pontosan megvédi abban az 500 iskolában, amely majd önként jelentkezik, hogy ő kér ilyen segítséget, azokat a tanárokat, akik nem tudnak tanítani. Mert ha egy osztályteremben nem fogadnak szót a diákok a tanárnak, abban az osztályban nincsen tanítás, azoknak a diákoknak a jövője elveszett. Mert aki nem tud az iskolában tanulni, ahol van egy osztályközösség, huszon-egynéhány diák, akik közül van kettő-három, amelyik félelemben tartja a többieket, vagy megakadályozza fizikailag, erőszakkal, hogy a tanár érdemben föl tudjon lépni, hogy a tanárnak tekintélye legyen, hogy egy osztályteremben rend legyen, akkor annak az osztálynak a többi tagjának a jövőjét is elvették. Nem fog végzettséget szerezni, nem fog jó munkát találni azért, mert van pár diák, aki a többieket és a tanárt is fizikailag tudja fenyegetni. Ezért fontos az ő érdekükben fellépni.

Nem ez az első intézkedés, amelyet a kormány meghozott. Nagyon sok mindent tettünk már eddig is azért, hogy megelőzzük az ilyen helyzeteket  bűnmegelőzési célból is , és nagyon sokat tettünk, hogy szigorúbban büntessük az ilyen helyzeteket.

Egyrészről már 2012-ben szigorítottuk a büntetési tételét annak, ha valaki a tanárára vagy tanárra támadt. Elindítottunk pedagógusoknak olyan konfliktuskezelési továbbképzéseket, amelyekben ők is meg tudják előzni ezt a helyzetet, vagy úgy tudnak fellépni egy ilyen, nem várt helyzetben, hogy már előre is átgondolják velük szakemberek, hogy mit kell ilyenkor tenni a saját maguk érdekében és az osztály érdekében. Volt ebben mentálhigiénés alapképzés pedagógusoknak, ENABLE-program és más. Több mint ezer pedagógus vett már részt ezeken.

Az iskolapszichológusok számát megdupláztuk azért, hogy azon diákoknak, akikben ott van a veszély, hogy esetleg agresszíven lépnek föl, tudjunk emberi, lelki segítséget és támaszt adni. Akinél tehát lehetőség van arra, hogy iskolapszichológussal próbáljunk neki segíteni, hogy ő maga is jobban beilleszkedjen az osztályba, és ne legyen agresszív, azoknak most már kétszer annyi iskolapszichológus tud segíteni, mint egy évtizeddel ezelőtt. Ezért is akartuk a gyermekeknek, akik otthonról úgy jönnek el és olyan nevelést kapnak, hogy az iskolában a többiek tanulását vagy fizikai épségét veszélyeztetik…  nekik dupla annyi iskolapszichológus próbál segíteni.

2000 iskolarendőr van már, 200 középiskolában bűnmegelőzési tanácsadók is segítenek abban, hogy az ilyesfajta cselekményeket megelőzzük. Ezek voltak, amiket eddig tettünk már, pontosan azért, hogy ne alakuljanak ki ilyen helyzetek, de úgy látjuk, hogy többféle külső körülmény is nyilván ebben közrejátszik, de ezeknek a helyzeteknek a száma nem lett nulla, és nem csökkent olyan szintre, amit szerettünk volna elérni, éppen ezért egy új törvénycsomagot is benyújtottunk ide a Házba.

Ennek egyik része az iskolaőrség felújítása. Szeptember 1-jétől fognak azokba az iskolákba érkezni, ahol ezt az iskola kéri; természetesen egyeztetve mindenhol a fenntartókkal. Ők testi kényszert és bilincset használhatnak abban az esetben, hogyha egy tanár riasztja őket. Erre szeretnénk egy mobilalkalmazást is minél hamarabb kifejleszteni, hogy egy pánikgombbal tudják a többi tanárt és az iskolaőrt is értesíteni arról, hogyha valamelyik osztályteremben agresszív helyzet van.

Ha pedig rátámadnak az iskolaőrre is, tehát a diák rátámad az iskolaőrre, akkor abban az esetben önvédelemből használhat vegyi eszközt vagy rendőrbotot, fegyver ezeknél az iskolaőröknél nem lesz. Különleges kiképzést kapnak, pedagógiai, pszichológiai, rendészeti és bűnmegelőzési képzést is, és csak a szükséges és arányos mértékben léphetnek föl, de ezekben az esetekben viszont fel kell lépniük, mert az nem lehet, hogy kevés agresszív ember megfélemlítésben tartsa az egész osztályt és akár a tanári kart is.

A törvénycsomag a büntethetőségi korhatárt is leszállítja, hiszen sokszor a fiatal kor miatt tudtak egyesek kicsúszni a büntethetőség alól. A bűnügyi költségeket a szülőkre lehet terhelni abban az esetben, ha elítélik a gyermeket, illetőleg az iskoláztatási támogatás is jogerős elítélés esetén 12 hónapra felfüggeszthető, mert a szülőnek is jelentős felelőssége van akkor, ha a gyermekét nem nevelte arra, hogy a tanárra hallgasson, és a többi diákot ne zavarja, és ne agresszív legyen az iskolában. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   23-26   27-30   31-50      Ülésnap adatai