Készült: 2024.09.20.09:29:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

38. ülésnap (2018.11.12.),  87-92. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:43


Felszólalások:   81-87   87-92   93-99      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadják-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 112 igen szavazattal, 38 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Nacsa Lőrinc, a KDNP képviselője (Zaj, közbeszólások, derültség az ellenzéki padsorokban.  Gyöngyösi Márton: Mindenki menekül.), interpellációt nyújtott be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Hol tart a zalaegerszegi járműipari beruházás megvalósítása?” címmel. Kedves képviselőtársaimat megkérem, hogy szíveskedjenek csöndesebben társalogni, mert nem lehet hallani lassan egymás hangját a teremben. (Dr. Vadai Ágnes: Nem is baj.)

Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Nacsa Lőrinc képviselő úrnak. Parancsoljon!

NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Mint azt már sokan tudják, tavaly tavasszal vette kezdetét az autonóm és elektromos járművek fejlesztését támogató járműipari tesztpálya megépítése Zalaegerszegen. A beruházással terveink szerint Magyarország megőrizheti és javíthatja pozícióját a járműiparpiaci versenyben, emellett az ország egy komoly kutatási, fejlesztési, innovációs vállalkozása valósulhat meg.Az Európai Bizottság egy májusban közzétett elemzése szerint a vezető nélküli autók a gőzmozdonyok és a gépkocsik megjelenéséhez fogható mértékben változtatják meg a mindennapi életünket. Az új típusú mobilitás emellett az Unió iparát erősebbé és versenyképesebbé teheti, új munkahelyeket teremthet, a kontinens járműgyártása ezzel komoly bevételnövekedést érhet el.

A közösségi közlekedésben az utasok kényelme és a járatok pontossága a cél, a szállítmányozás területén pedig az idő- és költséghatékonyság növelése, ezekben tud majd segíteni a közlekedés fejlesztésének új iránya. A fenntartható fejlődés jegyében a mobilitás legújabb irányai a várakozások szerint jelentősen hatékonyabbá, biztonságosabbá és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás révén környezetkímélőbbé tehetik közlekedésünket.

Tisztelt Államtitkár Úr! A zalaegerszegi járműipari tesztpálya megépítésével várhatóan Közép-Európa legkorszerűbb ilyen létesítménye készül el Magyarországon, amivel lehetővé válik a valós közúti körülmények közötti tesztelés. A projekt miniszteri biztosa képviselőtársunk, Vigh László, aki az elmúlt években is kiváló munkát végzett, és a projekt előrehaladásáról időről időre beszámolt a Ház előtt és a sajtóban is. Azt gondolom, hogy köszönetünket kell kifejeznünk neki.

Magyarországon jelenleg több mint 10 ezer fejlesztőmérnök foglalkozik elektronikus, vezető nélküli járműrendszerek fejlesztésével, ami kiemelkedőnek számít Európában. A konkrét beruházás megvalósítása mellett az kell legyen a célunk, hogy az ágazatban európai szinten is vezető szerepet töltsünk be, és elősegítsük az autonóm közlekedés térnyerését. A Kereszténydemokrata Néppárt képviselőcsoportja nevében mondhatom, hogy nagy örömmel üdvözöljük az ilyen és hasonló, már a jövő évtizedekre előremutató fejlesztéseket.

A beruházással kapcsolatban pedig kérdezem a tisztelt államtitkár urat: hol tart jelenleg a zalaegerszegi tesztpálya megvalósítása? A járműipari beruházás hogyan tud hatást gyakorolni más fejlesztésekre, milyen kapcsolódó közlekedési beruházások valósulhatnak meg? Várom államtitkár úr megtisztelő válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A zalaegerszegi járműipari tesztpálya alapkövét tavaly májusban tettük le. Ettől számított másfél éven belül elkészül az első fázis, amelyet a következő hetekben tervezünk átadni. A tesztelők és a kutatóintézetek ebben az ütemben vehetik használatba a járműdinamikai felületet, a handlingpálya két kilométer hosszú gyorssávját, a városi közlekedési helyzeteket szimuláló parkolóasszisztensek tesztelésére is alkalmas smart city zóna első részét. Teljesen kész lesz a fékfelület a speciális fékezőszakaszokkal és az országúti tesztelést lehetővé tevő másfél kilométeres útszakasz is.Ezzel párhuzamosan elkészült a tesztelő cégek járműveit fogadó műszaki épület bérelhető műhelyekkel, irodákkal, továbbá a tesztpálya fogadóépülete és egyben konferencia-központja is. Az első ütem lezárását követően pedig megindul és 2019 végére, 2020 elejére befejeződik a második ütem megvalósítása is.

Tisztelt Képviselő Úr! A már elkészült és a jövőben elkészülő fejlesztési célú, infrastruktúra-fejlesztés alatt álló tesztpálya járművek, járműipari részegységek tesztelését fogja szolgálni, illeszkedve az iparág termékfejlesztési, sőt kutatás-fejlesztési láncolatába. Ennélfogva a tesztpálya jelentős kedvező továbbgyűrűző hatást fog gyakorolni nemcsak a saját közvetlen földrajzi környezetére, hanem a gazdaság, a nemzetgazdaság egészére is. Helyhez kötött stratégiai kutatás-fejlesztési infrastruktúraként a pálya akár tartósan is helybevonzhatja használóit, ügyfeleit, tovább gyarapítva ezzel a Magyarországon működő külföldi fejlesztő cégek körét és kapacitásait.

Emellett egyedülálló lehetőséget kínál a hazai kutatás-fejlesztési szektornak is, amelynek szereplői számára a könnyen elérhető tesztelési infrastruktúra jelentős segítséget nyújt a sajáttermék-fejlesztési potenciáljuk növeléséhez, a nemzetközi kutatás-fejlesztési együttműködések megkötéséhez. Jelenleg is több ilyen projekt áll előkészítés alatt. A tesztpálya természetesen magával vonzza a térség fejlesztését nemcsak a tudásalapú, hanem az infrastrukturális területeken is.

A Zalaegerszeg gyorsforgalmi bekötését biztosító M76-os út intelligens tesztútként épül meg, ezzel lehetővé téve a tesztpályát kiegészítő közútiautópálya-tesztkörnyezet kialakítását. Leghamarabb ugyanis várhatóan a sztrádákon fognak megjelenni a magas szinten automatizált járművek. A világ számos országában van példa egyes útszakaszok tesztelési célú kijelölésére, van példa arra is, hogy tesztpályákat próbálnak átépíteni az önvezető megoldások vizsgálatainak céljára, de a kettő együttes, integrált és összehangolt megvalósítása abszolút egyedülálló tesztkörnyezet kialakítását teszi lehetővé, jelentős előnyt biztosítva Magyarország és a Délnyugat-Dunántúl számára a gazdaság digitális átalakulásának korában. Tehát jelentős eredményeket tud felmutatni a tesztpálya mind a beruházás meglétével, mind pedig az ott kínált lehetőségekkel.

Úgyhogy várjuk az első szakasz átadását és a második ütem megvalósítását, ezzel biztosítva a tesztelés, az automatizált vezetés tesztelésének a lehetőségét ebben a térségben.

Kérem a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(16.00)

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Kérdezem a képviselő urat, hogy elfogadja-e az államtitkári választ. Öné a szó.

NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Jó hallani, hogy a tesztelők és a kutatócsoportok, kutatóintézetek hamarosan már a tesztpálya egy részét birtokba is vehetik és megkezdhetik ott a munkájukat. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ott született tudományos, innovációs eredményekről a helyszínen és más tudományos intézetekben is, szakmai konferenciákon számoljanak majd be, hiszen ez hozzájárulhat további kutatási-fejlesztési célú témák felszínre hozásában.Azt gondolom, hogy Palkovics miniszter úr, illetve Vigh László képviselő úr mindent megtesz azért, hogy ez a projekt ne csak a zalaegerszegieknek, hanem egész Magyarországnak egyfajta büszkesége legyen, és ne csak a zalaegerszegiek, hanem egész Magyarország nyerjen rajta. Köszönöm szépen, a választ elfogadom. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   81-87   87-92   93-99      Ülésnap adatai