Készült: 2024.09.20.15:41:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

216. ülésnap (2005.04.20.), 32. felszólalás
Felszólaló Dr. Vadai Ágnes (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:09


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VADAI ÁGNES (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Egyetemi oktatóként mindig nagyon körültekintően osztályoztam a diákjaim teljesítményét, mert meggyőződésem, hogy az osztályzatok nemcsak a diákokat minősítik, hanem az őket osztályozó tanárokat is. Önök elégtelent adtak a Gyurcsány-kormánynak, EU-s kül- és biztonságpolitikai teljesítményére is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nézzük hát a részjegyeket, hiszen volt itt többek között feleletválasztós teszt, gyakorlat, dolgozat, szimulációs tréning, házi dolgozat, sőt akadályverseny is.

Az Európai Unióban, annak közös kül- és biztonságpolitikájában a terrorizmus elleni küzdelem az első számú prioritás. A Gyurcsány-kormány nem sokkal azután, hogy Gijs de Vries terrorellenes koordinátor kinevezésre került, kinevezte a magyarországi terrorellenes nemzeti koordinátort is. Hadd legyek elfogult, tisztelt képviselőtársaim: ezt a feleletválasztós tesztet a gyors döntés miatt én jelesre értékelem.

A Nyugat-Balkán ügyével folytatom. A 2004. évi koszovói eseményeket követően Magyarország a visegrádi négyekkel, Ausztriával és Szlovéniával közösen átfogó elemzést készített az EU koszovói szerepvállalásának lehetőségeiről. A közös dokumentum olyan, a Magyar Köztársaság számára fontos elemeket tartalmaz, mint a kisebbségi jogok garantálása, a decentralizáció vagy az autonómia. Mivel csak “non-paperö készült, ezért én erre a dolgozatra négyest adok.

A vajdasági incidensek ügyével magyar kezdeményre az Európai Tanács és az Európai Parlament is foglalkozott. Köszönjük szépen európai parlamenti képviselőinknek ezt a munkát. Ez volt a gyakorlat, tisztelt képviselőtársaim, amit én ötösre értékelek.

Az EU szomszédságpolitikája kapcsán Magyarország kiemelt érdeke a keleti dimenzió erősítése, ezen belül pedig az Ukrajnára irányuló uniós figyelem fenntartása. Ebben kiemelkedő szerepet játszott és játszik a demokratikusan megválasztott magyar kormány. Ez a házi dolgozat, tisztelt képviselőtársaim, bizony jelest érdemel.

S akkor nézzük meg, hogy a magyar nemzeti érdekeket milyen módon segítette elő a Gyurcsány-kormány! A szomszédos országok csatlakozási folyamatában, emlékszünk, hétfőn fogadta el a parlament Románia csatlakozását. Bár én emlékszem olyan zárt, európai ügyek bizottsági ülésre is, ahol a mindig narancssárgába öltözött osztálytársaink mindent megtettek az osztályközösségi munka szétzúzásáért, de végül a piros inges társaik meggyőzték őket. Románia csatlakozása után Horvátország csatlakozása mellett is kiállt a Gyurcsány-kormány, hiszen láthatjuk, mindannyiunk nemzeti érdeke, hogy határon túli honfitársaink részesei legyenek az Európai Közösségnek. Azt mondhatnánk, hogy ez volt az akadályverseny, s közös teljesítményünket értékeljük közepesre.

Nézzük meg, hogy a biztonságpolitika terén milyen jegyek születtek! A feladat nem volt könnyű, Magyarország az Unió gyorsreagáló-képessége részeként felállításra kerülő harccsoportok összeállításában mégis tevékenyen részt vett. Komoly szervezési feladat volt az iskola más osztályaival együtt dolgozni. Végül az a döntés született, hogy a szlovén és az olasz társainkkal alkotunk harccsoportot. Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a közösségépítő feladat ötöst érdemel.

Értékeljük a terepgyakorlatot is! Mindannyian tudjuk, kiemelt magyar prioritásként jelenik meg hazánk részvétele az Unió katonai és polgári válságkezelő műveleteiben a Balkánon, amelyek közül ki kell emelnünk a boszniai és a macedóniai missziókat. Képviselőtársaim, bocsássák meg, de én megelőlegezem erre is az ötöst.

Akkor most átlagoljunk! Volt hármas, négyes, ötös, ha valaki gyorsan utánaszámol, az átlag körülbelül négyötöd. Akárhogy is nézem, tisztelt képviselőtársaim, ez bizony nem egyes. Önök mégis elégtelent adtak a kormánynak. Az önök által adott érdemjegy és a valós teljesítmény közötti különbségről eszembe jut egy történet.

Volt egyszer egy iskola, ahol a diákoknak 2002 májusában arról kellett dönteni, hogy ki vezesse a nyári tábort. Ők egy piros inges szülőt választottak a narancssárga ruhás tanár helyett. A tanár mérges volt, és elhatározta, hogy a gyerekeken áll bosszút, ezért a 2005. évi bizonyítványosztáskor a jó részjegyek ellenére elégtelenre értékelte a munkájukat. A szülő leült gondolkodni, és úgy döntött, hogy bár fáj az igaztalan értékelés, mégis vezeti a nyári tábort, úgy, hogy az a gyerekek számára a legjobb legyen, és inkább nem törődik azzal, hogy mit szól a narancssárga ruhás tanár, hiszen 2006-ban a diákok újra táborvezetőt választanak, és majd eldöntik, hogy újra kiszavazzák-e életük kellemes pillanataiból a narancssárga ruhás tanárt.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai