Készült: 2024.09.21.03:15:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (2019.06.20.), 14. felszólalás
Felszólaló Kovács Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:44


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy a családok költségvetésén belül néhány szót szóljak a szociális helyzetről. Kicsit későn érkeztem, de Bangóné képviselőtársam felszólalását hallgatva mégiscsak az jut az eszembe, hogy ez a kormány a családokat szeretné támogatni mindazzal a demográfiai hullámmal, amiről beszélünk, a szülőképes nőkkel és nem azt, amit ők, illetve a régi-új vezetőjük tegnap kinyilatkoztatott, hogy a bevándorlókat be kell fogadni, velük kell a gazdaságot megerősíteni és azokra kell fordítani azokat a támogatásokat, amelyeket ez a költségvetés a családoknak, a gyermekes családoknak és minden olyan magyar családnak szán, akik tesznek azért, hogy a magyar gazdaság fennmaradhasson. Azt gondolom, hogy ez az alapvető különbség az ideológiában: a mostani kormány a magyar nemzet fennmaradásának lehetőségét vizsgálja támogatásokon keresztül, akár a gazdaságvédelmi akcióterv kidolgozásával, akár a családtámogatási rendszer szélesítésével, növelésével. Nézzük meg a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatását, hiszen azt gondolom, ez is egy olyan vita jelenleg az ellenzék és a kormánypárt között, amely egészen 2012-ig nyúlik vissza. Akkor a kormány úgy döntött, hogy az egészségkárosodott emberek nyugellátása ne a nyugdíjkasszából kerüljön folyósításra, hanem hozzon létre egy másik kasszát, amelyből ez finanszírozható. Ehhez viszont az embereknek egy fordított arányos vizsgálatát vezette be, amikor nem az egészségkárosodás mértékét, hanem az egészségmegmaradás mértékét méri, és ahhoz még hozzátesz egy komplex vizsgálatot, rehabilitációs és szociális háttér vizsgálatával. Így az emberek nem az egészségkárosodásból kiindulva egyfajta nyugdíjban részesülnek, hanem a megmaradt egészségállapotuknak megfelelően lehetőséget kapnak a rehabilitációra, ki-ki korának megfelelően, hiszen azóta már változott ez a törvény, és a saját jogú nyugdíjkorhatárhoz közeledve öt éven belül már semmiféle felülvizsgálatra nem kell menni.

Tehát mondjuk úgy, hogy jelen pillanatban az 59 éves férfiaknak és az 58 éves nőknek garantálva van az a fajta rehabilitációs nyugdíj, amely biztonságossá teszi, de nem zárja ki őket abból a rendszerből, amely jelen pillanatban több mint 365 akkreditált munkáltatónak körülbelül 31 ezer munkavállalóját jelenti, hogy belépjenek abba a rendszerbe, és ez a költségvetés, ez a kormány 2020-ra 1,5 milliárddal többet is tesz a rendelkezésre álló forráshoz. Nemhogy nem engedjük el tehát ezeknek az embereknek a kezét, hanem folyamatosan nyomon követjük, és megpróbáljuk az ő életminőségüket azzal a fajta foglalkoztatási lehetőséggel biztosítani, amelyet rehabilitációnak hívunk.

Engedjenek meg nekem egyetlenegy példát, hogy az egészségkárosodást és az egészségmegmaradást szemléltessem! Ha egy közgazdásznak, ne adj’ uramisten, amputálni kell a lábát, tehát szerzett fogyatékossága lesz, de az épített környezete, a munkahelye teljesen akadálymentes, akkor ő gyakorlatilag száz százalékban tudja végezni a munkáját. Tehát az egészségkárosodás mértéke zavarja ugyan, mert valóban műlábbal és egyéb eszközökkel kell élnie, de magát a munkaviszonyát, illetve a közgazdasági gondolkodását nem. Ha ugyanez az ember esetleg kamionsofőr, akkor pedig százszázalékos rokkantságról, nulla egészségmaradványról beszélünk. Tehát a foglalkoztatásának, a végzettségének megfelelő rehabilitációról is beszélhetünk, a megváltozott munkaképességű embereknek ez a komplex vizsgálata ezt is jelenti, hogy személyre szabottan kell ezt megtenni.

(9.20)

Tehát summa summarum, a 2020-as költségvetés nagymértékben odafigyel, és másfél milliárd forinttal emeli is ezeknek a munkavállalóknak a lehetőségeit.

Az ápolási díjról és a gyermekek otthongondozási díjáról engedjenek meg néhány szót. Ebben is nagy a vita, és fel kell hogy idézzem  bár az ellenzékiek mindig felháborodnak, hogy ebben a vitában azt mondjuk, hogy ők nem vettek részt , az ápolási díj mértékének  idézőjelben  kierőszakolása, lobbizása ellenzéki formációkban nagyon nagy hangot kapott, és amikor a kormány ezt előterjesztette és szavazni kellett róla, akkor pedig síppal, dobbal, nádihegedűvel, mindenféle szirénával akadályozták meg, hogy megszavazzuk, de ezt a kormánypárt felelősen akkor is megszavazta, és azoknak a súlyosan beteg gyerekeknek az ápolási díját 100 ezer forintra emelte, a 2020. évben pedig ez már 123 910 forint lesz, és minden évben emelkedik 5 százalékkal, amíg utol nem éri a normál minimálbért.

Tehát azt gondolom, hogy az ápolási díj és a gyermekek otthongondozási díja is egy olyan új, de ugyanakkor felelős gondolkodást mutat a kormány részéről, amely a 18 év alatti ápolásra szorult hozzátartozójának a teljes munkaidőben foglalkoztatott hozzátartozóját illeti.

A szociális fenntartó támogatásáról egy-két gondolatot engedjenek meg. Nagyon fontos, hogy a támogatott lakhatás tekintetében a kitagolt intézmények lakói egy olyan környezetbe kerülnek, ahol az életminőségük jobb, és a helyi társadalmi interakciójuk, integrációjuk biztosítva van, hogy minél jobban hasznos tagjának érezzék a társadalmon belül magukat. Nagyon fontos, hogy van olyan megoldás, ahol a kitagolt lakásotthonokban  most támogatott lakhatásnak hívjuk  maga a fenntartó akar egyfajta nappali szolgáltatást nyújtani, de az eredmények alapján úgy néz ki, hogy nem váltja be a hozzáfűzött reményeket. Viszont egy nagyon nagy újítás, és azt gondolom, hogy a nappali intézmények, vagy azok a civil szervezetek, amelyek a támogatott lakhatásba kitagolt emberek nappali ellátását jelentik, gyakorlatilag ebben az esetben kettős finanszírozás van a szó jó értelmében véve, hiszen megkapja a támogatott lakhatási normatívát az az intézmény, ahol lakik, ahol jogviszonyban van, és megkapja a normatívát arra az óraszámra, ahova kimegy a kliens, és a nappali idejét a foglalkoztatásban, kreatív munka és egyéb terápiás jellegű foglalkoztatásban eltölti. Ez nagyon fontos, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy saját foglalkoztatójában nem működik olyan rentábilisan ez a dolog, mint hogyha már tapasztalt, akár rehabilitációs intézményben, akár fogyatékosok nappali intézményében vagy pszichiátriai nappali intézményben, tehát már tapasztalattal rendelkező intézménybe kerül ki a kliens. Ezáltal, azt gondolom, a többlettámogatás, a nappali intézményre lehívható normatíva egy nagyon nyugodt, biztonságos foglalkoztatást és életminőséget biztosíthat akár a fogyatékosoknak vagy más betegségben szenvedők tekintetében.

A gyermekétkeztetésről engedjenek meg néhány szót. Azt gondolom, hogy az a 82,5 milliárd forint, ami 2020-ban rendelkezésre áll az intézményi étkezési térítési díjra, magyarul minden egyes gyermek, aki intézményi jogviszonyban van, teljesen ingyen kapja az étkezést, amennyiben a szociális rászorultsága miatt jogosult, és mindenki, aki a szünidőben, tanítási szünetben kéri, azoknak is természetesen a kormány ebből a forrásból biztosítja azoknak az embereknek, gyerekeknek az étkeztetését, a melegétkeztetését, akik kérik. Ezt az önkormányzatok bevonásával oldja meg a kormány, s azt gondolom, hogy nincs mit szégyenkezni, hiszen az a vád, hogy szünidőben sem tud étkezni a gyermek, már több mint öt éve rendelkezésre áll, s még egyszer mondom, hogy 2010 óta a legmagasabb összeg, 82,5 milliárd forint áll rendelkezésre a gyermekek étkeztetésére.

Néhány gondolatot engedjenek még meg a nevelőszülői hálózat fejlesztéséről. Itt 500 millió forint többletforrás van a költségvetésben a nevelői oktatásra, a nevelőszülők oktatására, hiszen az első és legfontosabb feladata az államnak a gyermekvédelem tekintetében, hogy a gyerekeket minél tovább tartsa azokban a családokban, ahova beleszületett. Nagyon fontos, hogy nem lehet anyagi helyzet miatt egyetlen gyermeket sem kiemelni a családból, viszont ha kiemelünk, akkor van állami intézmény, ami az ellátását biztosítja, a gyermekek átmeneti otthona  vagy ha esetleg valamilyen betegséggel született vagy küszködne, akkor pedig a betegségének megfelelő bentlakásos intézmény is rendelkezésre áll , de a legfontosabb mégiscsak az, hogy a gyermekeikről lemondott szülőknél a nevelőszülői hálózatot erősítsük meg, hiszen a gyermekeknek a családi viszonyban, a családi környezetben való nevelkedése a legoptimálisabb az életminőségéhez, illetve a fejlődéséhez. Tehát a költségvetés erre is áldoz, és a nevelőszülők jobb felkészülése biztosítja azt a fajta szakmaiságot, amely a gyerekek neveléséhez szükséges, hiszen a nevelőszülők foglalkoztatási jogviszonya is bevezetésre került már.

Azt gondolom, nagyon röviden, engedjék meg, összefoglalva, a családok támogatása, ezen belül a szociális intézményben élő embertársaink, családjaink, családtagjaink számára is emelkedést és költségvetési forrásemelkedést biztosít a 2020-as költségvetés. Én megköszönöm a kormánynak az előterjesztést, s arra kérem minden képviselőtársamat, hogy támogassa ezt a költségvetést. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai