Készült: 2024.04.27.19:16:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2024.03.19.),  21-24. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:08


Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Latorcai Csaba államtitkár úr. Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Tóth Endre képviselő úr, a Momentum képviselője: „Iskoláink védelméről” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

TÓTH ENDRE (Momentum): Köszönöm szépen a szót. Ha egy nevelőszülő rosszul bánik a rábízott gyermekkel, akkor nem szabad nála hagyni őt. Ha nem gondoskodik róla megfelelően, ha a gyermekszobában használhatatlanok a bútorok, ázik a fal, mállik a vakolat, ha nem bánik a gyermekkel szeretettel, hanem inkább terrorizálja őt, ha elszórja a gyermek után járó forrásokat saját szórakozására, ha már a gyermek iskolaszereit, ruháit is az osztálytársának szülei hozzák be sajnálatból, ha a gyermek hiányt szenved mindenben, akkor tudjuk, hogy nagyon rossz döntés volt a szívtelen nevelőszülő gondjaira bízni őt, pedig korábban éppen ő kérte, hogy hadd gondoskodjon erről a gyermekről, de aztán egyáltalán nem úgy bánt vele, ahogy egy gyermek megérdemelné.

(10.00)

Az önök kormánya 2011-ben kérte az önkormányzatokat, hogy hadd gondoskodjon az ő iskoláikról; bízza csak rá az iskolákban tanuló gyermekeket, minden rendben lesz, nem lesznek többé anyagi gondok, minden iskola egyenlő támogatást kap majd, minőségi oktatást kap majd minden gyermek szerte az országban. Később azt is ígérték, hogy a tanárok fizetését a minimálbérhez kötik, ezzel örökre megoldják azt, hogy ne veszítse el az értékét. Ezeket az ígéreteit mind megszegte az önök kormánya, hasonlóan a szívtelen nevelőszülőkhöz, kispórolta a pénzt az oktatásból, helyette saját céljaira, propagandára és stadionokra költötte a polgárok befizetett adóforintjait. Az iskolaépületek beáznak, és mállik rajtuk a vakolat. A bútorokat szülői felajánlásból lehet csak cserélni. Vécépapírt, nyomtatópatront és a táblafilcet a tanárok viszik be saját fizetésükből. Fizika- és kémiatanárokat már csak minden második iskolában találni. A fizetéseket néha egy picit emelik, majd hagyják elértéktelenedni hosszú évekre. Tönkretették a hazai tankönyvgyártást, a tanárok csak hibáktól hemzsegő állami egyentankönyvekből taníthatnak. És még hosszan lehetne sorolni a bajokat.

Persze, azért vannak olyanok, akikkel jól bánnak. Az egyházi iskolák kapnak szép tornatermet, nem vonatkozik rájuk a sok értelmetlen kötöttség, és még a fizetések is jobbak ott. (Rétvári Bence: Te sem hiszed el, amit mondasz!)

De az állami iskolákat a kormány mostohagyermekeiként kezeli. Most pedig le is passzolná őket, törődjön csak velük más, vigyék az egyházak, kormányközeli alapítványok és a modellváltó egyetemek. Vegyék és vigyék! Rajta, rajta, ingyen van!  kiáltja rámenős piaci kofákat meghazudtoló módon Pintér Sándor, Hajnal Gabriella és Maruzsa Zoltán egymás szavába vágva. Egyszerre hatvan intézményt játszottak volna át idén magánkezekbe; köztük az ország legnívósabb gimnáziumait: többek között a Békásmegyeri Veres Péter Gimnáziumot, a hegyvidéki Tamási Áron Általános Iskola és Gimnáziumot, a Székesfehérvári Teleki Blankát és a Vasvári Pál Gimnáziumot. Szerencsére több helyen sikeresen léptek közbe a szülők és a pedagógusok.

Egy-egy helyi siker azonban nem palástolja el az országos tendenciát. A kormány szándékosan rossz gazdája az állami iskoláknak, szándékosan állít elő olyan körülményeket, hogy megérje menekülni a tankerületek fojtogató béklyójából; hogy anyagi okok miatt váltsanak fenntartót az intézmények. 2010 óta 250-nél is több állami iskolát adtak egyházi fenntartásba, és az utóbbi időben az alapítványok térnyerése is egyre szembetűnőbb. Ezzel kétsebességessé teszik a magyar iskolarendszert. A kormányzat által lezüllesztett, egyre csökkenő létszámú állami iskolából egyre több középosztálybeli szülő kezdi kimenekíteni a gyermekét, elviszik őket a tisztességesebben ellátott egyházi és olyan magániskolákba, amelyek sokszor tandíjfizetőssé válva elvágják a szegényebb családoktól a részvétel lehetőségét. Így lehet latin-amerikai típusú, kettészakadt társadalmat építeni.

De a magyar nép nem erre a jövőképre vágyik, az emberek tisztességes oktatást, tisztességes állami oktatást várnak el az adóforintjaikból. Adják meg hát nekik végre ezt! Ha pedig képtelenek tisztességes színvonalon fenntartani az iskolákat, akkor adják vissza a helyi közösségek fenntartásába őket. Egy beismerés ugyanis sokkal jobb, mint a gyermekeink jövőjének felélése. Legyenek őszinték, tegyék hát meg ezt a beismerést! (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Tóth Endre képviselő úr. A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr fog válaszolni.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Önök a kampányban annyit mondtak a magyar iskolákról, hogy mérhetetlenül sok az iskolánk, és ezeknek nagyon ramaty a minősége. Ezzel egyszerre mondták azt, hogy sok helyen be kell zárni az iskolát, mert önök szerint túl sok, és az összes magyar pedagógus munkáját lebecsülték azzal, hogy ramaty a minősége. Ennyi, ez volt!

Önök azt mondták, hogy bevezetik a finn modellt majd a magyar oktatásban. Valamikor a finn modell valóban példaértékű volt, de tudja, tisztelt képviselő úr, az oktatás kérdése nem egy sms-ben elintézhető kérdés, tehát ezzel az egy mondattal nem lehet elintézni, hiszen a finn oktatásnak 2006-ban volt a csúcspontja, azóta a nemzetközi mérésekben romlik a színvonal. Soha nem volt olyan közel Finnország és Magyarország egymáshoz oktatási mérésekben, mint a legutóbbi mérésnél, hiszen Magyarország fölfelé megy, Finnország lefelé jön. Ebből következőleg elég közel kerültünk egymáshoz. Szóval, nem lehet ilyen egyszerűen, egy kézmozdulattal az oktatás kérdéseit megoldani.

Nem beszélve arról, hogy ön egy szót nem szólt arról, hogy akikkel ön együtt van, együtt indult a választásokon, azok mégiscsak elbocsátottak 15 ezer pedagógust, azok mégiscsak elvettek minden pedagógustól egyhavi bért, és azok mégiscsak bezártak iskolákat több mint háromszáz településen Magyarországon. Ezzel szemben mi 4576 oktatási fejlesztést valósítottunk meg, és több mint ezermilliárd forintot költöttünk különböző oktatási fejlesztésekre az elmúlt években. Ezeknek is köszönhető, hogy a nemzetközi mérésekben  most már az utóbbi két mérésben biztosan is láthatóan, hiszen ezek háromévente, olykor négyévente megvalósuló mérések  a magyar diákok teljesítménye egyre jobb.

Tudja, az a különbség, hogy akkor, amikor a baloldal kormányzott, évről évre nőttek a tankönyvcsomagok árai, nyolc év alatt 70 százalékkal. Mi pedig ingyenessé tettük minden gyermek számára a tankönyveket. Mi kibővítettük a gyerekek számára az iskolai szociális étkezés lehetőségét is. Erre a baloldal költött 31 milliárd forintot, mi költünk több mint százmilliárd forintot az iskolákban.

Akkor fizetni kellett a tankönyvcsomagért, most már a laptopokat is ingyen kapják a gyerekek az iskolában, hiszen több mint százezer laptopot osztottunk ki az előző tanévben, az az előtti tanévben, és a következő tanévben is több mint százezer laptopot fogunk a diákoknak kiosztani. Tehát nemcsak a tankönyvcsomag, hanem már a laptop is ingyen van, és a rászorulók a tankönyvcsomagot is ingyenes kapják a tanév elején.

Amikor a baloldal volt kormányon, és az önkormányzatokat alulfinanszírozták, de az iskolákat rájuk bízták, sokszor volt olyan tanár, aki késve kapta meg már novembertől a fizetését, vagy nem is kapta meg, csak a következő év elején. Most viszont mindenki időben, pontosan megkapja a fizetését.

És ebben a négy évben, 2022 és 2025 között pedig 93,5 százalékkal emeljük a béreket. És ön megint rosszul mondta, tisztelt képviselő úr, a magyar pedagógusok bére nem a minimálbérhez, hanem a diplomásbérhez van kötve, és 2030-ig olyan mértékben fog emelkedni a pedagógusok bére, ahogyan a diplomások bére emelkedik Magyarországon. És erre Magyarország garanciát vállalt. Az Unió azt ígérte, hogy ebbe majd társfinanszírozóként beszáll, de a mai napig, pedig eltelt már az idei évből 78 nap körülbelül, egyetlenegy euró sem érkezett Brüsszelből Magyarországra a pedagógusok béremelésére. A teljes béremelés egyelőre Magyarországon csak és kizárólag költségvetési forrásból valósul meg, márpedig ez 340 milliárd forint csak az idei évben.

Megújítottuk a tankönyveket. Az egyik legkorszerűbb módon fejlesztettük a tankönyveket, három évig kipróbálták őket az iskolákban, és az ottani visszajelzést juttattuk el a diákokhoz és a tanárokhoz.

Létrehoztuk a Nemzeti Köznevelési Portált, az okosportált, digitális tananyagok tömkelegével. Százezren látogatnak egy-egy sűrűbb napon fel erre a portálra. Digitális tankönyvek vannak ma már. A KRÉTA-t mint az egész oktatásban jelen lévő alkalmazást 130 ezer pedagógus és egymillió diák és kétmillió szülő használja. Ez a legkorszerűbb oktatási adminisztrációs felület.

Hazafias, gyermekközpontú és XXI. századi NAT-ot fogadtunk el, amely 10 százalékról 20 százalékra növelte a pedagógusok szabadon felhasználható órakeretét, és csökkentette a tananyag mennyiségét. Ez is pont az ellenkezője annak, amit önök szajkóznak. De önök ugyanazt mondják, mint amit 1995-ben az SZDSZ mondott, tehát semmi újdonság nincs abban, amit önök mondanak, csak legfeljebb egy-két angol szóval megtűzdelik az akkori SZDSZ-es szólamokat.

Megdupláztuk az iskolapszichológusok számát, megdupláztuk a gyógypedagógusok számát. A lemorzsolódás ellen jó jelzőrendszert építettünk ki. 40 ezer hátrányos helyzetű diák kap ösztöndíjat minden évben. A diabéteszes és az allergiás gyerekeknek külön segítséget adunk akár az étkezésben, akár a napi ellátásban.

Bevezettük az iskolai közösségi szolgálatot, amivel már 25 millió önkéntes órát teljesítettek a magyar iskolákba járó diákok. Bevezettük a mindennapos testnevelést, pontosan azért, hogy  ép testben ép lélek  a diákok jó kondiban legyenek, amikor elhagyják az iskolát. Lázár Ervin-programot indítottunk, hogy ingyenesen mindenki színházba, koncertre, cirkuszba, huszárbemutatókra vagy őshonos állatokhoz jusson el.

Fenntarthatósági témahetet vezettünk be; 420 ezer diák vesz részt rajta. Pénzhetet vezettünk be; 145 ezer diák vesz részt rajta. Digitális témahetet vezettünk be; 120 ezer diák vesz részt rajta. Ezek korszerű, innovatív, élményalapú, naprakész tudást adó (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) fejlesztések.

És azt hadd mondjam el önnek, hogy közel kétezer internetsávszélesség-bővítést csináltunk (Az elnök ismét csenget.), és négyezer helyen építettünk ki wifit, mert mi egy korszerű oktatást építünk, ellentétben önökkel, akik csak bezárnák az iskolákat. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai