Készült: 2024.04.28.13:56:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2024.03.19.),  119-120. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:35


Felszólalások:   111-118   119-120   121-122      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom képviselőtársaimat, hogy a módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőségük.

Tisztelt Országgyűlés! Mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk. Most a napirend utáni felszólalásokra kerül sor. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Dócs Dávid képviselő úr, a Mi Hazánk képviselője: „Aktuális közügyek” címmel. Megadom a szót 5 percben. Parancsoljon!

DÓCS DÁVID (Mi Hazánk): Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Én azt a témát szeretném itt boncolgatni, ami borzolta a kedélyeket már a tavalyi év végén is, hiszen egész egyszerűen az Építési és Közlekedési Minisztérium és maga a miniszter úr, Lázár János lakatot tett rengeteg vasútvonalra, több mint 300 kilométer hosszan, 50 települést érintve, melynek 150 ezer lakosát is érinti ez a vidéki ellehetetlenítés, valamint közel másfélmillió ember került bele most már abba a kategóriába, akik gyakorlatilag több mint 10 percre laknak a legközelebbi vasútállomástól is.

Mi azt gondoljuk, a Mi Hazánk Mozgalom azt gondolja, hogy a XXI. században nem lefelé kellene építeni a közösségi közlekedést, főleg a kötöttpályást, hanem fejleszteni lenne szükséges, egész egyszerűen azért, mert látjuk, hogy a közútjaink mennyire túl vannak terhelve, egész egyszerűen azért, mert látjuk, hogy a közutak állapota finoman szólva is erős kívánnivalót hagy maga után, és azért, mert egész egyszerűen egy sokkal kényelmesebb, sokkal biztonságosabb és sokkal modernebb közlekedési formát lehetne a tömegeknek adni ezáltal. De hát látjuk, hogy a kormányzat fejlesztési koncepciója, mondjuk úgy, finoman szólva is, hogy nem túl kiforrott ezen a téren, hiszen amikor még ellenzékben volt ez a kormány, akkor hangosan tudott mutogatni a baloldali kormányra, amely a vasút- és vonalbezárások útjára lépett. Most viszont látjuk, hogy sajnos a Fidesz-kormánytól is csak ugyanerre telik.

De azt gondolom, a megoldás ettől függetlenül még várat magára, hiszen csonka hazánk 8500 kilométeres vasúthálózatából több mint 5000 kilométer az, ami azonnali felújításra vár. Nemcsak a mellékvonalakról van szó, hanem olyan vonalakról is, mint például az 1-es fővonal. Egész egyszerűen a nemzetközi közlekedésből kizárták hazánkat, mert azt mondta az osztrák vasút, hogy ő egész egyszerűen nem égeti magát a Magyar Államvasutak folyamatos késéssorozatával. Nem lehetett gyakorlatilag úgy eljutni Budapestről Bécsbe, hogy félórás késés ne lett volna egy vonatjáraton. Éppen ezért mi sajnos kiestünk a nemzetközi közlekedésből, ami azt gondolom, hogy igen nagy szégyen a XXI. században.

Mi viszont ezzel szemben azt gondoljuk, hogy a vasútra igenis költeni kell. Az elmúlt több mint három évtized hibás kormányzása vezetett odáig, hogy a vasúti infrastruktúra-hálózat, mind a géppark, mind pedig a kiszolgáló létesítmények sajnos borzasztó módon leromlottak. Ezt a pénzt hirtelen nem lehet előteremteni, ezt fokozatosan kellett volna beletenni a Magyar Államvasutakba, nem pedig kilopni és kispórolni abból. Éppen ezért mi azt gondoljuk, hogy egy átfogó vasútfejlesztési koncepcióval lehet ezt a problémát orvosolni, minél előbb, annál jobb, hiszen látjuk, hogy ha tovább tétlenkedik ez a kormányzat, akkor még mélyebbre megyünk ebbe a gödörbe vagy ebbe a szakadékba.

Éppen ezért mi azt gondoljuk, hogy talán a miniszter úrnak is át kellene értékelni ezeket a vasútbezárásokat. Nagyon örülnénk neki, ha a többi, rossz állapotban lévő vonalszakaszra nem ugyanez a sors várna, nem ugyanúgy lakat kerülne rájuk, hiszen ez nem megoldás, úgy gondoljuk, hogy ez egész egyszerűen az állami vagyonnal való rossz gazdálkodás.

Ha rajtunk múlna  reméljük, egyszer ez az idő is el fog jönni , akkor mi azt szeretnénk, hogy a vidéki embereket ugyanolyan modern tömegközlekedési mód is megillesse, mint itt a főváros körül élőket vagy a nagyvárosok környékén élőket, hiszen el szoktam mondani, hogy egész egyszerűen egy vasútfejlesztés mindig az adott régió vérkeringésbe történő bekapcsolását jelenti, a vasútbezárás pedig a totális elszigetelés. Jelen pillanatban ennek lehetünk a szemtanúi.

Arról már nem is beszélve, hogy nemcsak a személyszállításról beszélünk, ha a vasúti pályákról ejtünk szót, hanem a tömegközlekedés mellett természetesen a teherszállítás is ugyanilyen fontos. Látjuk azt, hogy kamionok garmada járja a mellékutakat is, teljesen tönkretéve azokat. Azt gondoljuk, hogy a teherszállítás sokkal jobb helyen lenne a vasúton.

(16.10)

Éppen ezért vannak olyan nyugat-európai országok, ahol ez dívik, ahol ez nagyon jól működik, hiszen a kamionok felállnak az ország egyik felén, és vagy leteszik őket az ország másik felén, vagy akár több országot tudnak ezeken a teherkocsikon megtenni és aztán célba érni a rakománnyal. Nálunk ez sajnos nem működik. Úgy látszik, hogy a közúti lobbi sokkal erősebb, úgy látszik, hogy vannak olyan kormánybiztosok, akik személyesen is érdekeltek abban, hogy a teherszállítás is gyakorlatilag megmaradjon az országúton, ahelyett, hogy a vasútra kerülne.

Éppen ezért a Mi Hazánk Mozgalom felhívja miniszter úr figyelmét arra, hogy ne vonalakat zárjon be, hanem gondolja át ezt a vasúti rombolást, amit elkezdett. Köszönöm szépen a szót. (Taps a Mi Hazánk padsoraiban.)




Felszólalások:   111-118   119-120   121-122      Ülésnap adatai