Készült: 2024.04.28.16:32:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2024.03.18.),  13-16. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:38


Felszólalások:   9-12   13-16   17-20      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Most a Jobbik képviselője, Z. Kárpát Dániel kap szót. Parancsoljon, képviselő úr!

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kilakoltathatja a MÁV a mini-Dubaj területén élő családokat, erről jelentek meg a hírek. Ugye, 30 napot kaptak a kiköltözésre a sajtóbeszámolók szerint azok az érintettek, akik közül van, aki 30 éve szolgálati lakásban él a kormány által támogatott, tervezett több ezer milliárdos beruházás területén. Tehát az az elképesztő helyzet állt elő, hogy bár a kormány 300 milliárdos infrastrukturális fejlesztéssel támogatja a mini- vagy maxi-Dubaj létrejöttét  kinek az ingerenciája milyen jelzőt kíván , a helyzet az, hogy a magyarok lakhatását nemhogy nem teszik rendbe, egyfajta nagytakarítással kezdik az egész beruházás előkészítését. Tehát kilakoltatják a magyarokat, és hozzák a felhőkarcolókat, a külföldi beruházásoknak a lakhatási érdekeltségeit, feltételezhető módon a munkásszállókat; abban csak bízhatunk, hogy a mecsetek építését nem fogják ezen a területen támogatni. De az egészen biztos, hogy a 2300 milliárd forint értékű nagyberuházás tekintetében 24 szolgálati lakásnál is képesek arra figyelni, hogy a magyarokat kitakarítsák, kilakoltassák onnan.

(13.40)

Tehát ha a kormány helyében lennénk, akkor meg kellene fogadnunk azt a tanácsot, hogy először a magyarok lakhatását rendezzék hosszú távra, legyen szó bérlakásról, szolgálati lakásról, legyen szó felhőkarcolókról, mindig a magyar legyen az első. Amíg a magyarok lakhatását nem rendezték, hanem kilakoltatják őket, addig nem támogathatnának külföldi, idegen beruházást, főleg nem 300 milliárd forinttal.

Éppen ezért arra szólítom föl önöket, hogy fogják meg ezt a 300 milliárdot, de ne a maxi-Dubaj infrastrukturális fejlesztésére költsék, hanem egy bérlakásprogramra a magyarok számára. Megspóroltuk a munka egy részét, mert a „Mi Várunk” program képében ennek a szakmai koncepcióját már letettük az asztalra, ebből az összegből 5-10 ezer bérlakást lehetne emelni magyarok számára, és még arra is maradna a keretből, hogy a magyarok lakhatását támogassák e tekintetben, tehát maximum a piaci albérleti díjak felébe kerülne számukra a lakhatás ezekben a támogatott otthonokban.

A helyzet az, hogy a kormány láthatóan a kilakoltatások tekintetében gyakorlatba jött  most is ezt gyakorolja, ugye, a MÁV itt a szolgálati lakások tekintetében, ha hihetünk a sajtóhíreknek , ezzel szemben önöknek kilakoltatási moratóriumot kellene hirdetniük több okból. Egyrészt, hogy ilyen esetek ne fordulhassanak elő, másrészt ne gondoljuk azt, hogy a devizahiteles szörnyszülött eltűnt volna a magyar életből: ezek az úgynevezett hitelek átalakultak forinthitelekké, és sok magyar honfitársunktól az indokolatlan tartozásokat ugyanúgy szedik, mint előtte, sok magyar hiteles ugyanúgy bedől, mint előtte, és ugyanolyan szükség lenne kilakoltatási moratóriumra a probléma megoldásáig, mint ahogy ezt a moratóriumot az utóbb időkben már nem szokták az egész évre elrendelni.

Szükség lenne természetesen a családi csődvédelem szabályainak az átalakítására is, de első körben arra, hogy ne az újabb külföldiek számára épített munkásszállók építését támogassa a kormány, hanem fogadja meg jobbító javaslatainkat, nem lehet ugyanis küzdeni a vendégmunkásimporttal szemben úgy, ahogy a kormány teszi, mivel ő szervezi.

Kijelöltek munkaköröket, ahová jöhetnek az érkezők. Jöhet a szakápoló, a buszsofőr, a teherautósofőr, a bolti eladó, jöhet a mezőgazdaságigép-kezelő is, és hogy megnyugodjunk, a kormány mellékelt egy több száz szakmából álló, nagyon hosszú leírást, amely azt tartalmazza, hogy milyen álláshelyekre nem jöhetnek a harmadik világ dolgozói. Ezek között megtalálható szerencsére a szabásminta-készítő, de megtalálható benne a filozófus és politológus is. Hogy képzelték el? Tehát tömegesen jönnének ide filozófusok, politológusok? Kit védenek ezzel a listával, felsorolással? Szerencsére a szociológusok, demográfusok sem érkezhetnek, a banki pénztárosok sem.

A helyzet az, hogy ezenközben ugyanakkor az a kifosztó mechanizmus, amit az érintett bankok működtetnek, abszolút helytállóan létezik  bárcsak ne létezne! , viszont lenne több megoldás is a csomagban, amiről a kormány hallani sem akar. Az első lenne ezek között a magyarkvóta. A magyarkvóta nem mond ki nagy dolgokat, csak annyit, hogy a magyar adófizetők pénzéből származó befizetésből állami támogatás formájában csak olyan céget lehessen elviekben is támogatni, amely vállalja, hogy legalább 90 százalékban magyarokat foglalkoztat, magyar adófizetők pénzéből ne támogassák a külföldi által betöltött munkahelyet. A magyarok védett státusa pedig azt tudná szavatolni, hogy amíg csak egyetlen vendégmunkás van az érintett multicégnél, hasonló végzettséggel, hasonló munkakörben, addig ne lehessen elküldeni a magyart. Ezekkel a védőpajzsokkal lehetne védeni a magyarok szülőföldön való boldogulását.

Nagyon szomorú vagyok amiatt, hogy ezzel szemben a kormány a vendégmunkásimportot teszi gördülékenyebbé, és maxi-Dubaj-építést támogat a magyarok kilakoltatása mellett. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: Válaszadásra Fónagy János államtitkár úrnak adom meg a szót. Parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Igyekszem sorba venni színes és összetett napirend előtti felszólalására a válaszokat.

Ha megengedi, akkor a rendező-pályaudvaron lévő szolgálati lakásokkal kezdem. Előre szeretném bocsátani, hogy ezek a lakók jogszerűen, bérleti szerződés alapján laktak ott, ennek megfelelően a felmondások is jogszerűen történtek. A felmondási idő minden esetben a bérlők által aláírt bérleti szerződésben rögzítettek alapján került meghatározásra.

Mint a MÁV-ot az elmúlt 30 évben jól megismerő, engedje meg, hogy azt is hozzátegyem, hogy a vasúttársaság a jogszerű folyamat mellett minden segítséget igyekezett és igyekszik megadni ahhoz, hogy a korábbi törvényes bérlői alternatív bérleti lakhatási lehetőségekhez jussanak. E folyamat során a lakók egy jelentős része már elfogadta a felajánlott csereingatlant, többtucatnyian pedig jelenleg is részt vesznek abban az egyeztetési folyamatban, amelynek keretében a vasúttársaság részükre segítséget ad. Tehát nemcsak jogszerű, hanem meggyőződésem szerint ez emberileg is igen körültekintően végrehajtott ügylet volt.

Ami általában a lakhatás kérdését illeti: az önnek adott válaszomat nem szeretném arra felhasználni, hogy elmondjam, hogy annak idején a Gyurcsány-kormányok felszámoltak jól működő családtámogatási rendszert  tudom, hogy vita van közöttünk a devizahitelezés megítélésében , nekünk meggyőződésünk, hogy a devizahitelezés csapdájába a baloldali kormányok terelték a családokat, ezzel szemben a polgári kormányok minden Covid-járvány, minden háborús helyzet, minden energiaválság mellett komoly támogatásban részesítették és részesítik jelenleg is a családokat. Ennek köszönhetően számos család jutott saját otthonhoz.

Itt szeretném hangsúlyozni, hogy Magyarországon a társadalom az „otthon” fogalma alatt a magántulajdonban lévő lakást érti. Magyarországon történelmi tradicionális okok miatt a bérlet és a bérleti jogviszony nem egyenértékű a tulajdonnal, nem egyenértékű az otthon fogalmával. Ennek megfelelően a lakosságnak több mint 90 százaléka  emlékezetem szerint 92 százaléka  rendelkezik saját otthonnal, a kormány 2015 óta pedig több mint 3840 milliárd forint összegben támogatta a családok lakhatását.

Egyébként a jelenleg is futó CSOK Plusz program, a megújuló falusi CSOK, a babaváró támogatás mind a lakhatási lehetőségeket segíti elő.

Ami az üresen álló lakásokat illeti  különböző számok forognak , itt a kormány mindig a jogszerűséget és a magántulajdon szentségét tekinti irányadónak, és ott, ahol a tulajdonos üresen tartja a lakását, abba állami kényszerintézkedésekkel nem kívántunk és nem kívánunk beavatkozni. Csak képviselőtársaim emlékezetébe szeretném idézni az 50-es éveket, ahol négyzetméteres kvótákat állapítottak meg a magántulajdonban lévő lakáshasználatoknál is, és ott, ahol ezeket meghaladó volt, ott kényszertársbérleteket hoztak létre. Pokoli privát szituációkat hoztak létre, illetve a lakások leválasztására kényszerítették  meg kell mondjam most, az én szüleimet is  az ott lakókat. Ezt az 50-es évek gyakorlatát nem kívánjuk átvenni, a magántulajdonosra bízzuk, hogy a lakását hasznosítja, bérbe adja, vagy pedig üresen tartja  de meggyőződésem szerint ennek száma nincs…

Ami állami tulajdon, és valamilyen állami kezeléshez kötődik: csak emlékezetébe szeretném idézni, hogy az egyébként a devizahitelesek számára megmentett lakások  mintegy 38 ezer  nagy részét kedvezményesen visszavásárolták, nem egészen 4 ezer lakás pedig üresen maradt, és ott egy Közösségi Lakásalap Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság gondjaira bíztuk, egyébként sikerrel ezeknek a lakásoknak a hasznosítását. Köszönöm a türelmét, elnök úr. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   9-12   13-16   17-20      Ülésnap adatai