Irományok előző ciklusbeli adatai

Készült: 2024.09.19.00:11:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2003.06.16.), 238. felszólalás
Felszólaló Dr. Magyar Bálint (SZDSZ)
Beosztás oktatási miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 5:44


Felszólalások:  Előző  238  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MAGYAR BÁLINT oktatási miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Hölgyeim és Uraim! Kedves Barátaim! Egy kemény vita végén vagyunk (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Itt se voltál!), nem várható az, hogy egy olyan törvény esetében, aminek esetében komoly koncepcionális vita van ellenzék és kormánypártok között, ott minden kérdésben megegyezzünk ‑ nem is történt ez meg. Hiszen olyan kérdésekben, mint a tartalmi szabályozás megváltoztatásának szükségessége, ezen belül például a nemzeti alaptanterv rangjának visszaállítása, az egy iskolatípusra létező egyetlen kerettanterv kötelezőségének eltörlése vagy éppen a tantervi választás korábbinál nagyobb szabadsága, ezen a téren különbség maradt, koncepcionális különbség maradt kormánypártok és ellenzék között.

Ugyancsak megmaradt a koncepcionális különbség az alapkészségek fejlesztésére szánt időkeret 5-6. évfolyamra történő kiterjesztésének szükségességét illetően, vagy például az első három évfolyamon évfolyamismétlésre csak szülői beleegyezéssel történő bocsátás kérdésében, de ugyancsak fennmaradt a nézeteltérés a szöveges értékelés kötelező bevezetését illetően is.

Ugyanakkor ezzel együtt rengeteg módosító indítvány érkezett a törvénymódosító javaslathoz, több mint ötszáz módosító indítvány, és ezek közül 91-et támogat is a kormány, és feltehetően megszavazásra is kerül. Ezek a módosító és kapcsolódó módosító indítványok, amelyeket támogatunk, természetesen nemcsak kormánypárti módosító indítványok, hiszen a módosító indítványok és kapcsolódó módosító indítványok közül 27 esetben olyat terjesztett be az ellenzék, amit a kormány is támogat, és a kormánypártok is támogatnak, és 22 olyan bizottsági kapcsolódó módosító indítvány és alapvetően módosító indítvány van, amit szintén támogatunk.

Természetesen ezek közül kiemelnék néhány olyan területet, ahol módosult maga az eredeti törvényjavaslat is, ilyen például az, hogy megpróbáljuk a nulladik évfolyamos nyelvoktatást a normatív költségvetési hozzájáruláson belül egy differenciáló tényezővel is támogatni, hogy a középiskolákban könnyebben lehessen bevezetni azt a nulladik nyelvi évfolyamot az önkormányzatok terheit némileg csökkentve, amely lehetővé teszi azt, hogy Magyarországon a felnőtt lakosságnak néhány évtizeden belül ne pusztán 20 százaléka tudjon idegen nyelveken beszélni, hogy a közoktatásból kikerülő diákok minimum egy nyelvből nyelvvizsgával rendelkezhessenek.

Ugyancsak változás történt azon a téren, hogy az iskolai oktatás-nevelés valamennyi évfolyamán a tanulói heti kötelező óraszám 5 százalékáról nem 10 százalékra, hanem 12 százalékra nő az egyéni foglalkoztatás időkerete, tehát az az időkeret, amit tehetséggondozásra, felzárkóztatásra, fejlesztésre lehet használni.

Ugyancsak módosult némileg a pedagógus titoktartási kötelezettségének szabályozása: a pedagógus, ha meggyőződött arról, hogy ezzel a tanulót nem hozza hátrányos helyzetbe, akkor a tudomására jutott konkrét tény, információ átadása nélkül, a tanuló előzetes írásos felhatalmazása nélkül is tájékoztathatja a cselekvőképtelen kiskorú tanulónak a szüleit.

 

(20.20)

 

Tehát egy megfelelő kapcsolat alakulhat ki természetesen a szülő és pedagógus között is, ugyanakkor a pedagógus számára a pedagógus titoktartási kötelezettsége lehetőséget teremt a tanuló számára a jövőben arra is, hogy egyfajta speciális bizalmi viszony alakuljon ki tanuló és tanára között.

További ilyen terület a testnevelés, ott több ilyen változás is történt a törvényjavaslatban a vita során. A testnevelés tantárgyat a tantárgynak megfelelő tanári végzettséggel lehet tanítani az iskolai oktatás 1-4. évfolyamán. A játékos egészségfejlesztő testmozgás helyszínét kötelezően nem határozza meg a törvényjavaslat. És végezetül a törvényben a minimálisan előírthoz képest tartott többlet testnevelésórák a tanulók lehetséges maximális heti tanórai terhelésén felül is megtarthatók.

Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselőtársaim! A közoktatási törvény módosításának ez a második átfogó csomagja. Önök emlékeznek nagyon jól, hogy tavaly nyáron került sor az úgynevezett kis csomagra, amelyben jelentős változások már történtek a közoktatási törvényben. Ez az átfogó módosítás gyakorlatilag megalapozza a további reformot, és a törvénymódosításon túl vannak olyan területek ‑ a nemzeti alaptanterv felülvizsgálata, a kerettantervek, mintatantervek elkészítése, pedagógiai programok, tananyagok készítése és fejlesztése azok a területek ‑, amelyek a törvénymódosítással együtt, egy nyelvprogrammal és a Sulinet Expressz programmal együtt kiegészítik azt a közoktatási reformot, amelyet a kormány megalakulása után elkezdtünk.

Fontos ez a lépés, amelyet ma megteszünk. Köszönöm szépen a képviselők türelmét és szakértelmét a vita és a módosító indítványok elkészítése során… (Közbekiáltás a Fidesz soraiból.) Örülök, hogy képviselőtársam ilyen mértékben hiányol engem… ‑ tehát a vita során, amelyet nyújtottak. Remélem, hogy ez a szavazás sikeres lesz, függetlenül attól, hogy ellenzéki képviselőtársaim milyen módon állnak ehhez a törvénymódosításhoz.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 




Felszólalások:  Előző  238  Következő    Ülésnap adatai