Készült: 2024.04.26.03:27:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2012.10.29.), 395-399. felszólalás
Felszólaló Karácsony Gergely (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:11


Felszólalások:  Előző  395 - 399  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KARÁCSONY GERGELY (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Meglehetősen sajátosan sikerült szakaszolni a vitát, tekintettel arra, hogy a módosító indítványok 99 százaléka az első szakaszban van. De annyi baj legyen!

ELNÖK: Hozott anyagból dolgoztam.

KARÁCSONY GERGELY (LMP): Ma már szavazott a tisztelt Ház a regisztráció alkotmányba való bebetonozásáról, ezzel együtt sem hagyhatom szó nélkül, hogy számos javaslat van a módosító indítványok között, amely törölné a regisztráció intézményét. Én nem szeretném ezt a vitát újra elkezdeni, részben azért sem, mert szeretném más, egyébként ehhez hasonló nagy disznóságokra is fölhívni a figyelmet, ami van ebben az eredeti törvényjavaslatban, de azért ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy a regisztrációt törlő javaslatok továbbra is relevánsak és fontosak, azt gondolom.

Akkor nézzük a további problémás elemeket ebben a javaslatban! Az egyik, ami, azt gondolom, mindenképpen élénk politikai vitát kéne kiváltson, a választási szervek átalakítása. Eddig azt láttuk, hogy a parlament feles többséggel választotta meg az Országos Választási Bizottság parlament által választott tagjait, illetve a parlamenti frakciók is delegáltak egy-egy tagot. Az így kialakított struktúrában a mindenkori kormányzat felelőssége volt, a Belügyminisztérium felelőssége volt az, hogy a választási folyamatot a választási irodán keresztül lefolytassa. Most tulajdonképpen annyi változás történik, hogy a teljes függetlenség jegyében elválasztják a mindenkori kormánytól a választási irodát, és elválasztják a parlamenti többségtől a választási bizottságot.

Megint azt látjuk, hogy a hívószó a függetlenség, miközben valójában pontosan tudjuk, hogy ez a függetlenség akkor fog értelmet nyerni, amikor önök a 2014-es választást mindenféle trükközés ellenére csúnyán el fogják veszíteni, és kialakul egy másik fajta színezetű többség a parlamentben, és ehhez képest lesz majd értelmezve az, hogy ezek az új választási szervek függetlenek lesznek. Láttuk már ezt a Médiatanács esetében is, és valahogy úgy látszik, hogy önök csak a 9 éves mandátumban tudnak gondolkodni, hiszen ennek a választási bizottságnak, illetve választási irodának is 9 éves mandátumot adnak.

Nyilvánvaló, hogy a mindenkori kormánynak és a mindenkori parlamenti többségnek komoly felelőssége az, hogy a választási folyamatot tisztességesen lebonyolítsák. Azt is pontosan tudjuk, hogy ez a feladat nem mindig volt tökéletesen ellátva. És azt is tudjuk, hogy önök, éppen a 2010-es választás lebonyolításával kapcsolatos jogos problémák miatt, bár ezek alapvetően, azt gondolom, nem a választási iroda vagy nem a választási bizottság, hanem a nem pontosan megfogalmazott választási eljárási szabályok miatt következtek be, ezt a hangulatot fölhasználták arra, hogy lefejezzék az előző parlamenti többség által választott OVB-t, még mielőtt lejárt volna a mandátuma.

Ha elolvassa valaki az indoklását annak a törvényjavaslatnak, amit még 2010-ben fogadtunk el, abban az szerepel, hogy önök azt indítványozzák, hogy minden általános választás alkalmával meg kell újítani a választási szerveket, egész konkrétan az Országos Választási Bizottságot a javaslat szerint minden általános választás alkalmával meg kell újítani. Ez a megoldás a nemzetközi gyakorlatban is ismert - én egyébként nem ismerek ilyet, de bizonyára, ha nagyon sokat keresünk, akkor találnánk olyan rosszul működő országokat, demokráciákat, ahol ez így működik -, és lehetőséget teremt arra, hogy a különböző választástípusokból fakadó eltérő szempontokat is mérlegelhesse az Országgyűlés az Országos Választási Bizottság tagjainak megválasztásakor.

Ennyit erről, hogy önöknek milyen elveik vannak a választási törvény kapcsán meg úgy egyáltalában. Ezt a szempontot úgy látszik, nagyon gyorsan felülírta egy másik hatalmi érdek, és önök rájöttek arra, hogy sokkal jobb lenne, ha 9 évre be tudnák betonozni az OVB helyén létrejövő Nemzeti Választási Bizottság tagjait, ráadásul úgy, hogy a parlamenti többség által választott tagok még nagyobb többségbe kerüljenek a parlamenti frakciók által delegált tagokhoz képest. Ráadásul teljesen abszurd módon nemcsak a Nemzeti Választási Bizottság független a mindenkori parlamenti többségtől, hanem a Nemzeti Választási Iroda is független a Nemzeti Választási Bizottságtól. Tehát mindenki marha független lesz mindenkitől, csak a Fidesztől nem.

Ráadásul, ismerve az önök káderpolitikáját, a Fidesztől korántsem független választási szervek fogják kezelni a választási adatokat, például a pártok és jelölő szervezetek aktivistáinak adatait. Önök arról beszéltek itt, nemcsak a parlamentben, hanem különböző más fórumokon, újságcikkekben, Szájer József is és Lázár János is például, majd később Rogán Antal csatlakozott ehhez az egészen furcsa kórushoz, hogy még az országos lakcímnyilvántartást is megszüntetnék, mert önöket annyira zavarja, hogy az állam tudja az emberekről azt, hogy mi a nevük és hol laknak. Annyira fontos önöknek az állampolgárok személyes adatainak biztonsága, hogy akár azt is megfontolandónak tartják, hogy szüntessük meg a népesség-nyilvántartást.

Most ehhez képest, ha ennyire fontosak önöknek a választók szenzitív adatai, akkor mi a túrót tartozik, már elnézést, a választási szervekre az, hogy az egyes pártok és jelölő szervezetek számára kik azok a személyek, akik aláírásokat gyűjtenek. Milyen alkotmányos indok fűződik ahhoz, hogy ilyen típusú adatbázis legyen a parlamenti többség által 9 évre megválasztott, Fidesz-pártkatonákból álló testületek kezében? Miért könnyíti ez meg a tisztességes választási eljárás lebonyolítását? Milyen indokuk fűződik az állampolgároknak ahhoz, hogy az ő támogatásukat kérő aktivistákról ilyen típusú adatbázisokat vezessenek? Egy olyan országban, ahol egyébként pontosan lehet tudni azt, hogy a politika hogyan próbálja megfélemlíteni az embereket. (Az elnök csenget.) Egyébként ötperces időkeretben lehet hozzászólni.

ELNÖK: Hatperces volt, egyperces hosszabbítás lehetséges, ha kéri.

KARÁCSONY GERGELY (LMP): Jó, akkor egyperces hosszabbítást hadd kérjek, és fogok még egyszer időt kérni. (Dr. Papcsák Ferenc: Akkor már nem.) Azt gondolom, hogy ha egy picit komolyan vennénk azokat az érveket, hogy önök fontosnak érzik azt, hogy az állampolgárok adatai a lehető legkisebb mértékben legyenek az állam kezében vagy a választási szervek kezében, akkor nem köteleznék regisztrációra az embereket, amiből egyébként egy politikailag érzékeny adatot fognak tudni, mégpedig azt, hogy valaki akar szavazni vagy sem, és nem köteleznék arra a pártokat, főleg egy ilyen megfélemlített országban, hogy az aktivistáik adatait a választási szerveknek le kellene tenniük. Azt gondolom, a javaslatnak ez az eleme is mélységesen alkotmányellenes. És nagyon remélem, hogy nem fog végül is bekerülni a végül elfogadott végső javaslatba.

Akkor majd folytatom az egyéb sirámaimat a következő felszólalásban. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  395 - 399  Következő    Ülésnap adatai